Har Rapidgate blitt løst???

Startet av mdeekay, onsdag 02. januar 2019, klokken 11:24

« forrige - neste »

Løve

Min skal til service over helgen. Skal bli spennende å se om det blir noen oppdatering... Med tanke på hva som har blitt ignorert av verkstedet i forhold til kollisjonsskaden så er jeg skeptisk.

Joltus

Du er hvertfall nødt til å be om det.

Hvor holder du til løve?

ThomasEL

Ting har så smått begynt å skje:

På Facebookgruppa er det en kar med bil fra april som nå har fått beskjed fra forhandler at softwareoppdateringen til hans bil er klar.

Det virker også som at Nissan har bekreftet at biler produsert etter 9. mai 2018 har fixen implementert fra fabrikken. (Ref: Electric swede på youtube)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Joltus

Joltus

Bekreftet at de oppdaterer bilen når de har den inne hos karosseri i april!

Ikke noe krise å vente litt for min del.

Løve

Joltus

Tror nok du gjør lurt i å etterspørre.
Hvor skal den inn løve?

Løve

Da ble servicen min utsatt til mars siden jeg hadde blitt kalt inn for tidlig. Men jeg fikk snakket med verksmesteren om andre ting, og i den forbindelse kom han inn på programvarefiksen.

Da jeg rebestilte servicen så kunne ikke de som satt med bookingen se at det var sluppet noen programvare til bilen. Mens verksmesteren sa at jo, det var det, og at han skulle sørge for å få lagt den inn på den servicen. Så det virker som om ikke hele Nissan-familien i alle ledd sitter med samme informasjon.

Mitt råd til andre med rapidgate er å ikke ta resepsjonistene sine svar for god fisk, men å insistere på at en hører med verksmesteren og sørger for at en får inn fiksen.

EV-FTW

Det jeg lurer mest på, er hva de faktisk har gjort. Vil tro den sperren de hadde lagt på i utgangspunktet var for å unngå stor degradering av batteriet. Men, nå tillater de at temperaturen på batteriet går opp, dermed også at det er mulig med flere hurtigladinger. Hvordan vil dette påvirke batteriet over tid?
Er jo fort i samme situasjon som på Leaf 30 da ( som forsåvidt også fikk en SW fix som gjorde at SOH gikk opp igjen, men likevel er det mange Leaf 30 som har ganske betydelig degradering av batteriet).
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Grafen tillater ikke så innmari mye høyere temperatur enn før. Før strupet den jo veldig tidlig. Der bmw sier at lading skjer best rundt 40 grader der går det i sirup i min bil.

Med den nye softwaren vil eg lade raskt der også.

Men, når den nå struper så gjør den det enda mer aggressivt for å unngå for høy temp.

Det har jo blitt sagt her mange ganger, at Nissan virker å ha vært alt for konservative med bms begrensningene.

Man vil jo fortsatt strupes godt på tredje eller fjerde lading og da snakker vi en bruk av såpass få at det går an å si at denne bilen ikke er laget for sånn bruk.

leafnor

Det som teknisk faktisk er gjort er presentert før. Større ladestrøm på høyere batteritemp enn før.
Som du sier, det gir en forhøyet temperatur.
Det er vist her hva som som skjer med temperaturen mot tidligere:
https://elbilforum.no/forum/index.php?topic=43252.msg747428#msg747428
Det blir maksimalt 3,4 grader varmere i batteriet, og det når batteriet starter å lades på 40 grader.
Så hva skjer? Det blir mer degradering i batteriet for de som hurtiglader mer enn to ganger i Norge. I noen "utland" eller for de som sprengkjører på 110 veg i Norge på varmeste sommer får forhøyt temp allerede på første lading om de har klart å presse batteriet opp i 40 grader før første hurtiglading. Det er jo godt mulig om klima er så at batteriet holder 30 grader allerede ved start.
Tid er også en faktor, ikke bare temperatur. Så her en del faktorer å ta i betrakning:
- Batteriet blir varmere.
- Batteriet blir varmere først etter at det er kommet over 30 grader
- Det må hurtiglades på en tur tre eller flere ganger.
- På virkelig lange turer med og uten fix kommer man til "topptemp" på noen og 50 grader. Med Fix kommer man bare til den omlag en time tidligere.
- Jo varmere batteri, jo større temeraturgradient, jo raskere nedkjøling på høyeste temp.
- Ladetid versus kjøretid går ned, betyr mer tid til kjøling kontra oppvarming på samme tur.

Har gjort noen langturer på min gamle Leaf, og nærmet meg 150 hurtigladinger. Med en 40 kWh Leaf ville jeg klart meg med 75 hurtigladinger. For min kjøring der hurtiglading benyttes vil typisk den tredje ladingen gi forhøyet temperatur. Dvs, det er 75/3=25 hurtigladinger som vil gi rundt kanskje 3 grader varmere batteri.
Siden det er på turer som har kjøretid på 8-9 timer, vil det si at det er 3 av timene som har forhøyet temperatur.
Tar det så 8 timer å kjøle ned, er det 11 timer med forhøyet temp kontra bil uten FIX. Bør egentlig trekke fra en time på det da bil uten fix i sin helhet vil ha "varmt" batteri i og med hele turen tar lengre tid, men måte på kopleksitet i analyse :D .
Så, konklusjonen blir den at med FIX så vil bilen ha 275 timer med for høy temp etter 75 hurtigladinger, og det om en alltid kjører så en må hurtiglade 3 eller flere ganger. Tilsvarer 10000km kjøring med hurtiglading der en på alle kjøreturer ender i fix-området.
275 timer er om en runder grovt to uker kalendertid. Gjør man en svært grov (Og egentlig feilaktig tilnærming, men god nok tenker jeg) tilnærming å leter opp et klima som er tre grader varmere enn vårt og sammenholder levetid der, kan en tenke til hva konsekvensen er.  Berlin har i snitt 3 grader mer enn Oslo, og Paris 5 grader med. For å "ta i" kan man bruke Paris som utgangspunkt og så se i tabellen for degradering av Leaf-batteri (http://www.electricvehiclewiki.com/wiki/battery-capacity-loss/) har Paris 1,1%-poeng mer tap år 1 enn på Rygge(Oslo). Så, for den svært lange tilnærming og sikkert masse "Ja men om at" alternativer vil Rapidgatefix bety 2/52x1,1= 0,04% poeng mer degradering om man kjører 10.000 km årlig med hurtiglading med fix kontra uten fix.
Med andre ord, fixen har lite eller intet å si med tanke på batterilevetiden.

At den som ikke har fix ikke kjører slike lange turer fordi han ikke orker og derfor ikke kjører varmt batteriet i det hele tatt og ender opp i betydelig mindre degradering, ødelegger alle forutsetninger for analysen og konklusjonen over  :police:
Så, lad og kjør.

Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Veldig bra innlegg.

I tillegg så er jo varmere batteri en ting, det blir jo ikke nødvendigvis for varmt allikevel....

EV-FTW

Nei, jeg bare spør jeg.
Sitter bare med erfaringene fra min Leaf 30, og alt som er skrevet om den. Så får håpe Nissan har lært.
( selv om det ikke ser ut til at de lærer så veldig, siden de glatt unngår aktiv temperaturstyring av batteri på sine ny biler).

Jeg har kanskje forsåvidt vært en av de heldige med min Leaf. Den er nå kjørt 71 000 km og har litt over 200 hurtigladinger. SOH er på 93,71 prosent. Snart 3 år gammel bil. Kjøpte den ny, så er bare jeg som har kjørt den.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

leafnor

Sitat fra: Øystein K på lørdag 26. januar 2019, klokken 11:24
Nei, jeg bare spør jeg.
Sitter bare med erfaringene fra min Leaf 30, og alt som er skrevet om den. Så får håpe Nissan har lært.
( selv om det ikke ser ut til at de lærer så veldig, siden de glatt unngår aktiv temperaturstyring av batteri på sine ny biler).

Jeg har kanskje forsåvidt vært en av de heldige med min Leaf. Den er nå kjørt 71 000 km og har litt over 200 hurtigladinger. SOH er på 93,71 prosent. Snart 3 år gammel bil. Kjøpte den ny, så er bare jeg som har kjørt den.
Det er jo bra, min dog Gen1 var nesten 3 år da jeg kjøpte den og hadde da snart 65000km, men SOH på 91.
Nå med ytterligere 80000km og snart 4 flere år er SOH 78.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Den er jo vesentlig mer beskyttet enn 30 versjonen selv med fixen....

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA