Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hvem får bil først?

Startet av Reflektor, torsdag 13. desember 2018, klokken 00:13

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:02
Tesla har ikke lovet eller garantert noe som helst.

Som mange allerede har påpekt, alle leverandører (mer eller mindre) har lovet, men ikke innfridd. Dette er en uting og gjør det å planlegge familieøkonomien vanskeligere enn det trenger å være. For vår del så går det greit med to biler en periode, men det hadde vært absolutt å foretrekke om vi kunne "forventet" (som det faktisk står i mailen fra Tesla) bil i februar og "antatt" at den kom rundt februar. Inntil videre så får vi bare vente å se :)

Hyundai, Kia og Opel kan man hvertfall ikke stole på, det er helt sikkert.

Øyvind.h

Plutselig er det noe forsinkelser hos transportører, plutselig bruker skipet noe lenger tid, plutselig blir det forsinkelser i havnen, kraftig snøfall +++. I det hele tatt ekstremt mye som kan inntreffe fra planlagt produksjonsdato i San Fransisco til bilen står klar til utlevering i Oslo. Mange ledd som må yte vanvittig med det leveransevolumet de forsøker seg på nå.

Klart - noen kan finne på å selge bilen sin 31. januar fordi det står at man kan forvente bil i februar/mars. Men da får de skylde seg selv. Gammel bil selger du når ny bil er på plass hos forhandler og avtalt utlevert.

Liker man ikke de tøffe målene og frykten for at det kan skli litt på tid anbefaler jeg andre elbiler i lignende segment. Eksempelvis Hyundai Kona, Kia E-Niro, BMW iX3 osv.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:09
Liker man ikke de tøffe målene og frykten for at det kan skli litt på tid anbefaler jeg andre elbiler i lignende segment. Eksempelvis Hyundai Kona, Kia E-Niro, BMW iX3 osv.
:laugh:

Vi har vært innom hele hurven, der er det ikke en mild antagelse engang (med unntak av BMW)

Hyundai: "Vil du skrive kontrakt nå så kan vi legge til en passasje som sier du kan gi bilen tilbake hvis den ikke tilfredstiller" (Dette var før de hadde demobil og noe som helst info om når bilen kom).

Kia: "Kommer app? Tja. Kanskje i 2019. Kommer hengerfeste? Tja. Kanskje i 2019. Når kan bilen leveres? Tja. Kanskje i 2019."

Vi venter på Tesla vi altså :)

emurof

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:02
Gigantene har kommunisert leveransetider de ikke har overholdt ja. For å ta ett konkret eksempel er E-tron som av produsent og forhandler er beskrevet tilgjengelig i 2018. Det sklir langt ut i 2019. Kan godt hoste opp mange eksempler, men det er egentlig irrelevant.

Tesla har ikke lovet eller garantert noe som helst.

Kundene ble altså opplyst da de la inn faktisk bestilling om at bilen ville bli tilgjengelig i løpet av 2018? Da ga de seg jo litt slingringsmonn da, siden "2018" er en smule mindre nøyaktig enn "februar 2019".

Jo, Tesla har lovet levering i februar, og samtidig i februar/mars. To forskjellige tidspunkter, merkelig nok. Hvem er det som sitter med ansvaret for slikt i det selskapet tro?

Amoss

Sitat fra: emurof på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:45
Hvis du leser det igjen så vil du se at jeg skrev "om" (dersom, hvis):

"Poenget er jo om de allerede nå vet at de ikke vil klare å levere som lovet. Altså om de lyver til kundene. "

Ja, jeg så det, og som jeg sa - dersom du hadde moderert deg til dette så hadde det vært helt greit. Men hverken før eller etter at du skrev det du selv poengterer over så har du holdt deg til slike forbeholdene uttalelser.

Men beklager, nå gidder jeg ikke dette mer, enten vil du ikke forstå eller så forstår du rett og slett ikke. Kos deg med "kos med misnøye gjengen". 

Ploink.
Model S 85D

hemi

Kan vi ikke heller bitche i feb/mars?

MikkeBoomBoom

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

asbkar

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2018, klokken 16:18
Sitat fra: Mikalv på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:45
Sitat fra: hemi på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:41

Enig! God jul!

Er vi sikre på at julen kommer når den skal?

Vi krysser ladekablene for at det blir vinter-jul, uansett felger!
i-Miev fra 2011 til 2019. TM3 fra mars 2019.

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 20. desember 2018, klokken 16:18
Er vi sikre på at julen kommer når den skal?

Jeg hørte at noen sa julen kom tidlig i år, hvis det viser seg at de tok feil så klikker det for meg ass!

Elmo

Sitat fra: hemi på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:41
Jo det syns jeg. Fatter ikke at man gidder å kverulere og flisespikke så til de grader på noe som kanskje ikke er noe problem
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

emurof

Sitat fra: Amoss på torsdag 20. desember 2018, klokken 15:28
Sitat fra: emurof på torsdag 20. desember 2018, klokken 14:45
Hvis du leser det igjen så vil du se at jeg skrev "om" (dersom, hvis):

"Poenget er jo om de allerede nå vet at de ikke vil klare å levere som lovet. Altså om de lyver til kundene. "

Ja, jeg så det, og som jeg sa - dersom du hadde moderert deg til dette så hadde det vært helt greit. Men hverken før eller etter at du skrev det du selv poengterer over så har du holdt deg til slike forbeholdene uttalelser.

Dette er selvmotsigende fra din side. Her sier du at du ser at jeg skrev med forbehold om at de ikke leverer som lovet, men tidligere så du ingen forbehold i det jeg skrev.

Du vil forresten se at jeg brukte formuleringer som "hvis de..." og lignende i det jeg skrev, så jeg har hele tiden hatt med at det handler om en situasjon der Tesla eventuelt ikke klarer å levere som lovet. For det vet vi altså ikke, noe jeg har påpekt hele tiden.

Men fasiten får vi i februar/mars. Jeg håper de klarer å holde det de lovet.

GRS

Jeg bestilte 10. des, og har lest forskjellige steder at bestillingen blir "låst" etter 7 dager. Da kan man ikke lenger gå inn og gjøre endringer. (som da selvsagt kan medføre lenger leveringstid)

Nå er det gått 11 dager, og jeg har fortsatt muligheten til å endre design. Er det noe jeg kan gjøre selv for å "låse" bestillingen eller er det bare å vente?
TM3P sort/sort

Jarv!s

Virker ikke som bestillingen er "låst" for noen enda. Noen mente at den ville låses rundt første uka i januar, men tiden får vise.
Model X 2018
Model 3 LR AWD - Solgt
BMW i3 94ah - Solgt

GRS

Sitat fra: Jarv!s på fredag 21. desember 2018, klokken 10:09
Virker ikke som bestillingen er "låst" for noen enda. Noen mente at den ville låses rundt første uka i januar, men tiden får vise.

Ok. Takk for svar! :)
TM3P sort/sort

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA