Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Ladeuttak\klump\kontakt\10A\16A

Startet av RuneW, torsdag 24. november 2011, klokken 20:54

« forrige - neste »

jkirkebo

Sitat fra: 2EL på tirsdag 22. november 2011, klokken 15:42
Sitat fra: daggad på tirsdag 22. november 2011, klokken 15:04
Lager Tesla sine egne batterier ?

Tesla bruker Panasoic celler som faktisk ikke har mer en litt over 300 ladesykluser. Så det er bra de har en stor batteripakke som ikke må lades opp ver dag

Den grafen ser rimelig snorrett ut, så om degraderingen følger samme linja videre mot 1000 sykluser vil jeg påstå at batteriet holder bilens levetid om man kjøper en størrelse større enn man egentlig trenger. $10k ekstra altså for å aldri måtte bytte batteri.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Kallagtunet

Sitat fra: Trond.Strom på tirsdag 22. november 2011, klokken 13:30
Sitat fra: Kallagtunet på lørdag 19. november 2011, klokken 11:15
Om ikke evighetsmaskin men disse eller noe tilsvarende: http://www.toshiba.com/ind/data/tag_files/SCiB_Brochure_5383.pdf


Virket ikke som om drømmebatteriet til elbil synes jeg


Mulig at de er tunge. Forsto fra artikkelen at det er disse mitsu skal bruke i neste utgaver av sin elbil og i taxi utgaven av minev. Hvis jeg da ikke har missforstått.

arnejorg1

Sitat fra: eirikw på fredag 18. november 2011, klokken 22:33
Sitat fra: daggad på fredag 18. november 2011, klokken 13:38
- At den leveres med Flux Capacitor med minimum 1,21 gigawatt effekt.
hehe ja og at den leveres i rustfrittstål og kan fly..


Jeg har tro på om vi kanskje om 200 år får flygende elbiler, men det er nok ikke noe vi får oppleve. Selv om det hadde vært utrolig gøy :D :D
Før Nissan leaf. Nå, Renault Zoe hentet hos Carpoint hentet 13 juni 2015

flux

Sitat fra: arnejorg1 på tirsdag 22. november 2011, klokken 18:24
Jeg har tro på om vi kanskje om 200 år får flygende elbiler, men det er nok ikke noe vi får oppleve. Selv om det hadde vært utrolig gøy :D :D

Det tror jeg faktisk vi får oppleve, elmotorer med 10kw/kilo, 6 axis gyro, og lettere batterier kommer.

I RC verden finnes qudrocoptere som er superenkle å fly, og noen flyr seg selv og. Bensin motorer var konge for få år siden i RC verden, nå er det helt dominert av elmotorer.

Utvikling skjer ikke linært, på 80 tallet trodde vi at vi skulle få flybiler snart, vi fikk ikke det, men vi fikk Internett som få forutså omfanget av. Nå går vi inn i en ny fase med disruptiv teknologisk utvikling, den kommer til å bli mer synlig i den fysiske verden. De neste 30 år blir ekstreme tror jeg..



daggad

At speilene lukker seg inn til bilen automatisk når en låser bilen. Merkelig at dette ikke er på plass når det alikevel er elektrisk styring på dette.. ???
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Go-carter

Sitat fra: daggad på onsdag 23. november 2011, klokken 10:53
At speilene lukker seg inn til bilen automatisk når en låser bilen. Merkelig at dette ikke er på plass når det alikevel er elektrisk styring på dette.. ???

Dette kan du vel løse med et rele/kobling fra låse-signal på sentrallåsen, til lukke-bryter på speilene.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

RuneW

Sitat fra: Go-carter på onsdag 23. november 2011, klokken 11:05
Dette kan du vel løse med et rele/kobling fra låse-signal på sentrallåsen, til lukke-bryter på speilene.

Hehe - jeg antar det er flere (andre enn meg) som ikke føler en ustyrlig trang til å begynne å mekke på en fabrikkny bil...  ;)

Ønske lagt til i lista.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

Go-carter

Sitat fra: RuneW på onsdag 23. november 2011, klokken 12:49
Sitat fra: Go-carter på onsdag 23. november 2011, klokken 11:05
Dette kan du vel løse med et rele/kobling fra låse-signal på sentrallåsen, til lukke-bryter på speilene.

Hehe - jeg antar det er flere (andre enn meg) som ikke føler en ustyrlig trang til å begynne å mekke på en fabrikkny bil...  ;)

Ønske lagt til i lista.

...skjønner ikke hva du mener  ;D
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Arha

Sitat fra: daggad på onsdag 23. november 2011, klokken 10:53
At speilene lukker seg inn til bilen automatisk når en låser bilen. Merkelig at dette ikke er på plass når det alikevel er elektrisk styring på dette.. ???

Kan speilene tas helt inn og ut elektrisk? Finner bare at de kan justeres ifølge amerikansk instruksjonsbok.
Opel Ampera-e fra 31/5 2017, passert 59000 km juni 2020.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

daggad

Jo det er en knapp på døra som feller de inn og tar de ut. Forklaringen jeg fikk fra en mekaniker på Nissan nå var at dette ikke var automatisk på norske modeller på grunn av at de kunne gå istykker om de frøs fast på vinteren..
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: daggad på onsdag 23. november 2011, klokken 14:00
Jo det er en knapp på døra som feller de inn og tar de ut. Forklaringen jeg fikk fra en mekaniker på Nissan nå var at dette ikke var automatisk på norske modeller på grunn av at de kunne gå istykker om de frøs fast på vinteren..

Den var tynn!! Hvordan vet du at dette er et problem før du trykker på knappen og merker at speilet ikke folder seg inn da??  ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

BE

Sitat fra: daggad på onsdag 23. november 2011, klokken 14:00
Jo det er en knapp på døra som feller de inn og tar de ut. Forklaringen jeg fikk fra en mekaniker på Nissan nå var at dette ikke var automatisk på norske modeller på grunn av at de kunne gå istykker om de frøs fast på vinteren..

Jeg er bare glad til. Jeg vil heller at noen dunker borti og lager merke på speilet, enn at de ikke merker at de er for nære før de skraper opp sidedørene. Jeg kan legge dem inn for at det skal bli bedre plass i garasjen hjemme, men vil ikke ha det automatisk.
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

RuneW

Sitat fra: cra på onsdag 23. november 2011, klokken 14:38
Sitat fra: daggad på onsdag 23. november 2011, klokken 14:00
Jo det er en knapp på døra som feller de inn og tar de ut. Forklaringen jeg fikk fra en mekaniker på Nissan nå var at dette ikke var automatisk på norske modeller på grunn av at de kunne gå istykker om de frøs fast på vinteren..

Den var tynn!! Hvordan vet du at dette er et problem før du trykker på knappen og merker at speilet ikke folder seg inn da??  ;)

Hvordan tynn da? Er det isete så kan man i alle fall velge å ikke ta sjansen!

Synes ikke dette er noe å grine over.
TM3 LR AWD
TMY LR AWD (bestilt)

daggad

Nei jeg synes forklaringen på det var fornuftig jeg.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

cra

Sitat fra: RuneW på onsdag 23. november 2011, klokken 14:48
Hvordan tynn da? Er det isete så kan man i alle fall velge å ikke ta sjansen!
Synes ikke dette er noe å grine over.

Jeg griner ikke; har ikke noe som er i nærheten av dette på mine biler uansett. Thinken har sågar bare manuelt justerbare speil. :)

Men det er da vitterlig ikke noe problem å lage en mekanisme som tåler å  bli forhindret pga frost (bakviskeren min har hatt dette i årevis), så når man først har brette-mekanismen så virker det (i alle fall for meg) litt rart å ikke automatisere det. Men det er nok ikke noen showstopper for noen, kan jeg tenke meg.

Jeg ser argumentet med å bruke speilet som "buffer" mot andre, siden der ikke er lister e.l. på døra som tar av for slikt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA