Rekkevidde angst er blitt erstattet av lade angst

Startet av Mippen, søndag 03. februar 2019, klokken 15:06

« forrige - neste »

Ingeniøren

Burde være enklere ja, bruker grensesnitter er nytt nesten hver gang jeg lader, samt stabiliteten. Av de 4 siste laderne jeg besøkte var der bare 1 som virket.....

Men at man ikke skal lade mer enn trengs og ikke mer en 80% burde folk lære seg snart, spesielt når man har stort batteri og trenger et par timer for å fyll opp  :-1:
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
2024 Linux Zorin på PC'n

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på tirsdag 05. februar 2019, klokken 07:46
Men at man ikke skal lade mer enn trengs og ikke mer en 80% burde folk lære seg snart, spesielt når man har stort batteri og trenger et par timer for å fyll opp  :-1:
Om bare bilforhandlerne kunne brukt 5 minutter på dette når de leverer ut biler... Ellers kunne det vært en liste som man på krysse av før man får lov å starte lading:

• Ikke lad mere enn du trenger, husk det er veldig dyrt å lade helt fullt!
  • Har du kjørt en stund så batteriet er varmt, det er veldig dyrt å lade med kaldt batteri!
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

TorT

Og så kan det jo være slik at når man endelig slipper til så vil man lade fullt fordi man ser for seg å måtte stå i kø også på neste lading.

Det jeg mener er at problemet blir selvforsterkende.

Panduck

Jeg opplever å kjenne på "ladeangst" når jeg har kjørt Eidsvoll -> Oslo (eller sør for Oslo) og så må lade litt på vei hjem. Det har alltid løst seg uten mye vending på lader, men det blir en god del svippeturer innom ladestasjoner, og jeg begynner å føle at nå har vi snart nok ladesteder i og rundt Oslo, nå bør det heller bli flere ladere pr lokasjon, så man slipper å kjøre fra sted til sted. 11kW ombordlader er en god kur. Trenger man 10kWh for å komme seg videre er det bedre å plugge i og slappe av en time enn å stresse en time i kø for så å lade noen minutter. Min siste tur til Ås og tilbake ble preget av desperat leting etter lader fordi jeg hadde glemt AC-kabelen hjemme. AC og en halvtimes spisepause hadde løst probemet. Når biler nå kommer med 22kW ombordlader som tilvalg, bør man tenke seg godt om før man sier nei til det.

Men jeg er imponert over det Grønn Kontakt har gjort i det siste, det håper jeg kan vise hva vi har i vente. 5 ladere på Mosseporten, 6 på Strømmen storsenter og 8 på Sandvika storsenter, i tillegg til en rekke AC-ladere. Det hjelper mye. Men det er jo et antall lader som egentlig burde vært minimum.

jorgen.jevne

Sitat fra: THE på mandag 04. februar 2019, klokken 17:55
@Øyvind.h, du har jo rett i at de fleste elbiler er et annet merke enn Tesla, men det vil ikke overraske meg om Tesla er større enn alle de andre merkene når det gjelder antall kjørte km pr. år. På langtur er det ikke langt mellom hver Tesla man møter etter veien, men det er relativt få andre elbiler.

Etter hvert vil jo antallet langrekkeviddeelbiler fra andre merker øke også, men Kona, Niro, iPace, Ampera-e er nisjeprodukter med lave produksjonstall. Først med eTron vil det bli noe volum, og den vil man forhåpentligvis se ofte etter veien fremover. Får bare håpe at Ionity + andre kommersielle bygger ut raskt nok til at det ikke blir umulig å bruke eTron på langtur pga. ladekø.

Det blir ordentlig spennende å se "real-life" rapporter fra e-troneiere nå. Dumt at vinteren er på hell når folk får bilene sine. Det er jo egentlig nå med stappfull bil fylt til randen av alpinsko, kofferter og mat for helga, 3 unger i baksetet og proppfull takboks, hvor elbilen virkelig får testet seg.

Foreløpig er jeg imponert over hvor høy sirkulasjon det er på SuC, selv på utfartsdager. Men det er klart nå vil volumet øke kraftig på kort tid, så jeg håper virkelig de fortsetter den massive utbyggingen og begynner å prioritere nye lokalisasjoner raskt. Rv4 er et godt eksempel. E16 etter Nes inn mot Valdres er et annet.

Et annet moment som ikke diskuteres så mye i rekkeviddetestene er jo at disse ofte gjøres fra 100% til 0% (altså direkte fra en lader til en annen). Dette er jo ideelt for å teste rekkevidden, men i praksis foregår det helt annerledes for mange. Selv må jeg ofte hjemom en tur for å hente noe, stikke innom skole og barnehage for å hente ungene, innom butikken for å handle og er jeg klar for å stikke på hytta. I minus 10 grader og snødriv kan jeg ha tapt 20% på all denne småkjøringen. Så ofte drar jeg med under 80%. Har da i tillegg strømlys hytte på fjellet, så jeg kjenner virkelig på behovet for hurtiglading. Jeg ser også at infrastrukturen på dette til fjells foreløpig er altfor dårlig for mitt behov.

AleksanderS

Så absolutt enig, sliter mye med krøll på ladere, krøll i ladekø og generel krøllhet om vinteren med 30kwh Leaf. I det siste har jeg vært mye i kø for å lade bare for å finne ut at laderen ikke vil lade Leafen min. Ringer Fortum og de skylder på at det er noe galt på bilen, mens laderen som står rett ved siden av viser seg å virke helt fint. Så står jeg der og lader mens neste stakkar som kommer med Leaf må igjennom samme prosessen. Har flere ganger prøver å advare men blir stort sett ignorert fram til de står med laderen i hånden og med en sky av #¤&%/"# tegn over hodet.  Dette har jeg nå opplevd et 20 talls ganger i vinter. Kjører Løten Oslo/Gardermoen ofte. Turen tar en drøy time med diesel suven, opp til 2,5 - 3,5 timer med Leafen på en iskald vintermorgen. Er det plussgrader slipper jeg heldigvis å lade på veien. Lader aldri til mer enn 80% på hurtiglader. Lader opp til 100% hjemme før tur til Oslo. Ladeopplegget på denne strekningen med denne bilen virker rett og slett ikke om vinteren:(

hemi

Leaf er klasseversting på ræva lading. Selg den og kjøp noe bedre, jeg gjorde det.

AleksanderS

Sitat fra: hemi på søndag 24. februar 2019, klokken 22:47
Leaf er klasseversting på ræva lading. Selg den og kjøp noe bedre, jeg gjorde det.

Står daglig på mine knær og ber om at Tesla, Rivian eller noen snart kommer med noe som kan erstatte Disco 4 og Leafen min.

hemi

Jeg trodde audi kom med SUV i e-tron som de sa og kunne erstatte SUV hos meg, men dengang ei...  også spent på tesla og Rivian fremover, amerikanerne kan du ikke avspise med 1800kg hengervekt og 0 bagasjeplass.

Elbil fundamentalist

Jeg tror Tesla, som nå satser på ccs for M3, samt at det siden feb 2016 ikke er solgt Teslaer med gratis SC (som følger bilen), kommer til å åpne for andre ccs biler. Med Teslakonto og Tesla appen, vil du kunne velge f.eks Nebbenes (automatisk baser på GPS) og taster da f.eks 14a, så kan du begynne lade. Hvis ccs støtter unik bil ID i handshake, så kan du legge inn bilen på Teslakonto og lade like enkelt som Teslaer. Ladenettverket er/vil bli gullgruven til Tesla i fremover. Elon er ekstemt interessert i at elbilrevolusjonen skal akselerere. SC Ladenettverket vil gjøre det mulig for langt flere elbiltyper å kjøre langturer.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

turfsurf

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 25. februar 2019, klokken 02:35
Jeg tror Tesla, som nå satser på ccs for M3, samt at det siden feb 2016 ikke er solgt Teslaer med gratis SC (som følger bilen), kommer til å åpne for andre ccs biler.
Tesla SuC med Combo2 pluggen funker ikke med CCS. De kommuniserer med proprietær CAN basert protokoll, CCS er basert på TCP/IP over noe som ligner på homeplug. Altså hverken elektrisk eller logisk kompatible. Model 3 støtter begge deler.

I tillegg vil ikke åpning for andre biler skje uten at de betaler sin del av utbyggingen.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 25. februar 2019, klokken 02:35
Jeg tror Tesla, som nå satser på ccs for M3, samt at det siden feb 2016 ikke er solgt Teslaer med gratis SC (som følger bilen), kommer til å åpne for andre ccs biler. Med Teslakonto og Tesla appen, vil du kunne velge f.eks Nebbenes (automatisk baser på GPS) og taster da f.eks 14a, så kan du begynne lade. Hvis ccs støtter unik bil ID i handshake, så kan du legge inn bilen på Teslakonto og lade like enkelt som Teslaer. Ladenettverket er/vil bli gullgruven til Tesla i fremover. Elon er ekstemt interessert i at elbilrevolusjonen skal akselerere. SC Ladenettverket vil gjøre det mulig for langt flere elbiltyper å kjøre langturer.

Min X75D, levert mars 2017, har gratis SC som følger bilen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Espen Hugaas Andersen

For å få ubegrenset superlading som følger bilen måtte man bestille før 15. januar 2017, og ta levering før ca sommeren 2017. Er nok bare en håndfull Teslaer levert etter mars 2017 som har ubegrenset superlading som følger bilen.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Elbil fundamentalist

Ok Q1 2017, for fri SC, men det er ikke det viktige her.
Ingen kommentar på at Tesla vil åpne for andre for å tjene penger? Unntatt spleiselaget umuliggjør for Tesla å åpne for andre??

At andre bilfabrikanter skulle være med på spleise på ladenettverk var i starten hvor ladenettverk ikke fantes, og fossilbil industrien visste at denne mangelen på ladenettverk er den største barrieren for elektrifisering av personbil markedet. En barriere fossilbil industrien var mer en happy med å beholde, til og med  forsvare, og milevis fra å bidra til å etablere. Så etterhvert hvor compliant bilene likevel ikke ødela kundenes ønske om elbiler,  så de at Tesla vil vokse seg sterkere og sterkere å ta over fullstendig om de ikke begynte å konkurrere med seriøse elbiler a-la etron epahse, men nå ligger de altså både lang tid og mange milliarder bak Tesla i utbygging av ladeinfrastruktur.

Kundene som da kjøper etron ePhase kan gå tilbake til fossilbiler om «elbil bransjen» ikke tar dem godt imot på ladeinfrastruktur. Tesla er definitivt i «elbilbransjen» og har ett ansvar for om elbiler som sådan lykkes eller ikke. Om de andre fabrikanten er med å betaler eller ikke spiller mindre rolle nå som betalende kunder er der ute på veiene. «Spleiselaget» var mer aktuelt når bilene var få og ladeinfrastrukturen måtte utbygges massivt innen det var særlig med elbiler. Denne investeringen og store likviditet skvisen har Tesla tatt alene, og nå er ionity og de andre ladenettverkene konkurrenter. Lønnsomme kunder vil alle kjempe om, også Elon med sine SC.
Elon synes sikkert det blir gøy å se de fleste stolte Audi eiere står å lader med gjenskinnet av Teslalogoen i ansiktet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

automat

Å åpne superladerne for andre kan fort bli som å pisse i buksa for å holde varmen. På kort sikt kan man dra inn noen kroner. Men man gir samtidig bort konkurransefordelen med bekymringsfri lading på tur.

Det beste Tesla kan gjøre for elbilsaken, er å sørge for å fortsatt ligge i forkant av elbilutviklingen. Slik at de andre produsentene blir pushet til å levere.

Å gi andre tilgang til superladerene pusher ikke de andre produsentene. På lang sikt, når superladerne ikke utgjør noen stor konkurransefordel lenger, vil det nok gjøres andre vurderinger.
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA