Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Tellus

Underbygger vel bare at det vi er vitne til nå er en episk boble. Det kommer til å bli et fall for historibøkene. Spørsmålet er bare hvor stor boblen skal bli før den sprekker.

RuneW

Sitat fra: Tellus på mandag 31. august 2020, klokken 17:25
Underbygger vel bare at det vi er vitne til nå er episk boble. Det kommer til å bli et fall for historibøkene.

Ja, det er lov å håpe  :+1:
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Tellus på mandag 31. august 2020, klokken 17:25
Underbygger vel bare at det vi er vitne til nå er episk boble. Det kommer til å bli et fall for historibøkene. Spørsmålet er bare hvor stor boblen skal bli før den sprekker.
Dette trodde de fleste også når den passerte 500 før splitten. Mener å huske at du den gangen sa omtrent det samme. Jeg syntes ikke det var urimelig å mene det den gangen og det er ikke urimelig nå heller. Men rent faktisk var det feilanalyse den gangen og det kan fortsette videre denne gangen også.......

eisa01

Sitat fra: Wenche på søndag 30. august 2020, klokken 22:44
Tesla er ikke hjemmehørende i Eu/Eøs, så da kan du nok ikke kjøpe den på ASK. Men slik jeg forstår det, er det flere som benytter Zero konto hos Nordnet, for å kunne trade/handle og selge uten å få gevinstbeskatning ved realisasjon. Zero er et slags forsikringsprodukt, hvor du betaler en premie i året for kontoen. Tror det er flere her som har Zero konto, og som kan hjelpe deg videre. Jeg har konto i USA, og betaler vanlig norsk skatt.
Takk! Tenkte på noteringen i Frankfurt, men den vises med US is ISIN når jeg ser på om selskapet
https://www.nordnet.no/market/stocks/16214993-tesla

SurSnasen

Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. august 2020, klokken 19:09
Dette trodde de fleste også når den passerte 500 før splitten. Mener å huske at du den gangen sa omtrent det samme. Jeg syntes ikke det var urimelig å mene det den gangen og det er ikke urimelig nå heller. Men rent faktisk var det feilanalyse den gangen og det kan fortsette videre denne gangen også.......

Tja, feilanalyse? "Boblen" har vokst på seg bortimot 5-gangen siden den passerte 500 før splitten, uten at selskapet har endret seg nevneverdig. Ingen flere revolusjonerende produkter, ikke mangegangen på bilsalget eller produksjonen. Fremtidsutstiktene er bortimot de samme siden den gang. Potensialet for aksjen siden den stod på 500 for noen måneder siden var 5 ganger større den gang.

Selvsagt kan aksjen fortsette videre. Kan gjerne gå mot nye 2500, og en ny splitt i 5. Og deretter videre opp i 2500. Men det endrer jo ikke det faktum at selskapet MÅ levere fremover for å kunne være i nærheten av å forsvare aksjekursen.

Det virker mest som en desperasjon etter å komme seg inn i aksjen. En slags massesuggesjon. Og mange som totalt glemmer å sjekke hva dagens aksjekurs faktisk innebærer av risiko. Gamle kursen på 500 var kanskje som å stå på toppen av Himmelbjerget. Nye kursen på 500, etter splitt, blir nærmere som å stå på toppen av Trollveggen (satt veldig på spissen).

chargedup

Fortsatt langt igjen til Mount Everest da Sursnasen :P
Ingen vet hvilken vei dette går, men nå er det ganske sjelden vi ser kommentarer her med folk som sier de har kjøpt aksjer til kursen de siste månedene. Det er vanskelig å diskutere imot tesla aksjen når man ser hvilken oppgang de har hatt. Akkurat som å diskutere med mine venner som har hatt NEL aksjer i årevis ( https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-borsrakett---jeg-er-veldig-skeptisk/3424011599.html ).
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

SurSnasen

Absolutt! Blir flere doblinger før Mount Everest nås :)

Det absurde: Børsverdien til Tesla er i skrivende stund 460,9 milliarder dollar. Fordeler vi dette på en halv million biler solgt årlig, vil det altså si at børsverdien til Tesla utgjør pt 922 000 dollar PER BIL. Det sier seg selv at Tesla skal vokse svært mye, og lykkes med å diversifisere sin produktportefølje. Jada, de vil ha flere bein å stå på i fremtiden. Men aksjekursen er jo et veddemål om at de lykkes med dette. Jo høyere kursen er, desto mer må de bevise. Høyere kurs gir høyere risiko og mindre gevinstpotensiale. Så enkelt er det.

Og selvsagt er det mange andre selskaper som også "lider" av samme bobletendenser. Så får vi bare håpe at folk ikke har satset gård og grunn om smellen plutselig skulle komme...

1000kwh

Sitat fra: SurSnasen på mandag 31. august 2020, klokken 21:18
Absolutt! Blir flere doblinger før Mount Everest nås :)

Det absurde: Børsverdien til Tesla er i skrivende stund 460,9 milliarder dollar. Fordeler vi dette på en halv million biler solgt årlig, vil det altså si at børsverdien til Tesla utgjør pt 922 000 dollar PER BIL. Det sier seg selv at Tesla skal vokse svært mye, og lykkes med å diversifisere sin produktportefølje. Jada, de vil ha flere bein å stå på i fremtiden. Men aksjekursen er jo et veddemål om at de lykkes med dette. Jo høyere kursen er, desto mer må de bevise. Høyere kurs gir høyere risiko og mindre gevinstpotensiale. Så enkelt er det.

Og selvsagt er det mange andre selskaper som også "lider" av samme bobletendenser. Så får vi bare håpe at folk ikke har satset gård og grunn om smellen plutselig skulle komme...
Så analysen din er at det like gjerne kan fortsette med vekst, men boblen eksisterer og vil sprekke en eller annen gang?

Du sier at høy aksjekurs betyr høy risiko, men når går du inne i en aksje? Når den faller?

Counterpointer

Og mens vi diskuterer nærmer kursen seg 500 [emoji383][emoji383][emoji383][emoji383][emoji383][emoji383]

SurSnasen

Sitat fra: 1000kwh på mandag 31. august 2020, klokken 21:27
Så analysen din er at det like gjerne kan fortsette med vekst, men boblen eksisterer og vil sprekke en eller annen gang?

Du sier at høy aksjekurs betyr høy risiko, men når går du inne i en aksje? Når den faller?

Da anbefaler jeg at du tar en ny titt på anlegget, og ser om du finner hvor jeg skriver at TSLA ER en boble som VIL sprekke.

Jo høyere kursen er relativt til de faktiske forhold (som per nå er at Tesla er en bilprodusent som ligger an til ca en halv mill og opp mot en mill årlige biler), desto høyere er risikoen. Enkelt og logisk. Så, les innleggene mine en gang til, og se om du plukker opp litt om risikoen.

Aksjekjøp er en vurdering av potensialet for avkastning. Eller bør i det minste være det. Intet tre vokser inn i himmelen.

Veggen

Thank you Captain Obvious  :police:

Tangerte 500 og stiger videre i ettermarkedet.
Det tilsvarer 2500 før splitt  :o

Splitter pine!

Klykken

Opp 280$  idag. 😄
Jeg kjøpte mer i starten i dag, til 441$ a pop 🤘

Kritikerne måler Tesla kun i bil, men det er vel rundt 1/4 av det de driver med.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

christian1986

Veldig gøy å lese her at diskusjonen her er omtrent lik som når den gikk fra 30-300 for flere år siden. Tesla har vært kunstig lavt priset i flere år, hold nede av blant annet shortere. At de nå gjerne går inn en ny fase der de er overpriset en periode mens veksten kommer etter er ikke usannsynlig.

Spørsmålet en bør stille seg er hva en tror selskapet er om fem til ti år. Fremdeles omtales det av mange som en "bilproduset", og da helt utelukker deres andre divisjoner. Mulighetene deres mener jeg er større enn de noen gang har vært, så jeg lever fint med å sitte med aksjen i fem til ti år til(og regner da med at kursen om ikke annet vil være den samme(tror på 200%+ økning på den tiden), selv om vi garantert får nedturer på veien).

o.b.lix

Etter min mening har denne alle tegn på boble, riktignok produserer de biler, men verdien er jo større enn de tre-fire neste produsentene på listen til sammen, og produksjonen er svært beskjeden i forhold.

Så da er prisen på aksjene linket opp mot fremtidig mulig produksjon, solcelletakstein, model y, europafabrikk, ny usafabrikk, roadster 2, semi, etc som alle kjennetegnes av at vi i hovedsak snakker om prototyper og ikke produksjon. For å ikke snakke om FSD og robottaxi-planen, den er foreløpig en gedigen fadese, men solgt varen har de gjort i 4 år nå!

For å ikke snakke om hva de kan tenkes å presentere på battery day, det er luftboble det.

Så er jo oddsen god for at de klarer masse av dette, men f.eks. prestasjonene til semi og roadster forutsetter teknologi som ikke er funnet opp enda, såvidt meg bekjent.

Alt dette er likt en overpriset boble, der det er ideen som har verdi og ikke den faktiske produksjonen. Det kan gå bra, fordi Tesla har klart umulige odds før. Men det kan mer sannsynlig gå dårlig. Så jeg tør ikke. Ikke nå. (Nå snakker jeg bare om aksjekursen og ikke om Tesla som firma, de tror jeg overlever).
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Espen Hugaas Andersen

Jeg tenker at om Tesla er verdt $200 mrd om fem år, så er det det supert. For øyeblikket er de verdt $464 mrd.

Det er ekstremt høyt, i mitt syn. Den eneste måten å komme i nærheten av slike summer ved tradisjonell prissetting er f.eks ved å anta at Tesla får monopol på selvkjørende taxier. Personlig utelukker jeg ikke at Tesla klarer å få til selvkjørende taxier, kanskje så tidlig som om 2 år i noen markeder, men jeg har null tro på at de får monopol over noen slags nevneverdig tid.

For øyeblikket har jeg 5 stk aksjer, og jeg tenker jeg selger 4 stk i dag.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA