Ønsker hjemmeladeboks, 32 amp, kanskje utbyttbar kabel. Råd?

Startet av Eirik Norum, mandag 10. september 2018, klokken 19:32

« forrige - neste »

Eirik Norum

Hei.
Har hatt en Hyundai Ioniq i litt over ett år nå, ladet ved hjelp av stikkontakt på dedikert 10 amp kurs frem til nå. Skal nå bytte ut vår diesel-bil i en brukt eldre Leaf som nr. 2 bil. I den forbindelse så ser vi at vi må ha noe mer enn en ladekontakt.

Ønsker å kunne lade begge bilene samtidig, så tenker å kjøpe en lader og montere på ny kurs og så ha eksisterende kurs til å lade bil nr 2 om de må lades samtidig. Problemet er at Leaf har type 1 og Ioniq har type 2, så må enten bare lade Leaf ved hjelp av stikk, eller kjøpe hjemmelader med utbyttbar kabel.

Hva anbefaler dere? Ønsker en 1fase 32 amp lader (har 50 amp hovedsikring). Gjerne med mulighet for utbygging til 2. Noen tips? Generelle råd?

Vesterskog

Første tips, kjøp lader med type 2 stikk og så løs kabel til begge bilene.
Da har du kabel som passer til flere og flere ladepunkt, IKEA f. Eks. Og mulighet til

Både ladespesialisten og elbilhjelpen har gode løsninger, samtidig som de er gode på support og er aktive her inne.

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk

geear

Det finnes vel overgang fra type 2 til type 1 også, dersom du vil ha enten ladestasjon med fast kabel eller la kabel stå i hele tiden. Da må du bare plugge i adapteret hver gang du skal lade Leaf.

elektrolux

Med kun 50A sikring og ønske om 32A lading bør ladestasjonen være dynamisk. Altså at den gir bilen kun overskuddsstrøm etter at øvrig forbruk er tatt hensyn til.

Vår beste løsning her er Zappi. Riktignok med fast kabel, men enkelt og rimelig å bytte om/når behovet endrer seg.

Velg gjerne med type 2 plug og bruk overgang for lading av Leaf som gr nevner
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Eirik Norum

Sitat fra: elektrolux på mandag 10. september 2018, klokken 19:48
Med kun 50A sikring og ønske om 32A lading bør ladestasjonen være dynamisk. Altså at den gir bilen kun overskuddsstrøm etter at øvrig forbruk er tatt hensyn til.

Vår beste løsning her er Zappi. Riktignok med fast kabel, men enkelt og rimelig å bytte om/når behovet endrer seg.

Velg gjerne med type 2 plug og bruk overgang for lading av Leaf som gr nevner

"Vurder gjerne en Harvi sendemodul for å slippe kabling mellom strømsensor og Zappi."
Hva vil dette si, må jeg kjøpe noe i tillegg for å få kommunikasjon mellom ladestasjonen og måletrafo i sikringsskap. Ellers ser denne bra ut. Ser også at dere har overgang fra type2 til type1 for lading av Leaf. Vil denne kunne brukes til denne laderen?

Eirik Norum

Ett spørsmål til, må jeg ha jordfeilvern type B ved kjøp av Zappi laderen?

Mr Oizo

Ja det må du. Så stor kurs som mulig, gjerne 32A. Men ingen problem med mindre, kursens størrelse stilles inn i boksen. B-vern på kursen må du uansett ha, men Zappi har innebygd Type-A vern så du kan installere den semiportabel med CEE kontakt og støpsel hvis du tenker å bruke kursen til andre ting ved behov. Kan være praktisk for noen.

jkirkebo

Sitat fra: Eirik Norum på mandag 10. september 2018, klokken 19:32
Hei.
Har hatt en Hyundai Ioniq i litt over ett år nå, ladet ved hjelp av stikkontakt på dedikert 10 amp kurs frem til nå. Skal nå bytte ut vår diesel-bil i en brukt eldre Leaf som nr. 2 bil. I den forbindelse så ser vi at vi må ha noe mer enn en ladekontakt.

Ønsker å kunne lade begge bilene samtidig, så tenker å kjøpe en lader og montere på ny kurs og så ha eksisterende kurs til å lade bil nr 2 om de må lades samtidig. Problemet er at Leaf har type 1 og Ioniq har type 2, så må enten bare lade Leaf ved hjelp av stikk, eller kjøpe hjemmelader med utbyttbar kabel.

Hva anbefaler dere? Ønsker en 1fase 32 amp lader (har 50 amp hovedsikring). Gjerne med mulighet for utbygging til 2. Noen tips? Generelle råd?

EcoLite kan kobles sammen to stk. for å dele på en kurs. I løpet av første kvartal neste år kommer det også en dobbel utgave :)

EcoLite har type 2 uttak og integrert jordfeilbryter type B. Med 50A hovedsikring (antar du har 3-fase?) anbefaler vi maks 25A til lading. Evt. er det ofte en smal sak å oppgradere til 63A hovedsikring.

http://www.ladespesialisten.no/index.php/ladestasjoner
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

Trekkoppbil

En felles ladestasjon med kabler koster 9250kr:
Kabellaus Ladestasjon med type 2 uttak kr 5950.
Type 2 til type 1 kabel, 1-fase 32A    5m    1650,-
Type 2 til type 2 kabel, 1-fase 32A    5m    1650,

Da får man vel ladet kun 1 bil om gangen, og man må an vel plugge ut og inn, hente fram og rydde vekk kabel hver gang man skal bytte bil.

Mine råd:

• Vurder om du trenger vegguttak ulike steder for å dekke alle biloppstillingsplasser og biler med ulik plassering av ladeluke.
  • Ha gjerne veggutak i nærheten av ladeluka for hver bil.
  • Ha korte kabler.
  • Unngå å måtte strekke kabler rundt andre biler, over kjørevei, eller gjennom garasjeporten.
  • Det er greit å ha en kabel og en evse til hver bil, så du bare kan ta av og på pistolen, og la den henge på veggen når den ikke er i bruk

Det spørs om man ikke kan komme bedre ut av det, hvis man kjøper 2 separate EVSEr med innebygd kabel, og man setter opp en 3-fase-kurs med 3 enfasekontakter på hver sin kurs. Da kan man ha vegguttak ulike steder i garasjen, og det synes jeg er fordelaktig om man parkerer anføttes, og man slipper å strekke lange kabler rundtomkring i garasjen, ettersom hvilke bil man skal lade. Og man slipper å ha kingelvevtråder som er strekt i veien når man skal kjøre ut og inn av garasjen. Man kan ha veggutak nr 3 på utsida garasjen. Så kan man justere inn hvor høy maks-strøm man vil ha på hver EVSE.  Denne koster 4590 hos Elbilhjelpen:

Vegguttak koster 119kr i faghandelen:

elektrolux

Harvi er kun en sendemodul som erstatter kabling mellom sensor og Zappi. Kjekk å ha der kabling blir kostbart og skjemmende.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Mazzbot

Ville kjøpt en zappi eller EcoLite til ioniq og en 16A CEE ved siden av til leafen evt bare bruke vanlig stikk . Min 2015 leaf lader ca 10% i timen .
Tesla model 3 reservert 31/3 .

tobel

Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. september 2018, klokken 21:59
EcoLite kan kobles sammen to stk. for å dele på en kurs. I løpet av første kvartal neste år kommer det også en dobbel utgave :)

Kan du si noe mer om dobbelt Ecolite nå? Antyde noe om spesifikasjoner, pris og tid for lansering?

Jeg skal installere ladestasjon hjemme i løpet av høsten og kunne godt tenke meg en med to uttak. Synes det jeg har sett til nå er uforholdsmessig dyrt. Har kun behov for ett uttak på kort sikt men ønsker å ta høyde for at det kan bli to elbiler etter hvert.

jkirkebo

Sitat fra: tobel på tirsdag 11. september 2018, klokken 09:29
Sitat fra: jkirkebo på mandag 10. september 2018, klokken 21:59

Kan du si noe mer om dobbelt Ecolite nå? Antyde noe om spesifikasjoner, pris og tid for lansering?

Jeg skal installere ladestasjon hjemme i løpet av høsten og kunne godt tenke meg en med to uttak. Synes det jeg har sett til nå er uforholdsmessig dyrt. Har kun behov for ett uttak på kort sikt men ønsker å ta høyde for at det kan bli to elbiler etter hvert.

Den blir lik som dagens av utseende, bare bredere så det er plass til to uttak ved siden av hverandre. Lansering Q1 2019 om alt går som planlagt. Pris blir noe lavere enn to single, men ikke veldig mye lavere. Kanskje 90% av prisen på to single om jeg skal gjette. Installasjonen vil bli en del billigere enn to single med lastbalansering.
Tesla Model Y LR 2024 (gul)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA