Hovedmeny

I-Pace : Feil, mangler og workarounds

Startet av Tellus, søndag 04. november 2018, klokken 20:54

« forrige - neste »

jorn.nik

Mistet all lyd fra radio og også parkeringssensorer sist tur i kveld. Prøvde å slå av og på tenning uten noen effekt.
Noen andre som har vært bort i dette?

(Spent på om det funker igjen ved oppstart i morgen)

Sent from my iPhone using Tapatalk

Tellus

Nordlands

Sitat fra: LAD på tirsdag 20. november 2018, klokken 20:59
Hva med dette ang. nødbrems? :-[
https://www.dinside.no/motor/billigmerker-knuser-premium-biler-i-bremsetest/70472977
Som poengivingen viser er ikke hovedpoenget med automatisk nødbrems å stoppe helt, men å få ned mesteparten av farten. Det er dermed ikke sagt at dette på noen måte er "stryk" som dinside skriver. Om det ikke var noe feil med bilen ville jeg da avventet hva faktisk hastighet ved sammenstøt var, det er veldig stor forskjell på 0.2 og 20 km/t. Det kan jo tenkes at noen merker legger inn stor margin, mens andre forsøker å minimisere at systemet griper inn feilaktig og da bare prøver å oppnå 0 km/t ved kontakt.
[attachment id=0 msg=733037]
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Får ikke redigert, skulle legge til at det er poengivingen til IIHS jeg refererer til.

daktari

Såvidt jeg forstod testen klarte de beste å stoppe helt (unngå kollisjon) når de kjørte i 85 km/t. Har ikke klart for meg hvor raskt dummyen beveget seg fremover i testen.

I-pace klarte dette kun i joggefart 15 km/t. I 30 bremset den, men traff. Andre klarte høyere hastighet men bremset.

PR-avd forsøker seg igjen med bortforklaringer dessverre. Video er av lignende tester finnes på EuroNCAP sin YouTube-kanal.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Nordlands

Sitat fra: daktari på tirsdag 20. november 2018, klokken 23:32
PR-avd forsøker seg igjen med bortforklaringer dessverre. Video er av lignende tester finnes på EuroNCAP sin YouTube-kanal.
Hvem er det du kaller for PR-avd?

Det er uansett beviselig slik at sikkerhetsselskapene som jobber med dette på fulltid ikke oppfatter det som dårlig selv om det blir kontakt ved test av AEB.

hemi

Feil vindretning igjen, påvirker ikke bare rekkevidde nå, men også bremser :p

daktari

Fra Dinside:
"I en kommentar til resultatene i testen, sier Jaguars globale PR-avdeling i England følgende:

– I-Pace oppførte seg som forventet. Den bremset kraftig for å varsle føreren og unngikk å treffe bilen foran i 15 km/t. Den reduserte også farten slik at sammenstøtet fra 30 km/t ble ubetydelig. Vi anser ikke dette resultatet som en feil. Systemet oppdaget hindringen, og bestemte gjennom de algoritmene det hadde lært seg at det ikke var snakk om en fotgjenger eller syklist, men «kunne være» et annet kjøretøy. Usikkerheten i systemet skyldes trolig at det var mye vind da testen ble utført og at hindret eller «bilen» testen ble kjørt mot beveget litt på seg."

Så PR hos Jaguar burde egentlig laget en reklame som het "Jaguar city safe -aktiv til 15 km/t"
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

chiller

Sitat fra: daktari på onsdag 21. november 2018, klokken 13:54
Fra Dinside:
"Usikkerheten i systemet skyldes trolig at det var mye vind da testen ble utført"

Får håpe dette blir standard utstyr så man ikke legger ut på tur under feil vindforhold?

4Matic Fanatic

High speed Emergency braking er vel heller ikke standardutstyr, dette ligger i ekstrautstyrslista under diverse drive packs...?

mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

Chimp

Ja du må ha den enkleste drive pack-versjonen med adaptive cruise control, high speed brake og blind spot assist. Drive pack nr 2, som er rundt 8000 dyrere, har 360kamera og lane keep assist også. Lurer på om det også er en type varsel hvis du går ut av bilen og det er noen som kan kjøre på deg inkludert i denne pakken, eller om det ligger i blind spot assist.
Den krever uansett på versjon S at du har 10veis seter med minne og skinn, så det er ganske dyre tilvalg.

Nordlands

Sitat fra: 4Matic Fanatic på onsdag 21. november 2018, klokken 14:26
High speed Emergency braking er vel heller ikke standardutstyr, dette ligger i ekstrautstyrslista under diverse drive packs...?
Det er bare for over 80 km/t, vanlig emergency braking er standarutstyr - nødvendig for å få god rating i EuroNCAP etc.
[attachment id=0 msg=733220]

JohnPGriff

Bilen har vært oppgradert til v14.2 men ingen forbedring med hensyn til en foretrukket ladeperiode. Appen er fremdeles ubrukelig og når ladekabel er koblet starte lading umidelbart. Snakket med Jaguar igen idag og råd jeg fikk var tar en prat med min salgs kontakt!! Det er umulig å få folk som ikke førstor hvor viktig det er for en El bil eier å for satt opp en ladetid. Hvis du har en ny vegglader med støtter for WIFI du kan still in via en app en foretrukket lade periode. Men ikke alle har en slil vegglader. Kan du tenke respons hvis du kunne ikke sette på tanklokken på en F-Pace hvis tanken ikke var full.

Men idag har jeg funnet ut hvordan jeg kan sette opp en foretrukket ladeperiode og kobler ladekabel uten at lading starter umidelbart.

Beklager det er på engelsk, noen har akkurat samme problem på I-Pace UK forum og jeg lagt in the følgende idag.

Anyway, to try and see if I could find a way to get the Charging time to work I did the following:
NOTE
Although you can set a charging time without a departure time being set, this will not activate the "GOODBYE" screen with the "Timed Charging" options "On or Off" option (bottom left side of the dialog) when the vehicle is shut down. So, without being able to set the option "On" the timed charge period you set can't be activated!! Nice One Jaguar.
[attachment id=0 msg=733354]

To get the screen below to be displayed with the "Timed Charging" options displayed when the vehicle is switched off, I went through the following steps:
[attachment id=1 msg=733354]

1.   I disconnected the charge cable
2.   Entered the car and pressed the "Start/Stop" button. NOTE I didn't press the brake pedal
3.   From the Main touch screen, I selected the "Pre Condition" option
4.   Selected the option "New Departure Time"
5.   Set the date and time to 22.11 at 11.00
6.   Set as "Only once"
7.   Selected "OK" to save changes
8.   Selected "Options" (Gear Wheels)
9.   Selected "Required charging period"
10.   Set the "Start and Finish" times to 04.00 and 10.30

NOTE the handbook shows an option "Goodbye screen" with "Off and On" options. I do not see this option in my vehicle and I can confirm it wasn't there before the car was upgraded to v14.2

Why "Required charging time" is NOT a separate menu option like "Pre Condition" I have no idea. For me this is a "No Brainer" why hide it under another option and make it so difficult to get at. I assume as its a Sub Option of "Pre Condition" this is the reason why Timed charging is ignored if you have not set a  "Pre Condition" time

11.   Returned to the main screen
12.   Pressed the Start/Off button to shut down the car
13.   Plugged in the charging cable and the car started charging immediately

Bummer!!!

Locked the car and unlocked it and removed the charger cable and decided to try again.
I repeated steps 2 through 11 again, but this time I did the following
12. I pressed the brake pedal
13. Pushed the Start button
14. Selected D and drove a meter
15. Selected Park
16. Pressed the Stop button
17. The "GOODBYE" dialog below was now displayed allowing me to check the Timed charging option
[attachment id=2 msg=733354]
18. The "Timed charging" option was by default set to "Off" so I set to "On".

IMPORTANT do not close the dialog using the "X" in the upper right corner

19. Got out of the car screen cleared
20. Plugged the charger cable in again and bingo after a few seconds the instrument cluster screen displayed this
[attachment id=3 msg=733354]
I had expected it to show the start and finish times but getting this far was in itself a big win.
21. I locked the car
22. I then opened the App and it showed in blue text "Waiting to charge". However, after about 30 minutes I checked the car and it had started charging again
23. I disconnected the cable and did the start-up and power down steps. I got the Timed charging screen again and selected "On". Plugged in again it showed charging status as "TIMED CHARGING".
[attachment id=3 msg=733354]
locked the car and have not "fiddled" with the remote app.

Its been over 3 hours and car is not charging. I will post again in the morning and update on whether charging did in fact start at 04:00

I have had a Tesla Model S for 5 years, my wife had a Leaf for 2 years and an E-Golf for 1 year. I am "Gob Smacked" that something as simple as this is implemented so badly. It certainly gives me very little confidence, in Jaguars understanding of users needs for an Electric vehicle. To perform the same task in any of the EV's I have mentioned above is simple. I have an FE price north of 75K in Norway and can't believe that this functionality (which is an essential part of owning an EV) is a crappy as it is.

That it is so clunky to set up, 18 plus steps when a maximum of 4 steps is all that is needed is beyond comprehension, but that the app can't be used either, just adds insult to injury. If Elon Musk reads this post he will think his Christmas has come early. Yes, the car is brilliant to drive, interior quality is streets ahead of a Model S, but fighting like this to get "Timed Charging" to work is not on! If somebody from Jaguar reads my post, please let somebody know, that if you don't get the simple stuff right, my faith in you getting the hard stuff like battery management right is being seriously tested.
Polestar 2 LRDM Performance Levert juni 2024
Citroen e-C4 Levert august 2023
E-Tron 55 S Line Sport Levert juni 2022 (Solgt)
MG ZS EV Levert nov 2020 (Solgt)
E-Tron 50 Advanced Sport Levert juli 2020 (Solgt)
I Pace FE Corris Grey Levert oct 2018 (Solgt)
Model S 75D (Solgt)
E- Golf (Solgt)
Leaf (Solgt)
Model S 85 (2013 - 2017 Solgt)

4Matic Fanatic

Regner med du følger opp på denne når du får litt erfaring med hvordan det fungerer, men som jeg forstår det nå - om du har lagt inn en standard precondition for kjøring til jobben 0700 alle ukedager med forsinket ladestart, da skal det bare være å velge Timed charging når du stopper bilen for kvelden, plugge i kabelen og så bør dette funke?

Enig i at det er helt forjævlig knotete om du skal justere dette for en enkeltlading.
mvh, Arne :)

2019 Jaguar I-Pace EV400  |  2013 Mercedes-Benz CLS 350 CDI 4Matic SB SELGES 

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA