Hovedmeny

Oppdatere firmware hos Elbilmek?

Startet av Joakim Ruud, tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:05

« forrige - neste »

Joakim Ruud

Hei, er det noen som har erfaring med å oppdatere firmware på en 30KWh-Leaf hos Elbilmek? De tar 1000,- for å sjekke om man er på nyeste firmware, og hvis man skal oppgradere, så koster det hele 4500,-. Det synes jeg er mye for en programvareoppdatering - er det noen grunn til at det skal være sånn?

Jeg kommer ingen vei med forhandleren, han hevder at "alle bilene vi selger, er oppgradert med nyeste programvare", men uten å se versjonsnummeret selv er det jo umulig for meg å etterprøve det. Jeg aner jo ikke engang om han vet hva han snakker om.

Men selv om det er dyrt hos tredjepart, virker SoH på 79,5 % etter 34.000 km så muffens at jeg er frista til å prøve likevel. Men tenkte jeg måtte høre her først om noen har erfaringer med det.

EV-FTW

Sitat fra: Joakim Ruud på tirsdag 23. oktober 2018, klokken 16:05
Hei, er det noen som har erfaring med å oppdatere firmware på en 30KWh-Leaf hos Elbilmek? De tar 1000,- for å sjekke om man er på nyeste firmware, og hvis man skal oppgradere, så koster det hele 4500,-. Det synes jeg er mye for en programvareoppdatering - er det noen grunn til at det skal være sånn?

Jeg kommer ingen vei med forhandleren, han hevder at "alle bilene vi selger, er oppgradert med nyeste programvare", men uten å se versjonsnummeret selv er det jo umulig for meg å etterprøve det. Jeg aner jo ikke engang om han vet hva han snakker om.

Men selv om det er dyrt hos tredjepart, virker SoH på 79,5 % etter 34.000 km så muffens at jeg er frista til å prøve likevel. Men tenkte jeg måtte høre her først om noen har erfaringer med det.

Forstår ikke helt.
Er det import du har?

Dersom det er en Leaf solgt ny i Norge oppgraderer de til nyeste SW på service. Eller dersom det er innkalling på den.

Min bil har fått denne berømte oppgraderingen av SW for batteriet, og gikk fra 87 til 93 prosent SOH .
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joakim Ruud

Jepp, det er en USA-import som jeg kjøpte av en forhandler.

Trekkoppbil

Her kan du sjekke om det er utestående tilbakekallinger på bilen:
https://www.nissanusa.com/recalls-vin/#/#/Home
Dersom det ikke er det, så har bilen PC630.
Dersom det fortsatt er tilbakekalling på bilen, kan det alikevel være fiksa etter at den kom til Norge.

Joakim Ruud

"Internal Server Error" ;)

Men takk! Skal prøve igjen, og se. Jeg synes likevel 79,5 % SoH på en 2016-bil er så muffens at jeg omtrent tar for gitt at dette er synderen.

beniva

Har du funnet ut noe rundt dette? Hva ligger SOH på?

Joakim Ruud

Som sagt: 79,5% SoH på en 2016 bil, gått 34.000 km. Har time hos Elbilmek i morra og skal se om jeg har den dårlige firmwaren, og hva jeg ev. får ut av en oppdatering.

Joakim Ruud

Alright, fasit var at jeg hadde den nyeste firmwaren, så de kunne ikke gjøre noe, og Elbilmek var så ålreite at de ikke tok noe for sjekken! Fin måte å bygge fremtidig kundekrets på, dette :)

Kjipt å ha så dårlig SoH da på bare en 2 år gammel bil, men det betyr vel at batteriet er blitt misbrukt hardt i varmt vær. Får bare ta godt vare på det herfra og ut, og så se når det gir mening på sikt å skifte hele batteripakka.

EV-FTW

Ja, det er urolig kjedelig for deg. Men det er nok tilfellet, at bilen har vært utsatt for mye varmt vær, som vi jo nå har fått bekreftet gang på gang at Leaf ikke håndterer bra.

Håper bilen gjør jobben for deg.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joakim Ruud

Den gjør det, altså. Bilen fyller behovet mitt godt, og 10-15 km ekstra rekkevidde ville ikke egentlig gjort noe til eller fra. Da var det viktigere å være trygg på at batteriet i bilen min ikke vil forringes i høy takt fra nå, når jeg har tatt den over.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA