Prisreduksjon: TM3 er nå 24.900kr billigere

Startet av ultimato, fredag 01. mars 2019, klokken 01:58

« forrige - neste »

Frosty

Sitat fra: Geir K på fredag 01. mars 2019, klokken 08:55

Sikker på at dette ordner seg. Når journalistene får tak i dette, så kommer helt sikkert en pressemelding. For jeg har aldri hørt om at ett prisnedslag på stor sum ikke får konsekvenser når den akkurat har blitt introdusert. Det ville vært dårlig forretningskikk.

La oss håpe det! :)
Greit nyhet å få rett før helgen at bilen plutselig ble ca 40.000,- billigere (gitt at man går for forenklet AP, noe jeg vil).

creal

Tja - de fleste vil si en kontrakt er en kontrakt, bilbransjen inkludert. Tesla har imidlertid alltid vært et par hakk bedre enn den tradisjonelle bilbransjen. Prisjusteringer har kommet til gode også de som allerede har inngått kontrakter, men enda ikke fått levert bil. Jeg regner nok sterkt med dette skjer denne gangen også. Jeg antar også Tesla tilsvarende vil kompensere de som har fått bil, men fortsatt har angrerett (14 dager etter levering). Hvis ikke blir det jo fort kaos for dem, og litt dårlig omtale..

Sitat fra: Geir K på fredag 01. mars 2019, klokken 08:55

Sikker på at dette ordner seg. Når journalistene får tak i dette, så kommer helt sikkert en pressemelding. For jeg har aldri hørt om at ett prisnedslag på stor sum ikke får konsekvenser når den akkurat har blitt introdusert. Det ville vært dårlig forretningskikk.

Charged

Sitat fra: TM på fredag 01. mars 2019, klokken 08:01
Kjøpere av BMW i3 opplevde i januar at prisen ble satt ned med 20.000. Da måtte de som hadde bestilt bil før prisendring fortsatt betale gammel, høyere pris. Tesla er mer kundevennlig, men jeg kan ikke forstå at de som allerede har passert tidspunktet for angrefrist kan få prisreduksjon. Det ville i så fall være en fantastisk goodwill fra Tesla. Kanskje de tenker langsiktig og velger å gjøre det ?

Hovedforskjellen her er at på i3'en har du ingen angrerett slik som på Teslaen. Vi som ikke har fått bil kan i teorien sørge for at Tesla får en del ekstrakostnader om alle returnerer bilen ila 3 dager og bestille en ny bil. Alternativet deres er å justere prisen..

tornaldo

Sitat fra: GRS på fredag 01. mars 2019, klokken 07:31
Sitat fra: model3citizen på fredag 01. mars 2019, klokken 07:21
Sitat fra: GL1 på fredag 01. mars 2019, klokken 06:34
Ser ut som de bare har delt opp tilvalgene mer egentlig.

Jeg la inn bestilling på identisk bil som jeg har på vei, og havnet kr 200,- mer enn jeg har i min kontrakt.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Konfigurerte "min". LR Performance, Deep Blue Metallic. Prisen er nå redusert med 24900,- En fin kompensasjon ville jo vært å få den nye begrensede AP med på kjøpet.

Enig . Dette var faktisk VELDIG irriterende for oss som har fått bil. Noe kompensasjon bør de gi.

Helt sikkert veldig irriterende, men ser ikke helt grunnen til at man skal få kompensasjon for lavere pris etter man har fått utlevert bilen. Det går begge veier. Noen ganger øker prisen etter man har kjøpt, og da er man storfornøyd.

Tesla har vel gjort lignende før, har folk fått noe kompensasjon da?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Geir K

I dette tilfellet er det angrefrist på 14 dager etter levering. Da 99% av bilene er bestilt på nettet. Og en pris-reduksjon en uke etter levering til såkalt "prioriterte kunder" er ikke normal forretningskikk. Kjenner ikke til lignende tilfelle.

Så det kommer helt sikkert noe fra Tesla.

creal

Jeg tror ikke Tesla har gjort noe lignende før, men til gjengjeld har Tesla aldri vært i denne situasjonen heller. De har aldri kommet med vesentlige prisreduksjoner rett etter leveringer er påbegynt, som rammer særlig lojale reservasjonsholdere. Det virker forøvrig som det kun er i Norge at det er foretatt en generell prisreduksjon. I USA og ellers er det bare gjort endringer i autopilot-pakkene.

I Norge er Tesla akkurat nå i "delivery hell", hvor bare det å få ut opprinnelig bestilte biler skal være krevende nok. Allerede leverte biler har 14 dagers angrerett. Det blir et salig kaos om Tesla i tillegg til "delivery hell" skal måtte forholde seg til hundrevis av biler i retur på angreretten.

Tesla gjør nok derfor lurt i å kompensere også overfor allerede leverte biler i dette tilfellet.

offpist

Sitat fra: robinbj på fredag 01. mars 2019, klokken 08:49
Sitat fra: xderia på fredag 01. mars 2019, klokken 08:47
Noe som har kontaktet Tesla å sjekket om vi som har bestilt EAP får FSD? Kanskje FSD krever HW3 og det gjelder kun for biler solgt etter 1. Mars?

Holder på. Har stått i tlf kø siden 0800, så virker som det er andre som også sjekker.

De åpner vel først kl 09:00 ;)
Spent på hvilket svar de får.. spør om alle alternativene når du først er i gang.
Og spør også om alle må ringe inn på forhånd eller om det ordner seg av seg selv innen man skal hente bilen.

-Bestilt uten EAP.
-Bestilt med EAP.
-Bestilt med EAP og FSD (off menu).
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

robinbj

Sitat fra: enjikaka på fredag 01. mars 2019, klokken 08:52
Noe som har kontaktet Tesla å sjekket om vi som har bestilt EAP får FSD? Kanskje FSD krever HW3 og det gjelder kun for biler solgt etter 1. Mars?

Holder på. Har stått i tlf kø siden 0800, så virker som det er andre som også sjekker.

Venter med spenning på oppdatering. Jeg tenkte jeg ringer mandag for å krångle de jeg tenkte det vil bli kaos idag.  :police:

Kom igjennom etter 1t og 7min. Traff på ein kar som ikke hadde hørt om prisreduksjonen og endringene i AP/FSD. Han måtte prate med sjefen sin, og blei borte i 5 min. Kom tilbake og sa at de ikke kunne gi noe svar før neste uke. Det ville da bli sendt info til alle som hadde bestilt(Har ein følelse av at han fant på det siste).
Jeg har bestilt med EAP og mitt spørsmål var om jeg fikk med FSD og om jeg kunne få det skriftlig. Jeg informerte han om at det kom til å bli noen telefoner på han i løpet av dagen, med samme spørsmål.
2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

2017 Hyundai Ionic, Svart, Teknikk, Skinn

tornaldo

Linjene bryter vel sammen, for når man har fulgt med i Model 3 trådene her den siste tiden, virker det som det koker fullstendig i topplokket for veldig mange når det kommer til levering. Og nå gjelder det kroner og øre i tillegg...
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

offpist

Det er jo masse folk som skal hente ut bil i dag, og kanskje i morgen også.
Ser for meg dårlig stemning om de bare får beskjed om å ta ut bilen eller dra hjem tomhendt og bestille med ny pris. Jeg har bestilt uten AP så for meg er det 25 000 kr rett ut av lommen og det er ikke lett å svelge uten videre, det skjer rett og slett ikke.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

robinbj

Sitat fra: offpist på fredag 01. mars 2019, klokken 09:23

De åpner vel først kl 09:00 ;)
Spent på hvilket svar de får.. spør om alle alternativene når du først er i gang.
Og spør også om alle må ringe inn på forhånd eller om det ordner seg av seg selv innen man skal hente bilen.

-Bestilt uten EAP.
-Bestilt med EAP.
-Bestilt med EAP og FSD (off menu).

Så innlegget ditt litt seint, så fikk ikke spurt om alt du ba om. Han jeg fikk kontakt med var uansett heilt uvitende og kunne ikke si annet(etter ein prat med sjefen sin) enn at de hadde meir info neste uke.
2015 VW e-Golf, Hvit, Har alt untatt Lane assist, Ambient lys og innfellbare speil.

2017 Hyundai Ionic, Svart, Teknikk, Skinn

Inop

Prøvde å ringe nå, men får opptatt. Sikkert noe kaos der nå ja :D
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

Inop

Det at han salesrep fyren ikke har hørt om prisendringene tror jeg er ren BS for å slippe å deale med det akkurat nå...
Tesla Model 3, tidligere Ioniq, eUp og Leaf eier. Base i Bærum, Akershus.

For oss som ikke er helt inne i dette. Hva er:
FSD
EAP
ASS

Jeg har bestilt den billigste utgaven til 464 000 ca. Er jeg berørt?

maxorama

Er også en av de som har bestilt uten EAP tidligere. Ser nå at bilen min blir 24000,- billigere om jeg avbestiller og bestiller på ny. Fortsatt estimert levering i mars på biler som bestilles nå ser jeg. Jeg har enda ikke fått VIN/final invoice. Hva er sjansen for at jeg blir automatisk "oppgradert" til AP?  :-\

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA