Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av RuneW, torsdag 24. november 2011, klokken 20:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: Radiv på lørdag 19. november 2011, klokken 02:55
De må klare å levere noe bedre stoler foran;

- Bedre sidestøtte i rygg og sete på begge stolene
- Skikkelig høydejustering av førerstolen, gjerne elektrisk, med memory

- flere farger på interiør og eksteriør.

Hvis du tar en titt under førerstolen ser du at det ikke er plass til mye slags mekanismer der, spesielt ikke elektriske. Det er batteriet som gjør at det er så dårlig plass der og at baksetene er montert høyere.

Når det er sagt er jeg faktisk kjempefornøyd med selve setene. Rattet kommer dessverre for langt unna slik at jeg må justere stolen nærmere pedalene enn jeg vanligvis ville gjort. Teleskopratt er derfor sterkt ønsket, evt. en lengre rattstamme som standard.

Vinduskarmen skrår også for mye til at det er behagelig å hvile albuen der, den sklir ned. Jeg ønsker meg derfor en annen utforming som gir et bredere horisontalt felt oppe. Vår Touran har en glimrende vinduskarm for slikt, og teleskopratt som alltid står helt ytterst.

Lengrejustering av midtarmlene er en annen sak som Touranen har og som jeg savner i Leafen, det kommer for langt bak når jeg må justere stolen såpass langt frem.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

BE

Alt jeg ønsker er et batteri som ikke har reduksjon i restkapasitet over tid, uansett hvordan det lades og brukes. Jeg trenger hverken mer rekkevidde, utstyr eller komfort, der er jeg strålende fornøyd.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Thomas Parsli

Sitat fra: BE på lørdag 19. november 2011, klokken 10:50
Alt jeg ønsker er et batteri som ikke har reduksjon i restkapasitet over tid, uansett hvordan det lades og brukes. Jeg trenger hverken mer rekkevidde, utstyr eller komfort, der er jeg strålende fornøyd.

Noe slikt?   ::)

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Kallagtunet


Thomas Parsli

"80% Capacity Retention, Even After 6,000 Rapid Charge-Discharge Cycles."

Det er en forbedring, men langt unna hva BE ønsker seg.
Har du priser på disse?

Thomas
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

BE

Ja, det nærmer seg noe slikt jeg ønsker. Siden bilen ikke er laget i syrefast rustfritt, vil andre komponenter svikte før motor og drivverk, omtrent som en klassisk Toyota med andre ord.

6000 ladesykluser med 10 mil pr. syklus, skulle tilsi ca 600 000 km på bilen og fortsatt 80% restkapasitet. Innen den tid sitter vi vel på stålfjærer, så kanskje det er på tide å vrake bilen til fordel for en ny  :)

Jeg skulle gjerne sett hva disse tallene er for batteriene som står i våre Leaf, det forundrer meg ikke om de er temmelig gode. Jeg har fortsatt klokketro på at vi har kjøpt en tilnærmet evighetsmaskin bare vi passer godt på batteriene. Det er ikke uten grunn at jeg har slått til på dette.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Arha

Jeg skulle også gjerne lagt 50000 ekstra på bordet for muligheten til å bestille bilen med større batteripakke. Dette hadde blitt selvfinansiert ved at fossilbilen da kunne selges.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

arnejorg1

De kan godt tilby litt flere varianter på interiør. I tillegg kan de jo prøve og putte litt flere verianter av batteripakken. (tenker på rekkevidden). Kanskje de kan gjøre det samme som Tesla på sin modell S. 3 varianter på batteripakken og 3 varianter i pris.
I tillegg. La det gå an og få setet lengre bak.
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

RuneW

TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Trond.Strom

Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 11:15
Om ikke evighetsmaskin men disse eller noe tilsvarende: http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf


Virket ikke som om drømmebatteriet til elbil synes jeg

husker ikke data på leaf batteripakka, men så i en tråd her at Think har følgende:
"TH!NK med litium har et Enerdelbatteri på ca 280 kilo 400V og 70ah noe som gir nesten 30kWh ( i teorien) men i praksis har de begrenset det til ca 24kWh "

Toshiba batteriene er 2,4V 4,2Ah noe som gjør at du trenger 170 celler i parralell for å gi 408V og 17 av disse seriell for å få 71,4Ah. totalt 2890 celler med en vekt per stykk på 155g ser du på 447,95 kg vekt før du legger til innpakning eller ca 50% tyngere. størrelsen på think sitt batteri har jeg heller ingen data på men toshiba batteriene er 62x95x13 mm noe som gir et total volum på 0,22 kubikkmeter igjen før innpakking

så synes de ser store og tunge ut jeg?

Griffel

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 22. november 2011, klokken 13:30

Toshiba batteriene er 2,4V 4,2Ah noe som gjør at du trenger 170 celler i parralell for å gi 408V og 17 av disse seriell for å få 71,4Ah. totalt 2890 celler med en vekt per stykk på 155g ser du på 447,95 kg vekt før du legger til innpakning eller ca 50% tyngere. størrelsen på think sitt batteri har jeg heller ingen data på men toshiba batteriene er 62x95x13 mm noe som gir et total volum på 0,22 kubikkmeter igjen før innpakking

så synes de ser store og tunge ut jeg?
Omvent:
du trenger 170 celler i serie for å gi 408V
og 17 av disse i parallell for å få 71,4Ah.

Dette er ferre celler enn Tesla med sine åver 6000, og det ser jo ut til å fungere bra.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på tirsdag 22. november 2011, klokken 14:24
Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 22. november 2011, klokken 13:30

Toshiba batteriene er 2,4V 4,2Ah noe som gjør at du trenger 170 celler i parralell for å gi 408V og 17 av disse seriell for å få 71,4Ah. totalt 2890 celler med en vekt per stykk på 155g ser du på 447,95 kg vekt før du legger til innpakning eller ca 50% tyngere.

så synes de ser store og tunge ut jeg?
Omvent:
du trenger 170 celler i serie for å gi 408V
og 17 av disse i parallell for å få 71,4Ah.

Dette er ferre celler enn Tesla med sine åver 6000, og det ser jo ut til å fungere bra.

2.4V og 4.2Ah er bare 10.08Wh per celle. Med en vekt på hele 155g betyr det kun 65Wh/kg, noe som ville gitt en Leaf-størrelse batteri (24150Wh) en vekt på hele 371kg kun for cellene.

Tesla Model S 300-mile varianten kommer til å bruke batterier på 3.7V og 3.1Ah med en vekt på 46g. Det er 249Wh/kg eller nesten 4(!) ganger så høy energitetthet som Toshiba-batteriene. Med slike ville Leaf-batteriet hatt en cellevekt på bare 97kg.

Så jeg vil ikke påstå at Toshiba-batteriene egner seg veldig bra til elbilbruk, ihvertfall ikke om man skal ha litt rekkevidde. iMiEV skal vel kun få en 10.5kWh pakke med disse ? Det betyr 162kg i cellevekt. I en Tesla Model S med 85kWh batteri ville cellevekten med disse vært hele 1308kg...
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

daggad

Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ladefabrikken

#28
Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 15:04
Lager Tesla sine egne batterier ?

Tesla bruker Panasoic celler som faktisk ikke har mer en litt over 300 ladesykluser. Så det er bra de har en stor batteripakke som ikke må lades opp ver dag
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

flux

#29
Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 22. november 2011, klokken 14:52
2.4V og 4.2Ah er bare 10.08Wh per celle. Med en vekt på hele 155g betyr det kun 65Wh/kg, noe som ville gitt en Leaf-størrelse batteri (24150Wh) en vekt på hele 371kg kun for cellene.
De er tunge, det er ulempen med Lithium titanate celler, men de kan ta imot kraftig lading, 10-12C.

Du kan da lade en Leaf med 250KW og de kan hurtiglades til 90% uten redusert ytelse. Det er en fulladet leaf på 6 minutter.


© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA