Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Nissan leaf batteri info

Startet av Radiobil1, torsdag 27. oktober 2011, klokken 07:36

« forrige - neste »

Radiobil1

Var i dag å kjørte elbil for første gang, og det var en utrolig opplevelse!
Nesten litt science fiction. Skrudde av alt av lyd for å finne ut hvor mye billyd det var. Det var helt stille, bare en liten summelyd fra noe. Nesten ikke dekkstøy og ikke noe bråk fra motor eller drivverk,  alt i alt nesten tyst.
Selv når jeg kom ut på motorveien og kom opp i tresifret km/t så var det lite lyd, bare dekkstøy, og selv ikke det var plagsomt høyt.

Det står i brosjyren at toppfarten er 145, men for å sjekke stabilitet var jeg en gang oppe i godt over det, og den passerte autobahn testen med glans. Er ikke helt sikker på at speedometeret viste helt riktig, men den gikk fort nok! Aksen var også bedre enn jeg trodde, og det var stor forskjell på D og Eco, så det virket.
Den spant på innerhjulet ut av kryss, og var raskt oppe i marsjfart, uten en lyd og den lå godt på veien.

Alt i alt var jeg meget imponert, og kunne godt hatt en sånn en !
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

el-snorre

Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

HHF

Gitt bemerkningen om 145 km/t og trådens plassering, bør det være en Leaf   :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

el-snorre

Joda men Leaf skal jo ha sperre på 145 da. Prøvde Leaf før i dag men var liten mulighet å teste den i 145 i rushen gitt...
Men Leaf er i en klasse for seg selv, merket det etter dagens frie kjøreturer.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

Lynet

Leafen jeg prøvekjørte viste 8% feil!

Så det må vise nesten 160 for at det skal gå 145km/h. Anbefales ikke i Norge.....
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Radiobil1

Det var vinterpakke med oppvarmet ratt og tilogmed bakseter ! Rattvarmen virket etter 5 sek og var meget behagelig.

Har to ting å sette fingeren på:
1. Mangler justering av setehøyde for fører. Følte jeg satt for lavt i bilen når det var trangt, og man skulle snirkle seg ut av parkeringsplasser mm. Jeg er 180 og kona på 160 cm ville ikke ha likt seg i den bilen uten høydejustering.

2. Forstolene manglet sidestøtte både i sittepute og rygg. Med en bil med såpass utstyrsnivå burde det være en bedre stol!

2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Kallagtunet

Bilene i hos forhandler i Sandnes har i alle fall høydejustering av førersete begge to. Tror det er standard. Ratt på siden an sirreputen, justerr sitteputen opp ikke hele setet. Foretrekker vel varianten der hele setet blir justert opp og ned men det fungerte på ett vis dette også.

el-snorre

Det er forskjeld på  høydejustering og høydejustering. Nissans høydejustering er vel mer å regne som til, hvor men justerer inerste del av seter, mens det burde være mulig å justere hele setet.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km


Radiobil1

Kall det stolheis da, det som er er en tiltjustering av sitteputen, det gjør ikke susen for korte kropper.

De burde jo ha elektrisk justering med memory !!
2015 e-up!, 85 000 km  -  2018 e-golf, 22 000 km

Aspiranten

Sitat fra: Radiv på lørdag 15. oktober 2011, klokken 13:41
Kall det stolheis da, det som er er en tiltjustering av sitteputen, det gjør ikke susen for korte kropper.

De burde jo ha elektrisk justering med memory !!

I second that  :)

Jeg liker å sitte lavt med mine 183 cm, mens fruen med sine 164 liker å sitte høyt. På vår nåværende Audi starter vi hver kjøretur med pumping av setet enten opp eller ned...
Nissan Leaf

hma

Hei,

Jeg fikk anledning til å rulle en kort prøvetur med Nissan Leaf sist fredag. Bak meg har jeg noen år i Th!nk Classic og Toyota Rav4 EV, og har således en klar formodning av hva en elbil anno 2011 bør gestalte. For å si det enkelt; Leaf innfridde med god margin og jeg kunne mer enn gjerne ønske å tilby den et adoptivhjem, men det får bli med tanken enn så lenge.

Komfort og kjøreegenskaper var glitrende og bilen hadde rikelig med kraftoverskudd. I de senere år er min kjørestil i hovedsak omvandlet til et modus, med slektslinjer nedarvet fra herren med hatt på hyllen. Dog innbød Leaf til forulempelse av det sedate, og jeg fikk merke hva 80kW elektrisk motor kan utrette på moralen.

Av negative småplukk synes jeg førermiljøet er noe komplekst og at det er mye å forholde seg til, spesielt om man er vant med Th!nk Classic. Knapper, kjør'o'meter, navigasjon, spaker med dobbelklikk (ECO), effektmeter, fartsbegrenser, cruise control, anti-ditt-og-datt, hastighetsregulator med bånnklikk, klima og knapp til setevarmer i skulderhøyde (er dette varmen til passasjerstolen? -undret jeg idet jeg rattet ut av en rundkjøring).
Sikkert 'first date'-faktor, men det fikk meg til å reise følgende spørsmålet:
Ville ikke Nissan Leaf kle en bedre og mer konsentrert interaksjon mellom fører og kjøretøy?
Trenger vi alle disse løse knappene som er spredd utover et større areal? Burde ikke den grafisk visningen være samlet på ett sted?

En annen faktor ved kjøp av Leaf, som er utslagsgivende for mitt vedkommende, er om den rommer en barnevogn. Jeg har ikke tatt meg umaken å undersøke dette, men fikk inntrykk av at bagasjerommet var noe knapt.

Totalt sett vil jeg bare gratulere de av dere som blir heldige eiere av markedets hittil beste (2. generasjons) elbil. Tiden vil vise om Nissan leverer kvalitet og driftssikkerhet på nivå med hva Toyota presterte med sin Rav4 EV.

Hilsen
Håkon
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

Rilum

Sitat fra: hma på mandag 17. oktober 2011, klokken 01:19
Av negative småplukk synes jeg førermiljøet er noe komplekst og at det er mye å forholde seg til, spesielt om man er vant med Th!nk Classic. Knapper, kjør'o'meter, navigasjon, spaker med dobbelklikk (ECO), effektmeter, fartsbegrenser, cruise control, anti-ditt-og-datt, hastighetsregulator med bånnklikk, klima og knapp til setevarmer i skulderhøyde (er dette varmen til passasjerstolen? -undret jeg idet jeg rattet ut av en rundkjøring).
Sikkert 'first date'-faktor, men det fikk meg til å reise følgende spørsmålet:
Ville ikke Nissan Leaf kle en bedre og mer konsentrert interaksjon mellom fører og kjøretøy?
Trenger vi alle disse løse knappene som er spredd utover et større areal? Burde ikke den grafisk visningen være samlet på ett sted?

En annen faktor ved kjøp av Leaf, som er utslagsgivende for mitt vedkommende, er om den rommer en barnevogn. Jeg har ikke tatt meg umaken å undersøke dette, men fikk inntrykk av at bagasjerommet var noe knapt.

Nå er jeg veldig glad i tekniske duppe ditter, så for min del er det alle disse knappene som gjør at jeg virkelig gleder meg  :)

Når det gjelder barnevogn så er det 2 måter å gjøre det på.
- Kjøpe barnevogn, også finne en bil man får plass i.
- Eller som meg, kjøpe bil, også finne en barnevogn som passer  ;D
Nå har vel vi hatt en 5-6 barnevogner til et barn (dama hadde dilla på vogner), så jeg kan sikkert teste litt og komme med tilbakemelding når jeg har fått bilen.
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

elektrolux

Her i huset har vi alltid hatt den holdningen at enten kjører man tur, eller så går man tur.

En barnevogn hører ikke hjemme i en bil. Tenk deg hjulene fulle av hundebesj, og skraper når vognen skal inn i bilen.

De plassene vi kjører, er det alltid en handlevogn poden kan trilles i.

Tror det med Barnevogn inn i en bil må være et særnorsk fenomen. En ser aldri barnevogner i biler i utlandet.
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

hma

Sitat fra: elektrolux på mandag 17. oktober 2011, klokken 08:47
De plassene vi kjører, er det alltid en handlevogn poden kan trilles i.
Jeg skal sporenstreks foreslå innkjøp av handlevogner ved neste foreldremøte i barnehagen. Kommunen kan følge opp med noen handlevognrader ved byens markaparkeringer ;)
- Toyota Rav4 EV 2000 NiMH (06/2010), Tesla Model S75D (12/2018)
   (tidligere: Think Classic 2000 NiCd (06/2009-05/2012) - Think City 2010 Zebra (03/2012-10/2012) - Think City 2009 Zebra (05/2012-05/2014)  - Tesla Model S 2014 (06/2014-09/2017) - Nissan Leaf 2018 LE 40kWh (04/2018-12/2018) )
- Trondheim (Trøndelag Elbilforening 02/2012-04/2014)
- Ariens AMP 24 to-trinns snøfreser 48V litium 52,5Ahr (10/2012) - Bosch Rotaks 43 Li-Ion gressklipp

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA