Hovedmeny

Hvilken skiboks velger du?

Startet av Rsk1, søndag 17. februar 2019, klokken 09:01

« forrige - neste »

Rsk1

Regner med at flere her har begynt å spekulere i hvilken skiboks vi vil ha på bilene. Føler meg ganske trygg på at skiholdere nå kommer, så har sånn smått begynt å "veie" de ulike modellene opp mot hverandre. Favoritten er nok Skiguard 830, da jeg legger mest vekt på det estetiske. Skia går uansett oppi. Hvit bil og sort boks.
Hvilken boks tenker dere? Få gjerne med farge på bil samt takboks også.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

hgs

Blir nok å fortsette med Thule Pacific 700 i plast som vi har nå i første omgang. Denne er nær optimal mht vekt på boks og tillatt vekt på det eneste stativet som foreløpig er å få - en tung boks spiser mye av tillatt vekt. Boksen kommer til å frakte ulike typer ski, brett, kiter og golfbagger, så kan ikke ha de flateste typene. Funksjon trumfer estetikk hos oss. Svart boks, Midnight silver metallic bil.
Brun S85 19", tech,luft,park,dobbeltlader,hattehylle -Solgt
TM3 LR AWD, 18", AP,  midnight silver metallic
TMY reservasjon

Magnus Hansen

Avstanden mellom de to stativene er ikke veldig lang, så man må være sikker på at det funker med boks. I tillegg så ser det ut som stativ er ganske bør tak, så det må undersøkes i forhold til boks med tunneler. Ellers er det sikkert en del variasjon i hvordan de enkelte bokser er på tm3 i forhold til støy og evnt vibrasjoner.

lintho

Hvor mye mindre rekkevidde snakker vi med skiboks? 10-15%?
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Magnus Hansen

Sitat fra: lintho på søndag 17. februar 2019, klokken 10:12
Hvor mye mindre rekkevidde snakker vi med skiboks? 10-15%?

Selvfølgelig avhengig av både størrelse på boks og hastighet. Her er en test:

https://youtu.be/4tXnmYRCy4o

TøddiVedder

Har Thule flow idag. Satser på at den blir bra på model 3. Svart voks, blå bil. Skal stå på bilen 4-5 måneder i året, så håper den ikke ser helt tullete ut på bilen.

GOS

Mens jeg venter på takstativet som ble bestilt for noen dager siden...så limte jeg Thule Flow inn i skala på Model 3 rød som jeg har.

Tror dette er så langt bak som jeg kan sette den. Ser ut som om det er litt stor høydeforskjell tak-boks ved fremre stativ samt at boksen kommer litt langt frem?

Ser ikke ut som innertier, men greit nok for mitt bruk 2 ganger i året.

Hva tenker folket?

Er det noen som har fått takstativet og fått på takboks? Bilde fra siden og eventuelt andre vinkler med info om hvilken boks det er?

Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

TøddiVedder

Håper den kan gå litt lengre bak...

iloominaty

Noen som vet om en rød skiboks?
hadde vært kult med en som matchet fargen på bilen :3

olavxxx

daktari

Sitat fra: iloominaty på mandag 01. april 2019, klokken 21:02
De fleste bokser kommer i svart eller sølv. Utover det så må de custom lakkeres i bilens farge. Dette er vanlig blant de litt jålete av Packline og Skiguard men koster fort mange tusenlapper.

Generelt er taket på 3ern såpass buet at en boks som bøyer nedover (konkav) kan se penere ut. Kortere boks enn Flow er kanskje også å foretrekke. Noen har takstativet i tunnel gjennom boksen, da kommer den lavere mot taket. Sjekk Skiguard 830T og Packline FX Suv. NX-serien blir kanskje litt lang men NXT kommer lavt. Calix har vel også en boks som runder pent fremover. Savner det på Thule som har den geniale side-åpningen.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

olavxxx

Sitat fra: daktari på mandag 01. april 2019, klokken 22:31
Sitat fra: iloominaty på mandag 01. april 2019, klokken 21:02
De fleste bokser kommer i svart eller sølv. Utover det så må de custom lakkeres i bilens farge. Dette er vanlig blant de litt jålete av Packline og Skiguard men koster fort mange tusenlapper.

Generelt er taket på 3ern såpass buet at en boks som bøyer nedover (konkav) kan se penere ut. Kortere boks enn Flow er kanskje også å foretrekke. Noen har takstativet i tunnel gjennom boksen, da kommer den lavere mot taket. Sjekk Skiguard 830T og Packline FX Suv. NX-serien blir kanskje litt lang men NXT kommer lavt. Calix har vel også en boks som runder pent fremover. Savner det på Thule som har den geniale side-åpningen.
Veldig bra innlegg!

ewilmann

Takk for gode innspill. Selv har jeg sett på Thule Dynamic M. Er det noen som har erfaring med denne?
Model S 2013
Model 3 2019

Rsk1

Da ser det ut som Skiguard har fått tilpasset sin 830T til model 3.
https://www.takboks.no/produkt/skibokser/skiguard-830t-til-tesla-3

Dette så jo ikke så værst ut.
Bmw i3 94ah (Solgt)
Model 3 LR

ToWalkOrDrive

Det jeg ikke skjønner er hvorfor det skal være mer aerodynamisk når boksen er trykket ned mot taket. Jeg forstår at en en får lavere tyngdepunkt, og at det da blir mindre vagging i svinger, men når takboksen uansett må stikke et stykke fremover over frontruta, så ser jeg for meg at en takboks som er 14 cm over taket vil tillate luften som treffer frontruta til å gå der den skal gå, som er over taket, og slippes bak bilen. Dersom bakboksen er klistret på taket vil luften fra frontruten presses opp mot takboksen, og noe av luften går mellom takboksen og taket, mens resten blir presset ut til sidene, som er en stor omvei, siden det da ikke er plass. Luften vil jo ikke kunne komme på oversiden at takboksen siden den stikker så langt frem. Da jeg hadde en svær, men aerodynamisk, takboks på en liten bil (Yaris), så sto denne veldig høyt. Her fikk luften gå fritt både rundt bil, og fritt rundt takboks, og følte overraskende lite til takboksen (har forøvrig 1,8 liters motor med 136 hk på Yaris'n, så det kan være noe av forklaringen, men hørte lite lyd og.).
Tesla Model Y                         2021-

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA