Cruisecontrol på langkjøring

Startet av casall, tirsdag 05. februar 2019, klokken 15:22

« forrige - neste »

casall

Hei,

Er det fornuftig å bruke cruise på langkjøring? Kjører bilen "perfekt" energimessig, eller vil jeg kjøre jevnt over mer økonomisk ved å kjøre "korrekt" på egenhånd?

jabe1807

Jeg opplever at den viser mindre rekkevidde når jeg bruker CC. Det syns jeg er merkelig.
Er det noen som har forklaring på det. (Leaf 24 kw)

cra

CC er nok dårligere; den holder bare jevn fart uten å ta hensyn til nyanser. Manuelt kan du f.eks. slakke på litt i en liten oppoverbakke om du ser at du ikke hindrer noen bak deg, og ta det igjen på flata/nedoverbakke etterpå. Du kan også avpasse avstand til bilen foran og lese trafikken og kjøre roligere og mer økonomisk. CC gjør ikke slikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

EV-FTW

Sitat fra: jabe1807 på tirsdag 05. februar 2019, klokken 15:36
Jeg opplever at den viser mindre rekkevidde når jeg bruker CC. Det syns jeg er merkelig.
Er det noen som har forklaring på det. (Leaf 24 kw)

Dersom du kjører i ECO mode, så vil den vise mindre rekkevidde når du skrur på cruise. Dersom du ikke kjører i eco, vil den ikke forandre rekkevidde når du skrur på cruise. Sånn er det hvertfall på min bil.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Øystein77

Foretrekker å kjøre med farsbregrensing på i stedet for cruisecontrol. Lettere å justere hvis farten må ned litt og justere etter forholdene. Slipper i tillegg å holde øye med speedometeret på motorveien.

Electrix

Hvis jeg kjører alene på motorvei pleier jeg å bruke CC, spesielt hvis vi er flere i bilen for da er det lett å gå opp eller ned i fart. Men ofte er det en del trafikk så jeg følger heller bilen(e) foran,, det gir nok også lavere forbruk.
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

Trekkoppbil

Det kommer nok an på toplogien.

Jeg innbiler meg at CC kan ha noe for seg når det er konstant stigning over lengre strekning. Det eneste jeg kan komme på, er når man skal ned i undersjøiske tunneller hvor man kan låse bilen på fartsgrensa og få gjevn regenerering i flere kilometer med jevn bakke.

På normale landeveier som er svakt kupperte, klarer du å runde av topologien mye mer smidig enn en dum CC som ikke bryr seg om høydekurvene framover.
En måte å kjøre økonomisk på, er å trykke på ca 20% effekt når man trenger framdrift, og ellers la bilen trille fritt i nøytral, og heller la farta variere litt med topologien når det går opp og ned.

EV-FTW

Og det savner jeg enormt med Leaf. Muligheten til å skru av regen, slik at jeg bare kan seile når jeg slipper gassen. Slik eGolf eller iOniq kan.
Når jeg kjører langtur, og ligger i jevn fart, ønsker jeg å kunne slippe gassen av og til. Bare seile litt. Men nei, da skår regen. inn, og bilen bremser, så må jeg bruke mer energi for å komme opp i fart. Alternativt må jeg bruke N flittig, men det er fryktelig lite praktisk når man kjører normalt, det funker helt greit når det går litt nedover og man skal renne en stund.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Burger

Dersom man regenerer og ikke bruker bremser i nedoverbakke så er det jevn fart opp og ned som gir lavest forbruk på gitt tid. Ikke sakte oppover og seile nedover. Fysikken er regnet på av klokere hoder enn meg og praktiske tester er gjort på dette forumet. Så dersom fartsgrensen/ønsket om å komme frem til riktig tid tilsier 80kmt, så er det bedre å kjøre jevnt opp og ned i 80kmt enn å kjøre oppover i 70kmt og så trille ned i 90 kmt. Leaf har fått tommelfingerregel på at hver 10kmt opp fra 40kmt gir 13% mer energi brukt på samme distanse pga luftmotstand. Da er det bedre å bruke energien på regen selv med effekttapet enn å trille fortere.

Skal man nå absolutt lengst uten å bruke varmeapperat så er 40kmt fasit, og 50kmt om vinteren fordi man sparer inn den ekstra energibruket ved å øke hastigheten ved at man kommer raskere frem og slipper å bruke så mye energi på varme.

Det er noen som har fått installert duppeditt til Leaf som hjelper til å begrense effekten av motoren til der den yter best, men da er det vanskelig å holde jevn fart. Ikke sett noen konklusjon på de testene over hvor bra det hjelper.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA