Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Setetrekk

Startet av Helge, onsdag 30. november 2011, klokken 20:52

« forrige - neste »

Helge

Er det noen som har tips med hensyn til årsak? Som nevnt i trådemnet så opplevde vi en plutselig endring i nødvendig vinkel på parkbremshåndtaket for at parkeringsbremsen skal ta skikkelig. Dette skjedde fra en dag til neste. Må vel inn i bremsetromlene bak og sjekke bremsebånd med mer...? Eller kan det være noe med overføring/infesting/virer?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Thomas Parsli

Dette skjedde meg også (rett før en EU-kontroll selvfølgelig).
Trodde først vaieren var i ferd med å ryke, men den fungerer fortsatt og jeg fikk ingen feil på kontrollen.

Jeg tror festet har glippet litt, men lar det være så lenge brekket fungerer.

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Baltor

Hvis du hadde litt slakk bremsewire kan det ha skjedd at den ene hoppet av ved håndtaket. Begge wirene går inn på en felles plate som trekkes av en gjengestang fra håndtaket.  Løft av dekselet rundt håndtaket og sjekk dette før du åpner tromlene. Det er større fare for at de hopper av hvis wirene går tregt, altså at de ikke trekkes raskt nok tilbake når du senker håndtaket.
Tips, brems kraftig håndbrekket mens du kjører og sjekk at begge bakhjulene låser.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

langemand

Da jeg oplevede det skyldtes det at bremsebelægningen var faldet af den ene bremsebakke. Den kunne limes på igen af et specialværksted for bremser i København.

Sent from my HTC Wildfire using Tapatalk
soulspy@evranger.com
Udvikler Android app til Hyundai og Kia elbiler: https://play.google.com/store/apps/details?id=com.evranger.soulevspy
Nær København (DK)
+ 15.000 km i Kia eSoul 2020
+ 60.000 km i Kia Soul EV 2015
+ 5.000 km i Nissan Evalia 2015
+ 24.000 km i Peugeot 106 Electric 1999

Elmo

Sitat fra: langemand på mandag 21. november 2011, klokken 22:38
Da jeg oplevede det skyldtes det at bremsebelægningen var faldet af den ene bremsebakke.

Dette har skjedd meg også en gang. Riktignok ikke på elbilen, men på en gammel fossilbil.
Forslaget til Baltor vil raskt avsløre om det er årsaken.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Tusen takk for innspill, men jeg rekker ikke få sjekket dette nå før på torsdag pga arbeidsreise.

Det som "skremte" meg litt var at i går kveld var vandringen på håndtaket tilbake til normalt igjen (gir motstand tidligere), mens fruen i dag tidlig på nytt rapporterte på e-post fra jobb at det i dag igjen er tilbake til lengre vandring på parkeringsbremsen...
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Pass på.

Delaminerte bremsesko er velkjent fra disse bilene, og kan medføre låst bakhjul, eller i værste fall midletidig bremsesvikt.

Tar 5-10 min å ta av trommelen for å se etter.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Glemte en ting i innlegget i går som det hadde vært kjekt å få en kommentar på før jeg går i gang med bilen i morgen...

Sjekket rundt håndbrekkspaken inne i kupeen og det er da ikke noe deksel over der... bare et stivt tilformet gulvteppe som ser ut til å gå laaangt ut til sidene og ikke akkurat er enkelt å fjerne - eller har jeg oversett noe ??? Hvordan komme til rundt håndbrekkspaken?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Baltor

Jeg tok utgangspunkt i Partner. Hvis håndbrekket plutselig er normalt igjen er det ikke håndbrekkwiren som har hoppet av, følg heller rådet fra Electrolux.
Stavanger
Peugeot Partner, 4 stk Think Classic og en Rosa Kewet 5 i familien. 
Var med og startet Rogaland Elbilforening. Kan utføre vannservice på både Think og PSA

Elmo

Sitat fra: Helge på onsdag 23. november 2011, klokken 15:42
Sjekket rundt håndbrekkspaken inne i kupeen og det er da ikke noe deksel over der...

"Equaliseren" og strammingen for håndbrekket på P106 og Saxo kommer du til fra undersiden av bilen. Såvidt jeg husker kan det være litt krunglete pga. kanalen for slanger og kabler.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Helge

Er disse noe som passer?

Biltema 66964 106 1,0 96- BREMSESKO Bak 203mm 349.00
Biltema 66964 106 1,1 96- BREMSESKO Bak 203mm 349.00
Biltema 66964 106 1,4 96- BREMSESKO Bak 203mm 349.00

Når alle de tre bensinmotorutgavene av Peugeot 106 bruker samme bremsesko gjør vel 106 Electric også det?
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Nei, nei, nei... bremseskoene som i Biltema sine lister skal passe til Peugeot 106

Passer til
CITROËN: C15, SAXO, XSARA, ZX
DACIA: LOGAN, SANDERO, SOLENZA
PEUGEOT: 106, 206, 306
RENAULT: CLIO, TWINGO, LAGUNA
VOLVO: V70

Men det gjør de altså ikke... Av alle ting så er noe så grunnleggende som bremsetrommelens diameter helt feil og dermed dimensjonene på bremseskoene. Tromlene som står på vår 1998 P106E viser seg å ha en indre diameter på ca 18 cm, mens bremseskoene Biltema har til P106 og Saxo er til tromler på 20,3 cm.  ???  >:(  Må vel ringe Peugeot og Citroen... eventuelt Meca og Mekonomen i morgen :-\ 
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

Helge

Har nå konstatert at det finnes ikke mindre enn minst 4 ulike versjoner av bremsesko bak på Peugeot 106. To typer er til trommel med diameter 164mm, minst en type er til trommel med 180mm diameter og minst en type til 203 mm trommel. Jeg har ikke fått bekreftet om det bare finnes en type hver av størrelsene 180 og 203.

Det kan virke som om vår elbil skal 180 mm utgave. Er det noen her som kan bekrefte (ev. avkrefte) det?

EDIT: Har nå sjekket priser og det varierer fra ca 700 kr komplett med monteringssett (423 eks. monteringssett) hos mekonomen (bitelitt dyrere hos Meca) og helt opp i "Peugeotpriser" med over 800 bare for bremseskoene og nesten 800 også for monteringssettet (godt over dobbel pris altså).

Er det forresten noen krise om de nye bremseskoene er 30 eller 32 mm brede? Ser det opereres med begge deler på 180 mm bremsesko til P106 hos ulike leverandører (Peugeot og Mekonomen 30 mm mens Meca og Biltema har 32) og jeg tror jeg satser på at det er "originale" (30 mm) som har stått i slik at jeg kjøper hos Mekonomen (var på lager).

2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

elektrolux

Går du til et noenlunde oppegående bremseversted bør de kunne laminere nytt bremsebelegg på dine gamle bakker. Sist jeg gjorde dette kom det på 100 kr for begge sidene bak. ;)

Det bemerkes dog at det var på en Triumph Spitfire, og alt for mange år siden. Regner med at prisen er noe høyere nå.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Helge

Jobben er gjort og parkeringsbremsen ble meget bra med vesentlig kortere vandring enn før.

Litt skremmende var det imidlertid at hele 3 av 4 bremsebånd var løsnet fra bremseskoene :-\ :-[ ??? :o

Jeg tenkte at dette måtte da være noen elendige bremsesko, men fikk høre i dag av både en verksmester samt en meget mekkekyndig kamerat at slik var det blitt på veldig mange biler med trommelbremser bak og det skyldtes i stor grad saltingen av veiene fikk jeg høre :o
2001 Peugeot 106 Electric (hvit) arvet batteripakken til 1998-modellen
2003 Saxo Electrique (sølv)
2003 Saxo Electrique (hvit)
Ex: 1998 Peugeot 106 Electric (grønn) Ny batteripakke i 2009

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA