Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Første erfaring med kald norsk vinter

Startet av vifteovn, søndag 10. mars 2019, klokken 18:52

« forrige - neste »

vifteovn

Hei eg deler litt erfaring med vårt første møte med kald vinterdagar i vår Model 3

#Rekkevidde
Vår Model 3 fekk sin første smak av kald vinter denne helga. Me dro til ei hytta i Numedalen som ligg på ca. 900 moh. Me kom fram fredags kveld med 250 km att på batteriet. På laurdag kjørte me ein tur på 1 km opp til 1000 moh. for å gå på ski. Status på søndag morgon var ca. 200 km rekkevidde att + det blå snøfnugget. Då hadde bilen vore utsett for 15 kalde den siste natta.

#Regen
Før me kjørte ned fjell på søndagen forvarma eg bilen i 20-25 min i håp om at det ville varma opp batteriet og tillata regenerering, men me fekk ingen regen frå 900 moh. ned til 300 moh. :( . Det er jo 3 kWt i potensiell energi! Regenerering vart først tilgjengeleg etter ca. 30 min med kjøring, og alle restriksjonar forsvann først etter ein time.

I mitt tilfellet var det ikkje batteriet varma opp av 20-25 min med kupevarming. Det hadde kanskje fungert om eg hadde vore kopla til straumnettet, men det var ikkje mogleg i dette tilfellet. 

#Vindauger
To av dørene som var vendt mot morgonsola lot seg enkelt opna. Dei to dørene på andre sida lot seg også opna, men vindauga satt fast og gjekk ikkje ned. Det føltes litt brutalt å opna dei dørene...

#Dogg
Noko som var litt snodig var at det var dogg på innsida av kamerahuset til b-stolpane og det midterste frontkamera. Er dette vanleg?

#Lading
Vårt livs første møte med SC var på Lampeland. Me parkerte først litt feil, men fekk venleg råd om kva bås me burde velja. Lading fungerte veldig bra, det var ingen blå snøfnugg då me kom fram til ladestasjonen.


Gullak

Hei.
Hva mener du total rekkevidden om vinteren er?
Du sier ikke hvor lang strekning du kjørte :)

vifteovn

Eg har ikkje kjørt langt nok på vinterføret til å gi eit godt overslag om rekkevidda..

Strekninga eg kjørte var om lag 200 km per veg, men eg noterte ikkje kor mykje brukte eller fylte på undervegs.

Cowboystrekk

Hvis det var -15 om natta holder ikke 20-25 min for å få regen, model 3 gir mindre varme til batteri under kjøring enn S og X, kun spillvarme da tror jeg, men kan gi 2.5kW varme til batteriet ved forvarming.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Verius

Et spørsmål om forvarming :

Dersom grensen på lading er satt til 90% og bilen er ladet til dette punktet når forvarmingen startes , vil bilen trekke strøm fra batteriet når den er koblet til 10A Schuko ?

Med tanke på tining av vinduer som setter seg fast etc. , er forhåndsvarming tilstrekkelig for å få løs vinduer før dører åpnes eller vill disse sitte noe fast dersom det er veldig kaldt ? Mulig det ikke er så mange som har hatt mulighet til å erfare dette enda ...

Cowboystrekk

Sitat fra: Verius på mandag 11. mars 2019, klokken 08:00
Et spørsmål om forvarming :

Dersom grensen på lading er satt til 90% og bilen er ladet til dette punktet når forvarmingen startes , vil bilen trekke strøm fra batteriet når den er koblet til 10A Schuko ?

Med tanke på tining av vinduer som setter seg fast etc. , er forhåndsvarming tilstrekkelig for å få løs vinduer før dører åpnes eller vill disse sitte noe fast dersom det er veldig kaldt ? Mulig det ikke er så mange som har hatt mulighet til å erfare dette enda ...
I S og X løsner vinduer fint etter forvarming, men silikonstift er ikke dumt å bruke uansett. Om temp er lav nok til at bilen ønsker å varme batteriet vil ihvertfall strøm trekkes fra batteriet ved kun 10A lading.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Asarin

---
Tesla Model 3 - Sort LR AWD - 2019
Tesla Model S - 85kW - 2014-2016


Klykken

Bruk silikonSPRAY så blir det mindre synlig gris. CRC sin industrispray er fin: https://www.xn--verkty-fya.no/silikonspray-naeringsm-500ml

Brukte denne på alle vinduskarmer utvendig, samt alle pakninger i høst. Vært null problem i hele vinter, og temperaturer har hoppet fra +5 og regn til -25 rett som det er.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

RuneW

Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2019, klokken 10:00
Bruk silikonSPRAY så blir det mindre synlig gris. CRC sin industrispray er fin: https://www.xn--verkty-fya.no/silikonspray-naeringsm-500ml

Hva er forskjellen på den du linker til og den man lett får tak i, som denne?
https://www.clasohlson.com/no/CRC-silikonspray/34-7458-1
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Handyman

Sitat fra: RuneW på mandag 11. mars 2019, klokken 10:04
Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2019, klokken 10:00
Bruk silikonSPRAY så blir det mindre synlig gris. CRC sin industrispray er fin: https://www.xn--verkty-fya.no/silikonspray-naeringsm-500ml

Hva er forskjellen på den du linker til og den man lett får tak i, som denne?
https://www.clasohlson.com/no/CRC-silikonspray/34-7458-1
Den dyre er næringsmiddelgodkjent. Så hvis du skal spise bilen så ville jeg valgt den ;-)
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

daktari

Kan man justere temperaturen på forvarming til f.eks. 30 gr? Vil tro det tiner isen på vinduene raskere?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

oxnel

oxnel...

Klykken

Sitat fra: Handyman på mandag 11. mars 2019, klokken 10:26
Sitat fra: RuneW på mandag 11. mars 2019, klokken 10:04
Sitat fra: Klykken på mandag 11. mars 2019, klokken 10:00
Bruk silikonSPRAY så blir det mindre synlig gris. CRC sin industrispray er fin: https://www.xn--verkty-fya.no/silikonspray-naeringsm-500ml

Hva er forskjellen på den du linker til og den man lett får tak i, som denne?
https://www.clasohlson.com/no/CRC-silikonspray/34-7458-1
Den dyre er næringsmiddelgodkjent. Så hvis du skal spise bilen så ville jeg valgt den ;-)
Lol, ja det er sant. :p
Den dyre etterlot veldig lite merker også og trakk inn i gummien rimelig kjapt. Usikker på om "den billige" gjør det samme.
Uansett, benytt spray i alle fall så får du rettet røret der du vil ha silikonen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

vifteovn

Sitat fra: daktari på mandag 11. mars 2019, klokken 10:30
Kan man justere temperaturen på forvarming til f.eks. 30 gr? Vil tro det tiner isen på vinduene raskere?

Eg nytta 20 grader. Neste gang får eg testa 25+.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA