Hovedmeny

Nyhet kl 23.00 28. februar

Startet av ToWalkOrDrive, torsdag 28. februar 2019, klokken 21:32

« forrige - neste »

afagerholt

Sitat fra: Springdale på fredag 01. mars 2019, klokken 00:56
Sitat fra: afagerholt på fredag 01. mars 2019, klokken 00:37
Jeg sitter stille fram til 14/3, og kommer nok til å lande på ny bestilling med kun AP i stedet for EAP og spare 40.000,-.

Regner med å gjøre det samme, men da jeg fremdeles ikke har final invoice eller VIN, håper jeg at jeg kan endre bestillingen og slippe å bestille på nytt. Så fremt dette ikke er mulig vil jeg nok avbestille og bestille på nytt. Ser ikke verdien i 42' for FSD/EAP.
Da er du og jeg i samme situasjon.

Du he et godt poeng der med FI og VIN, ja. Kanskje jeg kan ringe de og be de om å «endre konfigurasjon» av prisen, så den blir 42knok lavere. ;)

afagerholt

Sitat fra: hemi på fredag 01. mars 2019, klokken 00:57
Jeg så posten, han sier man får med summon og naviger på autopilot.

han sier ingenting om lys, bykjøringen, og FSD som skal gi deg ny hardware fremover.
Skjønner - du leser jo seff!

Nei, men føler det gir seg selv at når han ikke nevner det ved omtale av EAP så er det ikke med der.

Mulig jeg tar feil, men om datastyrt filskifte og summon på parkeringsplassen er det jeg får for 40k så melder jeg blankt.

hemi

skal hente nå på onsdag....

Problemet her er også 2 delt

Resale på en halveis modell som kosta det som en FSD, men ikke har FSD men kun EAP og mellomversjon... vanskelig

folk flest vil også gå for 25k autopilot modellen nå.

Ser også at man får flere options på vinterdekk.....

Vurderer avbestille, droppe EAP, droppe 20" vinterdekk, heller kjøre i3 120ah litt lenger.. bmw fucka meg jo greit der og dumpa prisen 20k, tror ikke den taper seg mer på 2-3 uker nå enn det jeg sparer inn på FSD/EAP/vinterhjul greia.

afagerholt

Sitat fra: hemi på fredag 01. mars 2019, klokken 01:05
Resale på en halveis modell som kosta det som en FSD, men ikke har FSD men kun EAP og mellomversjon... vanskelig
Føler deg.
Sitat
folk flest vil også gå for 25k autopilot modellen nå.
Mulig.
Sitat
Ser også at man får flere options på vinterdekk.....
Hva mener du? Jeg gikk for 18in R3. Ville gått for det igjen.
Sitat
Vurderer avbestille, droppe EAP, droppe 20" vinterdekk, heller kjøre i3 120ah litt lenger.. bmw fucka meg jo greit der og dumpa prisen 20k, tror ikke den taper seg mer på 2-3 uker nå enn det jeg sparer inn på FSD/EAP/vinterhjul greia.
Jeg også har helt ærlig mest lyst på helt vanlig plain AP. Selvsagt godt mulig at framtiden er armløs og at alle bare sitter på Netflix i trafikken om kun få år, men jeg setter fortsatt noen penger på (i hvert fall mer enn -42.000) på at jeg får solgt min «gammeldagse» AP med TACC og autosteer til en eller annen som he lyst på en ok rekkevidde til en ok pris.

:)

geirci2

2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Nicky777

Jeg fatter ikke hva Tesla har tenkt her! Det jo i Norge vi har bestilt aller flest TM3 i Europa, og veldig mange mange kan fortsatt endre bestillingen sin eller avbestille bilen. 90% av disse vil vel benytte seg av dette nå og spare 25.000 kroner på en eller annen måte. Det er mulig at det ikke er samme avbestillingsmuligheter i andre land, men har Tesla da glemt de norske reglene da man plutselig endret prisene? For dem som nylig har fått bilen og returretten akkurat har utløpt må jo dette være bittert. Jeg skulle fått bilen om ca en uke, men nå er alternativene å høre med Tesla om jeg kan endre kjøpet eller å avbestille og bestille ny bil. Kan fint vente noen uker ekstra på dette. Uansett er jo dette en gladnyhet, men virker som et utrolig klossete grep økonomisk fra Tesla.

creal

Tesla har alltid pleid pleid å justere prisen for de som enda ikke har mottatt bil ved prisnedgang. Går sterkt ut ifra at dette skjer denne gangen også - særlig fordi Tesla uansett har lovt en raus returrett.

Det mer interessante er hva som skjer med de som allerede har hentet ut bilen sin. De fleste (alle?) er nok innenfor den 14 dagers angrerett med full refusjon som kontraktens regionspesifikke bestemmelser gir dem. Så da har Tesla egentlig en sterk egeninteresse i å være imøtekommende også overfor disse. Vi får se..

hELgenen

Eneste måte og sikre seg mot tap er å returnere for de som akkurat har fått bilen,og ikke ta ut for de som skal. Har opplevd noe lignende og tapte 30k da forhandler satte ned pris uken før jeg hentet bilen. Jeg var bundet av kontrakt og kom meg ikke ut.
BMW gjorde også et prisgrep rett rundt nyttår som gjorde at de som tidlig ute og bestilte sin 120Ah før 31.12.2018 tapte ca 20k.
Tesla har tradisjonelt vært rause overfor de som ikke har fått sin bil,men hatt dem i bestilling,men dette er ikke normalt i bransjen. Så eneste sikre måten å spare noen kroner på er å følge kontrakt og returnere iht. avtalen. Det blir jo et sant helvete for Tesla om mange gjør dette,men regner faktisk med at de som er innenfor retur vinduet får alle rabatter/oppgraderinger. Vanskelig situasjon for de få som skal hente ut bil i dag og i morgen,så her ville jeg bare ringt og utsatt levering inntil over helgen i første omgang. Og ennå verre for de som akkurat har fått sin og sitter på en knivsegg og kan ennå returnere. Og de som er utenfor retur vinduet kan ikke gjøre annet ennå krysse fingrene. Hos alle andre forhandlere ville alle vært fuc..ed uansett så en får nesten bare se det positive i at noen faktisk kan gå ut av avtalen uten å tape en krone

afagerholt

Ja, du har nok rett i det du skriver her.

For min del (siden jeg meldte en del ganske direkte over) skal det sies at jeg var svært fornøyd med prisen jeg ble tilbudt ved bestilling, så ser ikke at jeg hadde vært bitter eller misfornøyd dersom dette var dealen jeg endre opp med etter at Elon prøvde å tilrettelegge best mulig for resten.. :)

Sånn jeg er skrudd sammen er det allikevel sånn at dersom det er mulighet til å spare 42.000,- og det liksom lar seg lirke til uten å vandre noe særlig i gråsoner, så greier jeg ikke helt å slippe den tanken før det i hvert fall er prøvd og funnet umulig. ;)

Spennende i alle fall. En fantastisk bil! Ah, nydelig med bagasjeplass og overnattingsmulighet. Rekkevidden er fantastisk! AP++ for meg mer en bonus.

A

bmw2002

Dette er selvfølgelig lite gunstig for de som nettopp har fått bil. Samtidig så tror jeg ikke de har noe valg.

Etterspørselen etter Model 3 i USA er nå svært lav og Tesla sitter igjen med en produksjon som er langt høyere enn etterspørsel nå som bilene for Europa i stor grad er produsert.

Ut i fra det jeg har hørt sliter vel BMW også med etterspørsel på i3 og valgte da å senke prisen. Det er bedre å senke prisen enn å la en fabrikk gå for halv maskin.

Så spørs det hvor lenge de klarer å holde opp etterspørselen etter Model 3. Det er endel utfordringer fremover:

- Lange verkstedkøer også i USA
- Mange feil på bilene ved utlevering, virker ikke som en vinterbil
- Fortsatt dyr bil utenfor Norge
- Markedet vil ha SUV/Crossover

afagerholt

Det er en del utfordringer, ja. Får se hva de gjør! :) Jeg kan ikke se at SR med den range/pris-kombinasjonen det legges opp til i USA kommer til å bli noe annet enn en braksuksess i Norge. Ikke etter å ha prøvekjørt. Men! Jeg har tatt feil før ;)

Øyvind.h

Sitat fra: bmw2002 på fredag 01. mars 2019, klokken 08:15
Etterspørselen etter Model 3 i USA er nå svært lav
Flott om du kan dokumentere denne påstaden med en pålitelig kilde.
Siste jeg leste var stabilt høy etterspørsel basert på batch-størrelse på VIN-registreringer.
Men du har kanskje innblikk i reservasjons/bestillingstall siden du skriver at Tesla nå har svært lav etterpørsel.
https://www.teslarati.com/tesla-model-3-demand-300k-vin/
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Tulle

afagerholt

Sitat fra: Tulle på fredag 01. mars 2019, klokken 09:06
Siden du tar opp dette, Tulle, så føler jeg for å si at jeg tror ytringsfrihet har en svært stor verdi både i samfunnet vårt og på forum, og at når vi ønsker oss at ting som provoserer oss eller vi er uenige med bare skal "forsvinne", så vet vi ikke helt vårt eget beste. Folk er uenige med meg ofte! Hvis de har rett vil jeg gjerne høre det! Hvis ikke kjenner jeg at det går helt fint.  ;)

Jeg synes uansett at Løve har noen interessante poenger, og at han bringer en sunn "reality check" på investeringen jeg er i ferd med å gjøre. Stå på!  :) :+1:

Øyvind.h

Sunn? Den heksejakten er i høyeste grad usunn. Ett eller annet må ligge bak.
Man går lei av trolling, men forumet har en glimrende ignore-funksjon som skjuler innlegg fra brukere som kun er ute etter å spre kvalm.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA