Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Arha

Ser på Markedwatch.com at shortandelen på TSLA nå er på beskjedne 1,66% pr 14/8.  Mener det ikke var lenge siden at den var på rundt 8?  Kanskje noe av årsaken til den voldsomme stigningen skyldes shortinndekking?
Renault Scenic E-tech fra 10/10 2024.
Opel Ampera-e 2017-2024, solgt etter 120000 km. Nytt batteri på tilbakekalling januar 2023.
Nissan Leaf 2012 - 2017, solgt etter 96000 km.

emurof

Sitat fra: Klykken på søndag 30. august 2020, klokken 23:28
Zero-konto her. Veldig kjekt for nybegynnere - nordnet ordner alt av beskatning og selvangivelse. Ingen beskatning før du tar avkastning ut av kontoen. Ulempen er at du ikke fysisk "eier aksjen" med IKZ (zero-konto), men at nordnet eier de. Men du får likevel alle økonomiske fordeler som om du hadde eid. Kostnaden for ikz er mikroskopisk.

https://www.nordnet.no/no/tjenester/kontoer/investeringskonto-zero

Bare husk at det tar seg godt betalt for veksling når du betaler i andre valutaer enn NOK.

emurof

Sitat fra: SurSnasen på mandag 31. august 2020, klokken 20:25Tja, feilanalyse? "Boblen" har vokst på seg bortimot 5-gangen siden den passerte 500 før splitten, uten at selskapet har endret seg nevneverdig. Ingen flere revolusjonerende produkter, ikke mangegangen på bilsalget eller produksjonen. Fremtidsutstiktene er bortimot de samme siden den gang. Potensialet for aksjen siden den stod på 500 for noen måneder siden var 5 ganger større den gang.

Selskapet har ikke nødvendigvis endret seg nevneverdig, men de har vist at de virkelig står sterkt og klarer å levere. Det jeg tror kan ha skjedd er at flere og flere har innsett dette. Og vi ser jo også analytikerne jage etter med stadig høyere kursmål.

Fremtidsutsiktene nå er lysere enn noen gang fordi mye av risikoen som var der før nå er borte. Måten de klarte seg gjennom andre kvartal på viste jo en ekstrem styrke. Det er få skjær i sjøen å se nå, og det gjenspeiles nok i aksjekursen.

Så er det sikkert mange som sitter på perrongen og håper at toget skal komme tilbake. Jeg personlig solgte nettopp gearede derivater med noen hundre tusen i overskudd, og kjøpte meg flere "gratis" Tesla-aksjer for noen av disse pengene. Bedre å faktisk gjøre noe enn å surmule på et forum over hva man har gått glipp av. (Jeg har også dekket min opprinnelige investering i Tesla med gearede derivater, så om den går til null nå så har jeg ikke tapt et eneste øre.)

Sitat fra: SurSnasen på mandag 31. august 2020, klokken 15:25
Sitat fra: knut.aulie på mandag 31. august 2020, klokken 15:09Nå er det like før de åpner etter splitt.

Kurs 442 og bikker litt over og litt under i premarket. Noen som satser på videre oppgang og har tenkt å kjøpe seg inn nå?

Umulig å vite. All fornuft er for lengst priset inn i aksjen. Slik prisingen er nå, er det blitt en ren gambling-aksje, noe det virker som mange "investorer" sliter med å ta inn over seg.

Ikke alle er enige i det:

https://twitter.com/YahooFinance/status/1299417106669359107

Godt mulig Tesla får en korreksjon, men det er mange triggere fremover. Det er grunn til å tro at S&P 500 nå er nært forestående, og batteridagen kan være en ny trigger (selv om den også kan utløse korreksjon dersom nyhetene ikke faller markedet i smak). Q3 kommer sannsynligvis til å ende opp langt over analytikernes forventninger (og trollene har ikke lenger unnskyldningen "overskuddet er bare fordi de selger kreditter" (noe som uansett
ikke stemmer)).

Sitat fra: SurSnasen på mandag 31. august 2020, klokken 21:18Det absurde: Børsverdien til Tesla er i skrivende stund 460,9 milliarder dollar. Fordeler vi dette på en halv million biler solgt årlig, vil det altså si at børsverdien til Tesla utgjør pt 922 000 dollar PER BIL. Det sier seg selv at Tesla skal vokse svært mye, og lykkes med å diversifisere sin produktportefølje. Jada, de vil ha flere bein å stå på i fremtiden. Men aksjekursen er jo et veddemål om at de lykkes med dette. Jo høyere kursen er, desto mer må de bevise. Høyere kurs gir høyere risiko og mindre gevinstpotensiale. Så enkelt er det.

For det første er ikke Tesla bare en bilprodusent, men et energi- og teknologiselskap (Musk sier at inntekter fra energi-delen sannsynligvis vil bli større enn inntekter fra produksjon av bil i fremtiden - er dette priset inn?). For det andre prises selskaper ut ifra forventet inntjening i fremtiden, så å se på hvor mange biler de selger i dag og konkludere basert på det er selvsagt ganske tåpelig. For det tredje er det som jeg nevnte over, at alt tyder på at mye av risikoen i Tesla nå er borte fordi de har vist at de klarer å gjennomføre det de har satt seg som mål.

Det betyr ikke at det er null risiko eller at det ikke kan komme korreksjoner, men hvis man først skal argumentere rundt kursen så bør man forholde seg til realitetene.

emurof

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 01. september 2020, klokken 11:40Etter min mening har denne alle tegn på boble, riktignok produserer de biler, men verdien er jo større enn de tre-fire neste produsentene på listen til sammen, og produksjonen er svært beskjeden i forhold.

Er det så vanskelig å forstå at Tesla ikke bare er en bilprodusent da? Videre, om produksjonen er liten i dag så bør du kanskje se litt på veksten? Tesla hadde produsert en million biler totalt i første kvartal en gang. Bare i 2020 forventes det at Tesla vil produsere over en halv million biler. Samtidig har de tre fabrikker under konstruksjon å en gang akkurat nå.

Og hvem var det lurest å investere i da Apple slapp iPhone? Var det Nokia eller Apple? Din tankegang ville jo tilsi at man skulle holde seg unna Apple.

SitatSå da er prisen på aksjene linket opp mot fremtidig mulig produksjon, solcelletakstein, model y, europafabrikk, ny usafabrikk, roadster 2, semi, etc som alle kjennetegnes av at vi i hovedsak snakker om prototyper og ikke produksjon. For å ikke snakke om FSD og robottaxi-planen, den er foreløpig en gedigen fadese, men solgt varen har de gjort i 4 år nå!

Hva? Model Y er en prototype? Fabrikkene er prototyper? Det er litt merkelig av deg å ramse opp ting som er under konstruksjon eller kanskje forsinket, men å la være å nevne at Model Y ble lansert før tiden, fabrikken i Kina ble åpnet før planlagt, og fabrikken i Tyskland ser ut til å bli bygget i rekordfart.

Roadster og Semi har jo vært begrenset av batteriproduksjon, men det er grunn til å tro at Tesla vil snakke om hvordan de har løst dette under batteridagen. De har uansett sagt at Semi nå skal i full produksjon.

SitatFor å ikke snakke om hva de kan tenkes å presentere på battery day, det er luftboble det.

Hvordan vet du at det er en luftboble? Vet du hva de kommer til å presentere?

SitatSå er jo oddsen god for at de klarer masse av dette, men f.eks. prestasjonene til semi og roadster forutsetter teknologi som ikke er funnet opp enda, såvidt meg bekjent.

Hva slags teknologi er det?

SitatAlt dette er likt en overpriset boble, der det er ideen som har verdi og ikke den faktiske produksjonen. Det kan gå bra, fordi Tesla har klart umulige odds før. Men det kan mer sannsynlig gå dårlig. Så jeg tør ikke. Ikke nå. (Nå snakker jeg bare om aksjekursen og ikke om Tesla som firma, de tror jeg overlever).

Nå lurer jeg litt på hva du mener. Den faktiske produksjonen har jo vært rekordartet, og som nevnt så ble både Model Y og fabrikken i Kina ferdig før tiden, samt at fabrikken i Tyskland ser ut til å bli ferdig raskere enn fabrikken i Kina i tillegg.

GOS

Sitat fra: Taben på tirsdag 01. september 2020, klokken 16:52
Hei. Jeg selger mine aksjer nå etter 8 år uten noen satt strategi. Reisen er over til tross for at jeg har sterk tro på videre positiv reise for langsiktig TSLA.

Gratulerer Taben, det blir litt av en gevinst😊
Model Y bestilt jan 2020, tatt ut juni 2022
Hyundai Ionic 5 bestilt aug 2021, levert 13.01.2022
Model 3, LR AWD, MCR, FSD, svart/svart levert februar 2019, solgt juni 2022
Hyundai Kona levert og solgt februar 2019
S85 blå, levert juni -14, 2019

Klykken

Sitat fra: emurof på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:17
Sitat fra: Klykken på søndag 30. august 2020, klokken 23:28
Zero-konto her. Veldig kjekt for nybegynnere - nordnet ordner alt av beskatning og selvangivelse. Ingen beskatning før du tar avkastning ut av kontoen. Ulempen er at du ikke fysisk "eier aksjen" med IKZ (zero-konto), men at nordnet eier de. Men du får likevel alle økonomiske fordeler som om du hadde eid. Kostnaden for ikz er mikroskopisk.

https://www.nordnet.no/no/tjenester/kontoer/investeringskonto-zero

Bare husk at det tar seg godt betalt for veksling når du betaler i andre valutaer enn NOK.
Merker meg det. Men i et 5- til 10årsperspektiv spiller det liten rolle.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Sitat fra: emurof på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:29
Videre, om produksjonen er liten i dag så bør du kanskje se litt på veksten?

Er vel poenget mitt - verdien gjenspeiler ting som skal produseres i fremtiden som er på planen, på tegnebrett, prototyper på, enten det er solcelle, batteri eller biler.

Hva? Model Y er en prototype? Fabrikkene er prototyper? Det er litt merkelig av deg å ramse opp ting som er under konstruksjon eller kanskje forsinket, men å la være å nevne at Model Y ble lansert før tiden, fabrikken i Kina ble åpnet før planlagt, og fabrikken i Tyskland ser ut til å bli bygget i rekordfart.

7-seter model Y er ikke annet enn prototype vel? Fabrikker i Tyskeland er underveis, men det er planlagt flere andre fabrikker.

Roadster og Semi har jo vært begrenset av batteriproduksjon, men det er grunn til å tro at Tesla vil snakke om hvordan de har løst dette under batteridagen. De har uansett sagt at Semi nå skal i full produksjon.

SitatFor å ikke snakke om hva de kan tenkes å presentere på battery day, det er luftboble det.

Battery Day er en luftboble på den måten at aksjeprisen øker basert på opphausing og rykter på hva Tesla kanskje presenterer. Du gjør det jo selv, og sier at de kommmer sannsynligvis å fortelle hvordan de har løst batteriproduksjon til Roadster og Semi.

Poenget er at ingen utenom indre krets i Tesla vet hva de skal presentere - og derfor er endret aksjekurs mest som tippe lotto, men når prisen blir hauset oppover hele tiden er det akkurat likt en børsboble.

Erfaringen med Tesla er jo at de er god på å "selge skinne før bjørnen er skutt" - FSD og robottaxi er godt eksempel på det, men også cybertruck og model Y i Europa, samt Semi og Roadster som alle er lagt ut for salg med dertilhørende depositum (noen på flere millioner) lenge før de engang har besluttet hvor og når de skal produseres.

Nå lurer jeg litt på hva du mener.

For å oppsummere: Jeg mener Tesla skal ha en skyhøy aksjekurs i fremtiden. Men ikke nå. Det er for tidlig.

Hvis man sitter long, helst 10 år eller mer, er det sikkert trygt nok.

Men jeg tør ikke. Jeg har ikke nok frie midler til å fryse de i 10 år, de midlene jeg vil fryse er frosset i eiendom og eget firma.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

SurSnasen

Sitat fra: emurof på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:23
Godt mulig Tesla får en korreksjon, men det er mange triggere fremover. Det er grunn til å tro at S&P 500 nå er nært forestående, og batteridagen kan være en ny trigger (selv om den også kan utløse korreksjon dersom nyhetene ikke faller markedet i smak). Q3 kommer sannsynligvis til å ende opp langt over analytikernes forventninger (og trollene har ikke lenger unnskyldningen "overskuddet er bare fordi de selger kreditter" (noe som uansett
ikke stemmer))

....

For det første er ikke Tesla bare en bilprodusent, men et energi- og teknologiselskap (Musk sier at inntekter fra energi-delen sannsynligvis vil bli større enn inntekter fra produksjon av bil i fremtiden - er dette priset inn?). For det andre prises selskaper ut ifra forventet inntjening i fremtiden, så å se på hvor mange biler de selger i dag og konkludere basert på det er selvsagt ganske tåpelig. For det tredje er det som jeg nevnte over, at alt tyder på at mye av risikoen i Tesla nå er borte fordi de har vist at de klarer å gjennomføre det de har satt seg som mål.

Det betyr ikke at det er null risiko eller at det ikke kan komme korreksjoner, men hvis man først skal argumentere rundt kursen så bør man forholde seg til realitetene.

Du bør lese innleggene en gang til. Alt annet likt så øker risiko når kurs øker. Avkastningspotensialet på aksjen synker naturligvis når kursen øker. Og ja, Tesla prises som et selskap som skal lykkes (i svært stor grad) på andre fronter enn bare bilismen. Per nå er det bare bilismen hvor de har særlig omsetning. Potensialet for fremtiden? Vel, det er stort. Men svært mye skal lykkes før den tid.

Så hvilke realiteter er det du mener man skal forholde seg til? Hva er det KONKRET som gjør at Tesla gjør seg fortjent til dagens børsverdi? Man kan analysere opp og i mente, og man kan sågar komme frem til at Tesla en dag i fremtiden er verdt både 5 og 10-gangen dagens verdi. På den annen side kan det også hende at de om 15 år bare er verdt femtedelen av dagens børsverdi. Den som lever vil få fasiten. Inntil da er aksjekjøpet et veddemål om fremtiden. Og som man allerede har poengtert noen ganger: jo høyere børsverdien er i forhold til dagens faktiske verdi, desto høyere er risikoen.

Og hvem er det som surmuler? Er det de som sier at risikoen per i dag er høy? Er det de som er skeptisk til å spytte inn penger i TSLA-aksjer i dag?

Folk må gjerne få spytte inn så mange dollars de bare vil i TSLA og andre aksjer. Couldn't care less. Fint for de som tjener gode penger. Leit for de som taper penger. Sånn er livet. Men all den tid vi har ytringsfrihet, så må det også være lov å komme med ulike meninger. Og skal jeg si hva jeg endelig mener om TSLA pr nå, så er det følgende: jeg vil fraråde folk å gå inn i aksjen på nåværende tidspunkt, med mindre man er meget klar over hvilken risiko det innebærer. Å ha tro på fremtiden er selvsagt viktig. Men tro og virkelighet har en tendens til å være to meget vidt forskjellige ting. 

stefse

Shortet tilsvarende 1 pre-splitt aksje på 480. Mest bare for å følge utviklingen. Når det skal selges aksjer for $5mrd er nok monopolspillet over, men meglerhuset som påtar seg jobben kommer nok til å pleie kursen fremover. Så noe ras blir det vel ikke.
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

stefse

Sitat fra: stefse på onsdag 02. september 2020, klokken 14:27
Shortet tilsvarende 1 pre-splitt aksje på 480. Mest bare for å følge utviklingen. Når det skal selges aksjer for $5mrd er nok monopolspillet over, men meglerhuset som påtar seg jobben kommer nok til å pleie kursen fremover. Så noe ras blir det vel ikke.
Dekket den inn nå etter en grei ukelønns fortjeneste, men tror jeg skal shorte igjen etterhvert..
Tesla Model3 LR AWD 2019
VW eGolf - solgt

Magnus Hansen

Store utslag i dag. Åpnet på 476 og var helt ned i 407 før den hentet seg inn igjen. Endte på 435. En del under all time high på 498 på mandag. Blir interessant å se om det blir starten på en større korreksjon, eller om det bare en fartsdump på vei til nye høyder...

geear

Jeg er helt ute, men skal jeg investere noe nå i TSLA, så blir det short.

Før eller siden kommer smellen, og når vi får nyheter om beste børsuker siden 1986, på tidspunkt som er fullstendig ulogiske (korona), så lyser varsellampene..

geirci2

Sitat fra: Magnus Hansen på onsdag 02. september 2020, klokken 21:30
Store utslag i dag. Åpnet på 476 og var helt ned i 407 før den hentet seg inn igjen. Endte på 435. En del under all time high på 498 på mandag. Blir interessant å se om det blir starten på en større korreksjon, eller om det bare en fartsdump på vei til nye høyder...

Hvor har du dine data ifra???

Iflg. MarketWatch (og andre) er kursen $447,37 ved New York-børsens stenging (fra $405,12 og opp til $479,04).
(Ved New York-børsens åpning etter splitten på mandagen var kursen $442,60).

Dessuten, ATH inntraff på tirsdag 1/9, og den var på $502,49 (passerte faktisk $540 i Pre-Market).
2023 Model Y Perf. FSD, utlevert 18.3.23 - Firmware: 2025.2.6
2019 Model 3 LR HW3/FSD/Acc.boost, utlevert 4.4.19, SOLGT 7.7.23

Magnus Hansen

Hmm.. ja, børsen var ikke stengt ennå når jeg skrev det så det ble jo litt rot. Fremdeles en dag med store utslag

emurof

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 02. september 2020, klokken 11:12
Sitat fra: emurof på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:29Videre, om produksjonen er liten i dag så bør du kanskje se litt på veksten?

Er vel poenget mitt - verdien gjenspeiler ting som skal produseres i fremtiden som er på planen, på tegnebrett, prototyper på, enten det er solcelle, batteri eller biler.

Eh ja, det er slik verdien av børsnoterte selskaper beregnes - ut fra fremtidig ventet inntjening. Men når man vet at Tesla i første kvartal i år hadde produsert en million biler totalt siden selskapet ble grunnlagt, mens man forventer en halv million biler produsert bare i år (pluss alle fabrikkene som er under konstruksjon) så snakker vi altså ganske solid vekst!

Sitat

7-seter model Y er ikke annet enn prototype vel? Fabrikker i Tyskeland er underveis, men det er planlagt flere andre fabrikker.

Model Y med 7 seter er neppe en prototype. Den er bare ikke satt i produksjon enda. Hva med fabrikken i Tyskland som er underveis? Den blir jo bygget i rekordfart, den også. De tror det til og med vil gå raskere enn det gjorde med fabrikken i Kina som allerede ble oppført i et imponerende tempo.

Sitat
Sitat fra: emurof på tirsdag 01. september 2020, klokken 22:29Roadster og Semi har jo vært begrenset av batteriproduksjon, men det er grunn til å tro at Tesla vil snakke om hvordan de har løst dette under batteridagen. De har uansett sagt at Semi nå skal i full produksjon.

Battery Day er en luftboble på den måten at aksjeprisen øker basert på opphausing og rykter på hva Tesla kanskje presenterer. Du gjør det jo selv, og sier at de kommmer sannsynligvis å fortelle hvordan de har løst batteriproduksjon til Roadster og Semi.

Batteridagen er ingen luftboble. Det er satt en konkret dato, og vi vet at det kommer viktige nyheter. Hvis det eneste som kommer ut av batteridagen er at de vil kunne øke produksjonen nok til å dekke nær sagt hva som helst av etterspørsel så er jo det en gigantnyhet i seg selv, da flere produkter, inkludert innenfor energi, har vært holdt tilbake av manglende tilgjengelighet på batterier.

SitatPoenget er at ingen utenom indre krets i Tesla vet hva de skal presentere - og derfor er endret aksjekurs mest som tippe lotto, men når prisen blir hauset oppover hele tiden er det akkurat likt en børsboble.

Det er jo ikke som å tippe i lotto bare fordi du ikke vet nøyaktig hva som kommer under batteridagen.

SitatErfaringen med Tesla er jo at de er god på å "selge skinne før bjørnen er skutt" - FSD og robottaxi er godt eksempel på det, men også cybertruck og model Y i Europa, samt Semi og Roadster som alle er lagt ut for salg med dertilhørende depositum (noen på flere millioner) lenge før de engang har besluttet hvor og når de skal produseres.

FSD og robotaxi er det samme. Semi og Roadster skyldes manglende kapasitet på produksjon av batterier. Model Y ble ferdig før tiden i både USA og Kina. Det er ingenting som tilsier at Cybertruck vil bli forsinket, og Texas-fabrikken der produksjonen skal foregå er allerede under oppføring.

Beklager, men du må komme med noe bedre enn det tynne greiene her.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA