Har Rapidgate blitt løst???

Startet av mdeekay, onsdag 02. januar 2019, klokken 11:24

« forrige - neste »

Joltus

EV-FTW

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

hemi

hmm blander nok med NEDC, 378

går den 27 da? :p

EV-FTW

Vinterstid går den absolutt ikke det, men husk at det er fra 100 til 0, noe man helst ikke gjør. På langtur lader man normalt med grei margin, så kjører strekk på sånn 15 mil +- mellom hver lading. Under greie sommertemperaturer rekker den opp mot 25 mil med ok normal kjøring. Vet noen sier de fint klarer 27 mil, med den tar jeg med en klype salt!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Har sett biler med over 300 også...

Epa sier 240 og den stemmer rimelig bra.
Leaf lyver ikke særlig mye mer enn alle andre produsenter når det kommer til rekkevidde og var nå faktisk den første som kom med offisiell wltp.

Selv om de kjørte nedc for det det var verdt.

ThomasEL

Ingen bestrider at det finnes andre elbiler som er mer effektive og som fungerer bedre enn Leaf på langturer omkring 50 mil og mer. Men oppdateringen har gjort den BETYDELIG bedre for turer mellom 25 og 50 mil. Pluss at man får bortimot full gnu selv ved ganske lave batteritemperaturer nå! (Ja, dere som stort sett har motorveier tror det kanskje ikke, men for oss som helst kjører landevei til fjells, så får man ikke tempen opp i 20 grader, så da hjelper det at man får høy ladehastighet også ved rundt 10 grader)
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

EV-FTW

Det er bra at Nissan har kommet med en SW fix, som gjør bilen mer brukendes på lengre turer, absolutt.

Poenget mitt er:
Hvordan klarer VW det som Nissan ikke klarer ( har nok med batterikjemi å gjøre)? Og hvorfor lærer ikke Nissan, og gjør noe med det når de nå lanserer en bil med større batteri, og mulighet for mye raskere lading ( som stort sett ikke er mulig da lynladerne har CSS og ikke Chademo her i Europa)?

Jeg personlig mener det er dårlig, rett og slett.
Men det er min subjektive mening.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

ThomasEL

Sitat fra: Øystein K på lørdag 02. februar 2019, klokken 23:48
Det er bra at Nissan har kommet med en SW fix, som gjør bilen mer brukendes på lengre turer, absolutt.

Poenget mitt er:
Hvordan klarer VW det som Nissan ikke klarer ( har nok med batterikjemi å gjøre)? Og hvorfor lærer ikke Nissan, og gjør noe med det når de nå lanserer en bil med større batteri, og mulighet for mye raskere lading ( som stort sett ikke er mulig da lynladerne har CSS og ikke Chademo her i Europa)?

Til tross for at SW-fixen var det som trengtes for mange av oss, så er jeg enig med deg i det: Mer enn underlig at de ikke valgte en bedre løsning på 62kWt-modellen..!
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

leafnor

62 kwh bilen har trolig halve indre motstanden da den har tre parallelle 400V banker mens 40 kWh har 2.
Da blir batteriet varmet det halve. Samtidig skal man ikke lade like mange ganger, så det bør ikke bli problem.
Dog, ligger man i 120km/time og kommer seg 25 mil så en hurtiglader hver andre time så skjer det sikkert noe,
Men for som meg, Trønder på tur sørover, vil det bli med en ladestopp etter 6 timer og 40 mil.
Det vil går helt fint.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Joltus

Pris og valg av å fortsette med null kjøling/varming av batteriet gjorde det å velge den nye helt umulig for min del.

40 varianten er mer enn god nok nå som eg kan lade to tre ganger raskt.

Uansett ikke den bilen vi drar på langturene med bagasje i.

Tiger123

Poenget mitt er:

Nå vet jo du ingenting om Nissan har lært eller ikke da..., den nye er jo ikke kommet ennå. Hvorfor golfen bare kommer med så knøttsmå batterier, det forstår ikke jeg.. Har de fått app på den nyeste forresten? Eller rattvarme? Hvis ikke, hvordan klarer Nissan det VW ikke klarer? :laugh:

EV-FTW

Sitat fra: leafnor på lørdag 02. februar 2019, klokken 23:59
62 kwh bilen har trolig halve indre motstanden da den har tre parallelle 400V banker mens 40 kWh har 2.
Da blir batteriet varmet det halve. Samtidig skal man ikke lade like mange ganger, så det bør ikke bli problem.
Dog, ligger man i 120km/time og kommer seg 25 mil så en hurtiglader hver andre time så skjer det sikkert noe,
Men for som meg, Trønder på tur sørover, vil det bli med en ladestopp etter 6 timer og 40 mil.
Det vil går helt fint.

Men du vil klare deg stort sett like bra med 40kWt utgaven. Hvorfor? Fordi du vil bruke en god stund på å lade opp et 62kWt batteri! Så på 50 mil vil en omtrent komme like raskt frem med 40 kWt. ( merk omtrent!)

Hadde man bare kunne ladet på Ionity sine ladere, men nei, de støtter bare CSS. Samme gjør Statoil sine lader som kommer nå. Med andre ord for en ikke utnyttet potensialet bilen har, og må klare seg med 50KW ladere, og dermed samme ladehastighet som Leaf40.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

EV-FTW

Sitat fra: Tiger123 på søndag 03. februar 2019, klokken 00:08

Poenget mitt er:

Nå vet jo du ingenting om Nissan har lært eller ikke da..., den nye er jo ikke kommet ennå. Hvorfor golfen bare kommer med så knøttsmå batterier, det forstår ikke jeg.. Har de fått app på den nyeste forresten? Eller rattvarme? Hvis ikke, hvordan klarer Nissan det VW ikke klarer? :laugh:

Ææhhhh. Har du fulgt med i timen?
Det er nok av informasjon rundt spec på nye Leaf. Og vi vet den ikke har aktiv kjøling, og bruker CHADEMO, som er en standard som ikke støttes på nye lynladere. Videre har de ikke gjort noe med justering av ratt osv.
Så jeg kan trygt si at den ikke er bygget for fremtiden, her i Europa!

eGolf er en gammel bil nå, men kommer jo like langt på en lading som Leaf40, tross der «knøttlille» batteriet.
Nå kommer ID neste år, hvor man kan velge større batteripakker og lengre rekkevidder. eGolf har varmetråder i frontruten og justering av ratt i alle retninger. Den har skikkelig infotainment.
Men ja, du skal ha for en ting, den har ikke varme i ratt
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Tiger123

Sitat fra: Øystein K på søndag 03. februar 2019, klokken 00:18
Sitat fra: Tiger123 på søndag 03. februar 2019, klokken 00:08

Ææhhhh. Har du fulgt med i timen?
Det er nok av informasjon rundt spec på nye Leaf. Og vi vet den ikke har aktiv kjøling, og bruker CHADEMO, som er en standard som ikke støttes på nye lynladere. Videre har de ikke gjort noe med justering av ratt osv.
Så jeg kan trygt si at den ikke er bygget for fremtiden, her i Europa!

eGolf er en gammel bil nå, men kommer jo like langt på en lading som Leaf40, tross der «knøttlille» batteriet.
Nå kommer ID neste år, hvor man kan velge større batteripakker og lengre rekkevidder. eGolf har varmetråder i frontruten og justering av ratt i alle retninger. Den har skikkelig infotainment.
Men ja, du skal ha for en ting, den har ikke varme i ratt

hemi

Nissan gir lett beng, det ser vi jo på at de ikke har adressert noen av issusene på den nye modellen.

Flere har jo forhåndsbestilt denne, selv om vi vet det er tydelige feil fra 40 modellen som ikke er adressert.

Folk bruker ikke forbrukermakten. Folk flest leser ikke på forum og tenker før de kjøper, de går bare på nissan og stoler på fagmann. Om dette er lurt på langsikt er noe annet. Jeg skal aldri ha nissan igjen, mye grunnet arrogansen og total mangel på vilje for å løse ting, jeg forteller også flittig vekk om mine erfaringer med bilen til venner/familie når noen spør og sier de har tenkt å kjøpe leaf.

Som andre sier, e-golf er en gammel utdatert bil, å ikke engang klare ta den er ganske flaut. E-golf er en bra bil, men ikke så overbevisende elbilteknisk i 2019.

En gladnyhet er iaf at de har valgt å beholde chademo på nye modellen, så man slipper stå i kø bak de på ionity og lignende nettverk nå som bare har CCS  og 2.0

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA