Hovedmeny

Levering av model 3

Startet av jog, fredag 01. februar 2019, klokken 08:17

« forrige - neste »

CorsoDante

Sitat fra: Ropepåelgen på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:50
Sitat fra: CorsoDante på onsdag 03. juli 2019, klokken 09:05
Sitat fra: ElekTore på tirsdag 02. juli 2019, klokken 15:46
Sitat fra: CorsoDante på tirsdag 02. juli 2019, klokken 15:26
Hei Godtfolk!

Kjapt spørsmål ifm. overlevering av en inventory-bil;

Jeg har mottatt VIN og en faktura pålydende noen lakser. Her er det oppgitt en overleveringsdato, men forstår det slik at denne bare er veiledende. Dessuten er datoen allerede passert (sikkert pga. inventory-bil)...

Ser at fakturaen innholder følgende;

''Betalingsbetingelser: Betal i sin helhet, eller etter avtalt egenkapital dersom finansiering, 7 dager før utlevering''

Spørsmålet blir; Ved ''kontantoppgjør'' (ingen finansieringsinstituasjon involvert), behøver man å betale faktura *før* overlevering? Med andre ord; Vil Tesla holde tilbake en konkret overleveringsdato til faktura er betalt, eller kan man vente med å betale til overleveringsdagen (man blir gitt en dag for overlevering okke som)?

Kjenner jeg er en smule reservert ift. det å skyfle flere hundre tusen kroner til Tesla i forkant, med henblikk mot enkelte av overleveringshistoriene her.

Jeg venter på refusjon av 35% egenkapital da jeg valgte å ikke ta imot bil pga mangler. Selv vil jeg prøve å få se bil før jeg betaler igjen, da refusjon tar 1-2 mnd ble jeg fortalt.
Så klart er jeg en av få uheldige, men andelen uheldige er kanskje høyere hos Tesla enn hos andre om vi skal tro forbrukerundersøkelsene.

Ja, kjedelig sak, håper det ordner seg. Dette svarer samtidig ikke på spørsmålet; ''Ved ''kontantoppgjør'' (ingen finansieringsinstituasjon involvert), behøver man å betale faktura *før* overlevering? Med andre ord; Vil Tesla holde tilbake en konkret overleveringsdato til faktura er betalt, eller kan man vente med å betale til overleveringsdagen (man blir gitt en dag for overlevering okke som)? ''

Skulle gjerne hørt med Tesla, men kommer ikke gjennom pr. telefon. Mulig jeg stikker innom SC senere i dag, kanskje de vet noe der.
Ingen problem.
Har betalt for 2 Tesla med mobilbank ved ankomst. Kvittering pdf sendes til eposten deliveryno, samme som du fikk mail fra i forkant. Mulig ikke alle mobilbanker støtter kvittering før betalingen er bokført, men Sbanken løser det smidig så bruk evt de.
Fordelen med å betale når du ankommer er at du får tilbakemelding på at alt annet er i orden før du betaler.

:+1: :+1:

Mange takk for kort & konsist svar. Til alt hell bruker jeg nettopp Sbanken. Da venter jeg bare på at Tesla rekker ut en hånd mht. konkretisering av overleveringsdato!
TMYP HW4 / TM3P Atom

stefse

Sbanken lar deg låse betalingen på skjermen, og den kan ikke reverseres av kunden. Jeg betalte ikke før oppmøtet, og det lønte seg, fordi det var selvsagt noe småtteri de måtte ordne. Kun etter skriftlig avtale pr mail om presist hva som skal ordnes, ble bilen betalt og overtatt. Muntlige avtaler er jeg allergisk mot, og jeg betalte ikke før jeg fikk bekreftelsen på epost.

Dette er måten å gjøre det på med Tesla overtakelser, mener jeg. Kun dersom bilen har åpenbare skavanker i karosseriet og Tesla ikke vil gå med på å fikse det, blir det snakk om å nekte å ta imot bilen. Sålenge man har en skriftlig avtale på det som skal fikses blir fikset, er det ingen grunn til å være vrang. Bare husk å få det skriftlig, helst fra lederen av SC.

Ellers meget fornøyd, det er ingen grunn til å engste seg. Over 10 000 Nordmenn har kjøpt bilen allerede, og det finnes ikke bedre kjøp i denne bilkategorien pr i dag. Konkurrentene er langt bak. En ting er software, autopilot og skjerm, men de har faktisk laget en bil som kjører bra også. :+1:
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

CorsoDante

Sitat fra: stefse på onsdag 03. juli 2019, klokken 11:56
Sbanken lar deg låse betalingen på skjermen, og den kan ikke reverseres av kunden. Jeg betalte ikke før oppmøtet, og det lønte seg, fordi det var selvsagt noe småtteri de måtte ordne. Kun etter skriftlig avtale pr mail om presist hva som skal ordnes, ble bilen betalt og overtatt. Muntlige avtaler er jeg allergisk mot, og jeg betalte ikke før jeg fikk bekreftelsen på epost.

Dette er måten å gjøre det på med Tesla overtakelser, mener jeg. Kun dersom bilen har åpenbare skavanker i karosseriet og Tesla ikke vil gå med på å fikse det, blir det snakk om å nekte å ta imot bilen. Sålenge man har en skriftlig avtale på det som skal fikses blir fikset, er det ingen grunn til å være vrang. Bare husk å få det skriftlig, helst fra lederen av SC.

Ellers meget fornøyd, det er ingen grunn til å engste seg. Over 10 000 Nordmenn har kjøpt bilen allerede, og det finnes ikke bedre kjøp i denne bilkategorien pr i dag. Konkurrentene er langt bak. En ting er software, autopilot og skjerm, men de har faktisk laget en bil som kjører bra også. :+1:

Jeg er ikke noe petimeter, og det skal mer til enn et par roser i lakken og noen mm. i panelgap før jeg stiller meg på bakbeina og hever kjøpet. Men vil selvsagt kreve å få åpenbare mangler nedfelt som skriftlige ''punch'' (som skal utbedres vederlagsfritt).

Overhodet ikke bekymret, så lenge jeg kan anvende nettbank ifm. overtagelse, og slipper å lesse over penger før produktet er beskuet (og for å trigge overleveringsdato), så er alt vel.
TMYP HW4 / TM3P Atom

ApeX

Sitat fra: ApeX på tirsdag 02. juli 2019, klokken 08:32
Sitat fra: Hans Inge Berg på mandag 01. juli 2019, klokken 23:12
Sitat fra: ApeX på mandag 01. juli 2019, klokken 18:41
Bilen mangler HomeLink. Det skal jeg kreve ettermontert vederlagsfritt. Uavhenging av om det sto spesifisert på nettsiden eller ikke, så var det inkludert på kjøpstidspunktet. Musk gikk ut etter dette og sa det ville fjernes fra premium i USA. Bilen ble vel produsert minst en måned før Musk nevnte dette på Twitter, og bilen ble bestilt 10 dager før innlegget. Blir spennende å se hvordan det går..

Ønsker gjerne å høre hvordan dette går. Hilsen homelink-laus

Venter på tilbakemelding nå, kan oppdatere når jeg hører noe.

Har fått time til installasjon av Homelink nå :) Var helt uproblematisk.
NIO ES8 Signature  |01.2023
Tesla Model 3 LR     |06.2019
Tesla Model X 100D |04.2018 - 03.2019
Tesla Model S 75D   |06.2017 - 04.2018
BMW i3 94 ah FC     |09.2016 - 06.2017

runebulk

Hvor lang tid har det tatt fra dere har betalt depositum til dere har blitt kontaktet av tesla?

Teslarius

Sitat fra: runebulk på tirsdag 20. august 2019, klokken 15:09
Hvor lang tid har det tatt fra dere har betalt depositum til dere har blitt kontaktet av tesla?

I mitt tilfelle bestilte jeg bilen 30. Juli og fikk svar av Tesla den 13. August angående estimert leveringstid i September. Det tok altså 2 uker.

runebulk

Sitat fra: Teslarius på tirsdag 20. august 2019, klokken 15:21

I mitt tilfelle bestilte jeg bilen 30. Juli og fikk svar av Tesla den 13. August angående estimert leveringstid i September. Det tok altså 2 uker.

Takk for svar. Bestilte min 12 aug, så jeg må vel bare vente i spenning. Vet vi om hva vi har bestilt avgjør tidspunktet? Altså om en variant går fortere enn en annen osv? Jeg gikk for performance

Teslarius

Sitat fra: runebulk på tirsdag 20. august 2019, klokken 15:29
Sitat fra: Teslarius på tirsdag 20. august 2019, klokken 15:21

Takk for svar. Bestilte min 12 aug, så jeg må vel bare vente i spenning. Vet vi om hva vi har bestilt avgjør tidspunktet? Altså om en variant går fortere enn en annen osv? Jeg gikk for performance

Performance er nok den modellen som leveres raskest for øyeblikket, ettersom de fleste vil ha LR AWD og SR+. Her er et Google Sheet som viser hva folk fra forumet har bestilt, og når de har fått faktura og levering: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1_U8413IVDsghkV1Bmt1DZe84FdT0P3VeH14LO8L2yDo/edit#gid=0

Her kan du også legge inn din egen erfaring :)

Magnus Hansen

Men Tesla sender jo også over færrest performance... Men man skulle tro de alle fall sørget for å ha nok av de dyreste modellene for å kunne lokke folk til dyrere biler. Men akkurat nå virker det som det er SR det er raskest å få tak i

Dag_Erik

Har et spm ved vinterlevering av bil. Hvis man bestiller bil nå, og man ønsker de originale 19" felgene på sommerdekk, men ønsker å kjøpe 3.parts 18" felger til vinterdekk. Blir bilen levert med sommerdekk uansett, eller 19" vinterdekk på felgene man velger? Noen som vet?
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

hemi

Den leveres på org, eller vinter, du får ikke satt på vinterdekk på org felgen, eller gjort det du ønsker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA