Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av daggad, fredag 28. oktober 2011, klokken 13:30

« forrige - neste »

daggad

En av de fine tingene med Leaf kontra iMiev var at en på Leafen kunne la strømmen fra stikket varme bilen opp om morgenen eller ellers når den var tilkoblet (eller ikke). Slik kunne en få sette seg i en varm og god bil vinterstid.
Men noe jeg ikke hadde tenkt på og har lest på amerkansk forum er at de tillater ikke at en setter temperatur eller et spesielt defrostingsprogram via CarWings.
Det eneste man kan gjøre er å skru på klimanalegget men er da prisgitt den innstillingen det sto på når man forlot bilen.

Dette kunne vel vært gjort bedre ??
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Rilum

Tror ikke det er noe problem, i fossil bilen min så står den "alltid" på 22grader. Så om det er -5 ute og den varmer til 22grader  så er jo det bra, skulle det være 30 grader ute og den da kjølte det ned til 22 så er vel det bra det også ?
Vifte hastigheten regner jeg med at justerer seg automatisk etter behov (sånn som i den 17 år gammle fossil bilen min)

Om det viser seg å være et problem så skal det vel ikke mere en en software oppdatering for å få fikset det. Så da må vi bare stå sammen og "masse" på forhandlere våre  ;)

edit: Det som bekymerer meg mere er at det ikke er varmetråder i frontruta...
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Aspiranten

Oi, uten varmetråder i frontruta blir det umulig å kjøre uten AC, og da blir det umulig å kjøre langt uansett hvor mye ull man har.

Triste greier...
Nissan Leaf

BE

Vi får trøste oss med at AC trekker lite strøm sammenlignet med varmeapparatet!
Sølv Leaf. Levert av Ålgård Auto November 2011.

Lynet

Sitat fra: BE på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 16:21
Vi får trøste oss med at AC trekker lite strøm sammenlignet med varmeapparatet!
Hvor har du det fra? De fleste AC-anlegg i fossilbiler trekker fra 3-5kW fra fossilmotoren.
Men mulig Leaf har turtallstyrt motor på AC-pumpen så hvis den tusler sakte rundt trekker den lite?
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

jkirkebo

Sitat fra: Lynet på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 16:36
Sitat fra: BE på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 16:21
Vi får trøste oss med at AC trekker lite strøm sammenlignet med varmeapparatet!
Hvor har du det fra? De fleste AC-anlegg i fossilbiler trekker fra 3-5kW fra fossilmotoren.
Men mulig Leaf har turtallstyrt motor på AC-pumpen så hvis den tusler sakte rundt trekker den lite?

Rundt 500W i snitt er de tallene jeg har sett (fra mynissanleaf.com-forumet). Dvs. 1kWh på to timer eller en rekkeviddeendring på ca. -5%. Ikke all verdens...

Hmm, er det nå jeg skal nevne at jeg kjøler ned mesteparten av huset hjemme sommerstid med et strømforbruk på 250W ?  ;D
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Elmo

#6
Sitat fra: Rilum på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 15:07
Det som bekymerer meg mere er at det ikke er varmetråder i frontruta...

Ja, og akkurat det er det viktig at ALLE som kjøper eller prøvekjører Leaf påpeker overfor Nissan, så de får det på blokka.
Husk å få med at: "Ikke bare er det kjekt for å slippe skraping. Det er en veldig strømgjerrig måte å holde frontruta duggfri i forhold til å bruke elektrisk varmeapparat"
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

daggad

#7
Nå er vel ikke det å kjøle ned bilen det største problemet her i Norge. Og jeg ser også på mynissanleaf forumet at de også klager over at varmeapparatet vil automatisk slå inn hvis innetemperatur blir lavere enn det klima er satt til. De kan altså ikke bruke aircondition om luften inne er for kald. Noe vi kan trenge for å få tørrere luft i kupeen.

Hvordan fungerer egentlig varmeapparatet ? Er det en vanntank/radiator som varmes opp eller er det glødetråder som en vanlig vifteovn ? Den er jo på 5kW visstnok så jeg vil vel tro det første ellers burde en kunne grille pølser på viftegrillene..

Jeg tror egentlig jeg kommer til å kjøre masse varme i bilen, rekkevidden er ikke det jeg er mest redd for med de fleste turer på 2-3 mil maks.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

daggad

Klipper inn et innlegg fra MyNissanLeaf.com:

This week is the first time I've had a major cold shift since having the car. The first day I used it, I turned on the heater, recirc, all the way up. It was about 40* outside. I normally don't bother with pre-cool or pre-heat, so I just didn't think to do it at all. About 2-3 minutes into the drive, I saw how horrible I was doing efficiency-wise, and noticed the heater was showing 4.5 kw draw (CRAP), as I was defrosting at the time with temp all the way up. I figured my daily numbers were shot, and decided, I wonder what the REAL worst-case scenario is? I didn't need to meet my wife for lunch that day, so max of 25 miles needed...... Let's just see how bad I can make it go. I turned around and went to the interstate, put it in D, braked at the last minute for every stop light and gunned it coming out of them, floored it until I hit 70 on the interstate, cruise controlled up the hills, kept the heat cranked the whole time, etc.etc.etc. I ended up with an efficiency of 2.8 at the end of the day, and doing the math put me at about 37 miles range on the full 80%.

Now I know this is all worst case, and I can do a ***LOT*** better, so it doesn't concern me. Yet....

The next day (yesterday) I decide to see how *good* I can make the efficiency with heat on. I start off pre-heating before I leave, I drive smooth, take the city streets, drive same speeds and easy accel as I do on my normal (4.3, 60mi/80%) days.

For heater operation I fiddled with it a bit - Looks like with heat/defrost on, temp at max, recirc, it starts at around 4.5 kw and eventually drops - but only to about 3 kw. Turning off defrost cuts it back to just over 3 starting, about 2 maintaining. And finally, setting the temp where you actually want it drops the maintaining usage to 1-1.5 range, but looks like that's about as low as it gets, as far as I can tell. So, that's what I've been using; preheat, then keep temp set to 74, recirc, fan low. Push defrost button when the windows fog, and turn it back off as soon as it's clear - which takes about 15-30 seconds, and I'm probably doing it 3-4 times on my 10-minute trip. So my guess would be I'm averaging 1.8kw heater usage, and I can't see a way to get lower.

But even with that, I'm still seeing a huge impact. On the second day, I got to work with the dash showing 3.0 - a full 25% less than I normally get. When I got home, it showed 3.3, so again almost 25% down. I'd like to have validated that impact with a range/battery estimate, but it was wrong; when I pre-heated the car, I went out to get in and it had charged up to 11 bars...

BUT - when I do 40 miles in a day, normally that gets me back with 2 bars (a few miles after dropping to 2 bars, though) Assuming there's about 14% below 0, bar 1 is another 7%, and bar 2 is 3-5, that's around 24-26%-ish remaining, 54-56% used. Even starting at 11 bars, I had just dropped to 1 bar when I got home yesterday. If I only count it as 92% charged (I think 11 bars is above that), that's 71% used for 40 miles, giving me a BEST CASE 80% range of 45 miles, 56 miles at full charge... Again, dead on 25% drop, though the math is fuzzier.

This morning I tried taking it easy again, was up to 11 bars when I got to the car again, and I'm showing 3.0 when I got to work. So it looks like this is a real drop...

I thought I was done with range anxiety after the first week - but now that I'm doing the math, I realize that for the first time, getting all the driving I need off an 80% charge is barely possible - and if this gets worse as it gets colder, that becomes even more of an issue. It's somewhat less of a problem since I get extra charge from pre-heating, but still; that for the first time gives me something to worry about if the battery does degrade any over time...


My first question for anyone with cold weather experience is, is there an 'efficient' way to run the heater? I feel like the A/C can be operated EXTREMELY efficiently, but the way to do it was a bit tough to figure out. Is there something like that with the heater?

Second, are you guys seeing a similarly dramatic drop in efficiency with heater use? I guess it's actually a combination of the cold and the heater; loss of efficiency plus increased drain. I just didn't expect quite so much!

45 miles=72km (på 80% lading)
56 miles=89km (på 100% lading)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Carl Anton Stenling

En erfaring som kanskje kan være nyttig fra ny-Thinken:

Hvis man resirkulerer inneluften så behøves langt mindre energi for å holde kupeen varm. Thinken kan stilles inn på delvis resirkulering.

Det sier jo seg selv at oppvarming av kald uteluft krever vesentlig mer energi enn vedlikehold av temperaturen i den allerede varme inneluften.

Har Leaf god mulighet for resirkulering?

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Go-carter

#10
Sitat fra: Lynet på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 16:36
Sitat fra: BE på tirsdag 18. oktober 2011, klokken 16:21
Vi får trøste oss med at AC trekker lite strøm sammenlignet med varmeapparatet!
Hvor har du det fra? De fleste AC-anlegg i fossilbiler trekker fra 3-5kW fra fossilmotoren.
Men mulig Leaf har turtallstyrt motor på AC-pumpen så hvis den tusler sakte rundt trekker den lite?

Think'en drar 1500w på ac.

Forøvrig holder min ca. 9-11 mil om dagen, men da pøser jeg på med varme(vel og merke på resirk), kjører uten hensyn, og har vinterhjul med helt latterlig høy rullemotstand. Skotbu-oslo-skotbu tar 70% ca.
TMX60D
Leaf S 2015
Think 2011 2+2 Zebra "Sola" 106.000km pr. mars 2017
Think 2008 "CaThinka" kommende banebil

Lynet

Sitat fra: Carl Anton Stenling på onsdag 19. oktober 2011, klokken 18:52
En erfaring som kanskje kan være nyttig fra ny-Thinken:

Hvis man resirkulerer inneluften så behøves langt mindre energi for å holde kupeen varm. Thinken kan stilles inn på delvis resirkulering.

Det sier jo seg selv at oppvarming av kald uteluft krever vesentlig mer energi enn vedlikehold av temperaturen i den allerede varme inneluften.

Har Leaf god mulighet for resirkulering?

Carl Anton

Bruk resirkulasjon om vinteren gir garantert duggproblem. Det er nettop det som er problemet med webastoen i gamlethinken, den er kun resirkulasjon!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

elektrolux

Sitat fra: Lynet på onsdag 19. oktober 2011, klokken 18:59
Bruk resirkulasjon om vinteren gir garantert duggproblem. Det er nettop det som er problemet med webastoen i gamlethinken, den er kun resirkulasjon!

Ved å bruke kald luft på trinn 1 på elvarmen, og Webasto på, får en duggfrie ruter, varme bein, og frisk luft i fjeset, samt reelle 60-70 km i sprengkulde.

Klarer Leafen det?

Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

Carl Anton Stenling

Sitat fra: Lynet på onsdag 19. oktober 2011, klokken 18:59
Bruk resirkulasjon om vinteren gir garantert duggproblem. Det er nettop det som er problemet med webastoen i gamlethinken, den er kun resirkulasjon!

Trikset er her å bruke delvis resirkulasjon. Ny-Thinkens instruksjonsbok beskriver denne teknikken og det fungerer faktisk bra. Bensinbiler har så mye spillvarme at man velger å varme opp mye uteluft, men det er altså ikke nødvendig. Litt uteluft kombinert med resten inneluft gjør nytten uten at rutene dugger. Jo kaldere uteluften er, jo mindre uteluft trengs for å holde luftfuktigheten lav.

Hensikten med forslaget er ikke å sammenligne Think med Leaf, men å gi et forslag til håndtering når man ikke har ubegrenset med spillvarme å rutte med. Dette tipset er jo faktisk like relevant også for andre elbiler. Hvis man ikke har mulighet for delvis resirkulering så kan man eventuelt veksle mellom resirkulering og uteluft - f.eks. ti minutter resirkulering + fem minutter uteluft.

Carl Anton
Hyundai Ioniq 2019
Tesla Model 3 2019
Nissan Leaf 2015
Lommedalen, Bærum

Elmo

Sitat fra: Lynet på onsdag 19. oktober 2011, klokken 18:59
Bruk resirkulasjon om vinteren gir garantert duggproblem. Det er nettop det som er problemet med webastoen i gamlethinken, den er kun resirkulasjon!

Varme i frontruta reduserer vel duggproblemet, men det er det vel så langt bare Think som har - - tenkt på ;)

PS: Problemet med PSA og webasto er at det ikke finnes resirk, så vi må varme opp unødig mye uteluft
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA