Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: 78 Leaf ankom Norge i oktober

Startet av erik e, tirsdag 15. november 2011, klokken 17:24

« forrige - neste »

erik e

Ja,hvor mange prosent går "tapt" ca. ved lading? Har åpnet "panseret" på min i-Miev under lading og det blir jo  noe varme i kjølekretsen selv ved lav utetempratur.(5 grader)
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

elektrolux

Kjør bilen tom og mål hvor mange kWt som trenges for å lade den opp igjen.

På en 11 kWt Classic går der inn ca 17-20 kWt, mens på en en ny Think med 28 kWh Natrium batteri går det inn 35-40 kWt

Vectrix'en sitt 3,6 kWt batteri trenger 6-7 kWt for å bli fullt igjen.

Det er alltid artig å lese annonser på finn om hvor billig mange Elbileiere får strømmen sin. Enkelte betaler tilsynelatende langt under 50 øre kWt om en regner ut prisen de påstår en full opplading koster :D
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hens

Rent matematisk er det flere faktorer som spiller inn:
1. Tap i laderen. De fleste ladere ligger på 10-15 % fra inngang til utgang.
2. Batterier har 2 tap, A)Amperetimer, ettersom enkelte batterier må ha litt flere Ah inn enn de kan lagre, såkalt utjevningslading. Dette gjelder særlig bly/syre og nicad. 5-15 %.
B) Spenningstap, batteriet mottar litt høyere  spenning enn det leverer. Ca 10 %.
Lithiumbatterier er langt mer energieffektive da de har mindre indre motstand, og samtidig ikke trenger noe særlig høyere ladespenning enn de avgir.
I tillegg kommer bilens eget forbruk i hvile og selvutlading.

Til sammen blir dette fra 15-30 %
Oslo. 300.000 kilometer med Think, Kewet og annet.  -Sølvreven, 100 km/time med Kewet.  -Isbjønn, Kewet, første elbil på 80 grader nord? Har blitt kjørt på  Svalbard. "Hoppetussa" Subaru van 4-hjulsdrift ombygget med jetflystarter til eldrift.  94.000 kilometer på Think-originalpakken. Nå 19 luftkjølte blokker fra '95. Think Traveler elassistert sykkel.   http://www.austinev.org/evalbum/807 og http://www.austinev.org/evalbum/809

Lunde

Jeg har en "hundrebil" med Gen 0-1 PCU . Laderen her er ikke av de beste og har angivelig en virkningsgrad på litt over 80%, Nyere generasjoner PCU har Eltekladere med en virkningsgrad på vel 94% . Gen 0-1 har begrenset ladeeffekt grunnet diverse omstendigheter i konstruksjonen. de har satt ca 10A som standard og 11,8A i "power modus" Husker jeg ikke feil gir nyere versjoner med Eltekladere ca 14A.

Batterisoftwaren jeg har gir alt. Dvs i teorien 28,3kWh Kjøres det hardt kan det nok lett reduseres til 22-24 i praksis (utenfor batterikjemien) . Jeg har logget vel 33-34kWh fra stikkontakten fra ca 5% til 100% Har aldri kjørt batteripakka helt tom så jeg kan ikke gi noe eksakt tall på 0 till 100% SOC.

På fullt batteri er rekkevidden stadig etter snart 4 år og 70 000Km stadig like god som da jeg fikk bilen i juni 2009 med ca 2300Km bak seg . Rekorden i normal landeveisfart dvs snitt på 70 på RV7? er 210Km og da var det fremdeles mellom 5 og 10% igjen. Antar  jeg kunne kjørt en mil eller to til ;-) Sjeldent jeg ender opp med en rekkevidde under 16-18 mil, hærlig  ;D Ikke glem at alle oppgir et forbruk på det de aktisk har lagret. Ingen som kjører vanlige biler legger på tapene fra Well to Wheel  ;)
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

commiesoft

Hva er det dere måler antall kwh med? Er disse målerne nøyaktige? 

El rayo

Sitat fra: commiesoft på søndag 06. november 2011, klokken 18:42
Hva er det dere måler antall kwh med? Er disse målerne nøyaktige? 
Jeg bruker Etech PM-300 https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/large/7648116-01.jpg
Clas Ohlsson selger samme måler. Den er ikke nøyaktig og jeg ser ca 5 % avvik mellom to målere som jeg har. Den viser riktig kun når strøm og spenning er i fase. Eksempelvis måler den alt for lite tilkoblet Kewet.

Det er et krav til all ny elektronikk som tilkobles lysnettet i dag at strøm og spenning skal være i fase.
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

erik e

Takker for svar. Kan vi regne med ca. 2 kr per. mil i "strømutgifter"med alle avgifter?   Lader gratis ca. 80 prosent av tiden. Er jo greit og kunne svare nogen lunne riktig når folk spør.
Svart Mitsubishi i-Miev  2011. Blå I-MiEV 2019
2014 dci Solgt





Hvit MB 200 cdi 2009 sed.  Blå MB 250  2015
Blå Fiat Coupe 2.0 20v turbo 1997 u-reg.Solgt
Svart Renault Fuego 1981 veteran. Gitt bort
Alfa Romeo 156 2001
Greit med "Flåte" forsikring. (kone,sønn og datter)

Griffel

#7
Sitat fra: El rayo på søndag 06. november 2011, klokken 18:57
Sitat fra: commiesoft på søndag 06. november 2011, klokken 18:42
Hva er det dere måler antall kwh med? Er disse målerne nøyaktige?  
Jeg bruker Etech PM-300 https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/large/7648116-01.jpg
Clas Ohlsson selger samme måler. Den er ikke nøyaktig og jeg ser ca 5 % avvik mellom to målere som jeg har. Den viser riktig kun når strøm og spenning er i fase. Eksempelvis måler den alt for lite tilkoblet Kewet.

Det er et krav til all ny elektronikk som tilkobles lysnettet i dag at strøm og spenning skal være i fase.

Dersom det var fasevinklen som var problemet ville den vist for mye. (Tilsynelatende effek er større en reel effekt). Det er nok heller at strømmen ikke lenger har sinusform instrumente må måle effektivverdi (RSS) for å vise riktig. Det er riktig at det stilles krav til maksimum fasevinkel, men også til størrelsen på de overharmoniske.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Lunde

#8
Har en Enermet måler som står i sikringsskapet i garasjen. . Ble montert for snart ti år siden og rundet nettopp 20 000kWh. Enermet er målere som også everkene benytter seg av og er etter hva jeg kan forstå rimelig nøyaktige. Det er "proffutstyr" bransjen bruker med andre ord  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

jkirkebo

Sitat fra: erik e på søndag 06. november 2011, klokken 19:38
Takker for svar. Kan vi regne med ca. 2 kr per. mil i "strømutgifter"med alle avgifter?   Lader gratis ca. 80 prosent av tiden. Er jo greit og kunne svare nogen lunne riktig når folk spør.

Det er vel litt pessimistisk. Jeg klarer vel et snitt på 150wh/km ganske greit med Leafen, det er 1.5kWh pr. mil. Ladeeffektiviteten ligger visstnok på oppunder 90% i følge de som har målt litt på slik, dvs. at du trenger ca. 1.7kWh fra strømnettet. Sist regning betalte jeg 82 øre/kWh i variable utgifter (fastprisen er unteressant, det er marginalkostnad som teller), dermed ender jeg opp på ca. 1,40 pr. mil.

Touranen ligger på ca. 8,50, dvs. ~6 ganger så dyr å kjøre.

For å komme opp i 2kr/mil må forbruket opp i ca. 215Wh/km, det er ikke spesielt økonomisk kjøring (vil gi rekkevidde på ca. 95km) men kanskje realistisk om vinteren for de som ikke kjører økonomisk. Så slikt sett er 2kr/km "worst case" med dagens strømpris.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Lunde

Som nevnt er vi elbileiere i overkant ærlige. Vi inkluderer tapene i laderen/batteri under lading når vi beregner energiforbruket. Hver liter "normalt" drivstoff har allerede "mistet" ca 20% avsitt energiinnhold før du fyller den på tanken. Bruker du litern på mila har du i raliteten brukt energi tilsvarende 1,2 liter.

Maktet å kjøre min gamle TH!NK 126Km på 15-16kWh fra veggen. Det var med ekstremt økonomisk kjøring mellom Nittedal og Hamar.  127Wh/Km  Den "nye" TH!NKen min klarer normalt mellom 150 og 200+ pr lading som gir et forbruk på ca 34-35kWh fra Veggen Noe som gir opptil 230Wh/Km og ned mot ca 160.

Forbruket hjemme har over snart 10 år blitt drøye 20 000 kWh på ca 280 000Km noe som ikke kan bety annet enn at jeg har ladet mest "borte" gratis  :P

LEAFen har mye effekt og i de rette hender med blyfot en vinterdag blir forbruket langt høyere. Dog blir det ikke mer utslipp lokalt av den grunn  ;D
Hatt TH!NK siden august 2000den første grønne rullet 200 000Km. Juni 2009 kjøpte jeg en ny modell. En sort en med ZEBRA batteri som nå har rullet straks 107 000Km  Har utstyr og utfører vannservice på TH!NK og PSA biler ;-) Har nylig fått TH!NK nummer to med ZEBRA i stallen. Hurtiglading oppskrytt! Hva er bedre enn en fulladet i beredskap :o)

elektrolux

Sitat fra: erik e på søndag 06. november 2011, klokken 19:38
Takker for svar. Kan vi regne med ca. 2 kr per. mil i "strømutgifter"med alle avgifter?   Lader gratis ca. 80 prosent av tiden. Er jo greit og kunne svare nogen lunne riktig når folk spør.

Jeg vil påstå at dette er et greit utgangspunkt. De klassiske bilene med ineffektive Nikkel batterier har nok totalt noe mer enn dette grunnet vannservice og utligningsladinger, mens eldre bly og moderende Litium biler nok er noe bedre enn dette.

Egentlig er det bedre å regne kWt / mil enn Kr/mil, da strømprisen varierer så mye.

I tillegg kommer gjerne 2 kr/mil i vannservice på NiCd bilene og gir en "drivstoffkostnad" som er like over en tilsvarende liten dieselbil med et forbruk på 0,4l/mil. Med andre ord ingen grunn til å fjerne insentivene våre på en god stund enda. Vi har nok utgifter allerede.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

jkirkebo

Sitat fra: elektrolux på mandag 07. november 2011, klokken 06:32
I tillegg kommer gjerne 2 kr/mil i vannservice på NiCd bilene og gir en "drivstoffkostnad" som er like over en tilsvarende liten dieselbil med et forbruk på 0,4l/mil. Med andre ord ingen grunn til å fjerne insentivene våre på en god stund enda. Vi har nok utgifter allerede.

Like under mener du vel ? 0,4l/mil diesel tilsvarer vel i overkant av 5,- pr. mil med dages dieselpris. Jeg har ihvertfall betalt rundt 13,- pr. liter i snitt de siste fyllinger, senest 12,98 på torsdag forrige uke.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Du har rett. Regnet ikke så nøye på det.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA