Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Opprinnelsesgarantier på ren strøm

Startet av Lynet, mandag 21. november 2011, klokken 22:07

« forrige - neste »

Lynet

Hvor mange av oss får ikke bil på grunn av infoskrivet? Min bil er ankommet forhandleren, men jeg får den ikke før jeg skriver under, noe som er uaktuelt.
Alle som er i samme situasjon, eller vet at de kommer i samme situasjon legg inn en melding her.

OBS:
Denne tråden er ikke tenkt å være en diskusjonstråd, bare en tråd der vi legger inn ett innlegg som viser hvilket standpunkt vi har tatt til skrivet.

Jeg skriver ikke under på grunn av følgende punkter:
- at bruken av medfølgende ladekabel er av Nissan tenkt begenset til "nødlading"
- at jeg skal kontrollere om elanlegget jeg kobler meg til er i "henhold til gjeldende forskrift" (det er elektrikerens jobb)
- at batteriets holdbarhet trekkes i tvil, og stemmer ikke i heletatt med Nissan sine reklamekampanjer.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Aspiranten

Jeg skriver ikke under på grunn av følgende punkter:
- at bruken av medfølgende ladekabel er av Nissan tenkt begenset til "nødlading"
- at jeg skal kontrollere om elanlegget jeg kobler meg til er i "henhold til gjeldende forskrift" (det er klin umulig å kontrollere anlegget hos folk jeg nødlader hos)
- at batteriets holdbarhet trekkes i tvil, og stemmer ikke i heletatt med Nissan sine reklamekampanjer.
Nissan Leaf

MARIUS_EL

Jeg hentet bil i dag på økern. Selger informerte at det var valgfritt å skrive under. Så jeg valge å ikke gjøre det.. Skrivet ble med meg hjem...

Sualc

Hei.

Jeg hentet min Leaf forrige torsdag hos BNH avd. Ski, skrev ikke under på noe... Kanskje han glemte at jeg skulle signere noe??
Jaja, bilen er bra hvertfall:-)
Nissan Leaf, kjørt siden 9. november 2011.

Tesla Model S, kjørt siden november 2013.

Kallagtunet

#4
Har meldt fra til forhandler at jeg ikke vil signere. Etter det har det vært tyst som graven fra forhandler selv med purring. Bil er etter sigende og skal leveres etter planen +/- 25 november hvis punktene kommer på plass.

Jeg skriver ikke under på grunn av følgende punkter:
- at batteriets holdbarhet trekkes i tvil, og stemmer ikke i heletatt med Nissan sine reklamekampanjer. (Dette er make or brake for oss)
- at bruken av medfølgende ladekabel er av Nissan tenkt begenset til "nødlading"
- at jeg skal kontrollere om elanlegget jeg kobler meg til er i "henhold til gjeldende forskrift" (det er klin umulig å kontrollere anlegget hos folk jeg nødlader hos)

Uten å starte diskusjon kanskje tittel burde være " Får ikke tråd på grunn av at en ikke aksepterer innhold i infoskriv?

Boogie

Underskrift burde ikke være noe problem lenger:

http://elbil.no/elbiler/527-presiseringer-om-nissans-infoskriv

"- Kundene behøver ikke å signere skrivet. Men alle vil motta det og må lese det for å ha mottatt nødvendig og hensiktsmessig informasjon i forbindelse med kjøp av en elektrisk bil."
Tønsberg:
Nissan Leaf 2012 EU
Nissan Leaf 2017 30 kW Norsk
Venter på Tesla M3...

Har kjørt elektrisk siden 2001, og har hatt ca 20 elbiler. Totalt ca 500 000 km.

Aspiranten

Sitat fra: Boogie på torsdag 17. november 2011, klokken 08:44
"- Kundene behøver ikke å signere skrivet. Men alle vil motta det og må lese det for å ha mottatt nødvendig og hensiktsmessig informasjon i forbindelse med kjøp av en elektrisk bil."

Da blir det Leaf rai rai da blir det Leaf rai rai da blir det Leaf rai rai!  ;D
Nissan Leaf

daggad

Sitat
Da blir det Leaf rai rai da blir det Leaf rai rai da blir det Leaf rai rai!  ;D

He he..og Molde vil aldri bli det samme igjen !! :D
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Thomas Parsli

Molde har aldri vært det samme  ::)

Det er nok mange Leaf som ender opp hos kunder istedenfor lager nå!

Thomas
(gleder seg til å få sin Leaf)
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (128000km, mistet to streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99900km pga. batteriproblemer)

Aspiranten

@ Daggad
Forhåpentligvis ikke  ;D Elbilisme er framtida.
Nissan Leaf

dissern

Så er det interessant om de som allerede har underskrevet dokumentet kan be om å få dette i retur?
Hvit Leaf - november 2011
Grå Model S 75D - mai 2017

daggad

Sitat fra: dissern på torsdag 17. november 2011, klokken 11:48
Så er det interessant om de som allerede har underskrevet dokumentet kan be om å få dette i retur?

Det spiller ingen rolle vil jeg tro, denne signaturen vil de aldri kunne bruke i fremtiden. Men det er sikkert en smal sak å få den tilbake.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Har ikke fått noe tilbakemelding fra forhandler mhp skrivet men regner med at de også vil forholde seg til dette siste fra Nissan og ikke krever underskrift.

Problemet slik jeg ser det og tydelig i artikkelen på elbil.no er at Nissan står fast på innholdet i skrivet og jeg ser ikke at situasjonen er vesentlig endret (de har en strategi på å få definert batteriet som en slitedel på lik linje med vindusviskere og bremseklosser).

Jeg ser til min forundring at de nyfrelste og de erfarne yppersteprestene her er fornøyd så da regner jeg med at man får som fortjent.... Jeg mener at så langt er det Nissan og trilling importørene de eneste som bør være fornøyde.

Jeg tar hintet (og direkte oppfordringer fra noen i den nå stengte tråden, som i mine øyne ble stengt prematurt før man (man har knapt sett bjørne spor og ikke ladet børsa...)) om at temaet er nok belyst eller brysomt å lese om og bruker ikke mer energi på det her.

Skal heller ikke gjøre det på andre nettfora så dere kan trykt lese VG :-D



Aspiranten

Sitat fra: Kallagtunet på torsdag 17. november 2011, klokken 13:37
Har ikke fått noe tilbakemelding fra forhandler mhp skrivet men regner med at de også vil forholde seg til dette siste fra Nissan og ikke krever underskrift.

Problemet slik jeg ser det og tydelig i artikkelen på elbil.no er at Nissan står fast på innholdet i skrivet og jeg ser ikke at situasjonen er vesentlig endret (de har en strategi på å få definert batteriet som en slitedel på lik linje med vindusviskere og bremseklosser).

Det er to års reklamasjonsrett på bremseklosser. 5 år på clutch, bremseskiver, foringer, hjuloppheng, eksosanlegg, kuleledd m.m.

At batteriet blir definert som en slitedel er helt ok for meg. Det er jo det. Dersom noen kjører 200,000km på fire år så har jeg heller ikke lyst til å betale for deres batteri via en høyere kjøpesum for min bil. Men det er helt klart at det blir reklamasjonsrett dersom batteriet havarerer før det er kjørt 20,000km x 4,9 år (100,000km på 5 år er f.eks. definert som normal bruk av forbrukerrådet).

Det er derfor vi nå setter vår lit til elbilforeningen, naf og forbrukerrådet. Det ER reklamasjonsrett på batteriet, spørsmålet er bare når den slutter. Og jeg har all tillit til at elbilforeningen sammen med naf og forbrukerrådet klarer å komme frem til noen gode løsninger mtp. forventet kapasitetsreduksjon (som ALLE litiumbatteriene sliter med) og uforventet reduksjon. Elbilforeningen er tross alt like strømkåte som oss Kallag  ;)

Men ja, Nissan bør absolutt få tyn for sin misvisende garanti. Men desto viktigere er det å PRESISERE at det foreligger forbrukerkjøpslov og rettigheter knyttet til batteriet slik at fremtidige elbilister ikke blir skremt bort fullstendig, på feil grunnlag. Det er ikke så risikofyllt nå som det ikke foreligger en rettslig bindende signatur. Og som jeg forklarte i slutten av batteritråden, så er det i Nissans hele og fulle interesse at vi som kjøper Leaf nå får mest mulig for bilen på bruktmarkedet (restkapasitet) da dette sørger for at vi kjøper nye elbiler. Mer penger i lomma til Nissan. De har nå snudd i signatursaken, og det ligger en kundeundersøkelse og lurer i epostene til folk. Jeg blir ikke overrasket dersom Nissan lanserer en kickass batterigaranti snart, rett og slett for å ta markedet med storm og selge volum som setter rekord etter rekord.
Nissan Leaf

akseln

Sakset følgende fra garantibestemmelsene til Reva

SitatFor biler med Lithium batteri gjelder følgende garantibestemmelser i garantiperioden:
a)   3 år eller 40.000 km, begrenset til hva som først oppnås.
b)   Batterigarantien gjelder kun ved bruk i henhold til bilens manualer.

Jeg gleder meg i alle fall til min Leaf kan parkeres i garasjen :-)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA