Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 485 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Sv: Har du kjøpt Think på RøhneSelmer Skøyen?

Startet av tigergutten, fredag 21. oktober 2011, klokken 12:58

« forrige - neste »

tigergutten

Hei folkens.
Jeg har vært utenbys i en måned og for å være snill med de andre elbileierne i nabolaget parkerte jeg bilen et annet sted en elbilparkeringen. Den var da fulladet (nye batterier). Da jeg nå skulle bruke den igjen var den tom for strøm. Helt tom. Låste seg ikke opp engang. Jeg trillet den til laderen og lot den stå over natten, men den er fortsatt helt tom. Har ikke ladet en eneste ampere. Hva kan være i veien? Selvutlader en elbil på en måned? Ingen lys eller noe sto på i bilen. Noen idéer om hva jeg kan gjøre for å vekke den til live igjen?
Oransje Reva 2008 model
Bærums verk, Akershus

Kito76

Hei,
Tror nok du må taue bilen til Enviro for å "puffe opp" batteriet igjen. Vi kjøpte vår Reva fra en som har samme problemet som deg.

Elmo

Har ingen peiling på Reva, men med ref til tilsvarende problem på andre elbiler så bør du først lade 12v batteriet med vanlig batterilader til fossilbil, slik at eletronikken kommer igang.

Ellers kan du vel ringe Enviro å få råd for selvhjelp, før du evt tauer den dit.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

Kito76

Rådet er at man skal ha den plugget i når bilen ikke skal brukes over lengre tid. Vi skal selv være bortreist i 3 uker og teknikker hos Enviro har sagt at bilen da må stå å lader.

tigergutten

#4
Tusen takk for mange gode svar gutter.

Etter en god del timer i tenkeboksen kom jeg frem til det som Elmo skrev i innlegget sitt, og vendte hjem med godt humør og batteriladeren i neven, men da jeg åpnet panseret var det ikke noe batteri der. Etter litt banning og søking i google kom jeg frem til at reva ikke har et 12 v batteri, men at all elektronikk kommer fra strømpakken via en dc-dc konverter. Med andre ord, hvis strømpakken er helt tom er bilen død. Når du da kobler strøm til bilen så vet ikke bilen hvor den skal lede strømmen. Man må derfor ha litt strøm på batteriene for å i det hele tatt kunne lade den. Jeg har mista helt troen på enviro bil, da jeg synes hele bedriften virker som om de ikke vet hva de driver med i det hele tatt, og ville derfor vekke bilen til live selv. Jeg fjernet framsetene, 8 bolter, og kom ned til batteriene. Revaen (2007) har 6V batterier og ettersom jeg har en 12 V lader koblet jeg batteriene fra hverandre og ladet to og to i serie. (4 ladinger på en time hver, med en 6 amp. lader.). Når jeg koblet batteriene sammen igjen våknet bilen til live og nå står den å lader seg. Heldigvis. :)
Tusen takk for svar og innspill. Jeg synes det er fantastisk med et slikt forum hvor vi kan dele kunnskap og erfaring.
Jeg skal aldri la bilen stå uten strøm i tre uker til.

Men kan noen fortelle meg hva bilen bruker strøm til når den står stille? Dette er jo en temmelig stor batteribank og jeg synes det er rart at den lader seg ut i løpet av tre uker. Hva belaster batteriet ved stillestand?

Om noen kommer ut for det samme og trenger hjelp så er det bare å kontakte meg på jan.morten@mac.com






Oransje Reva 2008 model
Bærums verk, Akershus

Kito76

Godt å høre at det ordnet seg. Jeg har startet en tråd om problemet med batteri nåla som reagerer først når bilen har gått en stund eller at bilen må skru på og av flere ganger. Har du opplevd samme problemet tigergutten?

tigergutten

Nei det problemet har jeg aldri vært ute for.
Oransje Reva 2008 model
Bærums verk, Akershus

Kito76

Tenkte jeg skal be Enviro sjekke problemet før garantien går ut om 3 måneder. Skrev tidligere at jeg mistenker feil med BMS, men mente selvfølgelig EMS.
Idag tente temperatur lampa på også. Er det fordi temperaturen er såpass lavt ute?
Tar ellers Equ ladning og fylle på vann hver 3 uker. Første år med Reva i vinter, har du noe erfaringer å dele?

Elmo

Sitat fra: tigergutten på lørdag 08. oktober 2011, klokken 21:59
Etter en god del timer i tenkeboksen kom jeg frem til det som Elmo skrev i innlegget sitt, og vendte hjem med godt humør og batteriladeren i neven, men da jeg åpnet panseret var det ikke noe batteri der. Etter litt banning og søking i google kom jeg frem til at reva ikke har et 12 v batteri, men at all elektronikk kommer fra strømpakken via en dc-dc konverter.
Jeg mistenkte det, så det var derfor jeg sa at jeg ikke kjenner til Reva ;)  Bra løsning da hadde (ville vært mitt neste forslag)).

Sitat fra: tigergutten på lørdag 08. oktober 2011, klokken 21:59
Om noen kommer ut for det samme og trenger hjelp så er det bare å kontakte meg på jan.morten@mac.com
Denne erfaringen bør legges på Elbilwiki
Bor i Asker. Elbilist siden 2005. Div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen ca 165.000 km. Kun en kjørbar nå.
Har også en eUp 2015, gått 82.000 km, Tesla Model3 2019 og Seat Mii 2020.

tigergutten

Sitat fra: Reva76 på søndag 09. oktober 2011, klokken 12:08
Idag tente temperatur lampa på også. Er det fordi temperaturen er såpass lavt ute?

Hei Reva76. Jeg tror du skal få enviro til å se på dette ja. Temperaturlampa lyser når batteriene er for varme. Enten at de ikke får nok kjøling i forhold til kjørestil etter at det er noe feil på dem. Kan det tenkes at de begynner å bli utslitte? På mine gamle batterier merket jeg ingen reduksjon av kjørelengde, men jeg merket at de begynte å bli gamle ved at temperaturlampa lyste oftere og oftere. Etter hvert begynte bilen å bruke fryktelig lang tid på å lade seg til 100 % (Rundt femten timer på slutten) og temperaturlampe lyste nesten konstant. En kveld jeg gikk forbi bilen luktet det surt i hele garasjen. Da skjønte jeg at det var på tide med nye batterier.
Ellers har jeg intet annet en godt å si om reva på vinteren. Gode kjøreegenskaper og bra batteri ettersom laderen varmer batteriene når den er tilkoblet strøm.
Oransje Reva 2008 model
Bærums verk, Akershus

sven erik

hei det som jør at reva selvutlader er at den bruker  strøm av bateriene til å kjøle å varme bateriene så de er i idiel tempratur hele tiden  +  at noen av disse bilene har hatt en jorings feil  så viftene har brukt mye mer strøm  men hør selv etter hvor mye viftene går når den står stille uten lading
har selv fått koblet en hoved bryter på bilen  så en kann ungå dette  og en kann  slå av strmmen når en skal lade så  dette er sikree

Kito76

Hei Tigergutten,
Hvor langt kjørte du de gamle batteriene? Vi kjøpte vår Reva 2010 i sommer og da hadde den gått kun 1400 km. Bilen var dermed lite brukt av forrige eier. Nå har bilen gått ca 3000km og vi synes at det er for tidlig å bytte batteriene. Mener å ha lest at batterielampa også tennes når temperaturen er under 10 C. Vår bil nr 1 står som oftest i garasjen, mens Reva står ofte ute. Går det greit om vinteren, når vi har den i ladning?
Min Reva går maks 30 km før den må lades....

tigergutten

Ja jeg hører at viftene går en stund etter at man har kjørt. Dette er jo for å kjøle de ned, men når batteriene er kjølt ned står den vel ikke å varmer og kjøler batterier hele tiden (når den ikke er koblet til strøm)? Jeg har også tenkt tanken med hovedbryter. Da kunne man jo satt den fra seg over en lengre periode. Sånn som jeg som ikke har tilgang til stikkontakt utenom på jobb og nærmeste ladestasjon. Det er jo synd å måtta oppta en offentlig elbilplass i en måned bare for å vedlikeholde batteriene.
Oransje Reva 2008 model
Bærums verk, Akershus

tigergutten

Hei. Min Reva hadde gått 8000km ved batteribytte.
30 km synes jeg høres utrolig lite ut. Jeg kunne kjøre 40 km på de gamle før jeg byttet. Dette var en strekning uten mye fall og stigning. Du kjører ikke maks i B? Nå legger jeg litt prestisje i å ha mest mulig igjen på batteriene når jeg er ferdig med turen så jeg tenker alltid energieffektivitet når jeg kjører elbil. Bruke terrenget best mulig osv. Jeg ser etterhvert at Revaen er veldig variabel på strømforbruk i forhold til kjøremønster.
Ellers skal den ikke ha noe problem med å stu ute om vinteren når den lader. Ladesystemet sørger for optimal batteritemperatur når den lader uansett hvor den står. Jeg hadde min i garasje i vinter, men det var en uoppvarmet garasje og jeg hadde aldri noe tull med den.
Oransje Reva 2008 model
Bærums verk, Akershus

Kito76

Takk for rask svar. Bor i Oslo og har en del oppover bakker (Trondheimsveien) på vei hjem, men har tilsvarende nedover bakker til jobb så bilen bør kunne gå lenger enn bare tur-retur Linderud - Sentrum. Vi booster ikke så mye til jobb, men er nødt til å bruke den på vei hjem. Bilen går maks 50km i timen oppover.
Vi kan både lade på jobb og hjemme, så det er ingen krise at bilen kun går ca 30 km. Lurer på om Enviro har begynt å bygge om til Litium. Hørte rykter om pris på ca kr 39.000,-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA