120ah - realistisk rekkevidde - egne erfaringer

Startet av Ove, fredag 28. desember 2018, klokken 11:37

« forrige - neste »

Ove

Hei!
Har fått et pristilbud på en i3s 120ah, og har derfor et rekkeviddespørsmål til dere som allerede har mottatt sin 120ah i3 eller i3s.
Teslabjørn får ca. 225 km ved ca. 1,5 gr.C og tørre veier i 90 km/t.
Hva erfarer dere av realistisk rekkeviddeved blandet kjøring under div. forhold?
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

Klykken

225km med 120ah i 90kmt er ca dobbelt så langt som vår 60ah ved samme forhold.

Så, se på 60ah-trådene vedr samme spørsmål og *2.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

fossaaen

I -5grader ca  190-200km der 95% er 110-115km/t på E18.  Eco-Pro, der varmapparat begrensingen er slått av, og innstillt på 21grader i bilen.

Trond.m

Startet opp på hytta på Dagalifjell med dypfryst bil uten forvarming av batteriet. I 5 kuldegrader tok det bare 5-10 minutter før rutene var isfrie og kupeen behagelig varm. Det slukte ca 2 % av batteriet, men jeg kjørte likevel 185 km til Asker på snø og slapseføre og tilfelt kraftig motvind og snødrev fra Kongsberg. Ved ankomst Asker var det 36 % igjen på batteriet og 90 estimert rekkevidde. (Totalt 278 km) Ja det er en del høydemeter fall på strekningen, men tatt i betraktning dårlig føre og vind så var dette over forventning. Hadde det godt og varmt, 21 grader og normal AC innstilling. i3 overrasker positivt gang på gang  :+1:

Ove

Det høres jo lovende ut. Jeg endte med å bestille i3s og får regne med litt lavere rekkevidde.
e-Golf
i3s 120 Ah
+ noen fosile til sitt bruk

hemi

#5
Rekkevidden er bra. Bærum > ustaoset gikk uten lading.

Du skal jobbe litt for å klare noe mindre enn 20 mil, men på "teststrekke i mexico" (ref amerikanske youtube bilvideoer) med 150 jevnt gikk km ganske fort

lett 20-25 vinter med full varme inne, og kulde ute.

Sikkert 25-30 om du kjører som leaf/egolf folka :p

moonbuggy

Greit å være fornøyd med I3,
men trenger vi å hakke på andres valg?

chiller

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:35
Greit å være fornøyd med I3,
men trenger vi å hakke på andres valg?

Så lenge det ligger en kø av e-golf og leafer godt planta i høyrefeltet i 85km/t fra svinesund til oslo, selv i 110-sonen, så fortjener de å bli harselert litt med.

1317142119

Sitat fra: moonbuggy på tirsdag 08. januar 2019, klokken 14:35
Greit å være fornøyd med I3,
men trenger vi å hakke på andres valg?
Leaf-eierne trenger å høre det. Det begynner å bli for mange Leaf som lager kø på motorveien nå.

Klykken

Det er ingenting som heter at "leaf-eiere gjør sånn og sånn". Er en del i3 60Ah-eiere også som må drive med "hypermiling". Der faller dere som eier 120ah inn, for blant folk er en i3 en i3, uavhengig av årsmodell.

Uansett, dere som har slik tankegang rundt det å eie en eldre bil og generaliserer på det viset der, og samtidig sprer om dere med det, er med på å lage kvalme rundt det å eie elbil. Skjerp dere!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

1317142119

Sitat fra: Klykken på onsdag 09. januar 2019, klokken 08:36
Det er ingenting som heter at "leaf-eiere gjør sånn og sånn". Er en del i3 60Ah-eiere også som må drive med "hypermiling". Der faller dere som eier 120ah inn, for blant folk er en i3 en i3, uavhengig av årsmodell.

Uansett, dere som har slik tankegang rundt det å eie en eldre bil og generaliserer på det viset der, og samtidig sprer om dere med det, er med på å lage kvalme rundt det å eie elbil. Skjerp dere!
Ikke et godt statistisk grunnlag, men Leaf er klart overrepresentert over biler som ligger med en semi 3 cm fra støtfangeren bak fordi de kjører så sakte på motorveiene jeg ferdes på. Har det noe med at bilene viser alt for lav hastighet? Trolig, men jeg tar ikke til meg kritikk for å poengtere det åpenbare. Det samme ser jeg svært sjeldent med i3, og bilen man selv eier er som kjent den man legger oftest merke til.

Hvorfor du blander inn alderen på bilene skjønner jeg lite av ...

turfsurf

Sitat fra: 1317142119 på onsdag 09. januar 2019, klokken 09:28
Har det noe med at bilene viser alt for lav hastighet? Trolig, men jeg tar ikke til meg kritikk for å poengtere det åpenbare.
Kombinasjon av feil speedometer og ekstremt dårlig aerodynamikk vil jeg tro, selv om i3 og er ganske dårlig på den siste biten...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hemi

leafen min viste 110 på speedo, 98 på GPS, så litt må tas der

80 på speedo var 72 på GPS

Prøvde få nissan til å fikse det på garanti uten hell.

i3 har overaskende lite feilvisning.


Skyt meg gjerne nå, men tror de med i3 kanskje er mer bilfolk enn bare gjerrigknarker i elbil?

moonbuggy

Dette tar av på feil måte :-1:
Gi f... i alle idiotene i andre biler, og ta opp igjen temaet fra tråden...

SveinJ

Når har bidragsytere klart å holde seg til tema? Omtrent aldri. Etter 3 innlegg er tråden helt på jordet.....
2014 BMW R1200GSA, Racing Blue
2016 Audi Q3 2,0 TDI, Hainanblue metallic (solgt)
2016 BMW i3, FC, Mineral grey (solgt)
2019 BMW i3, FC, Imperial blue (solgt)
2021 VW i.d4 Max Honey yellow, på veien

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA