Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Crown

Sitat fra: gr på lørdag 01. juni 2019, klokken 01:12
Du er sikkert klar over det, men du vet at nakkestøtta styres elektrisk? Den justeres auto ift lengdejustering på setet, men kan stilles "manuelt" i tillegg, ved å bruke korsryggstøtteknappen og velge nakkestøtte på skjermen.

Jada, stilte i vei der, men det var fortsatt ikke nok. Har kjørt to stk, en 2018 XP100D og nevøens X75D fra desember 2018. Jeg har nok bare lang rygg og liker å ha hodet nærmt hodestøtten. Sportssetene i e-tron som er standard i exclusive og advanced plus  får jeg hodestøtten mer enn høyt nok opp, men synes også de var litt harde så derfor kjøpte jeg med multikontursetene (komfortseter).
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

moby666

Låner en e-tron i helgen. Fin bil, men synd den er så treg i forhold til Tesla. Batteriet tømmes også utrolig fort, mulig det er noe feil på denne testbilen.  Bilen skal ha fult utstyr, men finner feks ikke varme i rattet blandt alle disse knappene? Ligger dette inne på navi-skjermen? Lader også sinnsykt tregt. Er det mulig å få bilen med raskere lader?

turfsurf

Sitat fra: moby666 på lørdag 01. juni 2019, klokken 10:44
Fin bil, men synd den er så treg i forhold til Tesla. Batteriet tømmes også utrolig fort, mulig det er noe feil på denne testbilen.  Bilen skal ha fult utstyr, men finner feks ikke varme i rattet blandt alle disse knappene? Ligger dette inne på navi-skjermen? Lader også sinnsykt tregt. Er det mulig å få bilen med raskere lader?
Dette er en spøk eller ? [emoji23] Om det ikke er så får man ikke varme i rattet på multifunksjonsratt, og den bruker mye strøm. Den kan fåes med 22kW lader som opsjon.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Crown

Låner en e-tron i helgen. Fin bil, men synd den er så treg i forhold til Tesla. Batteriet tømmes også utrolig fort, mulig det er noe feil på denne testbilen.  Bilen skal ha fult utstyr, men finner feks ikke varme i rattet blandt alle disse knappene? Ligger dette inne på navi-skjermen? Lader også sinnsykt tregt. Er det mulig å få bilen med raskere lader?
Du kan ikke ha lest mye her og andre bilsider siste året :-D Varme i rattet er det utrolig nok ikke (ennå). Et av de mest diskuterte (og ferdigdiskuterte) emnene, ingen vits å snakke mer om, trist sak. Lading skjønner jeg ikke helt hva du mener, du kan lade 11kW hjemme nå, 22kW kommer til høsten. Hurtiglading er markedets raskeste (150kW) på Ionity-laderne. Så skjønner ikke helt hva du har ladet med.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

DagfinnN

Sitat fra: Crown på lørdag 01. juni 2019, klokken 10:53
Du kan ikke ha lest mye her og andre bilsider siste året :-D Varme i rattet er det utrolig nok ikke (ennå). Et av de mest diskuterte (og ferdigdiskuterte) emnene, ingen vits å snakke mer om, trist sak. Lading skjønner jeg ikke helt hva du mener, du kan lade 11kW hjemme nå, 22kW kommer til høsten. Hurtiglading er markedets raskeste (150kW) på Ionity-laderne. Så skjønner ikke helt hva du har ladet med.
Veldig bra svar til en som jeg oppfatter bare skriver for å provosere :)
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

opheim

Sitat fra: Crown på lørdag 01. juni 2019, klokken 10:53Varme i rattet er det utrolig nok ikke (ennå). Et av de mest diskuterte (og ferdigdiskuterte) emnene, ingen vits å snakke mer om, trist sak. Lading skjønner jeg ikke helt hva du mener, du kan lade 11kW hjemme nå, 22kW kommer til høsten.

22kW kommer ikke før høsten 2020.

Varme i rattet er ofret til fordel for kapasitiv sensor for at fører holder i rattet. Altså at det holder å legge en finger på rattet, i motsetning til de fleste (alle?) andre elbiler som har momentsensor. Altså at man må gi litt fysisk rattutslag for at bilen skal kjenne at du holder i rattet. Veldig komfortabelt, men her er det en evig diskusjon om dette var «rett» valg av Audi. Formodentlig vil de etterhvert finne en måte å kombinere de to.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

elektro

Hva sammenligner du med, når du sier bilen er treg og at batteriet tømmes fort? Har du prøvd kjøreprogram «Dynamic» og satt girvelgeren i Sport?

Bilen du låner har mest sannsynlig ikke rattvarme. Grunnen skal være at bilen ikke bruker motstand/bevegelse i rattet til å detektere om du har hendene på rattet, men bruker et slags touch system.

Når det gjelder lading er 8A max på kladden som følger med på vanlig stikkontakt, om lag 1,7kW. Dvs. at du får ca. 50% på 24 timer og 20% «over natta» på 10 timer. Dette av sikkerhets- og forskriftsmessig grunner. Ellers vil du typisk få 3,6kW, 7,2kW eller 11kW avhengig av hvilken industrikontakt eller type 2 ladestasjon du er koblet til. 22kW blir mulig å bestille som en opsjon EDIT: på et senere tidspunkt. Hvordan lader du?
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

Contango

8A på ladekladden? Hvorfor ikke 10? Man lader helt trygt på 10A på eget elbil  stikk.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

AJ82

Sitat fra: Contango på søndag 02. juni 2019, klokken 11:12
8A på ladekladden? Hvorfor ikke 10? Man lader helt trygt på 10A på eget elbil  stikk.

På eget elbil stikk ja, men hvor mange legger opp det?
De fleste setter vel opp egen ladestasjon hvis du først legger opp ny kurs...

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Anbefalt maks vedvarende belastning på schuko er 8A. De fleste bilprodusentene leverer vel nå maks 8A på original kladd.
Helt riktig vurdering av Audi.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Contango

Vel, vi har eget elbil stikk for vi får bare 10A i den ene garasjen vi har. Men skjønner da at vi er avvikere når vi bruker en slik løsning og attpåtil drar 10A.
10+ elbiler bak meg. Nå en '22 M3 og en '24 Enyaq.

SurSnasen

Usikker på intensjonen din med innlegget, men jeg får vel kommentere litt likevel.
Batteriet tømmes utrolig fort? Du kjører altså en Model X 75D. Altså kortere rekkevidde enn e-tron. Men ja, ut fra batteristørrelsen kunne e-tron med fordel hatt litt lavere forbruk. Likevel, forbruket i forhold til Tesla er ikke såå mye høyere. Og man får en finere og mer praktisk fasong på bilen.
Treg? Igjen, Model X 75D er jo knapt raskere på lyskryssprinten. Klart, er man den som kjøper bil for å bruke offentlig vei for racing, så blir ikke e-tron riktig. Men ellers burde 0-100-tiden holde for langt på vei de fleste (som i tillegg helst er vant med biler som gjør 0-100 på minst 8 sekunder).
Rattvarme mangler. Helt riktig. Men med forvarming (som du sikkert er vant med fra Tesla for å kunne åpne dørene med rammeløse vinduer på vinteren) så er behovet stort sett begrenset. Og man får i tillegg et ratt som du slipper å nappe i hvert 15. sekund for å vise at du holder i det dersom du kjører med kjøreassistanse. Det holder at du holder i rattet.
Lader sinnsykt tregt? Som andre har vært inne på; hjemmelading går tregt ja, så lenge du er tilkoblet med vanlig ladekladd. Men er man seriøs elbil-eier så følger man forskriftene, og helst har installert en ladestasjon hjemme. Ute på langtur nyter man svært godt av lynladere og en aggressiv ladekurve.

Men ellers var det en god bil å kjøre, og spesielt siden du hadde den ei helg?

AndreasRingdal

Sitat fra: Crown på fredag 31. mai 2019, klokken 21:03
Hvor høy/stor er du TurfSurf? For meg er setene i X faktisk hovedgrunnen til at den ikke går an å kjøpe, en hard kant på nedre del av hodestøtten står rett inn i nakken på meg (alt for lav rygg på setene) og gjør utrolig vondt.
Jeg er 193 og måtte vende meg til større vinkel på setet enn jeg det jeg hadde i Leafen i TMX (2018) på grunn av kanten på nakkestøtten traff midt i nakken. Pr nå er det større problem at sitteputen er kort i TMX.
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

AndreasRingdal

Sitat fra: opheim på lørdag 01. juni 2019, klokken 16:01
Varme i rattet er ofret til fordel for kapasitiv sensor for at fører holder i rattet. Altså at det holder å legge en finger på rattet, i motsetning til de fleste (alle?) andre elbiler som har momentsensor. Altså at man må gi litt fysisk rattutslag for at bilen skal kjenne at du holder i rattet. Veldig komfortabelt, men her er det en evig diskusjon om dette var «rett» valg av Audi. Formodentlig vil de etterhvert finne en måte å kombinere de to.
Momentsensoren til Tesla er crap.  Var på langtur i helgen og når elgskiltene kommer med få hundre meters avstand har ikke jeg fokus ned i dashboardet for å se når jeg må nappe i rattet.  Konsekvens => "Autosteering disabled". Jeg hadde gledlig ofret rattvarme for audi sin løsning. (kona hadde droppet hele bilen uten rattvarme).
TMX 75D (MCU2/HW3/FSD)
Leaf 24 fra 2016 til 2018 (50000km)

turfsurf

Sitat fra: AndreasRingdal på mandag 03. juni 2019, klokken 09:31
Momentsensoren til Tesla er crap.  Var på langtur i helgen og når elgskiltene kommer med få hundre meters avstand har ikke jeg fokus ned i dashboardet for å se når jeg må nappe i rattet.  Konsekvens => "Autosteering disabled". Jeg hadde gledlig ofret rattvarme for audi sin løsning. (kona hadde droppet hele bilen uten rattvarme).
Enig i at momentsensor ikke er en god løsning, men det kommer veldig an på hvordan du holder rattet. På 2,5t kjøretur i går fikk jeg varsel to ganger. Dette på 2019.16.2.3.

Men ja, kudos til Audi for en bedre løsning. Men rattvarme erstattes ikke av forvarming. På ikke-planlagte kjøreturer er det sjelden nok tid til å varme opp innredningen selv om kupe luften er varm.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA