14 dagers angrerett etter norsk Model 3-kontrakt

Startet av creal, fredag 01. mars 2019, klokken 08:32

« forrige - neste »

GOS

Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 14:18
Er det noen som angrer kjøpet av sin Model 3 og som vurderer å levere tilbake igjen denne? I så fall: Hvorfor det?

Ja, se mitt tidligere innlegg fra i dag.

Kun fordi jeg har lånt Tesla 20.000 kroner i 3 år for to Model 3 reservasjon for så at tilfeldighetene gjør om en får bilen før eller etter 01.03 og om en da får eller ikke får oppgarder til neste nivå autopilot.
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Dani3l

Ja, kommer til å levere tilbake bilen hvis de ikke refunderer EAP-prisen. Jeg valgte ikke selv å få den utlevert 27. februar, dagen før prisjustering. Tvert imot ble jeg forespeilet levering i starten av mars. Hadde Tesla holdt dette så hadde bilen kostet meg 41800,- mindre, fordi jeg da kunne nedgradert til vanlig AP slik mange andre her på forumet har gjort.

Jeg skjønner at de må sette en grense i USA hvor bilen har vært på markedet lenge, men her hvor de har levert ut biler i et par uker etter sin egne interne prioriteringsrekkefølge må de behandle alle kundene likt.
2022 Nio ES8 Signature Edition 6s
2019 Tesla Model X - 100D m/FSD
2019 Tesla Model 3 - LR AWD m/FSD

afagerholt

Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 15:12
Er det noen som angrer kjøpet av sin Model 3 og som vurderer å levere tilbake igjen denne? I så fall: Hvorfor det?

Kun fordi jeg har lånt Tesla 20.000 kroner i 3 år for to Model 3 reservasjon for så at tilfeldighetene gjør om en får bilen før eller etter 01.03 og om en da får eller ikke får oppgarder til neste nivå autopilot.
Ok, men er det sånn at du ikke har lyst på bilen? For hvis du har lyst på den høres det jo ut som en utrolig dum idé å levere den inn igjen basert på det du nevner over?

Dessuten: Alle får vel oppgradert til neste nivå, bare de tar kontakt med kundeservice og venter litt? :)

GOS

Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:55

Ok, men er det sånn at du ikke har lyst på bilen? For hvis du har lyst på den høres det jo ut som en utrolig dum idé å levere den inn igjen basert på det du nevner over?

Dessuten: Alle får vel oppgradert til neste nivå, bare de tar kontakt med kundeservice og venter litt? :)
Det er jo akkurat det som er poenget at de på Deliver sier at en IKKE får oppgradert til neste nivå (uten da å måtte betale for det) om bilen ble levert ut 28.02 eller tidligere!!  Det betyr faktisk noe så dumt at det er billigere for meg å benytte angreretten og levere inn bilen og så bestille en ny en for da får jeg faktisk mer for pengene enn det jeg nå har fått

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

afagerholt

Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:02
Sitat fra: afagerholt på tirsdag 05. mars 2019, klokken 17:55

Det er jo akkurat det som er poenget at de på Deliver sier at en IKKE får oppgradert til neste nivå (uten da å måtte betale for det) om bilen ble levert ut 28.02 eller tidligere!!  Det betyr faktisk noe så dumt at det er billigere for meg å benytte angreretten og levere inn bilen og så bestille en ny en for da får jeg faktisk mer for pengene enn det jeg nå har fått

Skjønner! Det hørtes dumt ut, ja. La oss håpe at det ordner seg!
A

hELgenen

Sett handling bak ord og returner. Hadde i alle fall selv gjort det,om det så bare var for å statuere misnøye med situasjonen du uforskyldt har havnet i.

afagerholt

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:16
Sett handling bak ord og returner. Hadde i alle fall selv gjort det,om det så bare var for å statuere misnøye med situasjonen du uforskyldt har havnet i.
Hm. Men kjipt å gå to måneder uten ny bil da? :) Kanskje han heller kan selge den til meg? Jeg kan hvert fall ikke vente..! :D

hELgenen

Send en PM til vedkommende...kanskje en vinn/vinn situasjon..Hadde fint klart meg uten noen måneder,men det er nå meg.

emmern

Hvis man har greid å få en kilometerstand på 1000-2000 km, vil ikke verdien være forringet og gi grunnlag for å ikke gi hele beløpet tilbake?
Tesla Model 3 Performance 2021
e-Golf 2018 300 FL

GOS

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:23
Send en PM til vedkommende...kanskje en vinn/vinn situasjon..Hadde fint klart meg uten noen måneder,men det er nå meg.
Står ikke om pengene. Rent prinsipp.

afagerholt

Sitat fra: GOS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 19:46
Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:23
Står ikke om pengene. Rent prinsipp.

Jeg skjønner. Vi får altså håpe det ordner seg på beste måte! :) Lykke til i alle fall.

P85TMS

Jeg hentet bil 23.2 og har betalt for off-menu FSD til 25.100,-. Jeg har angrerett til førstkommende fredag. Kan benytte meg av den og så bestille eksakt samme bil og få eksakt samme utstyr for 24.900,- mindre. Det er jo en helt idiotisk løsning for både meg som vil ha bilen og Tesla, som sikkert helst ikke vil ha bilen inn igjen. Men sparer jeg nesten 25k på det så vurderer jeg faktisk retur, ja.

GOS

Sitat fra: hELgenen på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:16

Jeg har fortalt dem at jeg ene og alene av prinsipp sender skjemaet inn i morgen, med mindre jeg får noe fornuftig svar i morgen.

Handyman

Sitat fra: P85TMS på tirsdag 05. mars 2019, klokken 20:48
Jeg hentet bil 23.2 og har betalt for off-menu FSD til 25.100,-. Jeg har angrerett til førstkommende fredag. Kan benytte meg av den og så bestille eksakt samme bil og få eksakt samme utstyr for 24.900,- mindre. Det er jo en helt idiotisk løsning for både meg som vil ha bilen og Tesla, som sikkert helst ikke vil ha bilen inn igjen. Men sparer jeg nesten 25k på det så vurderer jeg faktisk retur, ja.
Hva fikk dere som kjøpte off-menu FSD?
Samme produkt som FSD før den ble tatt bort, eller bare antok dere at det var det samme?
Fikk dere noen dokumentasjon eller beskrivelse av produktet?
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

creal

Det er greit å være oppmerksom på at fristen for å melde bruk av angrerett er 14 dager. Deretter skal forbrukeren "uten unødig opphold, og senest 14 dager fra melding etter § 20 ble gitt, sende varene tilbake, eller overlevere dem til den næringsdrivende dersom den næringsdrivende ikke har tilbudt seg å hente varene". Med andre ord kan du sende skjemaet til Tesla på dag 14, og levere bilen noen dager senere.

Så over til spørsmålet under her. Mtp fratrekk for verdiforringelse, er det for det første viktig å ha i mente at Tesla kun kan trekke fra bruk som "ikke har vært nødvendig for å fastslå varenes art, egenskaper og funksjon". En viss andel kilometer kan man altså kjøre, uten å løpe risiko for fradrag i tilbakebetalingen. Siden Tesla godtar 800 km på sin egen 3 dagers returpolicy, skal de slite med å gjøre gjeldende så mye færre km ifm angrerett. Men la oss for tankens skyld si at grensen går ved 500km. Det Tesla da kan kreve deg for, er bruk som overskyter 500km. Hvilket verditap ligger i dette? Bilen er allerede "ikke ny" allerede ved 500 km. Det har veldig lite å si for en potensiell kjøper om det er 500km eller 1500km på telleren når han kjøper en "nesten ny" bil via Tesla. Så at det kan bli tale om noe særlig mer enn hundrelapper her - kanskje ett til to tusen - har jeg vondt for å se.

Sitat fra: emmern på tirsdag 05. mars 2019, klokken 18:29
Hvis man har greid å få en kilometerstand på 1000-2000 km, vil ikke verdien være forringet og gi grunnlag for å ikke gi hele beløpet tilbake?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA