Hovedmeny

Tester Audi E-tron

Startet av ktiller, onsdag 30. januar 2019, klokken 19:20

« forrige - neste »

daktari

Synes egentlig testen er ganske overbevisende, de kjører ca 75 mil på 1 lang dag inkl alle pauser, dvs 10-11 timer. Det er jo like langt som Oslo til Namsskogan eller Oslo-Voss t/r!

De bekrefter f.eks. at Zoe ikke funker med ca 14-15 t kjøretid. Bruker for mye strøm, for lite batteri og lader for sakte. De derimot som kjørte Porschen og Audien kunne gjerne kjørt lenger og var ikke stresset.

De spør også hver enkelt om de vil a større batteri/lavere forbruk eller raskere lading og får litt forskjellig svar; hos de som lader tregt er ladefarten viktigst.

Det er en ekte Real Life test, og det inkluderer jo et øyeblikksbilde av den infrastrukturen som var tilgjengelig den dagen, samt føreforhold. Men bilens egenskaper er viktig for en god tid. Stort sett vil infrastrukturen bli bedre over tid, og det går ganske fort! Men infrastrukturen henger litt etter utbredelsen av biler foreløpig.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

turfsurf

Sitat fra: elektro på tirsdag 16. februar 2021, klokken 12:56
@turfsurf dette var en "real life" test med de utfordringer det kan medføre. Spolte litt gjennom videoen selv, men tror de fleste fikk ladet problemfritt på lynladere, men noen hadde div. problemer med pluggen, RFID tag'en osv. som påvirket resultatet.
Ja, og i så måte er resultatet nyttig for de omstendighetene for det strekket. Interessant nok, men de tester ikke bilene.

Hadde man kjørt Umeå-Kiruna hadde resultatet blitt veldig annerledes. Eller sommer vs vinter forsåvidt.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Urbs72

Umeå till Kiruna? Det hade gått til helvete det... Ingen ladere på 350 km siste strekken.

elektro

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 16. februar 2021, klokken 15:02
Sitat fra: elektro på tirsdag 16. februar 2021, klokken 12:56
@turfsurf dette var en "real life" test med de utfordringer det kan medføre. Spolte litt gjennom videoen selv, men tror de fleste fikk ladet problemfritt på lynladere, men noen hadde div. problemer med pluggen, RFID tag'en osv. som påvirket resultatet.
Ja, og i så måte er resultatet nyttig for de omstendighetene for det strekket. Interessant nok, men de tester ikke bilene.

Hadde man kjørt Umeå-Kiruna hadde resultatet blitt veldig annerledes. Eller sommer vs vinter forsåvidt.

Det er jeg ikke helt enig i, de tester jo bilene på samme strekning under samme forhold. Det er først og fremst bilene som var begrensningen her, og resultstet vil være relevant for mange tilsvarende kjøreruter. Hvis man f.eks. må stoppe ofte, med svært lav SOC, for å få optimal ladehastighet, vil det øke overhead og sjanse for ytterligere forsinkelser. Det er en begrensning ved bilen, ikke omstendighetene.

En annen ting er jo at de færreste i Norge, og Sverige antar jeg, kjører 750 km, og langt mindre 1000 km, på én dag. Jeg tror faktisk aldri jeg har gjort det. Og jeg er relativt glad i å kjøre bil.. :) Men det er jo nettopp ved dårlige kjøreforhold og store avstander e-tron har sin styrke.
2019 e-tron 55 quattro | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

4Matic Fanatic

Sitat fra: elektro på onsdag 17. februar 2021, klokken 00:02
...En annen ting er jo at de færreste i Norge, og Sverige antar jeg, kjører 750 km, og langt mindre 1000 km, på én dag...
Jeg kjører vanligvis bare i nærområdet men har nå likevel vært på flere turer på ca 900km/dag med I-Pace'n
(Trondheim-Vesterålen vinter og høst, Trondheim-Grimstad sommer/høst/vinter)

Synes sånne tester er meget relevante og viser jo tydelig at ladehastighet/forbruk er pri 1 her- naturligvis sett bort fra at man er vesentlig mer uthvilt etter en dags kjøring i en premiumbil med gode seter, som kjører godt og med lite støy enn en liten rotte som støyer, med stumpete fjæring og dårlige seter.. 
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Counterpointer

De gangene jeg har kjørt over 1000 km har vært på Autobahn/motorvei nedover i Europa. Da er kjørefarten høy og ladestoppene tettere.

Langtur i Norge er vel skjelden over 1000 km.

hemi

Var TR florø her en dag nå, jevnlig TR hafjell og hemsedal samme dag. Men du velger ikke elbil da.

Meste jeg kjørte i tyskland på en dag var vel 1500+, skal sies jeg endte i østerrike :)

PF

Sitat fra: hemi på onsdag 17. februar 2021, klokken 11:03
Var TR florø her en dag nå, jevnlig TR hafjell og hemsedal samme dag. Men du velger ikke elbil da.

Nei, skal man tur/retur samme dag så funker egentlig e-tron dårlig om man skal noe særlig lengre enn en radius på 12-13mil. For min del så er det ganske lite aktuelt å stoppe og lade hvis jeg skal svigers som bor 13mil unna. Uten lademuligheter der så kommer jeg akkurat hjem nå på vinteren. Ja det er flere hurtigladere på veien, men hvem f.. gidder å svinge innom de når man skal kjøre bare litt over en time?

hemi

Sitat fra: PF på onsdag 17. februar 2021, klokken 12:15

Nei, skal man tur/retur samme dag så funker egentlig e-tron dårlig om man skal noe særlig lengre enn en radius på 12-13mil. For min del så er det ganske lite aktuelt å stoppe og lade hvis jeg skal svigers som bor 13mil unna. Uten lademuligheter der så kommer jeg akkurat hjem nå på vinteren. Ja det er flere hurtigladere på veien, men hvem f.. gidder å svinge innom de når man skal kjøre bare litt over en time?

leaf eiere og egolf gen 1 :p Andelen folk med 0 ting å gjøre i livet og lite fyllte dager er tydeligvis ganske høyt her inne. må være litt deilig med slik hverdag også.

PF

Sitat fra: hemi på onsdag 17. februar 2021, klokken 12:30
Sitat fra: PF på onsdag 17. februar 2021, klokken 12:15

leaf eiere og egolf gen 1 :p Andelen folk med 0 ting å gjøre i livet og lite fyllte dager er tydeligvis ganske høyt her inne. må være litt deilig med slik hverdag også.

Nå er jeg e-tron eier og sliter med dette problemet Hemi, e-tronen går ikke lenger en 25mil på vinterføre når man kjører på firefeltsmotorvei med den farten man bør med ringer i front

4Matic Fanatic

Sitat fra: hemi på onsdag 17. februar 2021, klokken 12:30
Det der er egentlig bare skitprat og det vet du naturligvis selv, men det er nå så... ;)
Jeg kjørte 100.000km i eGolf gen 1 og brukte kanskje en time på hurtiglading, totalt over de 4 årene jeg hadde den.

Så lenge dagsbehovet er under 12-15 mil og man lader hjemme på natta går dette helt fint.
Har brukt mye mer tid på lading etter at jeg kjøpte I-Pace som har mye lengre rekkevidde og endel andre kvaliteter, og dermed også innbyr til en annen bruk.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA