Gårsdagens endringer - forklart enkelt!

Startet av olavxxx, fredag 01. mars 2019, klokken 21:32

« forrige - neste »

S4e

Sitat fra: Bjoris på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:43
Uansett hvordan en snur og vender på det så blir det helt på tryne at ikke de som har bestilt bilen, men ikke fått den kan få justert bilen sin etter de nye prisene. Joda, de må jo da gi slipp på de få hundrelappene gratis SuC gir dem i 6/9 mnd.

Det blir jo fort slik nå at en som avbestiller og bestiller ny bil enten får sin egen bil likevel siden det ikke ser ut som det er noen forskjell i leveringstid om du velger AP/FSD bare AP eller ikke noe:) Det kan fort bli slik at en som bestiller nå med bare AP får en av disse bilene også og den som skulle få den må vente lengre...

Helt på trynet for meg, men antakelig presser Tesla mange til å betale 41.000 for FSD nå noe som med respekt å melde er fryktelig mye penger for noe som knapt har verdi for 90% av alle i Norge... Men, men, ser det er kjiipt å si opp bilen  sin rett før den kommer og du har kanskje solgt den gml etc...

Vel, jeg har ikke bestilt selv, men lot meg lure til å kjøpe FSD i 2017, mer bortkastede penger har jeg aldri vært borti, ikke fikk jeg en kr mer når Xen ble solgt heller så det var penger rett ut vinduet, sånn blir det på TM3 også. Ingen på bruktmarkedet vil gi mer for en FSD AP bil vs en AP bil så om en velger FSD nå og skal selge om ikke så lenge tror jeg en skal belage seg på å ta inn ca 40.000 mer i verdifall... Kanskje noe å tenke på. Litt mer får en nok, men aldri i verden om en får disse pengene tilbake, kanskje 10-15.000 mer for FSD...
Forstår dere som bestilte FSD for lenge siden er skuffet. Her solgte Tesla dette alt for tidlig. Og at dette ikke ga noe prispåslag ved salg er kjedelig, men også logisk så lenge FSD kun var et fremtidsløfte.
Nye FSD er mye mer konkret funksjonalitet som er kommet eller kommer snart. Jeg tror pris ved salg blir mye høyere om FSD funksjonene er levert og gir reelle fordeler.
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

Bjoris

Sitat fra: S4e på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:19
Uansett hvordan en snur og vender på det så blir det helt på tryne at ikke de som har bestilt bilen, men ikke fått den kan få justert bilen sin etter de nye prisene. Joda, de må jo da gi slipp på de få hundrelappene gratis SuC gir dem i 6/9 mnd.

Det blir jo fort slik nå at en som avbestiller og bestiller ny bil enten får sin egen bil likevel siden det ikke ser ut som det er noen forskjell i leveringstid om du velger AP/FSD bare AP eller ikke noe:) Det kan fort bli slik at en som bestiller nå med bare AP får en av disse bilene også og den som skulle få den må vente lengre...

Helt på trynet for meg, men antakelig presser Tesla mange til å betale 41.000 for FSD nå noe som med respekt å melde er fryktelig mye penger for noe som knapt har verdi for 90% av alle i Norge... Men, men, ser det er kjiipt å si opp bilen  sin rett før den kommer og du har kanskje solgt den gml etc...

Vel, jeg har ikke bestilt selv, men lot meg lure til å kjøpe FSD i 2017, mer bortkastede penger har jeg aldri vært borti, ikke fikk jeg en kr mer når Xen ble solgt heller så det var penger rett ut vinduet, sånn blir det på TM3 også. Ingen på bruktmarkedet vil gi mer for en FSD AP bil vs en AP bil så om en velger FSD nå og skal selge om ikke så lenge tror jeg en skal belage seg på å ta inn ca 40.000 mer i verdifall... Kanskje noe å tenke på. Litt mer får en nok, men aldri i verden om en får disse pengene tilbake, kanskje 10-15.000 mer for FSD...
Forstår dere som bestilte FSD for lenge siden er skuffet. Her solgte Tesla dette alt for tidlig. Og at dette ikke ga noe prispåslag ved salg er kjedelig, men også logisk så lenge FSD kun var et fremtidsløfte.
Nye FSD er mye mer konkret funksjonalitet som er kommet eller kommer snart. Jeg tror pris ved salg blir mye høyere om FSD funksjonene er levert og gir reelle fordeler.

Joda, FSD gir jo tross alt mer mening enn før når de har flyttet Summon og Autopark inn der, men jeg kan ikke se at planlagte endringer i nær fremtid har særlig stor verdi annet enn at det er gøy å være med på utviklingen, men 41.000 på en bil til 429 er jo 10% av bilens verdi, det er rimelig åpenbart at bruktmarkedet ikke kommer til å betale så mye ekstra før det er mer enn summon og autopark som ligger i dette.

Den dagen TM3 med FSD kjører helt selv er det en annen sak, men jeg tror ikke dette kommer på norske veier. Kanskje på østlandet kan dette være ett poeng for dem som pendler mye på motorvei, men etter å ha vært veldig positiv til dette innser jeg at det er umulig å lage hel autonome biler på den måten Tesla gjør det, iallefall på vestlandsveier med manglende striper og med mye dårlig vær. Bilen min er nå f.eks så skitten at jeg knapt så ut sidevinduet når jeg skulle parkere på fjellet. Løsningen på Tesla må tåle slikt før det har reell verdi og dette kan de ikke ordne med en SW update...

Misforstå meg rett, jeg håpar jo virkelig at Tesla får til sin plan på dette området, men jeg ser ikke at det innen ett par år har noe stor verdi som gjør at det er verd å betale så mye ekstra for det. Det som ER bra er at Tesla tok til vett og reduserte prisen slik at en ikke blir flådd for å få en bil med adaptiv cruisecontroll. Jeg kjørte vår X til Kroatia og det er adaptiv CC som har verdi i dag, autostyringen er imponerende og kjempegøy å prøve ut, men har ingen reell verdi så lenge du ikke kan stole på den 100%, da er det bedre å kjøre selv, det er mer avslappende siden jeg vet at jeg selv ikke kommer til å noen feil manøvre, men på autosteer må du hele tiden være forberedt på at det kan skje...

Jeg syns en sa det veldig treffende, det er som å være læresjåfør, eleven blir flinkere og flinkere, men du må likevel sitte der på alerten og være klar til å ta over i neste sekund, det kommer aldri til å bli mer avslappende enn å kjøre selv. Nå får en jo dette for 25.000 og er helt ok, jeg kommer også til å bruke det og jeg kommer til å være litt misunnlig på de med FSD når det kommer nye kule ting som at bilen kan svinge av på rett avkjøring fra motorveien, men ja, det er ikke verd 41.000, det er poenget:) Ikke at den kan stoppe på rødt lys heller

kTesla

Sitat fra: Bjoris på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:36
Sitat fra: S4e på lørdag 02. mars 2019, klokken 16:19

Joda, FSD gir jo tross alt mer mening enn før når de har flyttet Summon og Autopark inn der, men jeg kan ikke se at planlagte endringer i nær fremtid har særlig stor verdi annet enn at det er gøy å være med på utviklingen, men 41.000 på en bil til 429 er jo 10% av bilens verdi, det er rimelig åpenbart at bruktmarkedet ikke kommer til å betale så mye ekstra før det er mer enn summon og autopark som ligger i dette.

Den dagen TM3 med FSD kjører helt selv er det en annen sak, men jeg tror ikke dette kommer på norske veier. Kanskje på østlandet kan dette være ett poeng for dem som pendler mye på motorvei, men etter å ha vært veldig positiv til dette innser jeg at det er umulig å lage hel autonome biler på den måten Tesla gjør det, iallefall på vestlandsveier med manglende striper og med mye dårlig vær. Bilen min er nå f.eks så skitten at jeg knapt så ut sidevinduet når jeg skulle parkere på fjellet. Løsningen på Tesla må tåle slikt før det har reell verdi og dette kan de ikke ordne med en SW update...

Misforstå meg rett, jeg håpar jo virkelig at Tesla får til sin plan på dette området, men jeg ser ikke at det innen ett par år har noe stor verdi som gjør at det er verd å betale så mye ekstra for det. Det som ER bra er at Tesla tok til vett og reduserte prisen slik at en ikke blir flådd for å få en bil med adaptiv cruisecontroll. Jeg kjørte vår X til Kroatia og det er adaptiv CC som har verdi i dag, autostyringen er imponerende og kjempegøy å prøve ut, men har ingen reell verdi så lenge du ikke kan stole på den 100%, da er det bedre å kjøre selv, det er mer avslappende siden jeg vet at jeg selv ikke kommer til å noen feil manøvre, men på autosteer må du hele tiden være forberedt på at det kan skje...

Jeg syns en sa det veldig treffende, det er som å være læresjåfør, eleven blir flinkere og flinkere, men du må likevel sitte der på alerten og være klar til å ta over i neste sekund, det kommer aldri til å bli mer avslappende enn å kjøre selv. Nå får en jo dette for 25.000 og er helt ok, jeg kommer også til å bruke det og jeg kommer til å være litt misunnlig på de med FSD når det kommer nye kule ting som at bilen kan svinge av på rett avkjøring fra motorveien, men ja, det er ikke verd 41.000, det er poenget:) Ikke at den kan stoppe på rødt lys heller

Veldig enig i det du skriver! Bestilte EAP og får no FSD. Hadde gledet meg til å prøve Summon. Men valgte EAP pga den adaptive cruise-kontrollen. Summon, NOA, Autopark, og avansert skiltlesing er liksom ikkje verdt 41000 i seg selv. Antar den nye AP-pakken gir akkurat samme Autopilot som FSD-pakken? Foruten NOA, selvsagt. Men man har jo likevel navigering og autopilot, så å måtte svinge av veien selv er jo ikke akkurat veldig tungvint når man likevel får beskjed om kor man skal kjøre.

Lener veldig mot nedgradering til AP. Stoler også veldig lite på Autopark. Hvem har skylden viss bilen smeller inn i murkanten? Eg tipper sjåføren. Samme med Summon som Tesla påstår skal parkere selv og hente deg når du er klar igjen. Hvem har skylden viss bilen kjører på/i noe/noen? Ikkje særlig populært å parkere på en litt dårlig markert HC-parkering heller.

Beklager viss eg gikk litt Off topic her!

sjokomelk

Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Counterpointer

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:11
Tesla håndterer denne saken på en måte man bare kunne drømme om fra andre bilmerker.
Det er jeg enig i, selv om jeg som har fått levert bil for over en uke siden og har den inne for lakkbehandling mm, så er litt låst til å beholde bilen.
Det Tesla gjør er jo å gi oss mer effekt og nye funksjoner, i et systeme som skal både gagne dem og ikke være for urettferdig for kundene. Dette vet ikke jeg om andre bilmerker som gjør.

Nå synes jeg bilen er så bra og min ser ut til å være bra produsert så dermed blir det greit å beholde den [emoji2]

Jeg synes P bør ha FSD slik det er nå, før synes jeg det var nok med EAP.
Hadde jeg hatt LR hadde det vært mer fristende med kun AP, som er et bedre alternativ enn å gi 40 for ACC slik det var før med EAP.

olavxxx

FSD får jo lyskryss og skiltgjenkjenning, bykjøring og smart summon også. Synes det er spennende ting, særlig lys og skilt.

emurof

Sitat fra: model3citizen på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:41
Jeg må bare bruke anledningen å le av de som var kritiske til oss som bestillte uten EAP. Argumentetene var bl.a. at EAP gjorde motorveikjøring mye bedre.

Ha ha!!! Sparte meg for masse styr!

Jeg skjønner ikke helt denne kommentaren. Ønsket du egentlig EAP? Eller hva er poenget her?

Balrog

Det jeg synes suger virkelig hardt på autopiloten jeg har er manglende skiltgjenkjenning. Om dette kommer og fungerer på FSD blir jo autopiloten virkelig en autopilot.. Blir spennende om min EAP oppgraderes til FSD eller hva som skjer med oss "heldiggrisene" som fim TM3 først.

OT: Kunne jeg valgt på nytt igjen hadde jeg nok heller lagt i litt mer og gått for en Model S til. Luftfjæringa på den og kjøreopplevelsen er vesentlig bedre enn TM3 etter litt fram og tilbake mellom de to. Men jeg savner autopilot + AWD i Model S som jeg har.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021, MG ZS EV 2020
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

Handyman

Jeg syns en sa det veldig treffende, det er som å være læresjåfør, eleven blir flinkere og flinkere, men du må likevel sitte der på alerten og være klar til å ta over i neste sekund, det kommer aldri til å bli mer avslappende enn å kjøre selv.
Synes det er en meget god "analogi", men min erfaring er at man etterhvert lærer eleven å kjenne og vet hvilke situasjoner man må være mer på vakt. Derfor er min erfaring at det er vesentlig mer avslappende å sitte i passasjersetet, spesielt på langturer, selv om man er fult ansvarlig.
Det er omtrent slik jeg forstår at det oppleves med AP også. Man lærer den å kjenne, og i hvilke situasjoner man må være mer på vakt, men at det totalt sett er mer avslappende.

Så til tema, slik jeg ser det (satt litt på spissen), har bare EAP endret navn til FSD.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Bjoris

Sitat fra: Handyman på søndag 03. mars 2019, klokken 11:08
Jeg syns en sa det veldig treffende, det er som å være læresjåfør, eleven blir flinkere og flinkere, men du må likevel sitte der på alerten og være klar til å ta over i neste sekund, det kommer aldri til å bli mer avslappende enn å kjøre selv.
Synes det er en meget god "analogi", men min erfaring er at man etterhvert lærer eleven å kjenne og vet hvilke situasjoner man må være mer på vakt. Derfor er min erfaring at det er vesentlig mer avslappende å sitte i passasjersetet, spesielt på langturer, selv om man er fult ansvarlig.
Det er omtrent slik jeg forstår at det oppleves med AP også. Man lærer den å kjenne, og i hvilke situasjoner man må være mer på vakt, men at det totalt sett er mer avslappende.

Så til tema, slik jeg ser det (satt litt på spissen), har bare EAP endret navn til FSD.

Joda, det er nok riktig. Solgte X'en for ett år siden og håper jo AP har blitt mye bedre siden den gang for jeg var ikke imponert over AP 2.0 i den. Funket ikke særlig bra på Autobhn en gang, jeg endte iallefall med å kjøre gjennom Tyskland på ACC, det funket fjell.

Uansett er det flott nå at en kan velge, heldigvis ble den avanserte delen dyrest da 42 høvdinger for AP til nå har vært veldig dyrt vs konkurrentene som ofte har dette inkludret på topputgaven, som Leaf og eNiro feks

Autowinder

Det lukter villedende markedsføring av å selge noe som Fully Self Driving (FSD) og så er det plutselig nedgradert og ikke et fremtidig produkt, og samtidig vil det aldri kunne leve opp til navnet sitt. Er ganske sikker på at produktet må døpes om raskt om Tesla i Norge ikke vil ha Forbrukertilsynet på telefonen.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

olavxxx

Sitat fra: Autowinder på søndag 03. mars 2019, klokken 16:44
Det lukter villedende markedsføring av å selge noe som Fully Self Driving (FSD) og så er det plutselig nedgradert og ikke et fremtidig produkt, og samtidig vil det aldri kunne leve opp til navnet sitt. Er ganske sikker på at produktet må døpes om raskt om Tesla i Norge ikke vil ha Forbrukertilsynet på telefonen.
Jeg tenker slik FSD var før nå, ville jeg vært enig.
Men nå er flere features flyttet fra EAP til FSD, så er EAP blitt om til AP med aktiv styring og ACC.

FSD har da i starten: summon, parkeringsassistenten, nav on autopilot.
Så kommer lys, trafikkskilt, bykjøring og smart summon snart.

Så det er da faktiske tjenester man kan bruke, men klart det er ikke nivå 5 eller noe :P
Men det står også på Tesla sin side hva som er inkludert i FSD pakken nå og det står hva de skal levere.
Det står også mange forbehold for de kommende selvkjørende funksjonene (godkjenninger osv).

rkaspers

Fikk sms fra Tesla ca 2 timer etter å ha hentet M3 på fredag med at de har oppgradert til AP med autosteer og adaptiv-cruise control. I dag søndag har jeg fortsatt ikke sett snurten til noen av disse funksjone i bilen. Er det noe triks man kan gjøre for å faktisk få det aktivert eller blir det bare å vente til Tesla finner ut av de har lyst til å pushe det OTA?

Toalmar

Nå uttaler jeg meg om noe jeg ikke vet sikkert, men ettersom dette ble endret torsdag kveld Norsk tid så får du nok ikke dette prompe. Det overrasker meg om det ikke blir via OTA i nær fremtid, husk det er nok en del som skal ha endringen.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA