Hovedmeny

Skiltgjennkjenning ved bruk av ACC, AP2.5

Startet av Vhagar, lørdag 02. mars 2019, klokken 17:59

« forrige - neste »

sjokomelk

Sitat fra: Vhagar på lørdag 02. mars 2019, klokken 21:46
Så det du skriver Motorwatt er at bilen har både TACC og ACC (når jeg har EAP installert)? At ved å skyve hendelen ned/opp aktiveres ACC og ved å dra den til meg aktiveres TACC?
Det er ingen forskjell på hvordan du aktiverer cruise control med spaken. Så lenge du har EAP er det alltid TACC som er aktiv. Mange av oss savner muligheten for å deaktivere TACC i enkelte situasjoner og gå tilbake til "dum" cruise control. (Typisk hvis radaren blir blokkert av snø.. Da har du ingen cruise control i det heletatt >:()

Sitat fra: Vhagar på lørdag 02. mars 2019, klokken 21:46
Bilens avstand er et annet tema jeg er veldig misfornøyd med. Vet at jeg kan stille den fra 1-7 men selv på 7 så legger den seg så nært lastebiler forran at jeg garantert hadde mistet lappen. Mulig dette skyldes at det nettopp er lastebiler og at den holder bedre avstand til biler? Uansett så føler jeg at det ikke er forskjell på 1-7 men at den hele tiden "rævkjører" bilen forran. Noen måte de kan sjekke om dette funker på service uten å måtte prøvekjøre?
Avstanden er proposjonal med hastigheten. Så den skal holde lenger avstand jo høyere hastigheten er. Dvs. at bilen ligger nærmere noen i 30km/t enn i 100km/t.
Men det er flere som rapporterer om at de synes bilen ligger alt for nærme bilen foran. Selv kjører jeg på innstilling 5, og synes det er helt OK for meg. Men justerer jeg på denne mens jeg ligger i trafikk tar det lang tid før den "tilpasser" seg til den nye innstillingen jeg har satt. Det er også flere som mener at avstanden har forandret seg gjennom forskjellige softwareversjoner på bilen. Så det kan være at avstand 5 i 2018.21.9 ikke er lik avstand 5 i 2019.5.14.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Øyvind.h

På min er 7 snaut 2 sekunder. Dvs litt for nære og skulle gjerne hatt skala til 10. Men det går greit.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Vhagar

Takk for oppklaringer her. Og ja, å miste CC pga snø eller andre faktorer er kjedelig.

Bak lastebil i 80 ligger jeg på 7 så nær at jeg ikke rekker å si 1001 og slik har det alltid vært. Jeg har bare anntatt at det enten skyldes at det er lastebil (samme feil som at den ikke ser stillestånde brannbiler den krasjer i?) eller en bug. Bak personbiler, i 80, så ligger den kanskje litt lenger etter, men absolutt ikke langt nok til at jeg har noen mulighet til å bremse i tide (mulig bilen rekker det, men ikke jeg). 2 sekunder er i såfall maksimalt av hva jeg har opplevd. Har til nå sett på det som en bug som de fikser, men skjønner at det nå oppleves ulikt fra bil til bil også?

Jeg får som nevnt teste det på neste lengre tur (enklere å teste slikt da enn på korte byturer).
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Jeg mente tidligere at tre var helt fint, og normalt i tett trafikk. Gjør forsåvidt det fortsatt, men var sikker på at det var omtrent to sekunder. Etter å ha brukt stoppeklokka skjønte jeg fort at tellingen min ikke funket helt... Fikk litt sjokk da jeg skjønte at 7 fortsatt er på 2-tallet... Opplever ingen forskjell i avstand etter hva jeg ligger bak.

Og når det gjelder endring av fart på cruise, mulig dere har konkludert, men det er altså forskjell i hvordan du aktiverer den. Det er ofte mest behagelig å aktivere den med spaken opp/ned for å sette aktuell fart, og så aktivere cruise, men når den først står på TACC så vil den ikke gå over til å følge fartsgrensene på AP (eller om du for eksempel har avbrutt AP ved å ta hardt i rattet, da går den over på kun TACC), så du må først disable alt med å skyve spaken fra deg, og så trekke den to ganger til deg igjen, for at den skal følge fartsgrensene. Men så bruker den aaaaltfor lang tid på å endre farten. Fra 70 til 50-sone f.eks, når jeg da vil ligge i 80, så vil den kjøre sikkert 200 meter inn i 50-sona i 80 før den reduserer. Det er utrolig irriterende, for jeg kjører som regel alltid for fort i 70+, men opp til 50, og som regel også 60, følger jeg fartsgrensene rimelig slavisk.

Har hatt bilen 1,5 år uten skiltgjenkjenning nå, så kjenner at det begynner å bli irriterende, og nærmer seg en formell klage...

Motorwatt

Sitat fra: gr på mandag 04. mars 2019, klokken 10:56
Har hatt bilen 1,5 år uten skiltgjenkjenning nå, så kjenner at det begynner å bli irriterende, og nærmer seg en formell klage...
Irriterende, ja. Synes det begynner å tippe over til det latterlige/utrolige. Nå kan man kjøpe en ny bil til 180K som klarer å lese skilter. Sist gang den visstnok kunne lese skilter, var på AP1, og hva er det da Tesla har "glemt" å ta med seg av hardware siden dette ikke kan løses i en håndvending? Men nå ser det ut som om den innen ikke altfor fjern fremtid skal lese både trafikklys og stoppskilt. Hmmm...
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. mars 2019, klokken 11:07
Irriterende, ja. Synes det begynner å tippe over til det latterlige/utrolige. Nå kan man kjøpe en ny bil til 180K som klarer å lese skilter. Sist gang den visstnok kunne lese skilter, var på AP1, og hva er det da Tesla har "glemt" å ta med seg av hardware siden dette ikke kan løses i en håndvending? Men nå ser det ut som om den innen ikke altfor fjern fremtid skal lese både trafikklys og stoppskilt. Hmmm...

Hvis du betaler for full FSD ja (som betyr 25000kr i tillegg hvis du har EAP)...
Syns det bør ryddes opp her fra Tesla...

DagfinnN

Akkurat dette er det jeg er mest misfornøyd med også. I det minste burde vi få en forklaring på hvorfor dette har tatt så lang tid.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Motorwatt

Den eneste fornuftige forklaringen at det rett og slett ikke er hardware i bilene som kan gjøre jobben. Når vi vet/tror at HW3 bare er bytte av computer, kan jeg ikke skjønne at dette kan løses. Problemet er det også med regnsensor som visstnok bruker en slags kameraløsning. Men vi kan ikke annet enn å håpe, selv om jeg ikke er optimistisk. Merkelig er det også at Model 3 har de samme manglene.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Vhagar

@gr
Ja, jeg også opplever at 7 betyr ca 2 sekunder og føler vel at stillet fra 1-7 ikke byr på noen faktiske endringer i bilens holdning til å holde ulik avstand. Dette skal jeg likevel prøve litt mer metodisk på neste tur, særlig bak ulike kjøretøy.

Konkludere tror jeg vi gjør sjelden på dette forumet, ny info er alltid hjertelig velkommen. Sånn sett svært positivt å få vite at bilen ikke følger fartsgrensene med mindre man aktiverer den "riktig". Jeg har tidligere prøvd "alt mulig" uten å få den til å reagere. Og jeg nekter å bryte fartsgrensen i flere hundrede meter (fra 80 til 50) og miste lappen på at bilen ikke gjøre hva den er solgt til å gjøre.

Manglende skiltgjennkjenning er svært skuffende ja. Lurer på om bilen trenger HW3 for å få det til? I såfall så venter det jo en gratis oppdatering til HW3 skal de klare å innfri dette punktet på listen sin over salgsargumenter?

Regnsensor har jeg gitt opp. Det er alt for store variasjoner fra software til software til at det er nyttig. Og fra bil til bil. Den har vel virket en halv gang noenlunde ok for min del.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Sitat fra: k1 på mandag 04. mars 2019, klokken 12:44
Hvis du betaler for full FSD ja (som betyr 25000kr i tillegg hvis du har EAP)...
Syns det bør ryddes opp her fra Tesla...
Nå har jeg ikke spesifikasjonen fra da jeg bestilte (aug '17) her foran meg, men jeg er temmelig sikker på at det stod beskrevet at bilen min skulle kunne lese trafikkskilter og følge fartsgrensene slik jeg specet den, med kun EAP.

Motorwatt

@gr. Slik har jeg også oppfattet det.

Men slik står det i manualen, så det er ikke sikkert vi får det:

ADVARSEL: Du kan ikke stole hundre prosent på at Aktiv Cruise Control eller Hastighetsassistenten fastsetter riktig eller tilpasset kjørehastighet. Kjør alltid i en trygg hastighet basert på trafikken, veiforholdene og den gjeldende fartsgrensen.
Tesla S75D - 09/2018

geear

Manualen er ubetydelig i den sammenheng, siden den endres hele tiden. Og ikke er noe man kan forvente at er gjennomlest før handel. Det er infoen i spec på bestillingsside som er grunnlaget for avtalen. Skal sjekke hjemme om jeg ikke har PDF av spec fra bestilling.

Motorwatt

Det kan være av interesse dersom man vil kreve erstatning, men det som står i manualen indikerer at de kanskje har innsett problemet, og at de prøver å begrense eventuelle fremtidige krav. Står ikke noe i dagens Design Studio om fartsgrenseskilt. Borte vekk! Men for de som ikke har bestilt FSD, kan det jo være en mulighet for å få den nye FSDen gratis? Jeg har dessverre kjøpt den...
Tesla S75D - 09/2018

Baldrian

Utviklerene er vel mer opptatt av å lage peiskos og prumpelyder.  Hadde de også klart å få varme ut av ilden og vond lukt i setet, hadde det vært noe.

k1

Sitat fra: gr på mandag 04. mars 2019, klokken 15:59
Manualen er ubetydelig i den sammenheng, siden den endres hele tiden. Og ikke er noe man kan forvente at er gjennomlest før handel. Det er infoen i spec på bestillingsside som er grunnlaget for avtalen. Skal sjekke hjemme om jeg ikke har PDF av spec fra bestilling.

Vi bestilte og fikk bil ganske så samtidig tror jeg, og jeg finner dessverre ikke noe om skiltgjenkjenning i mine papirer. Det stod heller ikke noe om det i konfiguratoren den gang ut ifra hva jeg kan se på gamle websider.
[attachment id=0 msg=775285]
[attachment id=1 msg=775285]

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA