Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Sv: Kewet 4 til salgs

Startet av Aspiranten, mandag 24. oktober 2011, klokken 23:29

« forrige - neste »

Aspiranten

Jeg leser på det amerikanske forumet og ut ifra det jeg kan lese i diagrammet som omhandler rekkevidde, så vil batterikapasiteten være 40% lavere om vinteren selv før vi slår på varmesystemene.

http://www.mynissanleaf.com/viewtopic.php?p=101293#p101293

(1% lavere kapasitet for hver 1c under +20c)

Nå har vi jo batterivarmer på våre Leafer, men denne trekker jo som kjent strøm...

Er det noen som har håndfast informasjon på bilenes rekkevidde vinterstid?
Nissan Leaf

daggad

#1
Her på sunnmøre er det jo skjeldent minusgrader på vinteren da så vi kan vel heller si rundt 20-30 grader reduksjon på rekkevidden ihht kartet i linken din.
Ikke minst vil snø, slaps og regn gi bilen langt større motstand enn på tørre sommerveier.

Batterivarmen slår vel først inn på -15 % eller noe slikt og er kun for å hindre batteriet i å fryse og igjen ødelagt. Kraften til denne varmen vil også komme fra veggen om bilen er tilkoblet.
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Ladefabrikken

#2
 Rekkeviden blir nok dramatisk redusert ved kalde dager selv med vinterpakken.  :(  Og med elektrisk varmeaparat som drar enda mer strøm så blir det enda mindre rekkevide. Tror nok jeg kommer til å montere inn en Webastvarmer.
1 Stk sort Leaf
1 Stk Citroen 2EL 84 mod Norges første registrerte elektrisk 2CV (Med lithium ion batterier) Kjørt over 10000km
1 1/2Stk Clio electric
Reservert Model 3 31.03.16
http://www.ladefabrikken.no
Salg av ladekabler

Aspiranten

Sitat fra: daggad på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 00:29
Batterivarmen slår vel først inn på -15 % eller noe slikt og er kun for å hindre batteriet i å fryse og igjen ødelagt. Kraften til denne varmen vil også komme fra veggen om bilen er tilkoblet.

Jeg lurer på når den første forsikringen mot ødelagt batteri kommer på markedet.

Må suge å punge ut med 100,000,- for nytt batteri allerede første vinteren fordi det var strømbrudd akkurat den natta du hadde kjørt batteriet tomta  :o

Nå vil jo ikke det skje akkurat daglig da, men det VIL skje én eller annen gang.
Nissan Leaf

daggad

Eller om du ødela fossilmotoren fordi det var beinkaldt og du ikke hadde sjekket kjølevannet på radiatoren.. ;)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

Joffe69

Sitat fra: 2EL på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 00:29
Rekkeviden blir nok dramatisk redusert ved kalde dager selv med vinterpakken.  :(  Og med elektrisk varmeaparat som drar enda mer strøm så blir det enda mindre rekkevide. Tror nok jeg kommer til å montere inn en Webastvarmer.

Det må da kunne finnes en mulighet for å montere en Webasto eller lignende på.
Når det er mulig i en Miev.

Aspiranten

Sitat fra: daggad på tirsdag 11. oktober 2011, klokken 01:08
Eller om du ødela fossilmotoren fordi det var beinkaldt og du ikke hadde sjekket kjølevannet på radiatoren.. ;)

Det inngår i årlig service.

Jeg lurer på når vi får den første avisoverskriften: "Sjalu ekskjæreste hevnet seg på den nye kjæresten til jenta ved å kappe strømledningen mens paret var i syden i to uker. Elbilens batteri viste seg å være ødelagt av kulde når de to kom hjem igjen."

Egen garasje ble plutselig oppgradert fra "innen en fem års tid" til fort som fanden  ;D
Nissan Leaf

daggad

Sitatårlig service

Hva er det !??  ;D

SitatSjalu ekskjæreste

Da er de jaggu sjalu lenge for min del.. ::)
Ålesund
TM3 LR AWD 2020
Leaf 24kW 2011

elektrolux

Litiumbatteriet i en Leaf, eller Think eller PSA eller hva bil det nå måtte være går ikke sundt om bilen kjøres tom, og så blir stående tom noen dager.

Der er såpass mye reservekapasitet som aldri blir hentet ut, at dette er et oppkonstruert problem.

Derimot er det selvfølgelig mulig å drepe et batteri dersom bilen blir stående veldig lenge i utladet tilstand.

Et tenkt scenario er ved feilparkering etter tomt batteri, med påfølgende vekktauing til oppbevaringstomt.

Et slikt scenario er interresant juridisk. Bør de som tauer bilen sette den på lading, eller er det greit at de lar et batteri til 100000 dø?
Stavanger:

Selger ladeutstyr via http://elbilhjelpen.no AS

Har hatt trimma City El, Citroen AX elektro
Har for tiden Tesla S85 VW e-Up, Peugeot P106 og Citroen Saxo, C1 EVie,  og Berlingo nye modellen, div. Think Classic og City 2010 model og Norges eneste Cree SAM og Chin 3 hjuler samt Vectric scooter. Kjøpt Fiat X 1/9 for elektrifisering og venter på Sort Solo EV #635 og Artega Karo for levering sommeren 2020

Daglig leder i elbilhjelpen.no

gbzdoc

Ville tro eieren prøver å oppsøke bilen sin relativt fort om vedkommende vet bilen er feilpatkert grunnet flatt batteri. ;)

Kan ikke tenke meg inntauingsselskapet er ansvarlig for noe som helst. Kan man i det heletatt kreve erstatning for evt. riper eller bulker? (Tviler...)

el-snorre

Om alt går som planlagt vil elbil.no presentere lundetesten av Nissan Leaf en gang i slutten av neste uke. Da vil vi kanskje få en pekepin på rekkevidden sett i forhold til eks iOn.
Jobber i Elbilforeningen
Blå I-Pace
Rød TMS 150 000 km
Rød Leaf, 65 000 km.
Tidligere  Peugeot Partner, ca 120 000 km

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA