Hovedmeny

Prøvekjøring

Startet av Ae, mandag 11. februar 2019, klokken 14:49

« forrige - neste »

Lappsokk

Hvilket kønummer var du da du får forespeilet levering april. Min er ikke forespeilet levering før juli. Exclusive+++ og nr på 700.  Bestilte for drøyt 2 uker siden. Syns dette kønummer greiene er en vits, virker ikke som det blir tatt hensyn til overhode.

opheim

Sitat fra: Lappsokk på lørdag 02. mars 2019, klokken 18:56
Hvilket kønummer var du da du får forespeilet levering april. Min er ikke forespeilet levering før juli. Exclusive+++ og nr på 700.  Bestilte for drøyt 2 uker siden. Syns dette kønummer greiene er en vits, virker ikke som det blir tatt hensyn til overhode.

Såpass? Det virker som en pussig leveringstid med så lavt nummer, må da være mange under deg som har valgt intromodeller? Jeg har foreløpig (dog usikker) estimat uti august en gang, med nr 6000, en Exclusive++, bestilt for ca tre uker siden. Med mindre du har bestilt noe med restriksjon på (fabrikkfeste, servolukking eller enkelte felger) så kan jeg ikke skjønne at 700 skulle drøye helt til juli. Til og med jeg har jo forhåpninger om å kanskje få *litt* tidligere, med begrunnelse i at mange nok har hoppet av eller drøyet kontraktssignering til etter at min er lagt inn hos Audi og har fått tildelt produksjons-slot. Men blir ikke ekstremt overrasket om det drøyer til september heller.
Hallvard McGhie Opheim
'20 Audi e-tron 55 Exclusive
'16 Honda CRF1000L
'12 Nissan Leaf 24kWh (vurderes solgt)
'11 Ford Galaxy 2.0/163 tdci (solgt)

Imagine

En ting jeg synes er negativt er at man ikke har automatisk åpning av panser fra f eks nøkkel. Altaå at det går helt opp, slik som bagasjeromsluken.
Det er gjerne skittent i fronten og man ønsker å ta ut ladekabler fra «frunken» for å lade når man kommer hjem etter en lengre tur.

Øyvind.h

Det kan i det minste smelles igjen :) slipp det fra 40cm høyde så går det i lås. Trenger ikke trykkes ned.

Har hørt samme ønskene ift panser på annet merke, men mener det var noe med doble låser og sikkerhet. På Model 3 er der noen som selger sterke fjører som gjør at panseret spretter opp når det åpnes.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lappsokk

Sitat fra: opheim på lørdag 02. mars 2019, klokken 20:10
Sitat fra: Lappsokk på lørdag 02. mars 2019, klokken 18:56

Såpass? Det virker som en pussig leveringstid med så lavt nummer, må da være mange under deg som har valgt intromodeller? Jeg har foreløpig (dog usikker) estimat uti august en gang, med nr 6000, en Exclusive++, bestilt for ca tre uker siden. Med mindre du har bestilt noe med restriksjon på (fabrikkfeste, servolukking eller enkelte felger) så kan jeg ikke skjønne at 700 skulle drøye helt til juli. Til og med jeg har jo forhåpninger om å kanskje få *litt* tidligere, med begrunnelse i at mange nok har hoppet av eller drøyet kontraktssignering til etter at min er lagt inn hos Audi og har fått tildelt produksjons-slot. Men blir ikke ekstremt overrasket om det drøyer til september heller.

Kun felger. Men de skulle komme i uke 16. Allikevel lang tid frem til juli da...

Polarbear

Godt under 200. Men om den kommer som forespeilet vet ingen

Øyvind.h

Jeg ble dessverre ikke imponert ved forrige prøvekjøring så jeg tar en ny og mye lengre runde igjen på fredag. Da skal jeg teste diverse funksjoner jeg liker veldig godt på nåværende bil for å se hvordan Audi har løst det.

Er det noen som vet hvordan jeg får CarPlay til å fungere i bilen på Android og iPhone? Har Spotify integrert i bilen jeg har i dag og Spotify brukes veldig mye av både små og store. Jeg er avhengig av å få til en god løsning på det. CarPlay bruker vel telefonens Spotify og må kobles til med kabel? Det skal i hvert fall testes fredag!
Det samme med beregning av forbruk og restkapasitet på langtur. Dvs legge inn destinasjon i navi og se hvor mye strøm som er igjen på destinasjon.

Om noen har ønsker ift ting som bør testes kan jeg bidra med det også for jeg får ha bilen en stund!
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Orbit

CarPlay fungerer over kabel (har testet selv), og mest sannsynlig også over bilens WiFi hotspot. Fint om du kan teste det siste, dersom demobilen har dette og du får koblet deg på.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

AJ82

Sitat fra: Øyvind.h på onsdag 06. mars 2019, klokken 14:56
Jeg ble dessverre ikke imponert ved forrige prøvekjøring så jeg tar en ny og mye lengre runde igjen på fredag. Da skal jeg teste diverse funksjoner jeg liker veldig godt på nåværende bil for å se hvordan Audi har løst det.

Er det noen som vet hvordan jeg får CarPlay til å fungere i bilen på Android og iPhone? Har Spotify integrert i bilen jeg har i dag og Spotify brukes veldig mye av både små og store. Jeg er avhengig av å få til en god løsning på det. CarPlay bruker vel telefonens Spotify og må kobles til med kabel? Det skal i hvert fall testes fredag!
Det samme med beregning av forbruk og restkapasitet på langtur. Dvs legge inn destinasjon i navi og se hvor mye strøm som er igjen på destinasjon.

Om noen har ønsker ift ting som bør testes kan jeg bidra med det også for jeg får ha bilen en stund!

Jeg bruker Tidal trådløst over bluetooth nå. Styrer da frem og tilbake i spillelister med f.eks. knappene på rattet.

A.J.
- 2024 Polestar 3
- 2022 Kia EV6
x 2022 Mercedes EQE 43 AMG
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Øyvind.h

Sitat fra: Orbit på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:08
CarPlay fungerer over kabel (har testet selv), og mest sannsynlig også over bilens WiFi hotspot. Fint om du kan teste det siste, dersom demobilen har dette og du får koblet deg på.

Det skal jeg forsøke å få gjort! Selger sa jeg måtte bruke kabel, men kan se etter wifi hotspot i menyene. Bilen jeg skal kjøre er en medium spekk sak til 850k så jeg er usikker på hva den har.

Sitat fra: AJ82 på onsdag 06. mars 2019, klokken 15:25
Jeg bruker Tidal trådløst over bluetooth nå. Styrer da frem og tilbake i spillelister med f.eks. knappene på rattet.

A.J.
Men bytte mellom album/spillelister da forutsetter vel at man bytter på telefonen? Brukte streaming fra telefonen før (og har brukt det om bilens nett har trøblet), men det blir ikke helt det samme. Må få opp appen og lister osv på skjermen for at det skal bli bra.
VW ID4 GTX 2023

Gitzern

Da er prøvekjøring gjennomført. Må si med en gang at det er en veldig behagelig bil å kjøre. Den lave lyden fra elmotoren på lav hastighet var ikke sjenerende. Bilen virker ikke stor og har masse kraft. Kjente heller ikke på at den virket tung. Syns pedalene for regenerering funket bra, men rakk ikke å bruke det mye. Har ikke erfaring med elbil fra før, så denne overgangen virker bra for meg. Førermiljøet virket også intuitivt, men rakk ikke å bruke menyene og knappene så mye. Fjæringer, komfort og lydnivå var en nytelse. Denne bilen er nærmest perfekt for mitt behov. Er det noe jeg skal pirke på så er det utnyttelse av innvendig plass, både bagasjerom og baksete. Det virker mindre innvendig enn utvendige mål tilsier. B&O virket bra i mine ører, men stilte ikke på lyden brukte bare iphone over bluetooth, så det er nok mer å gå på der.
Alt i alt, kan ikke vente på levering

Øyvind.h

Da er prøvekjøring nr 2 gjennomført. Denne gangen fikk jeg ha bilen alene og fikk 2 timers tidsramme for å bli komfortabel og vant bak rattet.

Vurderingene fra første test stod seg greit. Gjennomført og god Audi. Liker designet. Den ser større ut utvendig enn den er innvendig. Testbil spekket for ca 850k. Alcantara sportssetene var gode å sitte i. Både kona og jeg er imponert over 3D topview opplegget. Helt rått. Ville vært med på min konfig med speilpakken med avblendbare speil. Lane-assit fungerte ganske bra. Litt nervøs, litt ping-pong og ett tilfelle av at den var litt over i annen fil i en krapp sving (Brynstunnelen for lokalkjente). Det hadde fungert greit for mitt bruk, men den er ikke like bra som det systemet jeg bruker i dag. Carplay over wifi fungerte ikke. Bilen ber om at kabel kobles til. Glemte fysisk kabel så carplay fikk jeg ikke testet i det hele tatt. Testbilen hadde standardanlegg (første test kjørte jeg med BO anlegg). Standardanlegget låt litt hult når jeg hørte på DAB. På Spotify synes jeg kvaliteten var bra nok. Litt lite trøkk fra sub, men helt greit. Tror mange blir fornøyd med det! Doble sidevinduer manglet. Hørte noe sus fra sidene ringveien. Jeg ville tatt med doble sidevinduer. Også testbil nr 2 var satt opp med haptisk skjerm. Ikke god å betjene men fant ikke ut hvor det byttes. HUD`en synes jeg var litt uklar, men fungerte greit.

Forbruket ble ca 330Wh/km. Da kjørte jeg en blanding av småveier og flerfeltsvei i moderat hastighet, men bare en drøy times kjøring.

På denne prøvekjøringen skulle jeg ta meg god tid for å bli kjent med bilen. Trodde jeg skulle dra på hytta med signert kontrakt, men det ble kansellering.

Det som gjorde at jeg nå har kansellert er følgende:

- Jeg klarte ikke bli komfortabel med pedalene/regnerering. Jeg klarte ikke låse regenerering slik at den ga god effekt konsekvent (testet både individual og dynamic modus). Regen-systemet er firedelt der noe regen styres av trafikk rundt deg (eks avstand til forankjørende bil), noe ved å gå av gassen, noe med spaker på ratt og noe på bremsepedalen. Blanding av smarte løsninger, fossil og el tankegang. Eksempelvis lå jeg på motorvei og skulle ta av. Hadde da automatisk regen pga forankjørende bil. Straks jeg var over i avkjøringsfeltet trillet bilen fritt og regen forsvant når jeg forventet hastighetsreduksjon.. Regen-nivå satt manuelt med spakene forsvant hver gang jeg hadde trykket på gassen. Min opplevelse er at dette er kaotisk og svinger fra forbilledlig bra (eks adaptiv regen mot forankjørende bil på motorvei i bakker etc) til helt uforutsigbart. Dette håper jeg virkelig Audi løser. 

- During fra varmepumpe. Mens jeg satt og justerte ratt, speil og lekte med infotainment begynte det å dure. Det var såpass at jeg lett fikk lyden med på film. Duringen fortsatte en stund og hørtes når jeg 5 minutter senere stoppet på rødt lys. Det er ikke veldig høyt, men synes fortsatt det trakk ned i en støydempet bil. Hvor lenge det durer vet jeg ikke.

- Navi fikk jeg ikke til å vise restkapasitet ved ankomst destinasjon. Dvs om jeg la inn Trondheim som destinasjon kom den med ladeforslag da den forstod at jeg ville gå tom. Men på kortere distanser fant jeg ikke noen restkapasitet-indikator å følge med på.

- Smalt baksete. Testet et barnesete på hver side og det er ikke sjans i havet å sitte i midten. Når ungene er store nok til å sitte på pute kan det gå.

-Kona var veldig negativ til manglende rattvarme. Det er ikke viktig for meg, og strengt talt ingen stor showstopper. Men hun ble veldig negativ.

- Hun reagerte også på skjermene og spesielt navi da jobben hennes disponerer en eGolf. Hun mente navi lignet på den og «alle hatet navien på jobben».

- Jeg har vært negativ til Teslas skjermer og programvare da det er en del jeg mener er dårlig implementert. Men å sammenligne med Audi var en vekker. Det er to forskjellige planeter. Dog må det påpekes at Audis løsning med kart over hele speedometeret var kult. Det virket moderne, praktisk og noe jeg gjerne skulle hatt selv. Men totalopplevelsen av infotainment-opplegget var et langt steg ned fra hva jeg er vant med.

- Rabatt ble det ikke noe særlig av. Det kunne kanskje ordnes bilavtale gjennom jobben for et par prosent, men bilen må i utgangspunktet kjøpes til veiledende pris. Tydelig at Møller har dratt skikkelig på prismessig  og skal bidra maksimalt til bunnlinjen. Som kjøper må man påregne solid prisfall når rabattene sitter løsere. Dealen virker rett og slett ikke god, selv om alternative biler ikke nødvendigvis er rimeligere.

- Og til sist kommer jeg ikke unna ladenettverket. Kona var ikke interessert i å kjøre noe som ikke er sømløst på langtur. Jeg har sett litt nærmere på det som finnes nå og konklusjonen for min del er at jeg må se an et par år. Tesla har virkelig satt fart på utbygging med opptil 44 plasser på en enkelt lokasjon. Langkjøring er effektivt og helt bekymringsfritt. Stor tilhenger er null problem for jeg vet det er pålitelige, store og raske ladere tilgjengelig. Mulig bildet er snudd om et par år, men jeg tror opplevelsen på langtur vil være ganske stor et år eller to til.

Samlet sett må jeg jo si jeg synes det er en bra bil med pent utseende. Gjennomført Audi. Men når jeg går litt systematisk til verks viser det seg for min del at jeg foretrekker min nåværende bil. Litt kjipt egentlig, for bilen jeg kjører i dag er heller ikke perfekt. Var veldig klar for å teste annet merke og bil som er bedre på noen viktige områder enn bilen jeg har i dag, men det viste seg å ikke sort/hvitt.
For kjøperne tror jeg det vil hjelpe å komme fra et annet merke, fra fossilbil og fra mindre bil. Og sterkere preferanser i retning av det bilen leverer bra på hjelper, samt lite interesse for det andre merker leverer bra på.

Kommer sikkert til å føle litt anger hver gang jeg ser en E-tron på veien, for det er en flott bil!
VW ID4 GTX 2023

Crown

Mye av det du nevner kan nok endres på i noen menyvalg, særlig måten hendlene fungerer på, samt følsomheten på line-assist etc. HUD kan også justeres slik at det passer deg (skarphet i forhold til hvor du har øynene). Noen av de andre tingene er også slikt som er en vanesak fra bil til bil, jeg er også helt "lost" når jeg kjører Tesla, f.eks. noe så enkelt som hurtig å kunne skru ned til parklys for å unngå å blende motgående bil hvis veien er så smal at man må stoppe og vente krever jo intens trykking. Varme i ratt er vel den største mangelen på e-tron, så der er jeg enig med din kone :) Tesla gir vel heller ikke rabatt. At man merker når varmepumpen slår inn er også normalt, det er jo tilsvarende AC-kompressor om sommeren. Haptisk skjerm kan slås av eller bestilles helt uten.

Jeg kommer helt sikkert til å slå av en del automatiske funksjoner som standard, og prøve å gjøre bruken av hendlene mest mulig lik slik jeg har det på Ioniqen. Det er forbilledlig enkelt og greit.

Men du har ellers rett i at det kommer an på hva man prioriterer. Jeg legger mer vekt på mer biltekniske ting som best mulig seter, vindusviskere som fungerer, lavt støynivå og gode lys enn f.eks. rekkevidde og at ting ser futuristisk ut, rekkevidden er mer enn nok for meg, software og -endringer får jeg mer enn nok av på jobben, og hurtiglading gjør jeg heller ikke ofte i løpet av et år. Det siste blir jo bare bedre fremover også.

Men gode biler er alt sammen :)
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

Dessverre lyst når jeg kjørte så matrix fikk jeg ikke testet. Er vel egentlig bare glad for det  :D
Og godt mulig en del av det jeg ikke likte kan justeres i software. Hadde bare et par timer så jeg fikk ikke gjort større individuelle tilpasninger.
Men selv om det ble kansellering er jeg glad jeg testet bilen skikkelig. Om en del kan justeres i software kan E-tron fortsatt være aktuell for oss om et par år når ladenettverket er større og plassbehovet noe mindre.

Glemte et punkt – de glassknappene som jeg hadde i første demobil og som selger mente var helt uunnværlige føler jeg ikke er så viktig etter å ha sittet i en bil uten glassknappene. Nå koster de ikke allverdens, men jeg synes ikke standardknappene var så skrikende avvikende som bilder på nett har gitt inntrykk av.
VW ID4 GTX 2023

olemartin

Var det den sorte e-tron hos Ensjø du kjørte?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA