Hovedmeny

Forsinkelse?

Startet av Vegar Beider, mandag 19. november 2018, klokken 19:27

« forrige - neste »

samotholt

Når det gjelder regenerering har Audi ikke skjønt det. Poenget for dem er at det skal være likt å kjøre fossil, om du ikke trykker en spake diverse ganger (det samme gjelder forøvrig maks. akselerasjon).

Du kan fint få til den berømte seilingen med en Tesla, enten ved å holde wattpedalen i nøytral stilling (altså mellom akselerasjon/deakselerasjon) eller dra girspaken til N som gjør at bilen triller fritt. Jeg bruker kun wattpedalen og trykker veldig sjeldent på bremsen bortsett fra når man skal stoppe helt.
Polestar 2, S85D, A8 3.0 Tdi,

Crown

Sitat fra: samotholt på lørdag 08. desember 2018, klokken 01:13
Når det gjelder regenerering har Audi ikke skjønt det. Poenget for dem er at det skal være likt å kjøre fossil, om du ikke trykker en spake diverse ganger (det samme gjelder forøvrig maks. akselerasjon).

Du kan fint få til den berømte seilingen med en Tesla, enten ved å holde wattpedalen i nøytral stilling (altså mellom akselerasjon/deakselerasjon) eller dra girspaken til N som gjør at bilen triller fritt. Jeg bruker kun wattpedalen og trykker veldig sjeldent på bremsen bortsett fra når man skal stoppe helt.

Helt uenig der. Kjører Ioniq, som har samme opplegg som det ser ut som etron har, og jeg foretrekker å bruke regen 0 der jeg kan. Noe helt annet enn å bruke pedalen hele tiden for å "nøytralisere". Så akkurat der er etron mye bedre enn Tesla. Der må man  tillegg trykke seg langt inn i en meny for å regulere regenereringen. Tungvint. Akkurat som parklysene.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

z4rd

Tre trykk er det som skal til.

Jeg bruker high om vår/sommer/høst og low om vinter. Akkurat som Tesla anbefalte ved overtagelse av ny bil. Liker hvordan du gjør dette til et «Kjempestort problem».

Kjører med AP på der jeg kan, ellers er det ACC. Den regulerer godt nok når man følger med på energiindikatoren.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

PF

Fordelen med Audis metode er at det alltid vil være likt.
På teslaen får du forskjellig bremseeffekt ut i fra hvor varmt batteriet er, om batteriet er full ladet osv. Det er mye bedre at når man bremser får man alltid like mye kraft uansett

jkirkebo

Sitat fra: Flobben på lørdag 08. desember 2018, klokken 15:49
På teslaen får du forskjellig bremseeffekt ut i fra hvor varmt batteriet er, om batteriet er full ladet osv. Det er mye bedre at når man bremser får man alltid like mye kraft uansett

Ikke enig for min del. Om den alltid bremser likt betyr det at den må bruke bremsene om batteriet er for kaldt. Da har jeg null kontroll på når bremsene brukes og dermed sløser energi. Greit å ha det som en valgbar modus, men personlig vil jeg alltid ha maks regenerering (av det som er mulig der og da) på gasspedalen, så bruker jeg bremsen om det ikke er nok. Da merker jeg fort hvor mye regen som er tilgjengelig og avpasser kjøringen deretter.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Crown

Sitat fra: z4rd på lørdag 08. desember 2018, klokken 15:37
Tre trykk er det som skal til.

Jeg bruker high om vår/sommer/høst og low om vinter. Akkurat som Tesla anbefalte ved overtagelse av ny bil. Liker hvordan du gjør dette til et «Kjempestort problem».

Det var dine ord, kan ikke se at jeg skrev det. Men du endrer regenerering to ganger i året, jeg gjør det mange ganger i løpet av en kjøretur. Da er det litt forskjell fra å bruke hundredeler uten å måtte se bort fra veien, og å måtte flytte blikket til midtkonsollen og trykke tre ganger inn i en meny.

Samme med parkeringslys. Her jeg bor er det kupert og smalt, og ofte må man vente på en bil et smalt sted på en bakketopp. For å være hyggelig er det normal kutyme her å blende raskt ned til parklys for ikke å blende motgående. I alle andre biler vrir man da på en bryter som et tilgjengelig fra rattet og det er gjort på hundredeler uten å flytte blikket. 

Men vi er forskjellige, noen liker lett tilgjengelige knapper og brytere som gjør ting umiddelbart, og andre liker å bla seg frem på en stor skjerm i midten av bilen fordi det ser mer estetisk ut. :)
x 2016 Leaf 30kW

Øyvind.h

Og noen gir helt blanke. Justere regen gjør jeg med foten. Vil jeg ha null holder jeg bare pedalen på ca null. Ellers kjører jeg uten å konsentrere på å ha korrekt regen til en hver tid. Kjører bil for å ha det gøy samt komme meg fra a til b. Med Leaf måtte jeg dog forsøke å kjøre øko pga lite batteri.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Kåre Knatten

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 08. desember 2018, klokken 16:28
Sitat fra: Flobben på lørdag 08. desember 2018, klokken 15:49

Ikke enig for min del. Om den alltid bremser likt betyr det at den må bruke bremsene om batteriet er for kaldt. Da har jeg null kontroll på når bremsene brukes og dermed sløser energi. Greit å ha det som en valgbar modus, men personlig vil jeg alltid ha maks regenerering (av det som er mulig der og da) på gasspedalen, så bruker jeg bremsen om det ikke er nok. Da merker jeg fort hvor mye regen som er tilgjengelig og avpasser kjøringen deretter.
Med E-tron trenger du ikke bekymre deg for sløsing av energi ved bremsing, da opp til 0,3 G brukes kun regenereringen og det er nokså kraftig, ved større behov for bremsestyrke trer bremsene inn i tillegg. Derfor er det også utviklet bremseklosser og legering i bremseskiver som gir maks effekt ved lave temperaturer, siden de brukes så sjelden. Denne tråden har vel forresten beveget seg langt i fra overskriften.

jkirkebo

Sitat fra: Kåre Knatten på lørdag 08. desember 2018, klokken 18:00
Med E-tron trenger du ikke bekymre deg for sløsing av energi ved bremsing, da opp til 0,3 G brukes kun regenereringen og det er nokså kraftig, ved større behov for bremsestyrke trer bremsene inn i tillegg. Derfor er det også utviklet bremseklosser og legering i bremseskiver som gir maks effekt ved lave temperaturer, siden de brukes så sjelden. Denne tråden har vel forresten beveget seg langt i fra overskriften.

Når batteriet er kaldt eller fullt så regner jeg med at regen er ganske begrenset på e-Tron akkurat som på alle andre elbiler. Dermed vil bremsene bli brukt mye om man slipper pedalen.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

PF

Fordelen er at det er konsistent, bremsekraften er den samme om bilen bruker regen eller om klossene må til.
Det er ganske håpløst og ikke vite hvor mye bremsekraft man får når man slipper pedalen, der er audis løsning mye bedre.

Crown

Sitat fra: Flobben på lørdag 08. desember 2018, klokken 20:33
Fordelen er at det er konsistent, bremsekraften er den samme om bilen bruker regen eller om klossene må til.
Det er ganske håpløst og ikke vite hvor mye bremsekraft man får når man slipper pedalen, der er audis løsning mye bedre.

Høres litt rart ut akkurat dette, mener du at Audien kompenserer ved å bruke de mekaniske bremsene dersom hendlene bak rattet ikke regenerer pga enten at batteriet er kaldt/fullt eller det er glatt underlag? Det var ikke noe særlig bra synes jeg... mister jo kontroll over hva bilen gjør da. Har du noe dokumentasjon?
x 2016 Leaf 30kW

Touring

Er samme på i3. Er batteriet fullt så regenerering ikke er mulig bruker den bremsene istedet så 'bremsingen' oppleves likt ved slipp av gassen som ved vanlig regenerering.

Lappsokk

Noen som har fått noen gode svar på når type Exclusive kan begynne å bli levert.
Skjønner at de sier kommer an på spec og køen man står i osv. Men tanken nå var mer i forhold til forsinkelsene som de sier kan bli mnd.... Kommer de første i april-mai eller snakker vi om juli-aug??

Supert om noen mener de har fått noen ærlige, fornuftige synsinger på dette.
Føler veldig på at dette er pressmiddel for at lanseringsmodellene skal selges tomt før de sier noe mer :-1:

niknox

Snakket med Ensjø, Exclusive vil være S-line og produksjonen av disse starter tidligst i uke 22. Da får du også 2020 modellen av bilen.

trd-73

S-line interiør skulle jo komme fra start vel? Hva er vitsen med å lage en prisliste for 2020 modeller når ikke en eneste 2019 modell er levert enda, dette høres ikke veldig troverdig ut. Han ville ikke tilfeldigvis selge deg en introduksjonsmodell?

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA