Hovedmeny

Bekreftet leveranse

Startet av Joakim Sveli, tirsdag 11. oktober 2011, klokken 09:33

« forrige - neste »

daggad

Om du skal bry deg eller ikke må du bestemme selv, men hadde det stått om en uke eller to så hadde jeg ventet. Årsmodellen ved salg er det året bilen ble registrert.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Kallagtunet

Sitat fra: elektrolux på søndag 23. oktober 2011, klokken 16:38
De fleste kjøpere vil akseptere at en bil registrert 31 des antakelig er neste års model. Årsmodellene følger uansett ikke den normale kalenderen, og dukker gjerne opp allerede høsten i forveien. Her er det snakk om å synliggjøre at din bil har 2012 modellens spesifikasjoner. Har den ikke det hjelper det ikke om den er en overligger fra 2011.

Skal du selge bilen vil førstegangsregistreringsdatoen avgjøre hvor heftig omregistreringen blir.

Dette er penger som kommer på toppen av utropsprisen, som du ønsker å beholde mest mulig av selv.

Skatteverdien (formuen) av bilen er også avhengig av registreringsår, og ikke årsmodell.

På sikt kan du altså tape 10000 vis på å vente til over nyttår. ;)

For en som har mer gjeld enn penger i banken så er i alle fall ikke formue biten noe stort problem.....

Når det gjelder om registrering så er de vel de samme dagene som er relevante, dvs når den skal selges så er det bare å vente de 15 20 dagene så har en samme omregisteringsavgift eller er det kalenderår som er basis for omregistrering?

Jeg vet jo at det for en ny kjøper i praksis må bety lite med disse dagene men samtidig så er det jo en grunn til at desember er den desidert roligste måneden for forhandlere mhp nybilsalg.... Så det er tydeligvis fler som tenker som meg :-D

Rilum

Sitat fra: Kallagtunet på søndag 23. oktober 2011, klokken 16:58
Når det gjelder om registrering så er de vel de samme dagene som er relevante, dvs når den skal selges så er det bare å vente de 15 20 dagene så har en samme omregisteringsavgift eller er det kalenderår som er basis for omregistrering?

Omreg går på kalender år, så der er det "mye" å spare.
Pr idag er omregisteringen følgende avhnegi av hvilket år bilen er førstegangs registrert.

=> 1999    1585,-
2000 - 2007    6747,-
2008            9930,-
2009           13584,-
2010 =>            17489,-

Om jeg skulle ha solgt en bil kjøpt i des 2011 på finn.no så hadde jeg lagt inn 2012 model, førstegangs registert i xx.12.2011, det er jo vanlig praksis  ;D

Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

daggad

SitatOm jeg skulle ha solgt en bil kjøpt i des 2011 på finn.no så hadde jeg lagt inn 2012 model, førstegangs registert i xx.12.2011, det er jo vanlig praksis 

Jeg mener Finn.no har tatt tak i dette så det ikke lenger er lov. Årsmodellen er det året den er registrert, ellers blir det bare tull.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Rilum

Sitat fra: daggad på søndag 23. oktober 2011, klokken 18:24
SitatOm jeg skulle ha solgt en bil kjøpt i des 2011 på finn.no så hadde jeg lagt inn 2012 model, førstegangs registert i xx.12.2011, det er jo vanlig praksis 

Jeg mener Finn.no har tatt tak i dette så det ikke lenger er lov. Årsmodellen er det året den er registrert, ellers blir det bare tull.

Det er 2 felter der, et for modell og et for 1 gangs registert
Her er et eksempel
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=31357682
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

akseln

Dette blir veldig off topic, men det er jo en etablert sedvane i bilbransjen at modellåret gjøres før årsskiftet. Jeg skal selge min XC90 når jeg får Leaf-en. Det er en 2007 modell, men er registrert 31.12.2006. Skulle jeg solgt den som en 2006-modell, ville det blitt helt feil i forhold til utstyr m.m.

Finn kan selvsagt ikke overstyre dette. Det hadde bare blitt bråk og misforståelser.

ps. jeg venter fortsatt, men litt mindre tålmodig på bekreftet dato på min Leaf. Håper at selgerne er like frustrerte som oss. Regner med at det må være noen i BNH-systemet som sitter og kontrollerer informasjonsflyten.

Rilum

Sitat fra: Akseln på søndag 23. oktober 2011, klokken 18:46
Dette blir veldig off topic, men det er jo en etablert sedvane i bilbransjen at modellåret gjøres før årsskiftet. Jeg skal selge min XC90 når jeg får Leaf-en. Det er en 2007 modell, men er registrert 31.12.2006. Skulle jeg solgt den som en 2006-modell, ville det blitt helt feil i forhold til utstyr m.m.

Finn kan selvsagt ikke overstyre dette. Det hadde bare blitt bråk og misforståelser.

ps. jeg venter fortsatt, men litt mindre tålmodig på bekreftet dato på min Leaf. Håper at selgerne er like frustrerte som oss. Regner med at det må være noen i BNH-systemet som sitter og kontrollerer informasjonsflyten.

Fort gjort å spore av litt ja  ;)

Om ikke selgerne er frustrerte så må de vite noe vi ikke vet  :-\

Er det noen som har handlet hos BNH som har fått dato? virker som at alle som har fått dato har handlet hos de andre forhandlerne.
Brennes Auto i sarpsborg som er MIN fohandler kom jo med dato`er i begynnelsen av uke 41  ;D
Porsche 993 Turbo '96
Sort Nissan Leaf '11
Renault Twizy '12
Tesla S85D '15

Kallagtunet

Sitat fra: Akseln på søndag 23. oktober 2011, klokken 18:46

Nå hadde jeg vel dato for bekreftet leveranse som første info i posten i det minste :-D

Men siden ikke fler har fått bekreftet dato så: Når det gjelder Finn, så er jeg rimelig sikker på at headingen til annonsen ikke mulig å lage selv, der kommer årsmodell inn og den blir generert fra datoen når bilen er første gang registrert hvis jeg ikke tar feil...

akseln

Er ganske sikker på at du tar feil. Solgte en A6 2006 mod i vinter. Var 1. gangs reg. i juli 2005.
Eksempelet til Rilum viser jo også dette.

Så lenge det står når den var registrert, så ser jeg ikke helt problemet.

BE

Er ikke el-biler pr. dags dato fritatt for omregistreringsavgifter? Merkelig at det skal være en slik avgift når den er fritatt for alle andre avgifter...
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

gbzdoc

Nope, full omregistreringsavgift på elbiler... :-(

BE

Jøsses, da er det jo utvilsomt bedre å importere en elbil enn å kjøpe en brukt. Ved import er den fullstendig fritatt for alt av avgifter og moms, er vel bare vrakpant som kommer i tillegg...(OK, litt avsporing fra tråden)

Jeg satte med på "skal ha" listen på Ålgård Auto 5. august og signerte kontrakt i begynnelsen av september etter at de tilsynelatende hadde rotet vekk navnet mitt på "skal ha" listen. Men jeg har enda ikke hørt noe om leveringsdato. (Har bestilt Sølv/hvit og med takspoiler dersom det fremskynder levering)
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Joakim Sveli

Sitat fra: daggad på søndag 23. oktober 2011, klokken 00:27

Huff...svimmel, det var ikke bra. Men som det gode mennesket jeg er tilbyr jeg herved at vi bytter plass i køen slik at du slappe mer av !  :D

Hyggelig tilbud, men forsøker alternativ behandling av svimmelheten først:)
Ansatt i Fortum Charge & Drive Norge
Har kjørt 64000 km i Think (2008), solgt sep2011-  Har kjørt 69000km Leaf (fra nov 2011-okt 2014)- 
Kjører TMS 60, 2014 mod, kjørt 71 000 per jun 2016

Lynet

Sitat fra: BE på søndag 23. oktober 2011, klokken 20:38
Jøsses, da er det jo utvilsomt bedre å importere en elbil enn å kjøpe en brukt. Ved import er den fullstendig fritatt for alt av avgifter og moms, er vel bare vrakpant som kommer i tillegg...(OK, litt avsporing fra tråden)

Jeg satte med på "skal ha" listen på Ålgård Auto 5. august og signerte kontrakt i begynnelsen av september etter at de tilsynelatende hadde rotet vekk navnet mitt på "skal ha" listen. Men jeg har enda ikke hørt noe om leveringsdato. (Har bestilt Sølv/hvit og med takspoiler dersom det fremskynder levering)

Du kan "eksportere" bilen til Sverige eller Danmark og "kjøpe" den tilbake og betale ny vrakpant på ny eier, helt lovlig  ;D
Du må bare ha noen du stoler på i det andre landet som eier den noen dager. Usikker på om den må registreres i utlandet.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Elmo

Sitat fra: BE på søndag 23. oktober 2011, klokken 20:12
Er ikke el-biler pr. dags dato fritatt for omregistreringsavgifter? Merkelig at det skal være en slik avgift når den er fritatt for alle andre avgifter...
Jeg har prøvd det argumentet mot Toll- og Avgiftsdirektoratet og Finansdepartementet, med de hørte ikke på det øret >:(

Sitat fra: BE på søndag 23. oktober 2011, klokken 20:38
Jøsses, da er det jo utvilsomt bedre å importere en elbil enn å kjøpe en brukt. Ved import er den fullstendig fritatt for alt av avgifter og moms, er vel bare vrakpant som kommer i tillegg...
De skiller på (førstegangs-)registrering (i Norge) og om-registrering.

Sitat fra: Lynet på søndag 23. oktober 2011, klokken 22:18
Du kan "eksportere" bilen til Sverige eller Danmark og "kjøpe" den tilbake og betale ny vrakpant på ny eier, helt lovlig  ;D
Du må bare ha noen du stoler på i det andre landet som eier den noen dager. Usikker på om den må registreres i utlandet.
Tror nok du da blir tatt av det jeg skrev over (førstegangs-registrering i Norge)
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med FW: 2024.38.6  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2014 - solgt.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA