Hovedmeny

Tesla aksjer

Startet av Counterpointer, onsdag 28. november 2018, klokken 23:56

« forrige - neste »

Motorwatt

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. januar 2020, klokken 01:34
Sier vi 50% kjøper samme bilmerke som sist, så er det altså omkring 40 millioner biler som selges per år til illojale kjøpere.
Omtrent som forventet. Vel så interessant er det at 40 millioner kjøper bil fra samme produsent, hvilket gir Ford (og VW) et massivt overtak i forhold til nyere merker. De illojale har et stort marked å velge fra.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

PALO ALTO, Calif., Jan. 03, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- In the fourth quarter, we achieved record production of almost 105,000 vehicles and record deliveries of approximately 112,000 vehicles. In 2019, we delivered approximately 367,500 vehicles, 50% more than the previous year and in line with our full year guidance.

Production Deliveries Subject to lease accounting
Model S/X 17,933 19,450 14 %
Model 3 86,958 92,550 7 %
Total 104,891 112,000 8 %

We continue to focus on expanding production in both the US as well as our newly launched facility in Shanghai. Despite breaking ground at Gigafactory Shanghai less than 12 months ago, we have already produced just under 1,000 customer salable cars and have begun deliveries. We have also demonstrated production run-rate capability of greater than 3,000 units per week, excluding local battery pack production which began in late December.

OhmPaPa

Ny rekord i antall biler produsert - og enda flere levert.

TMX og TMS selger bra!

Fabrikken i Kina snart med 3000 biler i uka. Og batteriproduksjon startet allerede (pakker ikke celler).

Prisen på TM3 i Kina ned ca 10% etter at Tesla kvalifiserte for skattefradrag.

Blir spennende når resultatet legges fram.

Espen Hugaas Andersen

Stort sett som forventet. Jeg solgte litt på 451.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. januar 2020, klokken 13:15Omtrent som forventet. Vel så interessant er det at 40 millioner kjøper bil fra samme produsent, hvilket gir Ford (og VW) et massivt overtak i forhold til nyere merker. De illojale har et stort marked å velge fra.
Ser ikke på merkelojalitet som en nevneverdig fordel. Som vist er det masse rom for en ny bilprodusent å vinne millioner av kunder, til tross for merkelojalitet, og realiteten er at kundene ønsker stort sett å kjøpe best mulig bil. Den beste mulige bilen er elektrisk, noe som utgjør en betraktelig større fordel for Tesla, som kun produserer elbiler, enn merkelojaliteten utgjør for de tradisjonelle bilmerkene.

Om halvparten som skulle ha kjøpt Ford i år heller skulle kjøpe Tesla, så ville Ford ha hatt et stort problem. Ganske sannsynlig ville de være konk. Altså merkelojalitet kan ikke redde Ford - de må faktisk lage attraktive biler.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

No-name

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. januar 2020, klokken 16:19
Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. januar 2020, klokken 13:15Omtrent som forventet. Vel så interessant er det at 40 millioner kjøper bil fra samme produsent, hvilket gir Ford (og VW) et massivt overtak i forhold til nyere merker. De illojale har et stort marked å velge fra.

Den beste mulige bilen er elektrisk,

Spenstig påstand.. Og selvfølgelig helt feil.  Det finnes ikke noe som heter den beste bilen.  Det er så mange mennesker med så forskjellige krav og behov,  det er håpløst å hevde noe sånt.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: No-name på fredag 03. januar 2020, klokken 16:49Spenstig påstand.. Og selvfølgelig helt feil.  Det finnes ikke noe som heter den beste bilen.  Det er så mange mennesker med så forskjellige krav og behov,  det er håpløst å hevde noe sånt.
Jeg er helt overbevist over at fossilbilslaget er på vei til 0. Da er det bare et spørsmål om tid før det finnes elbiler som er bedre enn alle fossile alternativ, i alle segmenter og nisjer. (Det er sånn man ender opp med 0 fossilbilsalg - bedre elektriske alternativ.)

Jeg sier altså ikke at man er i mål ennå. Bare at ethvert fossilt kjøretøy som finnes vil være bedre som elektrisk.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

SitatOm halvparten som skulle ha kjøpt Ford i år heller skulle kjøpe Tesla, så ville Ford ha hatt et stort problem.

Tesla hadde hatt et mye større problem, og hadde hatt lange ventelister. Og det har de ikke i dag. Tror nok heller at Teslas produksjonskapasitet er ganske tilpasset etterspørselen.

Det ble solgt 2.1 mill. elbiler i 2018 (finner foreløpig ikke tall fra 2019, men la oss bruke 70% vekst (3.6 mill.), og omtrent det samme i 2020 (6.1 mill). Det blir 7.6% av totalt solgte biler. Tesla produserte 367.000 eller ca 10% av alt "elektrisk" salg i 2019. 10% også i 2020 vil utgjøre 700.000 biler, og ligger vel omtrent på kapasitet. Det er nok et stort rom for andre leverandører (som også kan levere attraktive biler...)

Tall er avrundet, og hentet fra nettet, og fra mer enn en kilde. Ingen garanti gives.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. januar 2020, klokken 17:08Tesla hadde hatt et mye større problem, og hadde hatt lange ventelister. Og det har de ikke i dag. Tror nok heller at Teslas produksjonskapasitet er ganske tilpasset etterspørselen.
Etterspørsel og pris går hånd i hånd.  Man kan forvente at Tesla kontinuerlig justerer prisnivået for å akkurat klare å selge unna det de klarer å produsere.

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. januar 2020, klokken 17:08Det ble solgt 2.1 mill. elbiler i 2018 (finner foreløpig ikke tall fra 2019, men la oss bruke 70% vekst (3.6 mill.), og omtrent det samme i 2020 (6.1 mill). Det blir 7.6% av totalt solgte biler. Tesla produserte 367.000 eller ca 10% av alt "elektrisk" salg i 2019. 10% også i 2020 vil utgjøre 700.000 biler, og ligger vel omtrent på kapasitet. Det er nok et stort rom for andre leverandører (som også kan levere attraktive biler...)
Helt enig. Og nå er du inne på riktig problemstilling - det handler om produksjonskapasitet. Ikke etterspørsel.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Motorwatt

Fremtidige salg er konstruert (dog etter beste evne og antagelser), og jeg kjenner ikke til nivået for markedsdekning (det er det ingen som gjør). Men ser at det er mange land som i det hele tatt ikke er med på WW statistikk, altså er salget delt på få land og er dermed mere sårbart. Jeg velger å anta at dette i stor grad er mangel på infrastruktur (og kanskje insentiver). Men produsentene kan i liten grad påvirke det siste, og vi ser nå at land som Nederland og Danmark har redusert og fjernet dette.
Tesla S75D - 09/2018

Tiger123

Hvor kan man se WW statistikk, Motorwatt?

Ellers må jeg få gratulere alle aksjeeiere. For et år for Tesla, med et vanskelig Q1, så tror jeg de imponerer ALLE, resten av året.
Og nå tror jeg de har nådd et nytt nivå og er kanskje gjennom de vanskeligste periodene som et "vekstselskap".

Havebigfun

Sitat fra: Motorwatt på fredag 03. januar 2020, klokken 17:37
.... Jeg velger å anta at dette i stor grad er mangel på infrastruktur (og kanskje insentiver). Men produsentene kan i liten grad påvirke det siste.....
Akkurat denne påstanden gjelder ikke for Tyskland- her kunne produsentene i stor grad nettopp bestemme dette, fikk det som de ville- og havnet langt bakpå...
De store bilprodusentene har/hadde en direkte tråd til Angela Merkel- og forutgående kanslere- men dette er en avsporing i denne tråden.

Maximus

Sitat fra: Espen Hugaas Andersen på fredag 03. januar 2020, klokken 17:07Jeg er helt overbevist over at fossilbilslaget er på vei til 0.

Joda, for all praktisk bruk kommer det nok ikke til å bli solgt mange kjøretøy med forbrenningsmotor om noen år (dvs, er enig i at tallet der blir null).

Men kverulanten i meg har lyst til å nevne at det år om annet fremdeles bygges et og annet damplokomotiv. Og siden biler er vesentlig lettere å bygge, og er vesentlig mer populære som hobbyprosjekter, kommer vi nok til å se en liten, men ganske stabil produksjon av biler med forbrenningsmotorer også langt inn i framtida. Ja, kanskje kan de til og med får ujevne oppsving hver gang det som er retro er på moten. Men, tror vel at kloden skal tåle det, og fossilt drivstoff forsvinner uansett. Og dette har jo selvfølgelig ingenting med kursutviklinga til TSLA å gjøre  :-X

Counterpointer

Sitat fra: Larsebass på torsdag 02. januar 2020, klokken 22:35
Jeg stoppes av min egen grådighet, dessverre. «Bare litt til» :-)
Ble vel nesten mer enn litt [emoji383][emoji383][emoji383][emoji383][emoji383][emoji41] 443 er ikke verst.....

Problemet med «bare litt til» er at det aldri slutter!

Havebigfun

voldsomt volum i dag, 9,1 mil shares- er vel også et styrketegn - selv om det var 11USD under topp ved stengning.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA