Hovedmeny

Lade spørsmål

Startet av Elgulf, fredag 22. februar 2019, klokken 12:19

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: GL1 på fredag 22. februar 2019, klokken 17:14
Sitat fra: jog på fredag 22. februar 2019, klokken 16:36
forsøkte eg og Det virker som den er begrenset til 8 amp noe som er håpløst lavt.   men kjøper en overgang fra blå 16 amp kontakt til shuko normal så kan jeg velge selv fritt opptil 16

>:( :-1:

Bruker slike ofte selv jeg, på ladeplasser med stolper/bokser i stål. Disse er satt opp lenge før forskriftsendringen, og det er fullt lovlig å trekke 16A fra de. Jeg pleier å begrense meg til 15A så ikke sikringen skal gå.

8A er så tregt at det er ubrukelig. Da blir de mye ekstra stopp på hurtiglader. 7A ekstra over 10 timer (som jeg ofte står) er minst 60km ekstra rekkevidde på TMX.

Risikoen er minimal med dette da det er null brennbart materiale i nærheten alle de aktuelle stedene. Alt står inne i stålkabinett, enten frittstående eller på betongvegg.

På garasjestikket til gamle tante Olga kan det dog være en viss ide å være litt mer forsiktig.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Zuexi

Sitat fra: ok67 på fredag 22. februar 2019, klokken 12:38
Alle nye ladekladdar med schuko kontakt i dag er vel begrensa til 8 A.
Ikke alle - ladekladden som følger med Kona og e-Niro er justerbar opptil 12A.

Handyman

Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. februar 2019, klokken 18:48
forsøkte eg og Det virker som den er begrenset til 8 amp noe som er håpløst lavt.   men kjøper en overgang fra blå 16 amp kontakt til shuko normal så kan jeg velge selv fritt opptil 16

Bruker slike ofte selv jeg, på ladeplasser med stolper/bokser i stål. Disse er satt opp lenge før forskriftsendringen, og det er fullt lovlig å trekke 16A fra de. Jeg pleier å begrense meg til 15A så ikke sikringen skal gå.

8A er så tregt at det er ubrukelig. Da blir de mye ekstra stopp på hurtiglader. 7A ekstra over 10 timer (som jeg ofte står) er minst 60km ekstra rekkevidde på TMX.

Risikoen er minimal med dette da det er null brennbart materiale i nærheten alle de aktuelle stedene. Alt står inne i stålkabinett, enten frittstående eller på betongvegg.

På garasjestikket til gamle tante Olga kan det dog være en viss ide å være litt mer forsiktig.
Ikke uenig i det du skriver, og så lenge man vet hva man driver med går ting som regel helt fint.
Jeg er elektrofagmann og kjenner godt til dette "fenomenet" ;)
Syns likevel at det ansvarlig og på sin plass å nevne evt. konsekvenser når noen forslår ting som kan være risikabelt.
På nye faste ladeplasser gjelder jo forskriftsendringen, og det er bra at folk får vite om det.
Hvilke valg den enkelte så tar, må de selv stå ansvarlig for.
Anbefaler alle å lese denne:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

GL1

Sitat fra: Handyman på fredag 22. februar 2019, klokken 20:51
Sitat fra: jkirkebo på fredag 22. februar 2019, klokken 18:48

Ikke uenig i det du skriver, og så lenge man vet hva man driver med går ting som regel helt fint.
Jeg er elektrofagmann og kjenner godt til dette "fenomenet" ;)
Syns likevel at det ansvarlig og på sin plass å nevne evt. konsekvenser når noen forslår ting som kan være risikabelt.
På nye faste ladeplasser gjelder jo forskriftsendringen, og det er bra at folk får vite om det.
Hvilke valg den enkelte så tar, må de selv stå ansvarlig for.
Anbefaler alle å lese denne:
https://www.dsb.no/lover/elektriske-anlegg-og-elektrisk-utstyr/tema/elbil---lading-og-sikkerhet/

Jeg er veldig enig i det Handyman sier.

Jeg har sett MANGE kreative løsninger folk har benyttet seg av, mange "lukker øynene" for ting de egentlig vet ikke er bra, for:"vi må jo få ladet". Andre drar det enda lenger, og nærmest skryter av at de lader på måter som ikke er anbefalt.

For meg var det uaktuelt å kjøpe elbil før det var mulig å lade på en god måte i garasjekjelleren. Nå er et anlegg med lastbalansering på plass, og TM3 LR AWD EAP på vei...
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

jorgror

8A er skuffende. Jeg bor i leilighet med felles parkering og to delte ladeplasser. Disse punktene har ladeboks med blå schuko. Heldigvis er disse plassene lite i bruk, kun en hybrid av og til, men med maks 8 A blir jeg stående der mye. Jeg hadde beregnet å lade med 10A, som også er litt lite. Og så er det vel bare et tidsspørsmål før flere får seg elbil.
2016 VW GTE
2019 Model 3 LR AWD FSD (HW3)

Wibla

Du har et blått 16A CEE adapter, sant? På tide å få tak i CEE -> Schuko adapter, så får du ladet på 16A ;)

(NB: dette betinger at ladeposten takler dette, typisk at det er satt opp før de endret reglene).
2018 Tesla Model S 75D

trykkertor

Jeg er overrasket over hvor stor prosentandel av elbileiere som baserer seg på nødlader i hverdagen.
Her i mitt lille tun, er vi 6 familier som har elbiler. De første kjøpte for 6 år siden, så har det jevnt piplet inn.
Selv fikk jeg installert veggboks litt før vi mottok vår første elbil. De andre familiene baserer seg fortsatt på å lade med nødlader hver dag.
For å være helt ærlig skjønner jeg ikke om det er gjerrighet, mangel på bedre viten eller direkte latskap som er årsaken til at så mange velger å bruke nødlader som endelig løsning.

skysurfer

Noen som vet prisen på blått 32a adapter hos Tesla?
2019 Tesla Model 3 LR AWD med HW3, Homelink og Voldermort ;)
2016 Leaf Tekna 6,6Kw med OVMS
2015 Leaf Tekna 6,6 Solgt
2014 Leaf Tekna 6,6 Solgt

jog

Om du skal ha blå 32 amp til Model 3, må du kjøpe en ny UMC, den som følger med bilen støtter kun 16 amp.
Leaf  63000km fra 2011 Des. hentet i -18 fra GOL.
Tesla P85 .   2369  Vin 16841 in Production 20.09.13
Levering 12.11.13  Ny S85D  utlev. 10 Juni kl 10 2015
Model 3 LR 19.02.19

Wibla

Sitat fra: jog på lørdag 23. februar 2019, klokken 20:38
Om du skal ha blå 32 amp til Model 3, må du kjøpe en ny UMC, den som følger med bilen støtter kun 16 amp.

https://www.tesla.com/no_NO/support/charging-connectors

Står svart på hvitt at du får kjøpt 32A adapter til gen2 UMC der. Det er derimot slutt på 3fas-lading på 400V.
2018 Tesla Model S 75D

GL1

Sitat fra: trykkertor på lørdag 23. februar 2019, klokken 10:16
Jeg er overrasket over hvor stor prosentandel av elbileiere som baserer seg på nødlader i hverdagen.
Her i mitt lille tun, er vi 6 familier som har elbiler. De første kjøpte for 6 år siden, så har det jevnt piplet inn.
Selv fikk jeg installert veggboks litt før vi mottok vår første elbil. De andre familiene baserer seg fortsatt på å lade med nødlader hver dag.
For å være helt ærlig skjønner jeg ikke om det er gjerrighet, mangel på bedre viten eller direkte latskap som er årsaken til at så mange velger å bruke nødlader som endelig løsning.

Kunne ikke vært mer enig. Må være gjerrighet og/eller latskap.

Dette er såpass belyst tema, så uvitenhet har jeg vanskelig for å tro at det er.
2019 TM3 AWDLR (FSD??)

stefse

Har "nødladet" på Schuko med 6A i flere år. Hovedgrunnen til det er at ladeboksene først nå som smått begynner å bli konkurransedyktige på pris/funksjonalitet.

Men 8A er unødvendig lavt når man kommer til et offentlig ladepunkt.
De fleste takler greit 12-13A og endel er fremdeles 16, men lurt å begrense seg til 15A.

Schuko stikk er undervurdert hva kommer til kost/nytte verdi for P-plasser med begrenset og sesongmessig besøk. Jeg er uenig at at man MÅ pålegge dyre ladebokser, sinnrike betalingsløsninger og holde seg med bukk-havresekk elektrikere for den minste lille kilowatt en elbil skal lades med.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

trykkertor

Så i ditt tilfelle... gjerrighet.

Toalmar

Blir litt oppgitt når man leser at folk ikke tar dette med lading / brannfare alvorligere.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

lintho

Hvor lang er kabelen som følger med? Type 2 kabelen
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA