Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe inventory TMX til kampanjerente eller vente?

Startet av Atgeir, torsdag 27. desember 2018, klokken 01:48

« forrige - neste »

Atgeir

Hei godtfolk,

Jeg har fått tilbud på en inventory TMX 75D bra spekket til ca. 780k, 0,99% kampanjerente om jeg bestiller før nyttår.
Har også tilbud på X100D til ca. 925k, 1,75% - men er mer usikker på om jeg vil legge så mye penger i en bil. Jeg liker dog rekkevidden kontra 75d, synes 75 fort kan bli knapp om vinteren etter det jeg leser og føler at når en først skal kjøpe tesla så bør den gå noen mil... Men kjører ikke så mye til vanlig så det ville bare vært de få spontanturene i året man merket det kanskje.

Spørsmålet er egentlig om sannsynligheten for kampanje også til nyåret. Vi trenger strengt talt ikke TMXen helt ennå og kunne fint ventet et halvår. Men liker ikke å gå glipp av en «mulighet». Har to unger og en på vei så større bil må vi ha før eller siden.

z4rd

Du sier at du ikke trenger rekkevidden til X100, men samtidig bør bilen gå «noen mil» når det først er Tesla... hva er minstekravet ditt da?

Kjøp etter ditt behov og ikke kun fordi det er en litt god deal. Det er ikke snakk om en TV på Elkjøp...

Jeg har kjørt X75 i over 22k km nå. Kjørt til Køben, Berlin, øst-vest. Aldri noe problem med lading eller rekkevidde.

Også økonomien da... har du egentlig økonomien til å takle det? Hva hvis bilen dropper masse i verdi etter to-tre år? Betydelig mer enn det du har nedbetalt?
Jeg sier ikke at det kommer til å skje. Ikke skjedd for min del, men det kan plutselig skje større endringer i markedet. Det er iaff spørsmål du bør stille deg selv.

Håper ikke jeg høres krass ut, men synes spørsmålene som du har stilt er det egentlig du som kan svare best på.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

JanIvar

Det du også må være obs på er at Tesla ikke gir tilbud, slik at bilen kan være solgt når du bestemmer deg.

Forrige uke prøvde jeg å kjøpe både s75d og deretter s100d fra inventory. Fikk det jeg trodde var et tilbud på to alternative s75d torsdag kveld, takket ja 0900 fredag morgen. Da var begge solgt.

Fikk nytt tilbud på s100d, ventet en time, takket ja. Da var den også solgt.

Informerte "selger" om at han var ubrukelig og at han ikke tilførte noe verdi i prosessen, trakk reservasjon på model 3, og kommer ikke til å handle direkte med Tesla Norge noensinne.

Å bli lurt og skuffet to ganger er nok - så da blir det eTron på meg.

J

Kim-

Sitat fra: JanIvar på torsdag 27. desember 2018, klokken 09:32
Det du også må være obs på er at Tesla ikke gir tilbud, slik at bilen kan være solgt når du bestemmer deg.

Forrige uke prøvde jeg å kjøpe både s75d og deretter s100d fra inventory. Fikk det jeg trodde var et tilbud på to alternative s75d torsdag kveld, takket ja 0900 fredag morgen. Da var begge solgt.

Informerte "selger" om at han var ubrukelig og at han ikke tilførte noe verdi i prosessen, trakk reservasjon på model 3, og kommer ikke til å handle direkte med Tesla Norge noensinne.

J
Å kalle selger ubrukelig er vel å ta hardt i. Alle har tilgang til inventory bilene så her gjelder det å være «tidlig» ute. Jeg har X75D og har enda ikke hatt problemer med rekkevidden, selv med hytte på høyfjellet (1000moh). Kjøper du en chademoadapter bør du klare deg meget godt.
2023 Tesla Model Y LR
2021 Tesla Model 3 LR - solgt
2018 Tesla Model X 75D - solgt

jkirkebo

Er det så problematisk å si ja med en gang da, om selger finner en bil som passer deg? Etterspørselen er høy og Tesla får solgt disse bilene uansett (som du jo fant ut) så de har ingen incentiver for å drive å reservere biler i lengre tid.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Atgeir

Selgeren virket hyggelig og etterrettelig han  :)

Det later til at vi beholder fossil-SUVen litt til. Den går langt, kan frakte ting på taket, og går korte turer på batteri. TMX er veldig kjekk, kanskje jeg vurderer på nytt ved neste korsvei.

olavxxx

J
Du ble nok ikke lurt, det er slik det virker.
Skal du vite at du får tak i en inventory, må du nesten være "på" selgeren når han/hun finner en inventory bil.

Så du må da først vite hva du vil ha og i dialog med selger da si du tar bilen, kan ikke vente 1 time.
Jeg personlig ville ikke gått til Audien, hvis du ikke vil vente på inventory hadde jeg nok personlig ventet til 2019 for å se hva Tesla gjør med S og X. Jeg ser ikke helt hva Audien gir i "merverdi" enn en X, siden den går kortere, er tregere, ikke har ladenettverket osv. Den vil jo støtte Ionity 150 kW etter hvert, men i dag må den da "hurtiglades" på 50Kw, som tar 2 timer(!). I tillegg må Audien da stå i samme ladekø som alle de andre elbilene.

Teslaen kan jo bruke superladere eller andre ladestasjoner, men den største gevinsten med å bruke superlader er ikke bare at man kan lade raskt, men at man slipper å lage seg kontoer og laste ned apper for alle mulige lokale steder. De få gangene jeg har testet grønn kontakt, fortum osv., har det alltid vært neo trøbbel med appen, laderne måtte omstartes osv :P Men Teslaen plugger man bare inn, om man er i Norge eller i andre land, er bare å kjøre...

Men klart jeg er positiv til alle elbiler da, men jeg synes at både Jaguar og Audi har skuffet litt.
Lynk & Co kommer med en crossover elektrisk i 2019, som sies skal være billigere enn Volvo (Eies da av samme konsern, sammen med Volvo og Polestar). Jeg er litt spent på den selv, men den må jo også da lade på Ionity, grønn kontakt osv.

Øyvind.h

Lurt og skuffet og deretter gå til Møller som redning? Den var ny :)
Møller lurer jo kundene sine på pris. Da ville jeg heller sett igjennom fingrene med at Tesla har svært god etterspørsel.

Men greit nok - har reservert en Etron selv. Ser an om de dropper pris-lureriet i løpet av 2019 når jeg må bestille. Intro tilbys nå opp på 3000-tallet....
Uten resevasjon nå blir det vel fort 2020 på egenspekk Etron?
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

olavxxx

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 28. desember 2018, klokken 23:01
Lurt og skuffet og deretter gå til Møller som redning? Den var ny :)
Møller lurer jo kundene sine på pris. Da ville jeg heller sett igjennom fingrene med at Tesla har svært god etterspørsel.

Men greit nok - har reservert en Etron selv. Ser an om de dropper pris-lureriet i løpet av 2019 når jeg må bestille. Intro tilbys nå opp på 3000-tallet....
Uten resevasjon nå blir det vel fort 2020 på egenspekk Etron?
2020 lusker vel moms i kulissene kanskje

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA