Billig el-bil som greier 85km på en lading

Startet av pendling, lørdag 26. januar 2019, klokken 14:27

« forrige - neste »

pendling

Hei. Jeg pendler daglig til jobb med min dieselbil og ser etter muligheten for å skaffe el-bil for å gjøre reisen billigere. Jeg kan ikke lade hjemme enda, bare på jobb. Det er 85km tur-retur jobb, og nesten hele vegen er 80-90km/t-sone. Er det av de eldre el-bilene som greier dette med noe luksus (varm bil hele vegen), eller må jeg se på leasing av ny bil for å greie denne avstanden uten å fryse og ha rekkeviddeangst? Har lyst til å bruke minst mulig penger på bilen.

Balaklava

https://elbil.no/om-elbil/rekkevidde-pa-dagens-elbiler/

Velg "minimum".
----
Om du skal ha litt buffer, se etter biler med 100km som minimum. Og såvidt jeg kan se er vel svaret nei....

Måkemannen

Zoe er vel den som gir mest rekkevidde for pengene? Skal vel klare 20 mil på vinteren, men er sær på ladingen (trenger trafo om man skal lade hjemme, men det får man med på kjøpet om man kjøper ny)

Sent fra min Moto G (5S) Plus via Tapatalk

Amatøren

Hva med e-Golf?

Du skriver at du trenger 85 km pr dag.

Dårligste jeg har opplevd hittil er 165 km på vinterføre med slaps, tett snevær, ca -5°C og FL utgave. Da bør du ha litt ekstra for tur innom butikken på vei hjem.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Balaklava

Sitat fra: Amatøren på lørdag 26. januar 2019, klokken 23:28
Hva med e-Golf?

Såvidt jeg kan se begynner egolf sånn ca på 150 000,-. Vet ikke om det er "billig" for trådstarter. Og de som ligger lavest i pris er vel gjerne uten varmepumpe osv?

Amatøren

Greit, men så ikke grense på selve bilen. Bare at selve reisen skulle bli billigere.

Med FL e-Golf så kunne den brukes til adskillig mer enn bare arbeidsreise var min tanke.

For noen så kan billigere reise være nøkkelen til å ligge litt mer i selve innkjøp av bil. Trenger ikke å være nybil for det.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

chriso89

Brukt gammel egolf har ikke noen god rekkevidde på vinter

Amatøren

Ref.:  Svar #5

Derfor spesifiserte jeg FL e-Golf, men den trenger ikke være ny. Heller ikke med alt fancy utstyr.
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?

Luftventil

Sitat fra: pendling på lørdag 26. januar 2019, klokken 14:27
Hei. Jeg pendler daglig til jobb med min dieselbil og ser etter muligheten for å skaffe el-bil for å gjøre reisen billigere. Jeg kan ikke lade hjemme enda, bare på jobb. Det er 85km tur-retur jobb, og nesten hele vegen er 80-90km/t-sone. Er det av de eldre el-bilene som greier dette med noe luksus (varm bil hele vegen), eller må jeg se på leasing av ny bil for å greie denne avstanden uten å fryse og ha rekkeviddeangst? Har lyst til å bruke minst mulig penger på bilen.

Hva legger du i billig? Første generasjon E-Golf og i3 klarer dette fint 99% av året.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

pendling

Hadde håpet å finne noe under 150.000kr. Ser ut som de eldste e-golf og i3 nærmer seg den prisklassen straks. Takk for info. Jeg lurer også på hva FL-golf er? (Facelift kanskje?)

Luftventil

Sitat fra: pendling på søndag 27. januar 2019, klokken 17:20
Hadde håpet å finne noe under 150.000kr. Ser ut som de eldste e-golf og i3 nærmer seg den prisklassen straks. Takk for info. Jeg lurer også på hva FL-golf er? (Facelift kanskje?)

Jepp, FL-Golf er faceliftutgaven med 300 km rekkevidde.

Pass på å få med varmepumpe om du kjøper en brukt E-Golf førstegenerasjon. Anbefaler deg også å sjekke ut Renault Zoe. Den har bedre rekkevidde enn E-Golf, men mange vil kanskje kalle det en litt "kjipere" bil.
- 2015 VW E-Golf

- 2017 Tesla Model S75D

Balaklava

Sitat fra: Luftventil på søndag 27. januar 2019, klokken 17:28
Anbefaler deg også å sjekke ut Renault Zoe. Den har bedre rekkevidde enn E-Golf, men mange vil kanskje kalle det en litt "kjipere" bil.

Zoe og lading på arbeidsplassen. Går det?

Wibla

Sitat fra: Sutalaus på søndag 27. januar 2019, klokken 22:31
Sitat fra: Luftventil på søndag 27. januar 2019, klokken 17:28
Anbefaler deg også å sjekke ut Renault Zoe. Den har bedre rekkevidde enn E-Golf, men mange vil kanskje kalle det en litt "kjipere" bil.

Zoe og lading på arbeidsplassen. Går det?

Da må trådstarter vite hva slags strømnett det er på jobben :)
2018 Tesla Model S 75D

minibiti

Another thing to think about regarding charging at work with 2 kW, i.e 10A (for the Zoe with the ladebøtte or for other cars with the normal charging cable) is that if one is at work only 8h and charges only there, it might not be enough for the 85 km one has to drive.
Indeed, at 2 kW AC in, one usually gets less input DC to the battery pack due to losses. Probably closer to 1.5 kW.
2*8h = 16 kWh
1.5*8h = 12 kWh

As an example, charging the Zoe R240 from 10 to 95% with 2 kW in you need to pump around 20 kWh in the battery pack.

Now if you can charge at 7 kW at work or more, then we are talking :)

So checking how much you can charge with at work and if it is compatible with the Zoe is a good idea.
A Zoe R240 would manage 85 km during the winter, easily, unless you are extremely greedy on the heat or it is really cold (below -15C).
And you can find one from 2015/2016 for less than 150kNOK.
Oslo
2022 Megane Iconic (Aug 2024 - present)
2020 Zoe Intens R135 (Jan 2020 - Aug 2024)
2018 Zoe Intens R110 (Nov 2018 - Jan 2020)
2016 Zoe Intens R240 (Aug 2016 - Nov 2018)

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA