Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

Reflektor

Sitat fra: Elmaster på onsdag 19. desember 2018, klokken 12:18
Herre Gud as. Slapp av folkens og svar på spørsmålet mitt.

Selv om jeg hadde svart om jeg kunne, bør man kanskje ikke kommandere andre til å svare på off topic spørsmål? ;)

Selv er jeg enig i at man kunne ordlagt seg litt mer presist i informasjonen til kundene mht levering. Ser at andre stadig drar frem informasjon om at det loves bil innen sommeren. Jeg har ikke mottatt noe informasjon om dette. Av det jeg har fått er det kun februar og februar/mars som nevnes. Det uten at det tar bort gleden over bestillingen eller at jeg har særlig realistiske forventninger om bil i 1 kvartal. Dette er jo «Tesla-forventninger» og det er jo noe helt annet ;)

Min tolkning av hvordan bilene vil bli utdelt er at reservasjonsdagen vil overstyre bestillingsdagen. Først aller Tesla-eiere etter reservasjonstidspunkt, så alle ikke Tesla-eiere. (Selvsagt med visse interne variasjoner basert på konfigurasjon)

Jeg vil altså ha nytte av min tidlige reservasjon selv om jeg var treg med å bestille.  Så lenge bestillingen skjedde innen 1 jan har det ingen betydning. Eller?

Jarv!s

Jeg har aldri eid en Tesla før, men jeg kan ikke se at det vil bli prioritert etter om man eier en tesla eller har reservert seg tidlig.

Kan hende det er sånn det fungerer, men jeg har liten tro på det. Til dem som har reservert seg tidlig, vil nok kanskje være litt irritert, men igjen dem har støttet et prosjekt ved å vise stor interesse, som nå kommer på norske veier.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

Lepet65

Tipper ALLE i Europa har samme estimerte leveringstidspunkt, men at de starter med Nederland siden der har de begynt å plassere ut CCS-kontakter på noen SuC stasjoner. Det er jo ikke rapportert om noen CCS-kontakter i Norge.

hemi

Med prod kapasiteten får vel alle ganske fort? og problemet er lite.

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Reflektor på onsdag 19. desember 2018, klokken 13:09
Sitat fra: Elmaster på onsdag 19. desember 2018, klokken 12:18
Herre Gud as. Slapp av folkens og svar på spørsmålet mitt.

Selv om jeg hadde svart om jeg kunne, bør man kanskje ikke kommandere andre til å svare på off topic spørsmål? ;)

Selv er jeg enig i at man kunne ordlagt seg litt mer presist i informasjonen til kundene mht levering. Ser at andre stadig drar frem informasjon om at det loves bil innen sommeren. Jeg har ikke mottatt noe informasjon om dette. Av det jeg har fått er det kun februar og februar/mars som nevnes. Det uten at det tar bort gleden over bestillingen eller at jeg har særlig realistiske forventninger om bil i 1 kvartal. Dette er jo «Tesla-forventninger» og det er jo noe helt annet ;)

Min tolkning av hvordan bilene vil bli utdelt er at reservasjonsdagen vil overstyre bestillingsdagen. Først aller Tesla-eiere etter reservasjonstidspunkt, så alle ikke Tesla-eiere. (Selvsagt med visse interne variasjoner basert på konfigurasjon)

Jeg vil altså ha nytte av min tidlige reservasjon selv om jeg var treg med å bestille.  Så lenge bestillingen skjedde innen 1 jan har det ingen betydning. Eller?

Tja, det står i Tesla FAQ at du ved å bestille raskt sikrer tidlig levering...

Fra FAQ:
Jeg er en reservasjonsholder av Model 3. Vil leveringen min prioriteres?
Leveringen din prioriteres basert på reservasjonsdatoen, leveringsstedet og konfigurasjonsalternativene når bestillingen din er bekreftet. Bekreft bestillingen din tidlig for å sikre raskest mulig levering.

https://www.tesla.com/no_NO/support/model-3-ordering-faq

Tesla Model Y                         2021-

ToWalkOrDrive

Sitat fra: Amoss på onsdag 19. desember 2018, klokken 11:00
Sitat fra: emurof på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:52
Poenget er jo om de allerede nå vet at de ikke vil klare å levere som lovet. Altså om de lyver til kundene.

Og hvordan kan du si så skråsikkert at de VET at de ikke klarer å levere alle disse bilene i løpet av første halvår neste år?  Ja, for det er alt de har LOVET. Og ja, de må altså VITE dette for at dine beskyldninger om løgn skal ha noe som helst hold.

Sitat fra: emurof på onsdag 19. desember 2018, klokken 10:52
Når de formulerer seg som de gjør så vil jo en vanlig person tolke det som at de antar at de vil klare å levere til da.

Men det er da helt greit?  "Anta" inneholder akkurat samme usikkerhet/forbehold som "forvente" eller "estimere". Ingen har grunnlag til å være skråsikker på at de får levering i Februar eller kan si at Tesla har lovet dem dette. Men ja, enkelte tidlige reservasjons-holdere som også er eiere og bestilte tidlig bør altså kunne anta/forvente levering i februar. Resten av tidlige bestillinger kan forvente i løpet av februar/mars. Men noen av dem vil nok antagelig (merk også her forbehold/usikkerhet i ordvalget!) først få bil i andre kvartal.

Tja, når en bruker ordet "forvente levering i februar" på mailen etter reservasjon, og det står februar/mars i konfiguratoren så mener jeg de ikke kan levere senere enn april. Etter norske forhold, i hvert fall mellom bedrifter, så er faktisk et anslag og bindende. Da skal du holde deg innenfor 15% avvik.

Når det noen plasser står "bestill i år og få bil 1. halvår" så gjelder det de som ikke har reservert ennå, og ikke har hatt Tesla ennå, og tar høyde for at det er mange andre som bestiller i år før deg, mens februar/mars er fordi køen er som den er akkurat nå.
[attachment id=0 msg=743074]
Tesla Model Y                         2021-

Magnus Hansen

Hva med de som ikke hadde reservert, men gjorde det nå i desember? Får de også opp forventet levering i februar i invitasjonsmail? Fått inntrykk av at alle har fått samme mail? Har i allefall ikke hørt noen som har fått annen beskjed enn estimert februar/mars levering. Men det virker jo ikke spesielt realistisk

hemi

Alle, uansett, har fått samme info og estimat.

De med tidlige reservasjoner fikk bestille og specce biler før de med senere.

hvordan de velger å gjøre det med levering, hvem vet.

Om en person fikk bestille tidlig, men ikke benyttet den si før 7 dager senere, og en annen som fikk specce 2 dager etter han bestilte med en gang, dvs da 5 dager før han andre, vil jeg tro bestillingstidspunkt teller mer enn reservasjon.

offpist

Jeg reserverte 1. desember, bestilte 6. desember og har fått samme estimat som alle andre.
Aldri eid en Tesla før.

Så ja det er trolig en statisk melding som alle får uansett hvor tidlig du reserverte eller om du har Tesla fra før.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

gruffalo

Det må være svært fristende for Elon å ta bestillingslista opp i Excel, sortere på pris, dyreste øverst, og levere ut etter det.
E-tron 55 sportback 2022

hemi

GRS

Jeg forstår de som reagerer på ordlyden man kan "forvente levering i februar/mars" dersom dette ikke innfris. Mange nye kunder er ikke vant til Teslas flytende tidsfrister, og tror selvsagt man kan forholde seg til det som står skrevet svart på hvitt.

Hvis det er slik at man forventer at biler bestilt i 2018 kan lev. i første halvår 2019, med START på utleveringer i februar, ja da bør man skrive nettopp det. Er ikke verre...

Standardteksten er trolig for optimistisk, og vil isåfall gi mange skuffede kunder som får en litt unødvendig dårlig start.

Håper selvsagt alle får biler til våren. :)
TM3P sort/sort

Elmaster

Alt så jeg skjønner ikke hvorfor dere driver å diskutere med hverandre. Hva får dere gjort egentelig? Om de ikke leverer i februar eller mars? Hva kan dere gjøre? Kan noen fortelle meg hva er viten med denne diskusjonen egentelig? 

Amoss

Sitat fra: ToWalkOrDrive på onsdag 19. desember 2018, klokken 14:08
Tja, når en bruker ordet "forvente levering i februar" på mailen etter reservasjon, og det står februar/mars i konfiguratoren så mener jeg de ikke kan levere senere enn april.

Sant dette, og siden april er i 2. kvartal så er dette konsistent med hva jeg skrev.  Og skulle noen slippe over i mai, ja da kan de med rette være sure og klage, men kan fortsatt ikke beskylde Tesla for å lyve.

Model S 85D

Amoss

Sitat fra: Elmaster på onsdag 19. desember 2018, klokken 21:32
Alt så jeg skjønner ikke hvorfor dere driver å diskutere med hverandre. Hva får dere gjort egentelig? Om de ikke leverer i februar eller mars? Hva kan dere gjøre? Kan noen fortelle meg hva er viten med denne diskusjonen egentelig?

Fra min side er det at noen slenger ut falske påstander om at Tesla lyver. Ingen ting vi vet i dag tilsier at de gjør det, selv om enkelte kan mene at estimatene deres ser vel optimistiske ut.
Model S 85D

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA