Hovedmeny

Gårsdagens endringer - forklart enkelt!

Startet av olavxxx, fredag 01. mars 2019, klokken 21:32

« forrige - neste »

Lynkjapp

Sitat fra: anrefsah på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:34Noen synes det kanskje er dumt at Tesla endrer på dette, spesielt de som kun kjøpte EAP for Adaptive Cruise Control. De kunne klart seg med den nye AP som koster noe mindre enn gamle EAP og de kunne fått bilen for en lavere pris.
Men nå er det flere som har rapportert at de får lavere pris, ved å si til Tesla at de kun ønsker den nye AP. De får da ny faktura uten det de skulle ha betalt for gamle EAP. Og så er det noen få som har rapportert at deres Tesla-kontakt sier at det ikke lar seg endres. Til dem er det bare å si, ring på nytt, snakk med en annen hos Tesla til de fikser det.

Det som muligens er usikkert fortsatt er hva som skjer med dem som har betalt allerede og har fått gammel EAP og ønsker å bytte til ny AP og få tilbake penger. Dette burde la seg gjøre, men det er vel ingen som har bekreftet det ennå?

Bjoris

Det er tydligvis fortsatt forskjellige holdninger fra Tesla om de som ikke har fått bil skal få de nye prisene eller ikke.

Hvordan kan det ha seg at Tesla ser seg tjent med å presse folk til å kansellerer og bestille ny bil om en ikke vil ha full pakke?

Hva skal de med alle bilene som blir kanselert? Det MÅ ende med at andre som bestiller nå med bare AP får dem til ny pris, det er jo helt fantastisk kundehåndtering, selv til Tesla å være:)

Lynkjapp

Sitat fra: Bjoris på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:52Hvordan kan det ha seg at Tesla ser seg tjent med å presse folk til å kansellerer og bestille ny bil om en ikke vil ha full pakke?
Det kan se ut til at Tesla er tjent med dette opplegget. I min lille avstemning er det nå kun 17% som ønsker å få penger tilbake, mens 78% takker ja til et tilbud som ikke koster Tesla noe i det hele tatt. De siste 5% svarer at de skal avbestille bilen punktum, men det er usikkert hvor mange disse som faktisk kommer til å gjøre det og hvor mange av dem som er troll som ikke har bestilt Tesla i det hele tatt.

Sitat fra: olavxxx på fredag 01. mars 2019, klokken 21:32
her er en kort oppsummering for model 3:

• Tesla sier at de som ikke bestilte Autopilot nå får Autopilot gratis

Fin opppsummering!

Dog er jeg ikke helt enig med de som bruker ordet "gratis", eller skriver at man har fått mer enn man bestilte.

De som valgte uten AP blir på en måte pålagt å betale 25000kr ekstra for et produkt de i utgangspunktet ikke ville ha. Hadde man bestilt i dag så hadde man betalt 25 000 kroner mindre...

Men for all del...jeg vil gjerne ha de nye AP-funksjonene, så sånn sett er det greit. Bare mener det er flere måter å se dette på

Lynkjapp

Sitat fra: Karma på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:03
De som valgte uten AP blir på en måte pålagt å betale 25000kr ekstra for et produkt de i utgangspunktet ikke ville ha. Hadde man bestilt i dag så hadde man betalt 25 000 kroner mindre...
Nei, vi blir ikke pålagt noe som helst. Vi får valget mellom enten å betale akkurat det vi hadde tenkt å betale og få ekstra funksjonalitet som vi ikke hadde regnet med. Eller tre ut av køen, stille oss bakerst igjen og kjøpe bilen til den nye, lavere prisen. Jeg synes Tesla håndterer denne saken på en måte man bare kunne drømme om fra andre bilmerker.

K.M.L

Sitat fra: olavxxx på fredag 01. mars 2019, klokken 21:32
her er en kort oppsummering for model 3:

• Tesla sier at de som ikke bestilte Autopilot nå får Autopilot gratis

Fin opppsummering!

Dog er jeg ikke helt enig med de som bruker ordet "gratis", eller skriver at man har fått mer enn man bestilte.

Men for all del...jeg vil gjerne ha de nye AP-funksjonene, så sånn sett er det greit. Bare mener det er flere måter å se dette på
Samtidig er det viktig å huske på at en ikke har tapt penger, og slik sett ikke har penger tilgode hos Tesla. Ingen andre bilmerker tilbyr kompensasjon i slike tilfeller. Early adapters av BMW i3 måtte ta imot en bil som hvermannsen på overtagelsestidspunktet kunne kjøpe 20.000 billigere. Det er lett å bli grisk her, og Tesla gir jo mulighet til å angre kjøp. Jeg synes vi skal kreditere dem for det.

Sent from my iPhone using Tapatalk
*Cybertruck Dual motor AWD - reservert nov 19
*TM3 LR AWD (MissBlue) - mars 2019
18 vinter/19 sommer, EAP, FSD

34.300 feilfrie km pr 15.12.19 - meget fornøyd

Toalmar

Det er vel en grunn til at Tesla kom med dette etter endring av Referal programmet sitt også vil jeg tro. En del vurderer nok gratis Superlading som viktig for ikke å tre ut av køen og bestille på nytt.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

golo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:35
Sitat fra: hyundaidan på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:06

Men prisen jeg betaler er det samme som hva fok betaler nå for en AP inkl. Self park og summon.

Hvis det veies opp mot at jeg får gratis supercharging i 9 mnd og tidligere levering at man mister to slike funksjoner, så høres det Ikke ut som en bra deal.

Eller har jeg misforstått?

Ja, du har misforstått. De som bestiller med AP nå betaler det samme som deg, og får ikke med self park og summon. Det er en del av FSD pakken.

Det Tesla har gjort som en kompensasjon for at prisen på din bil ble satt ned med 20k er å gi deg ny AP som koster ca det samme.

Betyr det at de som ikke bestilte EAP får nå funksjonaliteten til gamle EAP eller den nye enklere AP?

Bjoris

Uansett hvordan en snur og vender på det så blir det helt på tryne at ikke de som har bestilt bilen, men ikke fått den kan få justert bilen sin etter de nye prisene. Joda, de må jo da gi slipp på de få hundrelappene gratis SuC gir dem i 6/9 mnd.

Det blir jo fort slik nå at en som avbestiller og bestiller ny bil enten får sin egen bil likevel siden det ikke ser ut som det er noen forskjell i leveringstid om du velger AP/FSD bare AP eller ikke noe:) Det kan fort bli slik at en som bestiller nå med bare AP får en av disse bilene også og den som skulle få den må vente lengre...

Helt på trynet for meg, men antakelig presser Tesla mange til å betale 41.000 for FSD nå noe som med respekt å melde er fryktelig mye penger for noe som knapt har verdi for 90% av alle i Norge... Men, men, ser det er kjiipt å si opp bilen  sin rett før den kommer og du har kanskje solgt den gml etc...

Vel, jeg har ikke bestilt selv, men lot meg lure til å kjøpe FSD i 2017, mer bortkastede penger har jeg aldri vært borti, ikke fikk jeg en kr mer når Xen ble solgt heller så det var penger rett ut vinduet, sånn blir det på TM3 også. Ingen på bruktmarkedet vil gi mer for en FSD AP bil vs en AP bil så om en velger FSD nå og skal selge om ikke så lenge tror jeg en skal belage seg på å ta inn ca 40.000 mer i verdifall... Kanskje noe å tenke på. Litt mer får en nok, men aldri i verden om en får disse pengene tilbake, kanskje 10-15.000 mer for FSD...

Sitat fra: Lynkjapp på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:11
Nei, vi blir ikke pålagt noe som helst. Vi får valget mellom enten å betale akkurat det vi hadde tenkt å betale og få ekstra funksjonalitet som vi ikke hadde regnet med. Eller tre ut av køen, stille oss bakerst igjen og kjøpe bilen til den nye, lavere prisen.

Å tre ut av køen og stille oss bakerst og kjøpe på ny er jo et håpløst alternativ. Altså sitter man bare igjen med første alternativ. Ergo bruk av ordet "pålagt"

Toalmar

Hadde bestilt LR med EAP til kr 41.800,- Ringte Tesla i dag og spurte om mulighet til å endre til AP. Det var mulig måtte bare bekrefte det på en e-post som ble sendt ut. Venter nå på en ny Final Invoice med lavere sum  :+1:
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Øggen

Fant ei grei og enkelt forklart oppstilling.
Den gjeld også for gamle Model 3,S og X kunda.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

Tunk

Sitat fra: Toalmar på lørdag 02. mars 2019, klokken 12:21
Hadde bestilt LR med EAP til kr 41.800,- Ringte Tesla i dag og spurte om mulighet til å endre til AP. Det var mulig måtte bare bekrefte det på en e-post som ble sendt ut. Venter nå på en ny Final Invoice med lavere sum  :+1:
Jeg hadde betalt dagen før endringen men gjorde som over og får nå tilbake kr. 41 800,- på konto. Er veldig fornøyd med hvordan Tesla har valgt å løse denne utfordringen for min del.

GL1

Sitat fra: golo på lørdag 02. mars 2019, klokken 11:39
Sitat fra: turfsurf på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:35
Sitat fra: hyundaidan på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:06

Men prisen jeg betaler er det samme som hva fok betaler nå for en AP inkl. Self park og summon.

Hvis det veies opp mot at jeg får gratis supercharging i 9 mnd og tidligere levering at man mister to slike funksjoner, så høres det Ikke ut som en bra deal.

Eller har jeg misforstått?

Ja, du har misforstått. De som bestiller med AP nå betaler det samme som deg, og får ikke med self park og summon. Det er en del av FSD pakken.

Det Tesla har gjort som en kompensasjon for at prisen på din bil ble satt ned med 20k er å gi deg ny AP som koster ca det samme.

Betyr det at de som ikke bestilte EAP får nå funksjonaliteten til gamle EAP eller den nye enklere AP?
-Den nye enklere,
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

ElTor

Sitat fra: Fornybarbil på lørdag 02. mars 2019, klokken 10:50
Vi som bestilte EAP får FSD til lik pris, mens du som ikke ville ha noen ting ikke får 20 000 i prisavslag, men må kansellere kjøpet eller bli påtvunget autopilot. Jeg ler også litt.
:+1: ;) :laugh:

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA