AP/FSD billigere for eksisterende eiere

Startet av mthoring, lørdag 02. mars 2019, klokken 09:00

« forrige - neste »

mthoring

Pris på "ettermontering" av AP og FSD er redusert.

Ser jeg må betale kr 25.100 for FSD inne på min konto nå. Hva koster det for AP?
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

willpowr

Tesla Model S 75D 2017 AP 3.0 HW FSD MCU1
Citroen C-zero

mthoring

S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

kakemiks

Frister enda meir å kjøpe FSD no, etter prisreduksjonen! Lurer på om eg avventar til FSD funksjonane kjem til Noreg eller om eg skal punge ut med eingong...

2017 Tesla Model S 75D, Deep Blue Metallic, AP, FSD

Vhagar

Sikkert lurt (sarkasme) å gi Tesla penger nå for noe de trolig må bytte hardware på flere ganger (og kreve mer penger for) i fremtiden en eller annen gang når de beviselig får til FSD samt vente på myndighetene (trolig 5-10 år etter at Tesla har fått til FSD?) før de godkjenner FSD. Jeg går hvertfall ikke i fella. Det gir meg ingenting å ha en software funksjon (som trolig krever flere hardware updates) uten å kunne få bruke den. Det er låst kapital jeg heller kan benytte bedre på andre måter.
Tesla Model X 75D, 2017

Bruker er p.t. ikke aktiv.

sjokomelk

Husk at FSD er et produktnavn og ikke en bestemt funksjon. Tesla selger et produkt de kaller "Full Self Driving (tm)". Dette produktet mener de skal etterhvert inneholde en del hjelpemidler for å gjøre kjøreturen din enklere og tryggere. Produktet skal ikke la deg sove i bilen mens den kjører deg over Hardangervidda uten inngrepen.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Vhagar

Husker vagt noe om å sette seg inn i bilen og den tar deg fra vestkysten til østkysten av USA uten inngrepen. Så klart ikke lurt å sovne under turen og regelverket vil nok i all overskuelig fremtid legge ansvaret på den menneskelige føreren.

Men det er et problem at Tesla selger FSD til en gitt pris og hele tiden flytter målet (som i nødvendig hardware og pris på dette) for folk som allerede har betalt for det. Det viser vel egentlig bare at de som hevdet at det ikke var mulig på AP1 fikk rett, og fikk rett igjen på AP2/2.5 og nå ser vi AP3 (HW3 eller HW4 eller hva de kaller det). Og Elon som twittrer at ettermontering av hardware ikke vil være lønnsomt for Tesla så alle må betale, litt etter litt år for år helt til de er ferdige). Derav min kommentar om at det "sikkert er lurt" å kjøpe det i dag. (sarkasme det kjøpsrådet ja).

Pent at det er på tilbud, men kjipt for de som allerede kjøpte FSD ikke får ny hardware som trengs men tilgang til et early access program (være enda mer betatestere, oh joy).

Jeg tenker at dette roer seg og ny info kommer om relativt kort tid. Det skjer mye som ikke virker så veldig gjennomtenkt for tiden. Litt for rask på labben over dammen.
Tesla Model X 75D, 2017

TeslaModelX

Har man betalt for FSD må Tesla enten få det på plass, om det så krever gratis HW-oppdatering, eller gi pengene tilbake. Loven er vel knallhard på falsk markedsføring, ikke minst når produktet faktisk er solgt!

sjokomelk

Har Tesla trukket tilbake det de har sagt om at de som har kjøpt FSD tidligere skal få oppgradering til HW3 gratis?

Jeg betalte for FSD da jeg kjøpte bilen min i 2017. Men var da fullt klar over at dette kanskje bare var vaporware. Og jeg vil gjerne være betatester på nye ting som kommer, for jeg synes dette er et spennende felt. Det var dette som gjorde at jeg la de ekstra pengene på bordet.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS

Vhagar

Sitat fra: sjokomelk på lørdag 02. mars 2019, klokken 17:52
Har Tesla trukket tilbake det de har sagt om at de som har kjøpt FSD tidligere skal få oppgradering til HW3 gratis?

Det er vel ett av de punktene folk venter i spenning på en avklaring rundt, men fyren var for opptatt med SpaceX. "Need to get back to SpaceX launch control. Sorry this solution isn't perfect." (se ref. under og tweeten hans etter det igjen for kilde til dette sitatet).

Men i Tesla sin tweet (om denne blogposten om endringene) så svarer han bl.a.:
"However, we cannot then also retroactively make earlier buyers whole without killing the company."
Kilde:
https://twitter.com/elonmusk/status/1101742773336715264

Prisen for å oppgradere fra EAP til FSD er også litt usikker (for meg) akkurat nå. Det nevnes at det skal koste 2000 dollar, antar at dette er eks.mva. så prisen som i skrivende stund er på profilen min (25.100) er eks mva og har et valutapåslag i forhold til 2000 dollar prisen? Eller vil den synke ytterligere og vise 2000 dollar omgjort til norske kroner og eks. mva?

EDIT:
Er vel derfor han nevnte at de som hadde (nå gammel) FSD får bli med på noe early access software betatester greier som plaster på såret og ikke ny FSD hardware. Så vidt jeg skjønner på dette tidspunktet.
Tesla Model X 75D, 2017

TeslaModelX

Den holder ikke. Samme som å si at man får være med å teste noe som ikke egentlig er klart og hjelpe til med å oppdage feil før andre.
Håper flere enn meg kommer til å sette hardt mot hardt!

sjokomelk

Siden det ikke har kommet noe offisiell info for oss som kjøpte FSD for lenge siden enda, så tenker jeg at det er like så dumt å droppe spekulasjoner og ingen grunn til å hisse seg opp for noe. Hjelper ikke på blodtrykket. ;D

TeslaModelX

Det er sant. Er bare at jeg er opptatt av å få det jeg faktisk har betalt for  ;D

Vhagar

Spekulasjonene er det Tesla som står for all den tid de ikke klarer å sette seg ned og skrive noe sammenhengende om dette i stede for å slippe info i noen små drypp av gangen på twitter.

Jeg har ikke forhåndsbetalt for FSD og jeg kommer heller ikke til å kjøpe FSD før Tesla har fått det til og er ferdig med med hardware revisjonene OG myndighetene har gitt klarsignal. Men jeg er opptatt av å beholde de tjenester jeg har kjøpt, i EAP og ikke la den bli ribbet.

I mellomtiden så får de ligge unna å fjerne EAP funksjoner over til FSD. Noe som ser ut til å være delvis trukket litt tilbake akkurat nå, i følge twitter men ikke noe øvrig offisiell info fra Tesla.

Blodtrykket er fint det.
Tesla Model X 75D, 2017

sjokomelk

De vil nok neppe fjerne noe fra det folk allerede har kjøpt.
Det blir litt som å si at siden Miele har kommet med en ny vaskemaskin med 1600rpm sentrifuge, så vil de gjøre om på alle som kjøpte den gamle 1400rpm utgaven sånn at den bare har 800rpm. :P Men du kan ikke forvente å få ullvugge som kom med 1600rpm-versjonen.

De har skrevet litt om hva som skjer her: https://www.tesla.com/no_NO/blog/upgrading-autopilot-and-full-self-driving-capability
Men det sier ikke noe spesifikt for oss som kjøpte FSD annet enn at vi vil få tidligere tilgang på nye funksjoner etterhvert som de blir tilgjengelig.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA