Hovedmeny

Betaling av sluttfaktura

Startet av Virelli, lørdag 09. februar 2019, klokken 17:22

« forrige - neste »

Virelli

Final invoice dukka opp hos meg i går kveld, med VIN og alle opplysningene er korrekte.
Leser på face at flere har betalt, mens andre har tatt kontakt med Tesla og fått beskjed om å ikke betale. På den annen side er det noen som har betalt og fått beskjed at de får bilen tidligere, da betaling er på plass (bør kanskje tas med et stort beger salt...)

Bør man vente på tlf/ringe til Tesla for å dobbeltsjekke, eller er det bare å betale og krysse fingra? Kjenner jeg er litt skeptisk til å betale da flere har fått beskjed om å vente...

lintho

Sitat fra: Virelli på lørdag 09. februar 2019, klokken 17:22
Final invoice dukka opp hos meg i går kveld, med VIN og alle opplysningene er korrekte.
Leser på face at flere har betalt, mens andre har tatt kontakt med Tesla og fått beskjed om å ikke betale. På den annen side er det noen som har betalt og fått beskjed at de får bilen tidligere, da betaling er på plass (bør kanskje tas med et stort beger salt...)

Bør man vente på tlf/ringe til Tesla for å dobbeltsjekke, eller er det bare å betale og krysse fingra? Kjenner jeg er litt skeptisk til å betale da flere har fått beskjed om å vente...

Kan ikke se for meg at å betale er noe problem. Hvis beløpet og kontonummer er 100% korrekt så skal jo pengene overføres uansett. Årsaken til at kanskje sier vent er at noen kanskje ender opp med å betale en faktura med feil beløp. Jeg overførte egenkapital i dag, og dobbeltsjekket kontonummer på min faktura mot 2 forskjellige forums for å være sikker.
TM3 LR AWD, Blå, sort interiør - mars 2019 (solgt for 282k mars 2023 på 82k km)

TMY LR AWD, Sort, sort interiør - mars 2023

Virelli

Sitat fra: lintho på lørdag 09. februar 2019, klokken 17:26

Kan ikke se for meg at å betale er noe problem. Hvis beløpet og kontonummer er 100% korrekt så skal jo pengene overføres uansett. Årsaken til at kanskje sier vent er at noen kanskje ender opp med å betale en faktura med feil beløp. Jeg overførte egenkapital i dag, og dobbeltsjekket kontonummer på min faktura mot 2 forskjellige forums for å være sikker.
Famous last words: «what could possibly go wrong?»

najtrox

Fikk du en egen faktura for egenkapital? Eller fikk du på hele summen, men kun overførte e.k? Er usikker på dette selv da jeg fikk en invoice tidlig men på hele beløpet, og ikke hørt noe etterpå. Og som du sier har flere tatt kontakt med tesla og fått beskjed om å vente på ny faktura..

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

lintho

Sitat fra: najtrox på lørdag 09. februar 2019, klokken 17:35

Fikk du en egen faktura for egenkapital? Eller fikk du på hele summen, men kun overførte e.k? Er usikker på dette selv da jeg fikk en invoice tidlig men på hele beløpet, og ikke hørt noe etterpå. Og som du sier har flere tatt kontakt med tesla og fått beskjed om å vente på ny faktura..

Sent from my SM-G950F using Tapatalk

Jeg fikk hele beløpet på fakturaen, men jeg regnet ut hva EK ble sånn ca. Jeg tok også kontakt med DNB først. De sa jeg kunne overføre minimum 35% til Tesla, også skulle Tesla+dnb håndtere resten visstnok. Jeg tror ikke det er store risikoen akkurat. Etterpå sendte jeg også en epost med informasjon til min delivery manager.

Hvem vet, kanskje prosessen tar lenger tid fordi jeg har overført "feil" beløp i forhold til hva de evt sender ut som siste SISTE faktura med kun EK. Oh well.. tok sjansen. Siden det ikke er KID antar jeg at de mottar pengene som en vanlig overføring og dermed noterer ned X sum på mitt kjøp. Hadde det vært KID kan vel overføringen rett å slett bli overført tilbake fordi løpet ikke stemmer med KID.

ostokka

Svært uvanlig å måtte betale bil i god tid før levering. Pengene er jo så godt som borte gitt en eventuell konkurs. Nå er jo det ganske usannsynlig. Men prinsippmessig bør man jo betale i sammenheng med like før overlevering.

1000kwh

Sitat fra: ostokka på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:01
Svært uvanlig å måtte betale bil i god tid før levering. Pengene er jo så godt som borte gitt en eventuell konkurs. Nå er jo det ganske usannsynlig. Men prinsippmessig bør man jo betale i sammenheng med like før overlevering.
Man må jo ikke.. noen har gjort på eget initiativ..

turfsurf

Trenger ikke betale før dagen bilen leveres.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Virelli

Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:12
Fra Final invoice: "Betalingsbetingelser: Betalt i sin helhet 7 dager før utlevering."
Da stemmer eventuelt ikke dette?

S4e

Sitat fra: Virelli på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:14
Sitat fra: turfsurf på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:12
Fra Final invoice: "Betalingsbetingelser: Betalt i sin helhet 7 dager før utlevering."
Da stemmer eventuelt ikke dette?
Jeg tror en må betale før levering. De skal levere ut utrolig mange biler på kort tid og har neppe tid at en skal ordne med betaling når en får bilen...
Tesla Model 3 LR AWD FSD Hengerfeste
Ecolite ladestasjon

P85TMS

Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/teslaaccountVi utferdiger fakturaen og kontakter deg for å arrangere den endelige betalingen din.
Min utheving. Er bare å vente. Hvis det er noe Tesla kan, så er det å sørge for at de får betalt.
Korrekte faktura og telefoner om betaling begynner nok når bilene er lastet på båt mot Norge.
Da vet de hvilke VIN som kommer med hvilken båt. Nå vet de ingenting, tilsynelatende.

lintho

Sitat fra: P85TMS på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:56
Sitat fra: https://www.tesla.com/no_NO/teslaaccountVi utferdiger fakturaen og kontakter deg for å arrangere den endelige betalingen din.
Min utheving. Er bare å vente. Hvis det er noe Tesla kan, så er det å sørge for at de får betalt.
Korrekte faktura og telefoner om betaling begynner nok når bilene er lastet på båt mot Norge.
Da vet de hvilke VIN som kommer med hvilken båt. Nå vet de ingenting, tilsynelatende.

De vet at min M3 er i Europa. Og jeg vet også VIN.

lintho

Sitat fra: ostokka på lørdag 09. februar 2019, klokken 18:01
Jeg hadde aldri betalt hvis det ikke var en stor aktør. Jeg betalte kun i tilfelle det har noe som helst å si for videre progress, samt at det er godt å være ferdig med det  8)

Toalmar

Jeg kommer også til å følge hva som står på Final Invoice: Betalt i sin helhet 7 dager før utlevering. Så lenge jeg ikke har fått leveringsdato, ingen betaling fra min side.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Det har stått 7 dager lenge. Allikevel stiller mange opp med bankid og betaler ved overlevering. Signerer og lånepapir samme dag.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA