Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan Carwings

Startet av Ando, torsdag 22. desember 2011, klokken 10:42

« forrige - neste »

johncl

Sitat fra: janmb på søndag 16. februar 2014, klokken 21:06
Trafikkreglene er veldig tydelig på dette og av det jeg mener bør være veldig lettfattelige grunner:
1. Det skal IKKE være opp til oss sivilister å regulere andres kjøring
2. Det er mye mindre farlig å la noen kjøre så fort de vil enn å skape farlige forbikjøringer (som er en stor fare i seg selv)

Du glemte et par andre viktige punkter:

- Du skal holde fartsgrensen som er oppgitt for veistrekningen.
- Du skal ikke utsette andre i trafikken for farer ved å kjøre som en idiot selv.
- Du skal ikke presse andre bilister foran deg til å kjøre fortere enn fartsgrensen.
- Du skal holde god avstand til bilen foran deg.
- Du har ingen større rettigheter enn alle andre til fremkommelighet på veiene.

Jeg betrakter alle disse som forutsetninger FØR de punktene du nevner.
Perlehvit Leaf 2014

johncl

#31
Det står ingenting om at du skal slippe forbi biler som ligger oppi ræven og blinker med lysene i følge veitrafikkloven slik jeg ser det:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Paragraf 12 har vel å merke dette punktet:

"4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Dette er da i det tilfellet en annen har faktisk valgt å kjøre forbi deg men har tatt en dårlig beslutning angående oversikten (mao tatt en sjanse) og på den måten risikerer å utsette seg selv, bilen han kjører forbi og møtende trafikk fare. Det er klart at i dette tilfellet skal man sakke ned for å slippe vedkommede inn, men dette er noe helt annet enn at noen bak ønsker å kjøre forbi.

Paragraf 5 har også dette:

"3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene"

Paragraf 14 har dette:

"1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt."
Perlehvit Leaf 2014

Amoss

Sitat fra: johncl på mandag 17. februar 2014, klokken 12:18
Du glemte et par andre viktige punkter:

Bare ett spørsmål:
Hvor står det "dersom den andre trafikanten bryter loven så fritar dette deg for å vise hensynsfullhet og aktsomhet i trafikken"?

Dersom noen bryter vikeplikten så gir det deg ikke en "påkjørselsrett" (ja, vet at mange opptrer slik i trafikken)
Dersom noen kjører på rødt så fritar det deg ikke for å *prøve* å stoppe/svinge unna for å unngå en ulykke.
Dersom noen "råkjører" (altså, bryter fartsgrensen) fritar det deg ikke for plikten å søke å slippe vedkommende forbi dersom det er praktisk mulig.

Ingen her som bestrider at trafikanter som kjører i mer enn lovlig hastighet og bruker unødige lyd/lyssignaler for å "presse" seg frem bryter loven.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Amoss

Sitat fra: johncl på fredag 14. februar 2014, klokken 09:37
"Plikter?" Hva er det for noe nonsens? Mener du virkelig at man plikter å kjøre inn til siden inn i en kø for å slippe forbi noen som ønsker å kjøre fortere enn fartsgrensen? Er du seriøs?

Dersom du kjører forbi en stillestående eller saktegående kø i høyre felt så bedriver du forbikjøring og har lov og rett til å ligge i fartsgrensen i venstre felt. Men skal så snart det er praktisk mulig legge deg over til høyre felt, f.eks. fordi du har kommet forbi køen/avkjørselen der køen skulle, for derved slippe forbi de som evnt. ligger bak deg. Ligger du under fartsgrensen og ikke har noen umiddelbart foran deg, så ja, da må du om mulig legge deg inn i denne saktegående/stillestående køen om noen vil forbi. Helt uavhengig om vedkommende følger loven selv eller ei.
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

johncl

Du sier: "Ligger du under fartsgrensen" - Men jeg ligger ikke under fartsgrensen. Jeg ligger på den, og om enn mulig allerede litt over den (ofte for å følge trafikken foran uten at farten er botverdig høy). På tross av dette er det ofte folk som legger seg tett opp i rævva og blinker med lysene.

Og du nevner: "hensynsfullhet og aktsomhet i trafikken" - aha, hensyn til idioter som presser seg fram?

Klar jeg viser hensyn til utrykningskjøretøy, eller faktisk vanlige biler med nødblinken på som muligens har en akutt situasjon. Jeg kjører heller aldri ut for å tviholde på min rett i en vikeplikt-situasjon heller, men ser situasjonen an basert på fart, noe man blir svært flink til med alle rundkjøringer og folk som til stadig driter en lang en i dette. Men jeg har absolutt ingenting til overs for folk som mener de har en større rett på veien enn andre uansett om barnehagen stenger snart. Da får de jammen ta seg sammen og reise tidligere eller ta støyten av å komme for sent og ROE NED i trafikken og ikke UTSETTE ALLE ANDRE for fare med sin latterlig uansvarlige kjøring. Jeg fatter ikke at dere kan forsvare slik uaktsom adferd i trafikken, er det noe dere selv bedriver med ofte?
Perlehvit Leaf 2014

Mons


Sitat fra: jkirkebo på lørdag 15. februar 2014, klokken 21:46
Prøv så å ligge som sperreballong i venstrefeltet nøyaktig i fartsgrensa med UP-bil bak. Tipper du får bot igjen, ihvertfall stopp + tilsnakk. Venstrefeltet er kun for forbikjøringer, så sant det ikke er kø i begge felt.

Da jeg kjørte langs E18 langs Sørlandet i høstferien opplevde jeg at Politiet gjorde en variant av dette. Det må ha vært en eller annen form for trafikksikkerhetsaksjon, for jeg endte opp bak en av disse bilene flere ganger i løpet av turen. (Eller kanskje de hadde treff et sted på sørvestlandet.) De kjørte altså lange strekninger nøyaktig på fartsgrensen, og bygget naturlig nok opp store køer, siden ingen var spesielt villige til å kjøre forbi. På et strekke med motorvei kjørte jeg likevel forsiktig forbi, ettersom politibilen holdt seg i høyre felt. Det endte med at de kjørte forbi meg igjen og fortsatte i samme stil!
Tesla Model X100D 2017
Tesla Model S P85+ 2013 - solgt

Amoss

Sitat fra: johncl på mandag 17. februar 2014, klokken 14:40
Og du nevner: "hensynsfullhet og aktsomhet i trafikken" - aha, hensyn til idioter som presser seg fram?

Ja, nettopp :)

Sitat fra: johncl på mandag 17. februar 2014, klokken 14:40
Men jeg har absolutt ingenting til overs for folk som mener de har en større rett på veien enn andre uansett om barnehagen stenger snart. Da får de jammen ta seg sammen og reise tidligere eller ta støyten av å komme for sent og ROE NED i trafikken og ikke UTSETTE ALLE ANDRE for fare med sin latterlig uansvarlige kjøring. Jeg fatter ikke at dere kan forsvare slik uaktsom adferd i trafikken, er det noe dere selv bedriver med ofte?

Fortsett gjerne å irriter deg over folk som bryter trafikkreglene, eller opptrer uaktsomt og ikke viser hensyn i trafikken. Helt greit :)  Bare ikke bruk det som en unnskylding til å selv bryte de samme ved å ikke vise hensyn overfor de som ikke gjør det...

Ved å ikke vise hensyn - også overfor "idioter som presser seg fram" så er du med på å skape (enda) farligere situasjoner enn ved å vise hensyn og slippe dem frem. Og nei, jeg forsvarer ikke de som bryter lover og regler, verken ved å presse seg frem eller ved å være en propp i veien.

Her jeg bor var det en "bygdeoriginal" som aldri ville kjøre i mer enn 40kmt (fartsgrense her varierer fra 50 til 80). Men det var helt greit, ingen som gadd å klage på ham (kjent i miljøet som "40-bonden"), da han alltid, så fort han så at han fikk noen bak seg, svingte inn ved første anledning for å slippe frem bilene bak. Hadde enda alle traktorer som puffer rundt her gjort det samme :p
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
ReservationId 364902

Bobbulf

Sitat fra: johncl på mandag 17. februar 2014, klokken 12:26
Det står ingenting om at du skal slippe forbi biler som ligger oppi ræven og blinker med lysene i følge veitrafikkloven slik jeg ser det:

http://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1986-03-21-747

Paragraf 12 har vel å merke dette punktet:

"4. Når noen vil kjøre forbi til venstre, skal forankjørende holde så langt til høyre som mulig, og ikke øke farten. Når kjøretøyet beveger seg sakte eller tar stor plass, og vegen er uoversiktlig eller har motgående trafikk, skal føreren om nødvendig vike til høyre og sette ned farten eller stanse."

Dette er da i det tilfellet en annen har faktisk valgt å kjøre forbi deg men har tatt en dårlig beslutning angående oversikten (mao tatt en sjanse) og på den måten risikerer å utsette seg selv, bilen han kjører forbi og møtende trafikk fare. Det er klart at i dette tilfellet skal man sakke ned for å slippe vedkommede inn, men dette er noe helt annet enn at noen bak ønsker å kjøre forbi.

Paragraf 5 har også dette:

"3. Avstanden til forankjørende skal være så stor at det ikke oppstår fare for påkjøring dersom den forankjørende saktner farten eller stanser. Avstanden skal være slik at forbikjørende uten fare kan kjøre inn mellom kjøretøyene"

Paragraf 14 har dette:

"1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt."
Din tolkning av pkt 4 er helt feil. Der står det jo helt klart og tydelig at når noen vil forbi, plikter man å vike. Det har ingenting å gjøre med om den som vil kjøre forbi vil klare en eventuell forbikjøring eller ikke.
Du kan ikke opptre som noe liksompoliti og ligge og sperre hvis noen ønsker å kjøre forbi, selv om du holder fartsgrensen. Hvis du sperrer for de, vil det gjerne kunne føre til farlige situasjoner, da det vil kunne fremprovosere en forbikjøring som da gjerne vil gi en langt høyere og farligere hastighet enn hvis de blir sluppet forbi av deg.
Den kjøringen du bedriver er uansvarlig og kan føre til farlige trafikksituasjoner hvis det til slutt klikker for den som ligger bak som en trykkoker og vil forbi. 
Euro-Leaf Tekna koksgrå "Metallic Slate" :) 08-2013
MB E350 CDI 4Matic AMG - 2010
Bergen

janmb

Sitat fra: johncl på mandag 17. februar 2014, klokken 12:18
Jeg betrakter alle disse som forutsetninger FØR de punktene du nevner.

Og det er der du tar grundig feil.

Trafikkreglene og veitrafikkloven har ingen innbyrdes prioritering mellom sine paragrafer. De er alle absolutte og skal følges.

Og her er det som da er viktig å forstå: Andres regelbrudd påvirker på ingen verdens måte hvordan DU skal oppføre deg. Det gjør det IKKE greit å unnlate å oppfylle dine egne forpliktelser fordi den andre parten også bryter lover/regler.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

janmb

#39
Sitat fra: Bobbulf på mandag 17. februar 2014, klokken 20:15
Du kan ikke opptre som noe liksompoliti og ligge og sperre hvis noen ønsker å kjøre forbi, selv om du holder fartsgrensen. Hvis du sperrer for de, vil det gjerne kunne føre til farlige situasjoner, da det vil kunne fremprovosere en forbikjøring som da gjerne vil gi en langt høyere og farligere hastighet enn hvis de blir sluppet forbi av deg.

Korrekt, og dette er hele essensen i problemstillingen.

1: At andre bryter regler fritar ikke deg selv for dine plikter
2: Hver enkelt trafikant skal ikke regulere andre trafikanter rundt seg
3: Det er langt farligere å hindre noen i å kjøre forbi når det er nogen lunde trygt enn å bidra til at de kommer seg forbi tryggest mulig- hvilket lovgivende myndighet og UP begge helt tydelig har fattet og tatt konsekvensen av.
P85+, Multilayer hvit (sort/carbon int), 21", Tech, Pano, Luft, Lyd, Lys, Park, Hattehylle

Lanber

Idag holdt jeg jaggu på å trø inn ræva på en idiot ved Grimstadporten.
En bil foran han fikk tekniske problemer og svingte ut av kjørebann, over påkjøringsfeltet og stoppet på skuldra. Idioten foran bremset da opp til ca 5kmt på en ellers tom E18, jeg i fint driv bak og en kar bak meg som i tillegg hadde tilhenger fikk prøvd bremsene våre ja! La meg på hornet men fåfengt å tro på voksenopplæring.

Når du har SÅ lite kompetanse til å ferdes i trafikken ja da burde du ikke føre bil. Jeg har ingen kompetanse på mange ting, flying fks. Du finner ikke meg bak spakene på en Cessna.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA