Hovedmeny

Hvordan lader du din tesla hjemme?

Startet av Cecilie123, søndag 07. oktober 2018, klokken 12:34

« forrige - neste »

Cecilie123

Hvilke type ladeboks/stasjon har du hjemme? Hva anbefaler du? Hvilke pris betalte dere for både boks og evt montering.

Vi har straks 2 elbiler - derfor litt i tenkeboksen!

Takk :-)

krl

Med to biler, så kan det være smart med en boks med to uttak og relativt høy samlet effekt 11-22 kW. Ikke fordi dere nødvendigvis trenger mye effekt til vanlig, men for de få gangene det er behov.

Hvis nett-selskapet i området ditt krever anleggsbidrag for å oppgradere effekt på inntaket til huset, så bør dere vente til over nyttår. Da kommer det nye regler som gjør slikt langt rimeligere.

Salto-boksene med to uttak er greie, selv om prisene ser ut til å ha steget litt nå i det siste.

daktari

En Salto Duo er ekstremt dyr i mine øyne, doble prisen av en enkelt. Det henger ikke på greip!

Må du virkelig lade begge bilene samtidig eller tåler du gå ut og bytte innimellom?

https://nettbutikk.norgeseliten.no/webshop/ladestasjon
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

automat

Sitat fra: daktari på søndag 07. oktober 2018, klokken 15:19

Må du virkelig lade begge bilene samtidig eller tåler du gå ut og bytte innimellom?

Det er en pest og en plage å passe på å gå ut og flytte ladekabelen når den ene eller andre bilen er fulladet. I hvertfall hvis man kjører litt.

Man bør ha to ladestasjoner/ dobbelt uttak, gjerne med lastdeling, med to elbiler.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

krl

Hvis det er nok kapasitet på bilene til at de kan lades annenhver dag, så fungerer det greit med én ladestasjon ja. Så behovet for dobbelt uttak går nok ned etterhvert som bilene får bedre rekkevidde.

Nye Leaf, Tesla-er etc. har god nok rekkevidde til at lading annenhver dag bør holde for de aller fleste.

jkirkebo

Ta en titt på EcoLite. De kan kobles sammen to og to for lastdeling, og koster langt mindre enn en Salto Duo.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner

Ellers kommer det en Twin-utgave av EcoLite over nyttår. Den vil bli billigere enn to enkle, men neppe veldig mye. Mye av kostnadene blir doblet ved slike utgaver, bl.a kreves to kontaktorer og to type 2 uttak. I tillegg er volumet mye lavere, det fører til høyere kostnader.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

CaZpaH

Her i gården er det en tesla for øyeblikket, men endringer gjør at det kan bli to.

Har noen erfaring med bruk av 2x Tesla Wall Connector som kobles i serie? Grunnen til at jeg vurderer de er at jeg har en wall connector fra henvisning og har kreditt jeg kan bruke på en lader nr. 2.
Nåværende: 2024 Tesla Model Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Y LR AWD
Solgt: 2021 Tesla Model 3 LR AWD
Solgt: 2014 BMW i3 - 60Ah Charged Edition
Solgt: 2017 Tesla Model X 75D
Solgt: 2017 Nissan Leaf Nordic 30kWt
Solgt: 2014 Nissan Leaf Acenta 24kWt

Rolf Gjerdsjø

Havner i samme situasjon selv til våren, en elbil blir til to. Jeg har allerede en 32A kurs (7,4 kW) vegglader fra Schneider, men denne kursen vil fint kunne deles på to biler med en god dobbelt lader. At den er svinedyr er en ting, men fleksibiliteten i en sånn en er viktigere på lang sikt. Det er veldig sjelden vi har to elbiler som kjører veldig langt samme dag, og det blir enda sjeldnere sånn at begge bilene kommer sent hjem.

Har Salto-boksen intelligent styring, slik at straks en bil er fulladet så vil den andre bilen få hele kapasiteten?
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

Kramzz

Har en tesla wall charger,venter på referal laderen, blir da serielading av 1 mod s og en golf dersom det går. Blir serie av mod s og mod 3 når den kommer  :+1:
Dolphin grey Model s P85 2013.
Alt utstyr utenom Sikkerhetspakken.

Skoda Enyaq IV80

Model 3 reservert 12.06.2017-kansellert

Svart E-Golf 2015 (Tatt i innbytte mot IV80)

.

Somni

E-Golf 2016 - 15.08.15
TMS 75D - 22.11.17

Vollis47

Vi bor i et sameie hvor vi nettopp har fått montert Wago kabel og Zaptec ladebokser etter å ha ladet på Schuko i 3 år.

Skulle jeg hatt behov for å lade to elbiler da vi bodde i enebolig ville jeg nok vurdert to ladebokser med lastdeling. Det gir bedre fleksibilitet enn å ha en boks med to uttak. Men det siste ser nok mest elegant ut. Men ville jo vurdert ut fra garasje eller utendørs samt tatt hensyn til plassering av ladekontakt i bilen og hvordan bilene parkeres. Nei, lett er det visst ikke.
Kristiansand / Sandnes
Tesla MS 75D, juni 2018
VW eUp, 2016

Jeronan

We have both a BMW i3 and a Tesla Model S 75D.

Since we bought the BMW i3 a year earlier, we went with the BMWi Wallbox at that time.
Our house is new, so we have 400V TN network and a 3x16A dedicated fuse for the Wallbox. This gives us a max. 11kW effect.

If I had to buy a wallbox now, I would buy the Tesla Wall connector. It's the cheapest and has a long integrated cable!
If can manage to get 11kW effect, then it works great enough charging one at a time.
The BMW i3 only needs 2-3 hours charging when needed and the Tesla I keep between 20 and 70-80% and doesn't need more than 3-4 hours at most when charging.

So if we need to charge both cars the same day. We usually start with either car, who comes home first and then switch to the other before going to bed.  :+1:
In winter time, since BMW i3 requires to be connected for pre-conditioning, we charge the Tesla first and then charge the BMW i3 afterwards and leave it connected overnight for pre-conditioning.  :)
Model Y - Sept 2021
Model S 75D - Sold
BMW i3 2017 - Feb 2017

Apache

Lading hjemme = gateparkering med "gratis" Oslo Kommune lading.
Men jeg elsker bilen som bare fy allikevel.

© 2026, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA