Hovedmeny

Erfaringer med v9.0

Startet av xerxes, tirsdag 30. oktober 2018, klokken 13:03

« forrige - neste »

Larsebass

Sitat fra: Anderslien på onsdag 21. november 2018, klokken 21:53
Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.

Slik har der vært hele tiden hos meg. Jeg kjører en del på E6 i Østfold/Oslo og bilen er alltid som en brisen sjømann ved flettefeltene.
Tesla X75D.

Motorwatt

Har erfart at dette har blitt mye bedre med 2018.44 641a0dc.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

cra

Sitat fra: Runaraa på tirsdag 20. november 2018, klokken 23:55
Trikset for vifte var å velge vifte som funksjon på høyre scroll knapp.

Den er reservert for lysstyrke på skjerm, siden heller ikke V9 klarer å dimme ned skjermen når man kjører inn i tunneller. Et absolutt must. Å bytte funksjon fram og tilbake på rattet er enda mer knot enn å trykke nederst på skjermen. Bra man har autopilot til å hjelpe til med å holde bilen på vegen når man retter blikket ned mot passasjerens føtter på leting etter knapper.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Vifteinnstilling var på hurtigmenyen på rattet før V9, men den er ikke der lenger hos meg.

EDIT:
Nvm, jo det er det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

THE

Erfaringen min er at  ... jeg er glad jeg ikke har versjon 9.0 ennå!

Virker som Tesla har vært veldig ivrige på å lansere V9. Tror de burde kjørt noen ekstra runder med kvalitetssikring og testbrukere før det ble rullet ut i stor skala.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Mye av problemene skyldes nok at V9 er laget for TM3. Plasseringen av knapper viser det tydelig; bunnen på TM3-skjermen er jo omtrent der midten av skjermen på TMS/TMX er.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Klykken

Synes ikke det er noen ulempe jeg. Det meste av det jeg bruker ofte er menyen "car", altså nederst i venstre hjørne. Da dukker alt opp øverst. Hovedsaklig til hev og senk de gangene det er nødvendig. Det meste av annet er predefinert og trenger ingen knoting ved kjøring. Ofte brukte saker er også tilgjengelig via rattet.
Videre er det mediaspillern, som er lett tilgjengelig. Skal man søke kan man bruke stemmekommandoer "play/search/listen to "artist/sang".

Kartet er helt fantastisk slik som det er, og vil alltid være det jeg vil ha som hovedbilde, så det gjør meg ingenting.
For navigering "på farten" trykker man på voice-knappen og sier "Navigate To "stedsnavn"" - det fungerer stort sett veldig bra. Ellers setter man destinasjon før man starter kjøringa, eller får passasjer til å taste inn hvis det er noe spesielt.

Det som kanskje er litt vrient er vinterpakke-valgene. Det er i all hovedsak sete- og rattvarme. Men det er en vanesak og fungerer nå fint.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Anderslien

Sitat fra: Larsebass på onsdag 21. november 2018, klokken 22:00
Er det flere som opplever at bilen drar seg inn i flettefelt på motorvei? Hvis det ikke er linjer på flettefeltet, så drar bilen seg mot høyre inn i det feltet og må svinge brått til venstre når det feltet flettes sammen med veien.

Slik har der vært hele tiden hos meg. Jeg kjører en del på E6 i Østfold/Oslo og bilen er alltid som en brisen sjømann ved flettefeltene.

Jeg fikk ikke kjørt så mye med bilen før jeg fikk V9, så mulig den har vært sånn tidligere, men der var AP1 mye mer stabil. Den holdt linja perfekt hver gang ved fletting. Men mye mer pingponging med AP1 enn med AP2 syntes jeg.

Råde

Har den gjort hele tiden, ja. Skikkelig angstfremkallende når påkjøringsfeltet ender i en tunnel... hvorfor kan ikke Norge gjorde som i Sverige? Prikke helt frem. Problem løst for oss med tesla og AP (at ikke vegvesenfolka tenker på det!)
e-Golf | X75D

tibber73

Sitat fra: Råde på torsdag 22. november 2018, klokken 20:25
Har den gjort hele tiden, ja. Skikkelig angstfremkallende når påkjøringsfeltet ender i en tunnel... hvorfor kan ikke Norge gjorde som i Sverige? Prikke helt frem. Problem løst for oss med tesla og AP (at ikke vegvesenfolka tenker på det!)
Helt enig. Den var en drøm å kjøre fra Tyskland og ned til Spania i sommer.
AP2.5 på v9.0 ble litt mer nervøs i starten, men nå er den ikke så ille.

Noe annet jeg har lagt merke til er at bilen snakker mye mer med moderskipet. Nå er det vanlig med >100MB med trafikk over WiFi når den står hjemme.
Tesla Model S 75D, VIN 226XXX, 14.12.2017
Tesla Model 3, reservert 01.04.2016 07:00, kansellert 03.2019
Nissan Leaf Tekna, VIN 6011XXX, 26.03.2014, solgt 01.2020

Larsebass

Sitat fra: Anderslien på torsdag 22. november 2018, klokken 19:09
Sitat fra: Larsebass på onsdag 21. november 2018, klokken 22:00

Jeg fikk ikke kjørt så mye med bilen før jeg fikk V9, så mulig den har vært sånn tidligere, men der var AP1 mye mer stabil. Den holdt linja perfekt hver gang ved fletting. Men mye mer pingponging med AP1 enn med AP2 syntes jeg.

Ja, jeg har ikke kjørt med AP1, bortsett fra en kjøretur med en kompis som brukte AP1 gjennom en rundkjøring i 50 km/t i Fredrikstad. Jeg så perleporten den dagen, tror jeg :)

Jeg skal se om jeg får dratt ned .44 og så prøve på E6 igjen.

(Ellers er jeg veldig fornøyd med AP. Pendling 20 mil er som en drøm i forhold til min forrige bil som kun hadde vanlig cruisekontroll)
Tesla X75D.

o.b.lix

Sitat fra: cra på torsdag 22. november 2018, klokken 15:02
Mye av problemene skyldes nok at V9 er laget for TM3.

Helt enig, å bruke v9 i TM3 er mye bedre og lettere enn i min X. (fikk testet menyen i TM3 i Bergen i går)
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Motorwatt

Fikke denne mailen fra Tesla idag, men hva menes egentlig?

Blindsone-overvåkning

For å forbedre sikkerheten og øke selvsikkerheten når du skifter fil, vil biler med Full Self-Driving hardware nå vise en rød fillinje når blinklyset slås på og en bil eller hindring registreres i målfilen din Ingen endring vises på displayet for biler med Full Self-Driving hardware.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

OhmPaPa

Sitat fra: Motorwatt på fredag 23. november 2018, klokken 16:16

Blindsone-overvåkning

For å forbedre sikkerheten og øke selvsikkerheten når du skifter fil, vil biler med Full Self-Driving hardware nå vise en rød fillinje når blinklyset slås på og en bil eller hindring registreres i målfilen din Ingen endring vises på displayet for biler med Full Self-Driving hardware.

Jeg har denne. Når autostyring er på og jeg vil bytte felt så blinker jeg. Hvis bilen oppdager en bil i blindsonen så kommer det en rød strek på tegnefilmen i dashen. Og automatisk filskifte skjer ikke.

Er det ingen biler i veien bytter bilen fil uten at jeg må dra i rattet.

sjokomelk

Sitat fra: Motorwatt på fredag 23. november 2018, klokken 16:16

Blindsone-overvåkning

Erstatt "Full self-driving hardware" med "AP2" i teksten, så er det litt mer forståelig. Og det at du får blindsoneovervåking med AP2-biler vet vi jo allerede.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA