Hovedmeny

Erfaringer med v9.0

Startet av xerxes, tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:03

« forrige - neste »

cra

Det er nå så (jeg er godt kjent med akkurat denne psykologien), men mange av endringene i V9 er udiskutabelt trafikkfarlige.

• Vanskeligere å se pga størrelse/kontrast = mer tid må brukes på å se bort fra veien enn nødvendig.
  • Vanskeligere å finne/flere trykk for å nå funksjonen = mer tid må brukes på å se bort fra veien enn nødvendig.
  • Plassert så langt borte fra synsfeltet som fysisk mulig = man ser så langt vekk at ikke engang sidesynet plukker opp det man egentlig skal følge med på.

Disse endringene er i beste fall lite gjennomtenkt, og helt tydelig et resultat av at de har tatt GUI fra Model 3 og flyttet rett over til S/X uten noen som helst tanke for hvordan det vil fungere der.

Husk at skjermen på 3 sitter mye høyere opp enn på S/X, så plasseringen tilsvarer omtrent som om det skulle ha vært midt på skjermen.

Jeg ble overrasket over hvor vanskelig det er å se om f.eks. varme i bakrute/speil er påslått eller ikke, spesielt i nattmodus. Det er (i alle fall for meg) helt umulig å se dette bare ved å kaste et kort blikk i retning av passasjerens føtter (for det er jo der ikonet sitter). Før var det ikke noe problem. Setevarme like så; veldig dårlig kontrast.

Akkurat størrelser og kontrast er som andre har nevnt noe som burde være enkelt å fikse, men det bør skje snarest.

Stort sett har det gått bra å venne seg til endringene fordi de ikke har gjort GUI dårligere, bare annerledes, men det er ikke tilfelle her.

Endringer i spotify og denslags skal jeg nok bli vant med, men varmeapparatet har jeg gitt opp å bli klok på. Det var ikke akkurat enkelt å få til som man ønsket i V8 heller; samme innstillinger kan gi for lite varme, eller for mye. JEg har ikke kalrt å finne noe mønster i hva som skjer. (Var alltid slik på begge bilene)

En ting som fortsatt henger igjen fra V8 som var et steg tilbake er visning av fjernlys. Dette er skjult bak venstre hånd når den er på rattet, og det er den som regel alltid. Ikke akkurat gunstig for oss som kjører på veier der automatikken ikke er brukbar. (Det funker dårlig å kjøre i tre sekunder med nærlys etter at møtende bil har passert)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Øyvind.h

Det kan bli verre. Hva med å gjemme funksjonene under 2-3 klikk nederst på skjermen og gjøre ikonene enda mindre? Kommer vel i v10.

Kjipt at de som lager programvaren ikke kjører bilene daglig.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Baresorgen

Opplever at Dashcam henger seg opp og slutter å gjøre opptak. Ikonet skifter fra å vise kamera med rød prikk i hjørnet til å ha et kryss i hjørnet. Skjer ingenting hvis jeg trykker på Dashcam-ikonet. Har sjekket USB-pinne 1 gang, og det er masse ledig plass. Fikk imidlertid beskjed om at det var oppstått en feil på lagringsmediet som ble fikset før usb-minne ble lesbart igjen.

2018.42.3 eb373a0
Tesla X100D - bestilt 5. oktober 2017
Nissan Leaf 24 kWt - 2013 - 2017 - solgt

tibber73

Dersom du tar en restart mens den gjør opptak, blir det feil på filsystemet. Trykk og hold på ikonet for å stoppe opptaket. Det er selvsagt ikke mulig å sette opptaket på pause alle ganger, men da må en være forberedt på å reparere filsystemet.
Min 128GB minnepinne har fungert uten feil i snart 2 uker.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

cra

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 29. november 2018, klokken 17:36
Kjipt at de som lager programvaren ikke kjører bilene daglig.

Ja, det er mange eksempler på at designere ikke bruker produktet selv. Akkurat der er ikke Tesla i en særstilling.

Når det gjelder kamera så er det antakelig minnepinnen som er problemet. Det er en gjenganger at lagringsmedium lager krøll; ser det på orntlige dashcam også; har du ikke skikkelig minnekort tilpasset formålet fungerer det dårlig.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

geear

Sitat fra: cra på torsdag 29. november 2018, klokken 16:31
En ting som fortsatt henger igjen fra V8 som var et steg tilbake er visning av fjernlys. Dette er skjult bak venstre hånd når den er på rattet, og det er den som regel alltid. Ikke akkurat gunstig for oss som kjører på veier der automatikken ikke er brukbar. (Det funker dårlig å kjøre i tre sekunder med nærlys etter at møtende bil har passert)
Kan være enig i mye, men dette punktet vil jeg hevde er brukerfeil. Hendene skal aldri være i veien for instrumentpanelet når du kjører rett frem, da kunne aldri instrumentpanelet vært designet for å sees gjennom rattet. Holder du nesten i toppen av rattet, slik du må for å skjule lysindikatoren, så har du lite krefter tilgjengelig om noe skulle skje. Tomlene skal inn under klumpene som er inn mot midten, på hver side av rattet, ti på to, kvart på tre, i det området. Holder jeg der skjuler jeg lysindikator kun når jeg svinger, og det gjelder de fleste biler.

cra

Sitat fra: gr på fredag 30. november 2018, klokken 09:12
Tomlene skal inn under klumpene som er inn mot midten, på hver side av rattet, ti på to, kvart på tre, i det området. Holder jeg der skjuler jeg lysindikator kun når jeg svinger, og det gjelder de fleste biler.

Jeg har hendene der de skal være; ti-på-to/kvart-på-tre ish. Tomlene skal over klumpene; de er der for å "henge" tomlene på så man får en naturlig plassering samt ikke glipper om man plutselig må ta i.

Mulig det er posisjonering og sittestilling ellers som gjør det (nei, jeg henger ikke sidelengs i setet som en fjortis), men det er uansett en forverring av brukervennlighet i mine øyne. Ikke på langt nær så kritisk som en del av oppdateringene i V9, men dog.
Tesla Model S75D 30/6/17
Leaf 9/5/12
Sykkylven (Sunnmøre)

THE

Indikator for fjernlys er helt malplassert for min del. Må flytte hodet mot høyre for å se symbolet, i tillegg er rattet stilt høyere enn jeg egentlig vil ha det for i det helt tatt å ha mulighet til å se symbolet. Når jeg justerer sete og ratt slik at jeg sitter best mulig er det en del av instrumentpanelet som er skjult.

Jeg har ett ønske for ny funksjonalitet i Tesla X, og det er HUD slik at jeg kunne få all viktig informasjon direkte på frontruta.

Ellers har jeg ikke prøvd V9.0 ennå, og kobler ikke bilen til WiFi før det begynner å komme rapporter om at det har kommet noen endringer til det bedre i versjon 9.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Sitat fra: cra på fredag 30. november 2018, klokken 09:43
Jeg har hendene der de skal være; ti-på-to/kvart-på-tre ish. Tomlene skal over klumpene; de er der for å "henge" tomlene på så man får en naturlig plassering samt ikke glipper om man plutselig må ta i.
Nei, klumpene skal være OVER tommelen, og ekene på rattet under, dermed har du stopper i begge retninger, for begge hender. Det er det grepet rattet er designet for, og holder du der når du også multifunksjonsknappene med tommelen uten å flytte hendene. Du må gjerne foretrekke å holder ovenfor klumpene, men det er langt over kvart på tre, og du har lite kraft i armene der. Bare prøv å legg hendene ned på kvart på tre, der eikene er. Mye bedre kontroll. Deltar du på førerkurs for banekjøring er dette noe av det mest grunnleggende og første du får innprentet, sammen med rettere sittestilling og kortere avstand mellom ratt og bryst enn de fleste er vant med. 8)

tibber73

Dette lærte jeg også da jeg kjørte opp for traktor..
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

jlan

Jeg fikk prøvesitte Model 3 her en dag. Det var veldig behagelig å kunne stille rattet slik man ville ha det, uten å ta hensyn til at man skal prøve å få sett noe gjennom rattet. Selv i Teslas brukermanual kan en se at rattet skygger for litt av skjermen. I en slak sving skjuler "klumpene" enda mer.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

RuneW

Sitat fra: gr på fredag 30. november 2018, klokken 20:18
Sitat fra: cra på fredag 30. november 2018, klokken 09:43
Nei, klumpene skal være OVER tommelen, og ekene på rattet under, dermed har du stopper i begge retninger, for begge hender. Det er det grepet rattet er designet for, og holder du der når du også multifunksjonsknappene med tommelen uten å flytte hendene. Du må gjerne foretrekke å holder ovenfor klumpene, men det er langt over kvart på tre, og du har lite kraft i armene der. Bare prøv å legg hendene ned på kvart på tre, der eikene er. Mye bedre kontroll. Deltar du på førerkurs for banekjøring er dette noe av det mest grunnleggende og første du får innprentet, sammen med rettere sittestilling og kortere avstand mellom ratt og bryst enn de fleste er vant med. 8)

Jeg mener jentungen, som tar lappen i disse dager, lærer å holde hendene lavere på rattet enn det vi gjorde den gang jeg tok lappen. Altså mere kvart på tre enn ti på to.

Men for meg som har kjørt i over 20 år med hendene på ti-på-to, er det veldig uvant å holde lenger ned på rattet, selv om det sikkert er bedre...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

boppus

Har brukt versjon 9 en ukes tid. Det må da være tidenes dårligste versjon? Rotete og utydelig.

Mercedes-Benz EQE SUV, 2023
Mercedes-Benz EQC 400, 2020
Tesla Model S 75D, 2018
Tesla Model S 85D, 2015

Øggen

Enig med boppus, og dessverre blir det ikkje bedre med tia heller. Vanskelig å venne seg til.
P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

turfsurf

Skjønner ikke alt maset om flere trykk. Tidligere måtte man jo trykke på kartet før man fikk valgt noe annet, nå må man trykke på en pil,først. Akkurat like mange trykk. I tillegg kan man nå ha både musikk, ryggekamera og kart på skjermen samtidig. Dvs tre samtidige funksjoner. Og så har de samlet den teite delingen mellom controlls og settings som var tidligere. Det eneste som jeg synes er dårligere er klimainnstillingene. I tillegg går den tilbake til auto valg av dyser for hver tur nå.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA