Rekkevidde angst er blitt erstattet av lade angst

Startet av Mippen, søndag 03. februar 2019, klokken 15:06

« forrige - neste »

Mippen

Når jeg fikk min første elbil i årsskiftet 13/14 var det rekkevidde angst som var den store greien. Det var ikke nok ladestasjoner på de største utfarts veiene, så man måtte enten kjøre veldig sakte for å klare å nå fram akkurat, eller overnatte på veien. Man måtte også gjerne ha med seg diverse overganger for å kunne lade på alternative steder. I dag er det stort sett en ladestasjon innenfor noen mil, i hvertfall i den sørlige delene av landet. Problemet nå er at det er mye flere biler enn ladere, så rekkevidde angsten har i stedet blitt byttet ut med lade angst. Er det ledig når jeg skal lade, og hvor lang kø er det. Virker alle laderen?
Fremtiden er elektrisk.

Prnkstr

Enig.

Nå i disse vintertider merker jeg at jeg snart ikke order mer "angst" når det gjelder å ha nok strøm i bilen for den daglige bruk.  Offentlige ladestasjoner som er permanent ute av drift, timeslange køper på hurtiglading og generellt vanskelig å få jevnlig ladet, sammen med de nye satsene på offentlig lading og bompenger gjør at jeg nå vurderer å kvitte meg med elbil og gå tilbake til bensin....

...å måtte kontinuerlig bruke masse tid og krefter på å måtte planlegge noe så simplet som kjøredistanse, sitte med åpne vinduer for å unngå dugg fordi du ikke har nok batteri til varme og aner knapt når neste lademulighet må by seg, er nok til å få meg til å miste forstanden...

Electrix

Selv om det har blitt mange flere hurtigladere så har det også blitt ennå flere elbiler, og elbilene som har blitt solgt de senere år er bedre egnet for langtur så det er nok en større andel av elbilene nå som bruker hurtiglading. Jeg har også merket at køproblematikken har økt, men samtidig er det mye kortere mellom hurtigladerne.

Det kan derfor være lurt å sjekke i appen til GK/Fortum hvor mange av hurtigladerne som er opptatt før man kjører til ladestasjonen. Vi har ofte stoppet steder med mat i tillegg slik som ved avkjøringen til Porsgrunn der GK har flere hurtigladere og på Fokserød med både Fortum og GK, men i rushtider ser det ut til at mange gjør det samme så det kan lett bli kø. Samtidig ser jeg at de to hurtigladerne ved flykafeen rett ved Fokserød er ledige så da stopper vi heller der om det er køtider.

Altså sjekk om det er ledige hurtiladere før du velger ladested. Det er irriterende med kø, men samtidig veldig bra å se at hurtigladerne blir mye brukt da det bedrer økonomien for operatørene og fører til ennå flere hurtigladere.  :+1:
Nissan Leaf, kjøpt ny 2012
Tesla Model 3, kjøpt ny 2019
Kristiansand

lars667

Sitat fra: Prnkstr på mandag 04. februar 2019, klokken 10:43
Enig.

Nå i disse vintertider merker jeg at jeg snart ikke order mer "angst" når det gjelder å ha nok strøm i bilen for den daglige bruk.  Offentlige ladestasjoner som er permanent ute av drift, timeslange køper på hurtiglading og generellt vanskelig å få jevnlig ladet, sammen med de nye satsene på offentlig lading og bompenger gjør at jeg nå vurderer å kvitte meg med elbil og gå tilbake til bensin....

...å måtte kontinuerlig bruke masse tid og krefter på å måtte planlegge noe så simplet som kjøredistanse, sitte med åpne vinduer for å unngå dugg fordi du ikke har nok batteri til varme og aner knapt når neste lademulighet må by seg, er nok til å få meg til å miste forstanden...

Hvilken bil?
Snart: 2024 VW id.4 GTX 4motion
(Samboers) 2021 Volvo XC-40 P8 Recharge
Solgt: 2021 Tesla Model Y MiC
Solgt: 2021 IONIQ5 P45
Solgt: 2021 TM3 LR refresh, VIN 825xxx.
Solgt: 2020 e-Golf FL

Mippen

I går dro jeg på fjelltur med min e-Up. Når jeg skulle hjem igjen trengte jeg 10 minutter med strøm for å ha nok til å komme meg hjem. Et par kilometer fra skibakken var det 3 hurtigladere. 2 var okkupert og den siste virket ikke. Jeg sjekket bilene som sto der, og de hadde akkurat begynt å lade. Jeg dro derfor videre til neste lader som lå 3 mil unna. Jeg hadde egentlig estimert rekkevidde på 15 kilometer, men jeg vet av erfaring at nedover går det fint. Jeg trillet derfor nedover til neste lade plass, og hadde da 10 kilometer igjen når jeg kom fram. Det var to ladere på lade plassen. En var okkupert av en bil som hadde stått der alt for lenge over tiden, og den andre var opptatt av en bil som ikke fikk til å lade. Det var 3 biler foran meg i køen. Det endte med at jeg måtte vente i en time for å kunne lade i 10 minutter. Jeg hadde bare en halvtime hjem og trengte 10 minutter med lading for å klare det. Siden jeg hadde så lite strøm på bilen fikk jeg ikke satt på varmen heller, så det ble en kald fornøyelse selv om vi hadde tepper og dun på oss.  Jeg er veldig spent på hvordan det blir når jeg får Tesla igjen. Jeg erfarte at det var begynt å bli en del kø på super laderne før jeg solgte den forrige Teslaen. Nå kommer det snart en drøss med Tesla, så jeg ser for meg at det kan bli trangt. Jeg kjører også en del utenfor lade nettverket til Tesla og må dele med andre elbiler.
Fremtiden er elektrisk.

DagfinnN

Sitat fra: Mippen på mandag 04. februar 2019, klokken 15:01
I går dro jeg på fjelltur med min e-Up. Når jeg skulle hjem igjen trengte jeg 10 minutter med strøm for å ha nok til å komme meg hjem. Et par kilometer fra skibakken var det 3 hurtigladere. 2 var okkupert og den siste virket ikke. Jeg sjekket bilene som sto der, og de hadde akkurat begynt å lade. Jeg dro derfor videre til neste lader som lå 3 mil unna. Jeg hadde egentlig estimert rekkevidde på 15 kilometer, men jeg vet av erfaring at nedover går det fint. Jeg trillet derfor nedover til neste lade plass, og hadde da 10 kilometer igjen når jeg kom fram. Det var to ladere på lade plassen. En var okkupert av en bil som hadde stått der alt for lenge over tiden, og den andre var opptatt av en bil som ikke fikk til å lade. Det var 3 biler foran meg i køen. Det endte med at jeg måtte vente i en time for å kunne lade i 10 minutter. Jeg hadde bare en halvtime hjem og trengte 10 minutter med lading for å klare det. Siden jeg hadde så lite strøm på bilen fikk jeg ikke satt på varmen heller, så det ble en kald fornøyelse selv om vi hadde tepper og dun på oss.  Jeg er veldig spent på hvordan det blir når jeg får Tesla igjen. Jeg erfarte at det var begynt å bli en del kø på super laderne før jeg solgte den forrige Teslaen. Nå kommer det snart en drøss med Tesla, så jeg ser for meg at det kan bli trangt. Jeg kjører også en del utenfor lade nettverket til Tesla og må dele med andre elbiler.
Når man har 12 - 20 staller pr. ladeplass som nå Tesla begynner å nærme seg, vil du garantert vente veldig kort. Særlig fordi de færreste lader lenger en 40 min. Snitt venting med 10 staller blir da 4 minutter før en stall blir ledig. Akkurat slik har jeg opplevd kø på superlader - intet problem.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

Mippen

Sitat fra: DagfinnN på mandag 04. februar 2019, klokken 16:15
Sitat fra: Mippen på mandag 04. februar 2019, klokken 15:01
Når man har 12 - 20 staller pr. ladeplass som nå Tesla begynner å nærme seg, vil du garantert vente veldig kort. Særlig fordi de færreste lader lenger en 40 min. Snitt venting med 10 staller blir da 4 minutter før en stall blir ledig. Akkurat slik har jeg opplevd kø på superlader - intet problem.

Tesla er best på lading ja, men på enkelte plasser er det mer kø en andre. Spesielt på utfartsdager. Bor selv rett i nærheten av en SC og registrerer at det ofte er kø. Men SC er det ikke alle steder, og det er  ikke praktisk for alle å kjøre noen mil bare for å lade. Man trenger vanlige ladere også og det bør komme kjapt.
Fremtiden er elektrisk.

hemi

Lade angst er reelt.

Siste 10 dagene har det vært fuckings håpløst. selv steder med mange ladere er det timer med kø, jeg dro hjem og byttet bil rett og slett.

ref apper viser disse rødt overalt, er det en grønn, viser det seg at ca 10 av 10 er feil status, og ladern er defekt, eller en løkrull har parkert dobbelt og gått sin vei.

Wibla

Sitat fra: hemi på mandag 04. februar 2019, klokken 16:52
Lade angst er reelt.

Siste 10 dagene har det vært fuckings håpløst. selv steder med mange ladere er det timer med kø, jeg dro hjem og byttet bil rett og slett.

ref apper viser disse rødt overalt, er det en grønn, viser det seg at ca 10 av 10 er feil status, og ladern er defekt, eller en løkrull har parkert dobbelt og gått sin vei.

Blir bedre når du får TM3P ;)
2018 Tesla Model S 75D

Øyvind.h

Når man har 12 - 20 staller pr. ladeplass som nå Tesla begynner å nærme seg, vil du garantert vente veldig kort.

På grunn av en del hengerkjøring har jeg besøkt supercharger mer de siste månedene enn jeg pleier.
Nebbenes med sine 30 båser kan fort være full fredag ettermiddag, men som du påpeker får du da allikevel plass i løpet av et par minutter. Nebbenes er nå under utvidelse da 30 båser er for lite.

Samme søndag ettermiddag. Fullt på 30 plasser, men god sirkulasjon. Litt klønete ventesystem/køsystem dog på en så stor plass, men nå setter de opp en del flere båser der så da takler den vel selv helgeutfarten med en drøss M3.

Sitat fra: hemi på mandag 04. februar 2019, klokken 16:52
Lade angst er reelt.

På søndag kveld stoppet jeg på Espa for å kjøpe boller. Da var 4 stasjoner opptatt og en bil på vent.
Jeg må si jeg er veldig spent på hva som skjer med kommersielle nettverk nå de neste par årene. Det etableres jo en del stasjoner og valgmuligheter. Og det kommer ganske raske ladere fra eks Ionity som kan gi korte pauser. Samtidig ser jeg hvor enorme volumer supercharger-nettverket takler (og takle) for ett merke alene. Ionity må dekke absolutt alle andre CCS biler (inkludert Tesla med CCS port).

Der Tesla setter opp 30-40 plasser for sin flåte på 30-40.000 biler burde vel strengt talt Ionity og andre sette opp mange flere stolper per plass enn Tesla? De aller fleste elbilene i Norge er jo noe annet enn Tesla.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

THE

@Øyvind.h, du har jo rett i at de fleste elbiler er et annet merke enn Tesla, men det vil ikke overraske meg om Tesla er større enn alle de andre merkene når det gjelder antall kjørte km pr. år. På langtur er det ikke langt mellom hver Tesla man møter etter veien, men det er relativt få andre elbiler.

Etter hvert vil jo antallet langrekkeviddeelbiler fra andre merker øke også, men Kona, Niro, iPace, Ampera-e er nisjeprodukter med lave produksjonstall. Først med eTron vil det bli noe volum, og den vil man forhåpentligvis se ofte etter veien fremover. Får bare håpe at Ionity + andre kommersielle bygger ut raskt nok til at det ikke blir umulig å bruke eTron på langtur pga. ladekø.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

jkirkebo

Sitat fra: Øyvind.h på mandag 04. februar 2019, klokken 17:36
Når man har 12 - 20 staller pr. ladeplass som nå Tesla begynner å nærme seg, vil du garantert vente veldig kort.

På grunn av en del hengerkjøring har jeg besøkt supercharger mer de siste månedene enn jeg pleier.
Nebbenes med sine 30 båser kan fort være full fredag ettermiddag, men som du påpeker får du da allikevel plass i løpet av et par minutter. Nebbenes er nå under utvidelse da 30 båser er for lite.

Ja, 30 båser blir nok for lite siden endel kjører den veien istedenfor Rv4 siden Rv4 ikke er dekket overhodet. Jeg gjør det selv innimellom når jeg kjører med henger, da blir 38-40kW på CHAdeMO for lite når forbruket ligger på 300-350Wh/km.

Jeg vil tro at en SuC langs Rv4 burde avlastet Nebbenes ganske bra, så jeg er ikke så fornøyd med at de heller setter opp enda 10 plasser til på Nebbenes samt 20+ på Brumunddal. Nå er det heller på tide å dekke de alternative rutene etter min mening, Nebbenes er f.eks en omvei om man skal til Gjøvik.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på mandag 04. februar 2019, klokken 18:24

Jeg vil tro at en SuC langs Rv4 burde avlastet Nebbenes ganske bra, så jeg er ikke så fornøyd med at de heller setter opp enda 10 plasser til på Nebbenes samt 20+ på Brumunddal. Nå er det heller på tide å dekke de alternative rutene etter min mening, Nebbenes er f.eks en omvei om man skal til Gjøvik.
Enig i dette. Det er en del mindre gjennomfartsårer som kunne treng SuC.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Mippen

Folk må lære seg å lade også. Overraskende mange lader til 100 prosent, og lader gjerne mye mer enn de trenger for å komme seg hjem. Jeg har måtte lære mange om lading med en vennlig tone altså. Mange sliter også med å få til alle de ulike laderne. Bure være like lett å lade som å fylle Bensin.
Fremtiden er elektrisk.

turfsurf

Tror mange drar med seg full tank mentaliteten fra fossilverdenen. Lade full tank på hurtiglader så man kommer helt frem til destinasjon osv. Mere å ta hensyn til i utgangspunktet, som kaldt/varmt batteri, høy SOC osv. Synes dog ikke laderne er vanskelige å bruke, men teknisk ustabile (SuC er bedre med unntak av en og annen vandalisert stolpe).
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA