Hovedmeny

Mye klarer du med...

Startet av Turbomannen, lørdag 17. november 2018, klokken 10:49

« forrige - neste »

Amatøren

Mange tror at med bykjøring så kan man kjøre mye, men det er omtrent som motorveikjøring til tider faktisk verre da man stadig må varme opp kald bil. Ja, varme trekker strøm. I hvert fall hvis du sliter med dugg og bruker defrost funksjonen for å fjerne den hver gang. Bruker du full defrost funksjon så slå den av så raskt som mulig for å begrense strømforbruket.

Har kan mye strøm spares ved at man bruker bare varmetrådene i frontruten (jeg har i hvert fall det) i stedet for full defrost til duggen er borte og setter luften opp mot ruten. Ja, det blir litt kjøligere på bena, men jeg har aldri frosset. I tillegg har jeg på langtur senket temperaturen til 19-20o, men ikke lavere for en viss komfort vil jeg ha. Samt at jo lavere temperatur man har jo lettere kan det også dugge på innsiden. Jeg setter trafikksikkerhet og komfort høyt!
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Hundreogtieren

Kjører endel Tønsberg - Kristiansand med 2018 fl. Den fikk oppdatert software på 30000 service i september. Ligger på snitt forbruk på 1.6 på den strekningen. Følger fartsgrensa +5. Gom viser 23-24 på fulladet bil etter oppdatering.

Sent fra min FRD-L09 via Tapatalk

j-Golf

Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:40
Kjører endel Tønsberg - Kristiansand med 2018 fl. Den fikk oppdatert software på 30000 service i september. Ligger på snitt forbruk på 1.6 på den strekningen. Følger fartsgrensa +5. Gom viser 23-24 på fulladet bil etter oppdatering.

Så GOM tallet gik ned efter opdateringen i september? Ved du hvad denne opdatering (action) hedder?

e-Stig

Det mest slitsomme med elbil er nok all gjettingen. Du kan jo ikke legge i vei uten å vite at du kommer frem. Med forbruk som varierer fra 1,2 til 1,7 får du rekkevidde fra 18 til 26 mil. I tillegg må man ta hensyn til hvor lang tid det tar å lade opp batteriet. På ukedager er jeg ofte opp i 10-12 mil og da er det bare så vidt jeg rekker å lade nok til det daglige forbruket med 5A nå på vinteren med forbruk på 1,7. Heldigvis har vi et par "hurtigladere" på jobben. De fyller tanken på 3 timer.

Av en eller annen grunn starter ikke ladingen alltid når jeg setter inn kabelen. Jeg prøver å huske å trykke på knappen ved ladekabelen, men appen har reddet meg flere ganger. Det burde jo vært omvendt; at man kunne slå av ladingen hvis man ønsket det. For eksempel hvis man bare ønsket varm bil på morgenkvisten.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

Turbomannen

Når man er koblet til lading og bilen er 100% fulladet. Er det slik at hvis jeg starter klimaregulering med «HI» så bruker den ikke strøm?

Hvis den ikke gjør det: er det lurt å forvarme den da 1-2 før man skal ut å kjøre slik at bilen er varm og klar? Sparer man rekkevidde da?

Hundreogtieren

Sitat fra: j-Golf på onsdag 12. desember 2018, klokken 09:19
Sitat fra: Hundreogtieren på onsdag 12. desember 2018, klokken 07:40

Så GOM tallet gik ned efter opdateringen i september? Ved du hvad denne opdatering (action) hedder?
Vet ikke hva oppdateringen heter. Fikk bare beskjed om at det lå en oppdatering til bilen. Men gom er nok mer realistisk nå.

Amatøren

Spørs hva du mener med realistisk......

Har to e-Golfer som FL utgave. En 2018 modell og en 2019 modell.

2018 modellen har NEDC (og nylig fått SW oppgradering) og 2019 modellen har WLTP på GOM.

2018 modellen med 100 % ladet batteri viser en rekkevidde på 227 km og det er -4o ute.
2019 modellen med 100 % ladet batteri viser en rekkevidde på 177 km og det er -4o ute.

VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA