Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Brukererfaringer Nissan Leaf

Startet av Lars C. Krogenæs, tirsdag 13. desember 2011, klokken 15:44

« forrige - neste »

Lars C. Krogenæs

Hvor langt kjører en elbil på 1kw/t strøm?

Med f.eks en Leaf, der man tar med tap i lader, men kjøring under optimale forhold?

(Prøver å finne en sammenlikning med fosilbiler).

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

#1
Det må jo bli et sted mellom 5 og 7 km/kWh for en Leaf. (17 mil full lading ca 6,5 km/kWh)

Så når bensin inneholler mellom 9 og 10 kWh/l så gjører jo elbilen ca 5 mil/på tilsvarende 1 l  bensin. Eller 1,5-2 mil på den energimengde det kreves for å lage 1 l bensin.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Think Classic'en min med NiCd kjører 6 mil etter å ha tatt imot 15-18 kWt strøm. Det blir ca 3,5 km på 1 kwt strøm.

Vectrixen går ca 6 mil på 7 kwt eller nesten 10 km for hver Kwt.

Det er lenge siden jeg målte dette, men tipper SAM'en med litiumbatteri på ca 5 kwt trenger rundt 7-8 kwt på en full opplading, og kjører max 70 km på dette.

Værstingen min, Elbjørg trenger nesten 27 kwt for å kjøre 80 km og er dermed nede i rundt 33 km på 1 kWt strøm. Litt rart siden den veier nesten dobbelt av Think Classic, men så overlader den ikke så mye som Think'en gjør.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

El rayo

Regnet gjennomsnitt på min Th!nk classic fra mars til november 2006 og fikk 312 Wh pr mile (1 mile=1,609km). Tilsvarer 5,1 km på 1 kWh om jeg har regnet riktig. Bilen går jamt 90 - 100 km veldig pen kjøring på en lading om sommeren. Som Elektrolux skriver gå det med 16 - 18 kWh fra kontakten for å fullade batteriet. Forbehold om at kilometerteller viser feil.

Ikke noe problem å tømme batteriet på 5 - 6 mil om jeg vil det.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Eyvind

Hva blir dette i kwh/mil? Det er jo i liter/mil man normalt regner forbruk, så kanskje best å bruke denne malen?

Jeg målte forbruket til Elmer for en tid siden: 2,4 kwh/mil. I spesifikasjonene står det et snitt på 2,6.

Ettersom Elmer (berlingo) også kommer i bensin/dieselform, og størrelse og vekt ikke er lavere enn en vanlig personbil (snarere tvert imot), er det interessant å sammenlikne energiforbruket. Kom fram til at en tilsvarende dieselbil vil bruke omlag 2,5 ganger så mye energi for å forflytte seg like langt.

Et betydelig positivt energiregnskap mao.
Eier av Citroen Berlingo 5-seter, modell 2002, stort sett originale batterier. Vår eneste bil - en periode.
Har dessuten en el-sykkel og en Makita 18 v drill med mer!

jkirkebo

Sitat fra: Eyvind på onsdag 30. november 2011, klokken 22:48
Hva blir dette i kwh/mil? Det er jo i liter/mil man normalt regner forbruk, så kanskje best å bruke denne malen?

Jeg målte forbruket til Elmer for en tid siden: 2,4 kwh/mil. I spesifikasjonene står det et snitt på 2,6.

Ettersom Elmer (berlingo) også kommer i bensin/dieselform, og størrelse og vekt ikke er lavere enn en vanlig personbil (snarere tvert imot), er det interessant å sammenlikne energiforbruket. Kom fram til at en tilsvarende dieselbil vil bruke omlag 2,5 ganger så mye energi for å forflytte seg like langt.

Et betydelig positivt energiregnskap mao.

En liter bensin inneholder vel omtrent 10kWh, mens en liter diesel tror jeg ligger rundt 11kWh/liter. En bensinbil som bruker 0.7l/mil vil altså bruke ca. 7kWh/mil. Leafen ser ut til å ligge rundt 2kWh/mil i årssnitt fra veggen, altså inkl. tap i ladeprosessen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lars C. Krogenæs

elbil.no leste var det følgende artikkel forrige uke:

Bruker en bensinbil mer strøm enn en elbil?

Det hadde jo vært gøy å finne ut litt mer om dette.

Har fått tips om en Well to wheel undersøkelse fra Tyskland (på norsk):
http://vfp1.vestforsk.no/sip/pdf/Felles/Bensin_diesel.pdf
Dette er en Europeisk mix. Tipper norsk mix i større grad er basert på Nordsjø-olje som det kreves mer energi for å benytte, enn olje man pumper rett opp av sanden.....


Tilgang og bruk på elektrisitet i Norge:
http://www.ssb.no/energiregn/tab-2011-05-23-07.html

Lars
Jobber med hjemmelading hos Circle K.

Den elektriske automobil vil seire
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2013-2016: Mitsubishi imiev
2007-2012: Citroen Saxo el
2007: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Griffel

Hadde det meste av energien som ble brukt til å framstille bensin kommet fra elektrisitet, kunne nok det diskuteres. Men det aller meste av energien kommer direkte fra råolje. Sammenlignbart taper en jo en del energi i produksjon og distribusjon av elektrisk strøm også.

Ja. elbilen kjører nok greit på det som kreves for å framstille bensin til en bil av omtrent samme størrelse, og som ikke er av de mest økonomiske typene.

Nei. det meste av denne energien som kreves for rafinering av råolje komme fra brenning av råolje uten å gå veien om strøm. Så vi kan ikke kjøre på det en sparer i strøm fra rafinerier.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Aspiranten

Man kan lage strøm på den oljen man brenner i prosessen.

Eller spare den til fremtidige generasjoner...
Nissan Leaf

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA