Hovedmeny

Leaf 2014 - flat hovedbatteri

Startet av TFSE, fredag 18. januar 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

TFSE

Hei,

Fransk import via forhandler, vært på service før jeg kjøpte i mitten av november 2018 (førstegangsreg. i Norge).

Igår startet jeg dagen som normalt med 98 % ladet batteri, kjørte t/r jobben tilbake med 48% og i med ladekabeln i begge endene (usikker hvilken ende først, bil eller stikk). Har ladetimer programmert men startet allikevel å lade gjennom appen.
Bilen ble ikke brukt mer igår og i dag når jeg skulle ut fikk jeg "Key not detected" først. Tenkte batteriet i fjernkontrollen ble flat, greit, bytte dette og ut igjen. Får melding om "T/M System Malfunction Visit Dealer", dessuten er hovedbatteriet er "- - " og alle barer er borte, trippteller er "0 km".
Sjekket 12V batteriet med min billader, etter 1 min viste den fulladdet. Startet bilen på nytt og ser at hovedbatteriet er "- - " og alle barer er borte..

Bilen ville altså ikke lade hovedbatteriet når jeg prøvde dette på nytt. For å forbigå ladetimer startet jeg lading via app to ganger, ikke noe skjer.
Prøvde knappen til venster om ratt, ikke noe skjer.
Driver på 1 h tid, ladekabeln har vært ute i ca 5 min, 12 V billader står i (vist fullt lenge).
Setter i ladekabeln på nytt (pistolen) og DA begynner bilen å lade uten at jeg har bedt den om det.

Har garanti og lite erfaring og ønsker ikke få fremtidige feil/problemer med bilen, ønsker ta dette nå hvis jeg kan.

På forhånd takk!

Trekkoppbil

Følg med på spenninga på 12V-batteriet.

Du kan lese den av med Leaf Spy ellers finner du  Volt-meter på mange usb-plugger:

Jeg er alltids skeptisk til kapasiteten, når batterier er fullada etter ett minutt, men jeg er usikker på åssen det fungerer med blybatterier.

Når jeg har hatt symptomer som deg, har jeg vært nede i 5-6V.

I utgangspunktet starter bilen å lade av seg sjølv, når du plugger i ac-kabelen.  Og du må gjøe aktive grep som å sette på ladetimer, hvis du ikke vil at den skal lade.  Har bilen vært uten 12V et øyebliikk, eller du har kommet bort i timerknappen, så er du tilbake i utgangspunktet.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA