Hovedmeny

Skiltgjennkjenning ved bruk av ACC, AP2.5

Startet av Vhagar, lørdag 02. mars 2019, klokken 17:59

« forrige - neste »

JorEl

På min S75D så har jeg hatt avstanden på nivå -6- og det har vært perfekt i alle soner. Men i går i køkjøring stillte jeg den til 5. Dette var i sentrum.
Ellers vil jeg takke en av dere flinke som skrev en plass at man holder hendelen inne i 2sec for å stille farten inn på gjeldende sone. Det har nemlig vært tungvindt, når man kommer fra 50/60sone og skal inn i 80sone. Da har jeg måttet trykke på bremsen for å deaktivere AP, for å aktivere igjen når jeg skal ha mer fart. Litt kjedelig og bremse når hastigheten øker.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

geear

Kjører på 1 i saktegående kø, og kunne tenkt meg at den lå enda litt tettere, 1 er nok til at det blir luker.
Kjører vanligvis på 3-5 på vanlige veier.
Kjører vanligvis på 4-5 på trafikkert motorvei.
Kjører vanligvis på 1 på lett trafikkert vei med to eller flere felt, men da er altså forutsetningen at jeg _ikke_ ligger bak bil. Det er kun for å unngå at den bremser så tidlig opp når jeg egentlig ønsker å skifte felt, men det er her den skulle hatt auto feltskifte slik at en unngår nedbremsing med altfor lang avstand til bilen foran. Kjører jeg 90 og bilen foran 88, så føles det bra tåpelig å legge seg ut og bruke et halvt minutt på å passere bilen foran.
Kjører vanligvis på 7 på "langkjøring" på landevei der det flyter godt, type 90km/t.
Kjører jeg nyvasket bil blir det ofte 7 i flere av situasjonene over her.

Handyman

Sitat fra: Motorwatt på mandag 04. mars 2019, klokken 22:49
Men nå er FSD tilbake, og fremstår som noe helt annet enn det som ble lovet.
Litt forenklet:
Gamle EAP er bare døpt om til nye FSD. Gamle FSD er fjernet/omgjort til Early Access Program.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: JorEl på tirsdag 12. mars 2019, klokken 09:22
Ellers vil jeg takke en av dere flinke som skrev en plass at man holder hendelen inne i 2sec for å stille farten inn på gjeldende sone. Det har nemlig vært tungvindt, når man kommer fra 50/60sone og skal inn i 80sone. Da har jeg måttet trykke på bremsen for å deaktivere AP, for å aktivere igjen når jeg skal ha mer fart. Litt kjedelig og bremse når hastigheten øker.
Ellers kan du bare tråkke på pedalen og vippe CC hendelen opp når du har nådd ønsket hastighet. Ellers er det lurt å aktivere AP i høy fart, da vil den automatisk regulere farten opp og ned etter fartsgrensen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:52
Ellers er det lurt å aktivere AP i høy fart, da vil den automatisk regulere farten opp og ned etter fartsgrensen.
Og da er vi tilbake til temaet for tråden. Bilen kjenner som regel ikke til fartsgrensene, eller hvor de den kjenner, slutter og begynner.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

turfsurf

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:55
Og da er vi tilbake til temaet for tråden. Bilen kjenner som regel ikke til fartsgrensene, eller hvor de den kjenner, slutter og begynner.
Ja, men da hjelper det ikke å holde hendelen inne i to sekunder heller, som jeg svarte på.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Motorwatt

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:58
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 12. mars 2019, klokken 10:55
Ja, men da hjelper det ikke å holde hendelen inne i to sekunder heller, som jeg svarte på.

Catch 22  ;D
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

En liten unnskyldning fra meg. Jeg bruker AP 99%, nesten aldri acc :-[
Må lære meg å holde meg til tråden..
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3

"He is just our CEO. He cannot be trusted. Therefore we have no responsebility".

Motorwatt

ACC (Active eller Adaptiv Cruise Control) eller TACC (Traffic Aware Cruise Control) som Tesla kaller det, bruker du vel? Kanskje du ikke bruker Autosteer?
Tesla S75D - 09/2018

Vhagar

Jeg gir opp. Jeg skjønner ikke hvorfor bilene med det jeg kun kan anta er like sensorer og lik firmware, kalibrering og software oppfører seg så utrolig ulikt.

Basert på tilbakemeldinger så er jeg i hvertfall ikke alene om å ha det slik, men jeg skulle gjerne hatt noe som virket så bra som det gr beskriver. Lurer på hva jeg må gjøre for å få det slik.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

Motorwatt

Sitat fra: Vhagar på tirsdag 12. mars 2019, klokken 14:06
Basert på tilbakemeldinger så er jeg i hvertfall ikke alene om å ha det slik, men jeg skulle gjerne hatt noe som virket så bra som det gr beskriver. Lurer på hva jeg må gjøre for å få det slik.
Sett deg rolig ned, vent, og håp på det beste. Dessverre.
Tesla S75D - 09/2018

geear

Jeg har litt vanskelig for å tro at bilene oppfører seg så veldig annerledes, er det bare vi som oppfatter det så forskjellig? Eller kjører vi på så forskjellige veier at den oppleves forskjellig? Avstandene er korte, men ikke unaturlig korte i tett befolkede områder, der kjøres det jevnt over tett på..

På småveier uten midtstripe er hele AP ganske ubrukelig. Kun unntaksvis den klarer å holde siden sin, gjerne hvis det er en tydelig asfaltstrek i midten å forholde seg til.

Vhagar

Jeg vil tro at sekundene er like lange landet rundt? Noen snakker raskere enn andre, men likevel. Og noen liker å ligge så nært at de like godt kunne sittet på i bilen forran. Men likevel, det føles som om det er store forskjeller ute å går slik jeg oppfatter det. Jeg bruker kun autopiloten på veier med gulstripe, noe annet er den ikke laget for.

Motorwatt har nok fasiten, bare å smøre seg inn med tålmodighet.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

geear

Det står faktisk i en eller annen beskrivelse at den skal kunne kjøre på veier uten merking også. Noen slike veier takler den overraskende bra.

Motorwatt

Det gjør den faktisk hvis det finnes en tydelig asfaltskjøt i midten av veibanen.
Tesla S75D - 09/2018

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA